Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1168393_0001.png
1168393_0002.png
Ministeriet for Sundhed og forebyggelseHolbergsgade 61057 København K.
19. oktober 2012

Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om social service og sundhedsloven

(Samling af høreapparatområdet i sundhedsloven og ændret tilskud til høre-

apparater)

Stenløse Hørecenter er ikke direkte indbudt til at afgive høringssvar vedrørende den ovennævntelovgivning. Men som en mindre privat aktør på høreområdet tillader vi os imidlertid at indsende ethøringssvar, da vi tror, at det i den videre lovgivningsproces kan være værdifuldt for ministeriet ogfor det politiske system at få et perspektiv på forslaget fra en mindre, privat aktør i branchen.Vi vil især koncentrere vores høringssvar om tre områder, hvor vi mener, at der er behov for juste-ringer i forslaget. Det vedrører spørgsmålet om halvt tilskud til høreapparat på det andet øre, ænd-ring af genudleveringsperioden samt forslagets ikrafttrædelsestidspunkt.

Indledende bemærkninger

Indledningsvis vil vi fremhæve, at vi er meget tilfredse med, at høreapparatområdet nu samles lov-givningsmæssigt i sundhedsloven og i praksis kun skal håndteres af regioner. Det forenkler finan-sieringen og administrationen. Og det skaber større, fagligt bæredygtige enheder i regionerne.Stenløse Hørecenter har forståelse for, at der politisk er brug for også på det her område at findebesparelser, og at det påvirker størrelsen af tilskuddet til høreapparatbehandling i det private. Menvi er samtidig enige med de mange, der har gjort opmærksom på, at en så markant nedsættelse aftilskuddet uundgåeligt vil medføre stigende egenbetaling, endnu længere ventelister i det offent-lige, og dårligere service, især i udkantsområder med et lavere patientunderlag.

Halvt tilskud til det andet øre

Det anføres i bemærkningerne til lovforslaget, at tilskuddet fremover tænkes adskilt i en takst på2.000 kr. for selve apparatet, og 2.000 kr. som tilskud til behandlingen. I den sammenhæng frem-hæves det, at det ikke anses for væsentligt mere arbejdskrævende at behandle to ører. Det er bag-grunden for at reducere tilskuddet til det andet øre, så det kun dækker apparatet.De 2.000 kr. til behandlingen skal ifølge bemærkningerne til lovforslaget bl.a. omfatter høreprøve,tilpasning, service og garanti. Både tilpasning, service af apparatet, herunder løbende justeringer,eventuelle reparationer mv. er potentielt lige så omfattende for det andet høreapparat som for detførste. Det er alene i forbindelse med høreprøve og general servicering af patienten, at der ikke ertale om dobbelt arbejde.Realiteten er, at det ikke kan lade sig gøre inden for et tilskud på 2.000 kr. at finansiere høreappa-ratet, tilpasse det, samt løbende justere og foretage eventuelle reparationer på det i op til 5 år. Der-for vil det kræve en noget større egenbetaling, hvis patienter har brug for høreapparat på beggeører. Det er ikke alle danskere, der har råd til det. Så resultatet kan meget let være, at nogle vælgerkun at få et høreapparat, selv om de har brug for to. Det er en dårlig løsning for dem og for samfun-det, fordi det ikke i tilstrækkelig grad afhjælper deres høretab.
Vi anbefaler derfor, at tilskuddet på det andet øre sættes op, så der er mulighed for også at dækkeudgifter til tilpasning, justeringer, service og garanti for det høreapparat.

Længere genudleveringsperiode

Det anføres i bemærkningerne til lovforslaget, at mange i dag gør brug af at få et nyt høreapparatefter 4 år, selv om deres høreapparat stadig er velfungerende. Derfor foreslås det at forøge genud-leveringsperioden fra 4 til 5 år.Høreapparatområdet er et af de områder, hvor vi i de sidste 10-15 år har set de største teknologiskefremskridt. Det betyder, at patienter i dag får en markant bedre afhjælpning af deres høretab endfor blot 10 år siden på grund af langt bedre teknologiske løsninger. Den udvikling forventer eksper-ter vil forsætte. Det betyder, at et høreapparat efter blot 2-3 år i dag ofte slet ikke er tidssvarende.En del høreapparater fungerer naturligvis fortsat efter 4 år. Men behandling af høretab handler veli høj grad om at få så god en afhjælpning af høretabet som muligt. Forslaget vil betyde, at de men-nesker, der ikke selv har råd til at betale, skal vente endnu længere tid med at få en mere optimalbehandling af deres høretab, i takt med at teknologien i høreapparaterne konstant forbedres.Dertil kommer, at antallet af efterjusteringer, genbesøg og reparationer vil stige markant, fordihøreapparaterne især i den sidste del af deres levetid får flere tekniske problemer på grund afalmindelig slidtage. Det harmonerer dårligt med, at tilskuddet nu reduceres markant og sættes heltned til det 2.000 kr. for det andet øre, så der slet ikke er afsæt ressourcer til ekstra service af dehøreapparater.Vi skal på den baggrund anbefale, at genudleveringsperioden fastholdes på de nuværende 4 år.

Kort frist for ikrafttræden

Lovforslaget er fastsat til ikrafttræden den 1. januar 2013, selv om forslaget efter lovprogrammetførst behandles i Folketinget i løbet af november. Den hurtige ikrafttræden skyldes givetvis etønske om at få fuld virkning af de økonomiske besparelser for 2013.Men regeringen må have respekt for, at en så markant ændring af regelgrundlaget for hele områd-et, også kræver en lang række omlægninger hos de private leverandører. Der er brug for at ændreen række procedurer og forretningsmæssige forhold. Og det kan vi reelt ikke gå i gang med at gøre,før vi kender den endelige lovtekst og det samlede regelgrundlag.Derudover kan vi være bekymrede for, om regionerne kan nå at have de administrative enhederklar til 1. januar 2013, så borgerne ikke oplever større forsinkelser på området. Det vil være uhel-digt, hvis en større omlægning af administrationen af regelsættet ikke er helt på plads, før den skaltræde i kraft.Vi anbefaler derfor, at forslagets ikrafttræden skydes et halvt år.Vi håber, at vores bemærkninger vil indgå i den videre behandling af lovforslaget.Med Venlig hilsenPer Majgaard

Stenløse Hørecenter