Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1240322_0001.png
1240322_0002.png
PRESSEMEDDELELSE:

Ny undersøgelse: Danskerne er ligeglade med lavpris hos tandlægen

En billig tandlæge står ikke øverst på danskernes ønskeseddel. Til gengæld erdet afgørende for langt de fleste, at de har tillid til tandlægen, og attandlægen leverer høj kvalitet.Det viser en helt ny undersøgelse, som CEM institute/Voxmeter har udført forTandlægeforeningen.56 % af i alt 1.005 adspurgte svarer, at det vigtigste med hensyn tiltandlægen er at have tillid til tandlægen. 32 % svarer, at det vigtigste er, attandlægen udfører arbejde af høj kvalitet. Kun 6 % svarer, at det vigtigste er,at tandlægen er billig.- Vi bliver tudet ørerne fulde af myndigheder og organisationer som fxForbrugerrådet om, at danskerne vil have mere priskonkurrence påtandlægeområdet. Men nu kan vi dokumentere, at disse myndigheder ogorganisationer er ude af trit med befolkningen. For det er slet ikke lave priser,danskerne lægger mest vægt på. Det kan godt være, at det her er enøjenåbner for folk, der lever deres liv bag et skrivebord. Men for os, dermøder patienterne hver eneste dag ude på tandklinikkerne, kommer det ikkesom den store overraskelse, at nøgleordene er tillid, faglighed og kvalitet,siger Tandlægeforeningens formand Freddie Sloth-Lisbjerg.

Tilfredse med tandlægen

Undersøgelsen fra CEM Institute/Voxmeter viser, at de fleste er godt tilfredsemed deres tandlæge. Over to tredjedele har aldrig været utilfredse medtandlægens arbejde. Under 10 % har været utilfredse med tandlægen deseneste to år.Blandt de adspurgte, der nogensinde har været utilfredse med derestandlæges arbejde, har 26 % klaget over tandlægen. Kun 6 % af deadspurgte, der har været utilfredse og alligevel ikke har klaget, angiver sombegrundelse, at klagesystemet for voksentandplejen er kompliceret oguigennemskueligt- Undersøgelsen viser, at man hellere vil skifte tandlæge end klage.Forbrugerrådet har flere gange hævdet, at folk undlader at klage, fordiklagesystemet er kompliceret og uigennemskueligt. Men den påstand ergrebet ud af den blå luft, fastslår Freddie Sloth-Lisbjerg.

Uretfærdige nedskæringer

Selv om danskerne prioriterer tillid og kvalitet højere end lav pris, menertandlægernes formand fortsat, at det er et problem, at politikerne har skåret itilskuddet til voksentandplejen.- Det er uretfærdigt, at der skal være højere og højere brugerbetaling for ligenetop tandplejeydelser. Desuden er nedskæringerne inden for tandplejen etsignal til befolkningen om, at det ikke er så vigtigt, at man passer på sinetænder. Derudover betyder den høje brugerbetaling, at nogle patientgrupper
kommer i klemme. Og her tænker jeg ikke alene på de allerdårligst stillede,men også på ganske almindelige lønmodtagere, siger Freddie Sloth-Lisbjerg.Nærmere oplysninger kan fås hos Tandlægeforeningen. Kontaktkommunikationschef Claus Jørgensen, tlf. 21 26 56 98 ellerkommunikationsmedarbejder Charlotte Holst, tlf. 70 25 77 11.Undersøgelsen fra CEM Institute/Voxmeter kan findes påTandlaegeforeningen.dk. Klik på "Presse" i menuen på forsiden og derefter på"Undersøgelse om tilfredshed med tandlæger".