Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 321
Offentligt
Sundheds- ogForebyggelsesudvalgetshøring om børn og medicin27. maj 2013
Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder til børnmed ADHDPSYKOLOGISK PRAKSIS - MICHAEL KASTERAutoriseret psykolog, cand. psych.Specialist i klinisk børne- og voksenpsykologi (DP)Formand for Dansk Psykolog Forenings Selskab for Børnesagkyndige
ADHD er ikke bare ADHD-Siden den diagnostiske praksis ændrede sig i 1980 harpsykiatrien verden over haft et stærkt mindsket fokus påætiologien bag psykiske lidelser.-Det har skabt relativ god enighed om hvilke symptomer der skalvære tilstede for at en psykisk lidelse kan stilles (god reliabilitet)-Men det har i mange tilfælde også skabt en meningsløsdiagnostik, hvor mennesker med meget forskellige psykiskevanskeligheder er blevet sat i bås sammen (dårlig validitet) –der eksisterer fx over 250 måder, hvorpå man kan opfyldeborderline-diagnosen.Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD2
ADHD er ikke bare ADHD
-Bag ADHD-diagnosen kan ”gemme” sig forskelligepsykologiske og/eller organiske vanskeligheder.-Årsagen til ADHD-symptomerne bør altid udredes grundigt,fordi forståelsen for symptomernes baggrund angiverhvilken behandling, der vil være mest meningsfuld.
Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
3
ADHD er ikke bare ADHDADHD kan skyldes:-Organiske hjerneskader opstået før, under og efter fødsel.
-Emotionelle vanskeligheder mellem forældre og barn.-Psykiske traumer, hvor der er tale om PTSD-lignendetilstande (fx flygtningebørn).-”Kulturforskelle”, hvor der er store afvigelser i normen forintellektuel og kropslig adfærd, samt i nogle tilfældekommunikationsvanskeligheder grundet sprogbarrierer.Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
4
ADHD er ikke bare ADHD
ADHD kan skyldes (fortsat):-At særligt begavede børn understimuleres.-Depression og angst, som kommer til udtryk ved uro ogkoncentrationsbesvær mv.
(Bohleber, M.L., 2010)
Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
5
Komorbiditet
Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
6
Den rette behandling
-Når valget mellem terapi og/eller medicin skal træffes, børdet være ud fra, hvad der vil være til barnets bedste -aktuelt såvel som i fremtiden. Dvs. risikoen for enpatologisk ungdoms- og voksenudvikling skal minimeres ogsenfølger af medicin skal undgås.
-Børn med en stærk organisk baggrund for deres ADHD-symptomatologi kan være vanskeligere at hjælpe medterapi alene, mens børn med en tydelig psykologiskbaggrund for deres ADHD-symptomatologi lettere kanhjælpes med terapi.Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD7
Den rette behandling
-Medicin (fx Ritalin) virker indledningsvis stærkt påkernesymptomerne, hvilket gør medicinsk behandlingattraktiv uanset ætiologien bag symptomerne.-MEN det må betragtes som uetisk at give børn medicin tilbehandling af ADHD, hvis børnene kan hjælpes på anden vis.-Bivirkningerne ved medicin (fx Ritalin) kan være alvorlige(kardiovaskulære, affektive mv.)
-Det tyder på, at mange udvikler tolerans, dvs. effekten afmedicinen aftager over tid. Dopaminsystemet ændres.Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD8
Virker terapi?
-Det er helt entydigt gennem psykoterapiforskningenshistorie, at terapi virker på psykiske vanskeligheder.
-Effektstørrelsen svinger, men gennemsnitligt betragtetklarer 80% af voksne i behandling sig bedre med terapi enduden terapi.-Effektstørrelsen for børn i terapi er i nogle meta-analyser80%, i andre lidt lavere.
Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
9
Hvorfor virker terapi?
8%
Terapiform
30%
Terapeutensoverbevisning
60%
Alliance(Wampold, B., 2001)
Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
10
Hvorfor virker terapi?
-Der er meget ringe evidens for, at det er den valgte teknik,der afgør, om terapi virker.
-Overbevisningen og alliancen, altså om terapeuten er godtuddannet/hviler i sin metode og evnen til at skabe kontakt,udgør 90% af det virksomme ved terapi.-”One size doesnotfit all”. I et nyligt stort svensk studie,hvor man satsede entydigt på kognitiv adfærdsterapi,klarede den gruppe, der fik behandling, sig dårligere endkontrolgruppen, der ikke fik behandling.(Hägglund et al., 2012)Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
11
Konklusion:Den rette ADHD-behandling
1. Det er en forudsætning at foretage grundig udredning, såætiologien bag ADHD-symptomerne kendes.2. Medicin kan anvendes indledningsvis til at skabeterapeutisk kontakt.3. Medicin kan anvendes i svære, organisk betingede tilfældeeller hvor terapeutisk hjælp efter længere tid ikkeafhjælper vanskelighederne tilstrækkeligt.
Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
12
Konklusion:Den rette ADHD-behandling
4. Terapi bør være førstevalget, når ætiologien bagsymptomerne vurderes at være primært psykologiske.5. Der er intet der tyder på, at én terapiform er merevirksom end en anden.6. Terapi er virksom, hvis den udføres af godt uddannede,fagligt velfunderede terapeuter med god kontaktevne. Nårder arbejdes med børn er det afgørende, at den godekontakt også er til forældrene, så de kan støtte op ombehandlingen.Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD13
Konklusion:Den rette ADHD-behandling
Et af de mest lovende forskningsprojekter med goderesultater for terapeutisk behandling af ADHD:“Frankfurt ADHD and ODD Effectiveness StudyWhich children do benefit from psychoanalytic orbehavioral/medical treatment most?”
Forskningsleder:SFI – Sigmund-Freud-InstitutProfessor, ph.d., Marianne Leuzinger-Bohleber
Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
14
Psykologiske forståelser ogbehandlingsmetoder tilbørn med ADHD
15