Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1168584_0001.png
1168584_0002.png
1168584_0003.png
1168584_0004.png
1168584_0005.png
1168584_0006.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMPBRSags nr.: 1210266Dok. Nr.: 1066808Dato:10. oktober 2012
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om for-slag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsfø-ringstilladelse under særlige omstændigheder for lægemidlet tilsjældne sygdomme Glybera (Alipogene tiparvovec)1. ResuméEn vedtagelse af de to foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en mar-kedsføringstilladelse til lægemidlet Glybera (Alipogene tiparvovec).Lægemidlet anvendes til behandling af voksne patienter, der er diagnosticeret medarvelig lipoproteinlipasemangel (LPLD), og som lider af svære eller multiple anfaldaf pankreatitis trods fedtfattig diæt. Diagnosen LPLD skal være bekræftet ved ge-netisk testning. LPLD er yderst sjælden og rammer 1-2 personer per million.Vedtagelse af forslagene vil efter Sundhedsstyrelsens opfattelse ikke sikkert inde-bære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene der-for ikke en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
2. BaggrundKommissionens forslag (EU/1/12/791/001 (EMEA/H/C/2145)) til den ovenfor nævn-te beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 26. september 2012.Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, artikel 10, stk. 2, og artikel 14, stk.8, i Rådets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer forgodkendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og omoprettelse af et europæisk lægemiddelagentur samt Rådets forordning (EF) nr.1394/2007 af 13. november 2007 om lægemidler til avanceret terapi og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF af 6. november 2001 om oprettelse afen fælleskodeks for humanmedicinske lægemidler.Endvidere foreligger der et forslag til beslutning i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til mar-kedsføring under særlige omstændigheder af lægemidlet Glybera.Forslagene behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at med-lemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for forskrifts-komitéen i hænde senest den 17. oktober 2012.Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved an-søgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udviklet pågrundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proceduren skal desudenanvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nyeaktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU),
Side 2
når de pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssyg-domme, kræft, visse nervelidelser, sukkersyge og sjældne sygdomme samt vedgodkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller pro-duktivitet.Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den centraleprocedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behand-lingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægemidler hvor entilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patienterne.Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Euro-pæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om ansøgningenafgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved ansøgninger omgodkendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP(Committee for Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til SjældneSygdomme), der afgør, om det pågældende produkt kan få status som et læge-middel til sjældne sygdomme. Såfremt COMP kan godkende denne status, afgivesherefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use –Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1medlem til henholdsvis COMP og CHMP. Glybera er desuden et genterapiproduktog er dermed et såkaldt ATMP (advancedtherapy medicinal product),hvor denfaglige sagsbehandling af lægemidlets kvalitet, virkning og sikkerhed finder sted iCAT (Committee for Advanced Therapies – Udvalget for Avancerede Terapier),som også udarbejder et udkast til en udtalelse, inden CHMP vedtager den endeligeudtalelse.Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godkendelse afudstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsproceduren i Det Stå-ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kommissionen vedtager de fore-slåede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. Opnås der ikke kvalificeretflertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beslutning for Rådet. Kommissio-nen kan i så fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1måned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 må-ned. Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gen-nemfører Kommissionen sin beslutning.
3. Formål og indholdVedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissi-onen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Glybera, som giveradgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidletGlybera (Alipogene tiparvovec) indeholder den humane lipoproteinlipase (LPL)-genvariant LPLS447X, som patienter med LPL-mangel ikke selv kan danne. Genetoverføres med en viral vektor, som skal indbygge genet i patientens genom i mu-skelcellerne. Behandlingen gives som intramuskulære injektioner, hvor det tilstræ-12bes, at patienten modtager i alt 10 genkopier per kg legemsvægt. Den virale vek-
Side 3
tor kan ikke reproducere sig selv og frembyder dermed ikke en risiko for infektionereller for miljøet. De gældende lokale retningslinjer for biosikkerhed ved håndteringog bortskaffelse af lægemidler, der indeholder genmodificerede organismer, skalfølges. Arbejdsoverflader og materiale, som potentielt kan have været i kontaktmed Glybera, skal dekontamineres med et egnet virucidt desinfektionsmiddel, dervirker mod vira uden kappe (såsom hypoklorit og klorfrigivende midler) i mindst 10minutter.For at undgå at patientens immunsystem destruerer den virale vektor, er det nød-vendigt samtidigt at give immunosuppressiv behandling med lægemidler, somnormalt bruges til at forhindre afstødning efter organtransplantation (Ciclosporin ogmycophenolatmofetil). Denne behandling gives i 12 uger, efter at genkopierne erindgivet.Patienter, som lider af lipoproteinlipasemangel (LPLD), kan ikke nedbryde fedt-molekyler i blodet, som derved ophobes og kan blokere blodårerne i bl.a.bugspytkirtelen og udløse betændelse, såkaldt pankreatitis. Patienterne harbetydeligt forhøjet indhold af triglycerider i blodet, og effekten af Glybera er isærundersøgt ved at måle triglycerider i blodet. Hos nogle patienter iagttog man etforbigående fald i triglycerider i op til 12 uger. Derefter vendte triglyceridniveauettilbage til udgangsværdierne, hvilket taler imod en varig effekt af genterapien. Lige-ledes er det usikkert, om hyppigheden og sværhedsgraden af pankreatitisanfaldnedsættes væsentligt af behandlingen.Der er få bivirkninger til behandlingen, men sikkerheden kan kun dårligt bedøm-mes, fordi kun 27 patienter har fået Glybera, og det kan være vanskeligt at adskillesymptomer, som skyldes LPLD, fra bivirkninger til behandlingen.Lægemidlet må kun udleveres efter begrænset recept. I Danmark må lægemidletkun udleveres til sygehuse.
4. Europa Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
5. NærhedsprincippetDer er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
6. Gældende dansk retEfter dansk ret følger det af § 7 i lægemiddelloven (lov nr. 1180 af 12. december2005 senest ændret ved lov nr. 605 af 18. juni 2012), at et lægemiddel kun måforhandles her i landet, når der er udstedt en markedsføringstilladelse enten afLægemiddelstyrelsen (nu Sundhedsstyrelsen) i medfør af lov om lægemidler elleraf Europa-Kommissionen i medfør af EU-retlige regler om fastlæggelse af fælles-
Side 4
skabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human og veterinærmedicin-ske lægemidler m.v. (fællesskabsmarkedsføringstilladelse).Sundhedsstyrelsen kan i medfør af bestemmelsen udstede markedsføringstilladel-ser ved:Den centrale procedure, hvor nye og højteknologiske lægemidler godken-des i hele EU på én gang. Proceduren varetages af Det Europæiske Læ-gemiddelagentur (EMA). De enkelte lande er på skift ansvarlige for denfaglige vurdering af ansøgningerne.Den centrale procedure er obligatoriskfor bioteknologisk fremstillede lægemidler, nye lægemidler til behandling afvisse sygdomme samt lægemidler til behandling af sjældne sygdomme(orphan drugs).Den decentrale procedure (DCP), hvor der søges om godkendelse i flereEU- eller EØS-lande samtidigt, og hvor der ikke allerede er udstedt en na-tional godkendelse i et EU– eller EØS-land. Referencelandet (RMS) er an-svarlig for proceduren og den faglige vurdering af ansøgningen.Den gensidige anerkendelsesprocedure (MRP), hvor markedsføringstilla-delsen for et lægemiddel, der allerede er godkendt efter national procedurei ét EU- eller EØS-land (referencelandet), danner grundlag for godkendelsei et andet EU- eller EØS-land. Referencelandet (RMS) er ansvarlig for pro-ceduren og den faglige vurdering af ansøgningen.Den nationale procedure, hvor lægemidlet udelukkende godkendes i étEU- eller EØS-land. Godkendelsen kan på et senere tidspunkt dannegrundlag for en ansøgning via den gensidige anerkendelsesprocedure.
Først når der er udstedt en markedsføringstilladelse, vil lægemidlet kunne bringespå markedet her i Danmark.Markedsføringstilladelsen er knyttet til det enkelte lægemiddel. De virksomheder,som fremstiller eller distribuerer lægemidler, skal selvstændigt søge om tilladelse imedfør af lægemiddellovens § 39.Sundhedsstyrelsen kan efter ansøgning i særlige tilfælde tillade salg eller udleve-ring i begrænset mængde af lægemidler, som ikke er omfattet af en markedsfø-ringstilladelse eller ikke markedsføres i Danmark (udleveringstilladelse), jf. lov omlægemidler § 29.
7. KonsekvenserLPLD er en yderst sjælden arvelig sygdom som rammer 1-2 personer per million.Pga. mangel på enzymet lipoproteinlipase ville disse patienter få svære forandrin-ger i fedtstofskiftet, som viser sig ved ophobning af fedt i kredsløbet. En typiskkonsekvens af sygdommen er anfald af pankreatitis, som bevirker smerter og for-døjelsesproblemer. Andre symptomer er muskelsmerter. Patienterne har et forhøjetindhold af triglycerider i blodet og må overholde en fedtfattig diæt. Selv med dettetiltag er sygdommen alvorlig og livstruende.Glybera er det første lægemiddel, som teoretisk kan ændre sygdommens naturhi-storie ved at reparere på det defekte gen, som er baggrund for enzymmanglen. Det
Side 5
er imidlertid de danske CHMP-medlemmers opfattelse, at der ikke er leveret til-strækkelig dokumentation for, at behandlingen er effektiv, idet effekten på triglyce-rid er kortvarig, ligesom det ikke er dokumenteret, at hyppighed og sværhedsgradaf pankreatitanfald ændres i en gunstig retning af behandlingen. Patienterne skaldesuden fortsætte med fedtfattig diæt.Det er ikke Sundhedsstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt udlever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det erderfor Sundhedsstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pågældende læ-gemiddel ikke sikkert indebærer behandlingsmæssige fordele, og i den sammen-hæng udgør forslagene ikke sikkert en bedring af sundhedsbeskyttelsen.Da man endnu ikke kender den pris, som Glybera vil blive solgt til, og da man ikkehar overblik over, hvor stor en del af de 5-10 danske patienter med LPLD, der vilskulle tilbydes behandling med Glybera, kan man ikke præcist udtale sig om for-slagenes økonomiske konsekvenser for regionerne.På baggrund af forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsfø-ringstilladelse med betingelser for lægemidlet Glybera omhandlet i artikel 127a iEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, er der tilknyttet følgendebetingelser og begrænsninger vedrørende sikker og effektiv anvendelse af Glybe-ra:Indehaveren af markedsføringstilladelsen opretter et sygdomsregister med op-lysninger om sygdommens epidemiologi og resultater vedrørende demografi, sik-kerhed og virkning fra patienter med familiær LPLD, der er behandlet med Glybera.Enkelthederne vedrørende føring af registret aftales med de nationale kompetentemyndigheder i hver medlemsstat.Alle patienter, der behandles med Glybera, skal optages i registret. Derudover skalpatienter, der er behandlet med Glybera i en klinisk undersøgelse, optages i regi-stret ved undersøgelsens slutning. Lægerne skal opfordres til, at også patientermed familiær LPLD, der ikke behandles med Glybera, optages i registret.Indehaveren af markedsføringstilladelsen skal med de kompetente nationale myn-digheder aftale de nærmere detaljer for et program vedrørende begrænset adgangog skal gennemføre et sådant program nationalt inden markedsføring. Glybera måkun udleveres, hvis de sundhedspersoner, der er inddraget i patientens behand-ling, har modtaget informationspakken, og den ordinerende læge bekræfter, atpatienten samtykker i at deltage i registret.Informationspakken til sundhedspersoner skal aftales med de nationale kom-petente myndigheder, før den udsendes, og skal bestå af følgende komponenter:- produktinformation (produktresumé, indlægsseddel og patientkort)- informationsmateriale til sundhedspersoner- informationsmateriale til patienter- hændelsesdagbog for patienterForslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
Side 6
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
8. HøringAnsøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Sund-hedsstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager medledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninger om for-retningshemmeligheder af sensitiv karakter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslagene har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med stemmerne 17mod 15 har kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende lægemiddel. Detdanske medlem stemte med det negative mindretal. I CAT stemte 20 medlemmerfor en godkendelse; 5 medlemmer var imod.Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorforforhandlingssituationen er uafklaret.Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslagene.
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan ikke støtte forslagene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.