Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 32
Offentligt
1169427_0001.png
1169427_0002.png
1169427_0003.png
1169427_0004.png
1169427_0005.png
EPITALET – kort fortalt
EPITALETKort fortalt
Se TED speaken om Epitalet:http://www.youtube.com/watch?v=_cGm_wJbyhU&noredirect=1
www.epital.org
Side 1
EPITALET – kort fortalt
EPITALET – kort fortaltDet eksisterende sundhedsvæsen er stagneret i sin mere end 100 år lange udviklingshistorie vedprimært at været udformet på en måde, der er blevet utidssvarende i forhold til de udfordringerog teknologiske muligheder, der nu banker på. Udfordringen ligger bla. i kronikerbølgen og dekommende demografiske forrykninger, der garanterer, at ”business as usual” snart ikke længere eren option. Den eksisterende lovgivning, institutionalisering og tilhørende fagkulturer fastholdersundhedsvæsenet i et gammeldags, behandlerdomineret paradigme, der ikke er gearet til reelt atforandre og tilpasse sig tidens nye krav, herunder særligt at involvere og ansvarliggøre borgerne ideres sundhedsadfærd og sygdomshåndtering.Det store og helt nødvendige skift ligger i at ”gøre patienten til borger igen”. Dette inkluderer ethelt andet fokus på den borgerrettede forebyggelsesindsats. Det drejer sig dels om primærforebyggelse (dvs. at forebygge at den raske borger bliver syg gennem hensigtsmæssig livsstil, ”frafitness til sundhedscheck”) og sekundær forebyggelse (dvs. at forebygge at den kronisk sygeborger bliver yderligere syg ved pådragelse af senkomplikationer og anden komorbiditet) ved atinddrage fokus og sundhedsindsatserne til hele populationen, raske såvel som ikke raske.Ligeledes handler det om et skift i ”mindset” hvor systemets tradition for ”formynderisk kontrol”erstattes med tillid og tiltro til at den moderne borger er sit helbred, sine symptomer og sit ansvarbevidst.Sundhedsvæsenet er nødt til at forny sig, så det effektivt kan håndtere både et behandlingsrettetog et forebyggende paradigme og samtidigt øge sin effektivitet (produktivitet * kvalitet)betydeligt. I modsat fald må man forvente, at borgernes tillid til et i overvejende gradskattefinansieret, offentligt sundhedsvæsen bortfalder i en ikke så fjern fremtid.Epitalet adskiller sig grundlæggende fra alle andre kørende udviklings- og konsolideringsprojekter idet danske sundhedsvæsen, herunder diverse telemedicinske og kronikerorienteredestorskalaprojekter, der alle er konsoliderende ift. det eksisterende sundhedsvæsen. I Epitaletforetages et struktureltredesign af sundhedsvæsenetfor at skabe en mere tilgængelig,sammenhængende og effektiv sundhedsservicering gennem reorganisering, virtualisering ved atanvende e-sundhed (på engelsk:” eHealth”). Sidstnævnte sker gennem anvendelse af de digitalemuligheder, som eksisterer i dag, med henblik på at designe et genuint e-sundhedsvæsen.Epitalet er baseret på anvendelse af 6 grundlæggende principper i et tæt samspil med hinanden:1. Individualiseret digitalforløbsplantil borgeren/patienten baseret på evidens(evidensbaseret viden skal sikres effektiv anvendelse i sundhedsfaglig praksis) og udtryktgennem planlagte og udførte ydelser. Den enkelte borgers plan kan tilgås af alle relevante
www.epital.org
Side 2
EPITALET – kort fortalt
sundhedsaktører, i det omfang borgeren ønsker det, og er derigennem nøglen til at sikreeffektiv koordination og kontinuitet i (komplekse) patientforløb.2. Den enkelte borgershelbredstilstandkan monitoreres primært af borgeren selv og datadeles med alle implicerede parter og tolkes standardiseret i en sygdomsspecifik kontekst.3. Borgeren bliver ”empowered” dels gennem adgang til services og digitale værktøjer, derstyrker vedkommendes muligheder for at handle og få information (læring) ift. egensundhed og/eller sygdom. I den forbindelse ejer borgeren sine egne sundhedsdata ogstiller dem til rådigheder for de parter, der skal rådgive og evt. behandle borgeren. Healthliteracy og E-Health Literacy er vigtigt element desangående.4. Sundhedsvæsenetreorganiseres enstrenget og sektorneutralt,således at enhver borgerkan opkoble sig til sundhedsvæsenet 24/7, styret ved behov. Der etableres call-centre ogbagvedliggende, specialiserede services, der kan tilgås rettidigt gennem call-centrenesgate-keeper og visitationslignende funktion. Denne organisering er virtuel og baseret på enadækvat digital infrastruktur, der sammen med den sundhedsfaglige reorganisering flyttersundhedsvæsenet ud mod borgerens hjem og samtidigt sikrer den nødvendige indsats ved”pointof care, online, on time”5. Der etableres en nyforretningsmodel,der sikrer et ensartet finansieringsgrundlag for helepatientforløbet og samtidigt understøtter mulighederne for at udføre rationelpopulationsmanagement til sikring af opsporing og forebyggelse. Samlet set tilvejebringesen helt ny grad af sundhedssystemisk transparens og accountability ift. de aktiviteter, derudføres af forskellige aktører i serviceringen af den enkelte borger. I samme momentelimineres den kassetænkning, som det eksisterende, sektoropdelte sundhedsvæsen er såfundamentalt fastlåst af.6. Al udvikling i Epitalet foregår medforskningsbaserede metoderog dermed underkontrollerede forhold
De første fem principper anvendes på én gang til at etablere og initialisere Epitalet i ”enosteklokke”, dvs under kontrollerede forhold. Osteklokken rummer med andre ord principielt setet helt sundhedsvæsen, hvor de til enhver tid valgte afgrænsninger er afledt af beslutninger om,hvilke services og typer af patienter/borgere, der kan inkluderes på et givent tidspunkt. I takt medat der indhøstes erfaringer, kan Epitalet trinvist udvide sin osteklokke med flere og flere services,inklusion af borgere med flere og flere helbredstilstande og diagnosegrupper samt trinvis øgningaf den geografiske udbredelse. Denne fremgangsmåde muliggør en styret udbredelse i takt med,at det forventede gevinstpotentiale bliver dokumenteret. Dette repræsenterer en heltnytænkende måde at udvikle sundhedsvæsenet på , der forventes at være langt mere effektfuld
www.epital.org
Side 3
EPITALET – kort fortalt
på de intenderede områder og nænsom hvad angår uventede og uønskede virkninger i forhold tilden eksisterende ”konventionelle” måde at udvikle og skabe ægte innovation på i dag.Epitalet vil således kunne skabe et ægte borgercentrisk sundhedsvæsen, der på en grundlæggendeny måde:flytter sundhedsvæsenet ud mod borgeren efter devisen ”healthcare at your fingertips”gør sundhedsvæsnet langt mere forebyggelsesorienteret og samtidigt forbedrerbehandlingskvalitetenservicetransformerer det eksisterende sundhedsvæsen gennem flytning afsundhedsydelser i videst mulig omfang væk fra hospitalerne og ud mod borgeren med enhertil hørende opgaveflytning, der forventes at kunne effektivisere sundhedsvæsenetsamlet set mellem 20-50% i forhold til nu samtidigt med, at behandlingskvalitetenforbedres og det specialiserede sundhedsvæsen gøres skarpere i sin organisering ogindsats.For at kunne skabe denne nye og servicetransformerende innovation er det nødvendigt med etstorskalaprojekt, hvor man trinvist udbygger Epitalet fra sit nuværende, succesfulde ”Proof ofConcept” udført i Lyngby Tårbæk Kommune til, henover en femårsperiode, at videreudvikle ogudbrede EpItalet til at dække mindst 10.000 borgere med forskellige kroniske sygdomme,herunder komorbiditet og en tilhørende produkt- og serviceudvikling i en lang række kommunerog evt. regioner. Projektet vil herigennem at kunne anvise vejen til et langt bedre sundhedsvæseni Danmark og samtidigt kunne skabe grundlaget for en betydelig eksport af afledt dansk ”know-how” og danske produkter.Effektivitetsforøgelser under disruptionsmedierede transformationerTværsektoriel samhandling: Koordinerede tiltag som tværsektorielle aktører forenes om at implementere,for at opnå en samtidig maksimering af patientunderstøttelse og arbejdskraftbesparelse.
Patient til borgerEnstrengethedSektorneutralitetTilgængelighed
Drivkræfter:
TilstandsværktøjEmpowermentFælles redskaber og sprogDiagnose til forløb
Hospital
HospitalBorgerejedeSundhedsdata+Sektornutralitet+TM-callcenter+FornyetforretningsmodelTværsektoriel samhandling
Efterspørgsel af sundhedsydelser
HospitalTværsektoriel samhandling
PLFælles digitaltforløbsredskab+Fællesydelsessprog
Tværsektoriel samhandling
Forløbs-programmer
PL
Kommune
Tilstanndsværktøj+Empowerment+Uddannelse/Heath-coaching+PatiennetværkPatientforeninger
PL
Tværsektoriel samhandling
Hospital
PL
Kommune
Kommune
KommuneOrienteret ogkommunikerende
Patient
PatientAktiveretSelvbehandlendeKommunikerendeSelvbehandlendeKommunikerendeYdelsesproducerende
Patient
Øget effektivitet(aktivitet x kvalitet)
0%
10 %RessourcedisponeringLEON
30 %Patientempowerment
50 %
Organisering (D.M.)
Tid
www.epital.org
Side 4
EPITALET – kort fortalt

Kontakt:

www.epital.orgKlaus Phanareth,MD, PHD, Ass. Prof.President, Danish Society for Clinical Telemedicine, University of CopenhagenMail: [email protected]Mobile: +45 21706870Søren Vingtoft,MD consultant, Ass. Prof.Department of Computer Science, University of CopenhagenMail: [email protected]Mobile: +45 28117633Anders Skovbo Christensen,IT architect, M.Sc.E.E., PhDBusiness Development, IT & Innovation ConsultantMail: [email protected]Mobile: +45 26738990Jørgen Svenstrup,ICI Coach Master TrainerEmpowerMind-DanmarkMail: [email protected]Mobile: 21212141Lars Kayser, Lektor, studielederSundhedsvidenskabeligt fakultet, Københavns UniversitetMail: [email protected]Mobile: +45 28757291
www.epital.org
Side 5