Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 294
Offentligt
1248349_0001.png
1248349_0002.png
Folketingets Sundheds- og ForebyggelsesudvalgChristiansborg1240 København K
Emdrup den 14.5.2013
Anmodning om foretræde vedrørende tilsyn med visse private sygehuse, klinikker og praksis.
Folketinget vedtog den 14. juni 2011 lov nr. 607 om ændring af sundhedsloven med tilføjelsen af enny § 215a. Af lovforslaget fremgår det, at formålet med lovforslaget var at sikre en bedrepatientsikkerhed, hvilket var aktualiseret ved en række sager omkring screening for brystkræft foretagetaf private klinikker.Loven indfører som noget nyt et proaktivt tilsyn, der finansieres af de omfattede private sygehuse,klinikker og praksis. Af lovforslaget fremgår endvidere, at sundhedsministeriet anslår, at der vil være taleom ca. 1340 behandlingssteder. Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår det i punkt 5. attallet kan nedbrydes til: 40 store behandlingssteder med to eller flere sengepladser og flere speciale , 100mellemstore behandlingssteder uden sengepladser men med ét eller to specialer, 1000 mindrebehandlingssteder med kun én speciallæge og 200 behandlingssteder med en speciallæge meddeltidsydernummer. Der er således tale om tilsyn med traditionelle sundhedstilbud.Intet sted i lovforslaget eller den vedtagne lov er det sociale område behandlet, når bortses fra detsærligt hjemlede plejehjemstilsyn.I implementeringen af loven har sundhedsstyrelsen i en række tilfælde henvendt sig til vores medlems-virksomheder, der er kendetegnet ved at levere ydelser til det kommunale sociale system, og gjort demopmærksom på, at de skulle registreres og udsættes for tilsyn efter den nye lov.Medlemsvirksomhederne i LOS har ingen sengepladser, ingen medicinske specialer, ingen speciallæger -det være sig med fuldt eller delvist ydernummer ansat, og bedriver ikke sundhedsfaglig mensocialpædagogisk virksomhed. Sundhedsstyrelsen har over for medlemsvirksomhederne fastholdtregistreringspligten, idet det anføres, at det forhold, at der sker medicinhåndtering, er nok til at bringeloven i anvendelse.Hertil skal det bemærkes, at man ikke kan beskylde den daværende sundhedsminister for atoverinformere Folketinget om denne opfattelse af lovens rækkevidde. Som nævnt er det sociale områdeoverhovedet ikke omtalt i lovens forarbejder. Af de almindelige bemærkningers punkt 5. anføres det, atder ingen økonomiske konsekvenser er for det offentlige – og dermed heller ingen DUT -kompensation tilkommunerne. Loven opererer med en årlig tilsynstakst på ca. 22.000 kr. Denne takst skal betales aftilbuddene, men vil blive væltet over på pladsprisen og dermed medføre en kommunal merudgift på etikke ubetydeligt millionbeløb.Det skal hertil bemærkes, at ét tilsyn reelt vil koste ca. kr. 66.000, da tilsynsfrekvensen er 3-årig. Et beløb,der rejser spørgsmålet, om beløbet dækker mere end blot de reelle udgifter ved tilsynet.Som kuriosum kan nævnes, at LOS og tilsvarende organisationer ikke er hørt over lovforslaget.Det skal understreges, at LOS er fuldstændig enig i målsætningen om, at medicinhåndtering skal ske på enfuldt betryggende måde, så ingen udsættes for fare. Det kan nævnes, at LOS til stadighed udbyder kurseri medicinhåndtering for at understøtte denne målsætning.
Emdrupvej 115 A 5. etage – 2400 København NVTlf. nr. +45 7023 3400. Fax nr. +45 7023 5400. CVR nr. 15906987E-mail: [email protected]www.los.dk
Efter LOS’ opfattelse, er der brug for et gennemarbejdet forslag til, hvordan der sikres ensartederetningslinjer og metodikker for medicinhåndtering på de sociale tilbud. I sundhedsstyrelsens regi pågårder et udvalgsarbejde herom, som endnu ikke er færdig. LOS har sammen med en række andreorganisationer været indbudt til en drøftelse med udvalgets sekretariat, men er ikke senere blevetinvolveret. Et forslag udarbejdet på baggrund af medinddragelse af de berørte parter ville kunne dannebaggrund for etablering af en tilsynsvirksomhed, som var relevant og central i forhold til den socialeverden frem for et system som det, der nu ved en tilfældighed etableres bag om ryggen på Folketinget.Som en yderlig uhensigtsmæssighed ved § 215a gøres der forskel på offentlige og private tilbud. Ved dennetop vedtagne reform om Socialtilsyn gøres der op med en årelang forskelsbehandling mellem deoffentlige og private tilbud, i og med at nu skal alle tilbud godkendes. Dette stiller tilbuddene i en ligekonkurrencesituation, som nu forrykkes, hvis de offentlige tilbud holdes udenfor tilsynet eftersundhedslovens § 215a. Det virker helt ukoordineret.På baggrund af ovenstående skal LOS bede Folketingets Sundhedsudvalg om, at tage initiativ til, at dertilvejebring es et sagligt gennemarbejdet beslutningsgrundlag for, hvorledes medicinhåndtering skaltilrettelægges med et tilknyttet tilsyn, frem for den uheldige retstilstand, der nu er opstået – så at sigeved en tilfældighed.I forlængelse heraf finder LOS det naturligt, at der i forhold til registreringspligtens gennemførelse givesudsættelse fra sundhedsstyrelsens side overfor de af LOS’ medlemsvirksomheder, sundhedsstyrelsenmener er omfattet af lovændringen. Denne udsættelse bør gives, indtil der foreligger endelig afklaringaf, i hvilket omfang de private tilbud efter serviceloven er omfattet af lovændringen.LOS skal på denne baggrund anmode om et foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget ogbidrager gerne med yderligere oplysninger, hvis udvalget skulle ønske dette.Med venlig hilsen
Geert JørgensenDirektør
LOS – Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbudEmdrupvej 115 A 5. etage – 2400 København NVTlf. nr. +45 7023 3400. Fax nr. +45 7023 5400 – E-mail: [email protected]www.los.dk