Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 304
Offentligt
1250014_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelseTil Sundheds- og forebyggelsesudvalgetDato: 16. maj 2013Enhed: Primær SundhedSags nr.: 1205658Dok. nr.: 1203439
./.
Jeg sender til orientering afrapportering om ”Kortlægningog analyse af regi-streringen til og formidling af dag fra nationale registre i psykiatrien”,som Se-rum Instituttet (SSI) har fået udarbejdet som led i instituttets arbejde med regi-streringer i psykiatrien. Opdraget herfor var bl.a. begrundet i debatten i foråretog sommeren 2012, hvor bl.a. Dansk Psykiatrisk Selskab henvendte sig til ud-valget med forslag til, hvordan registreringer i psykiatrien kunne begrænses oggøres mere smidig. På den baggrund bad jeg SSI om at igangsætte et kort-lægningsarbejde med henblik på at sikre, at der fra centralt hold ikke stilleskrav om unødig dokumentation jf. min besvarelse af SUU alm. del. spørgsmål610.SSI har indgået et samarbejde med Implement, der har gennemgået registre-ringer i psykiatrien og har inddraget klinikere, repræsentanter fra regioner ogpsykiatriledelser med henblik på at få identificeret problemstillingerne. En af deklareste konklusioner i Implements afrapportering er, at det er relativt få – derfor deltagerne i projektet oplevet rituelle og meningsløse – dokumentations-krav, der er den væsentligste årsag til, at debatten om overflødig og omfangs-rig registrering er dukket op. Disse tilskrives bl.a. Den Danske Kvalitetsmodel(DDKM).På trods af, at rapporten ikke dokumenterer overflødig dokumentation i et sær-ligt stort omfang, er det naturligvis væsentlig, at personalet ikke bruger unødigtid på dokumentation, eller at dokumentationen opfattes som meningsløs.Jeg har noteret mig kritikken, der i rapporten rejses i forhold til DDKM. Jeg harsamtidig noteret mig, at rapporten peger på, at det kan hænge sammen medden lokale implementering, hvor nogle regioner måske ”overoperationaliserer”kravene i DDKM. Endvidere er det værd at bemærke, at en stor del af DDKM’sregistreringskrav følger af anden lovgivning, og altså ikke som sådan er enkonsekvens af akkrediteringen. Jeg kan oplyse, at mit ministerium vil tage rap-portens konklusioner op over for IKAS (Institut for Kvalitet og Akkreditering iSundhedsvæsenet), herunder i relation til spørgsmålet om hensigtsmæssig lo-kal implementering.Derudover vil SSI følge op på rapportens anbefalinger med henblik på at sikre,at indførelse af nye registreringer har et klart formål og står mål med arbejds-byrden, og sikre, at det er de relevante data, der formidles.Endelig vil mit ministerium formidle rapporten til regeringens psykiatriudvalg,der pt. er i gang med at se på bl.a. tiltag til bedre ressourceudnyttelse og kvali-tet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag