Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13, Socialudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 24, SOU Alm.del Bilag 25
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og forebyggelseHolbergsgade 61057 København K.18. oktober 2012I forbindelse med offentliggørelsen af Forslag til Lov om ændring af lov om social service ogsundhedsloven den 28. september 2012 og den nuværende høring om dette lovforslag,fremsender Copenhagen Health Network hermed sit høringssvar.
Konsekvenser af ændring af høreområdet i lovom social service og sundhedslovenIndledningDette høringssvar er en kort oversigt over, hvilke positive og negative konsekvenser envedtagelse af lovforslaget i sin nuværende form vil have. Copenhagen Health Network håbermed høringssvaret at kunne påvirke udformningen af lovforslaget og dets bemærkninger,således hørehæmmede ikke bliver udsat for flere hindringer i livet på grund af deres handicap,og sektoren generelt ikke oplever markant forringede vilkår og rationaliseringer som følge aflovforslaget. Når det er sagt, så er der også gode elementer i lovforslaget, som vi støtter op om.Disse vil også fremgå af høringssvaret. Copenhagen Health Network står derudover til rådighedfor uddybende møder, dokumentation af tal, telefoniske henvendelser med videre, hvis det kanhjælpe i forhold til processen.
Positive konsekvenser for borgeren1. Afbureaukratisering – fra to til én styrelseDette er positivt, da borgeren nu blot skal forholde sig til én lovgivning frem for to, somhar rod i hver sin styrelse. Altså er det positivt, at loven nu blot vil ligge iSundhedsstyrelsen.2. Standardiserede kvalitetsmålingerAlle hørebehandlinger bliver underlagt en fælles standard, mens der kommer klarereretningslinjer for indholdet af en hørebehandling.
Negative konsekvenser for borgeren1. Længere ventetider på behandling og justering/hjælp.50 % af alle private klinikker vil lukke indenfor 3 måneder, da det vil tage tid forbrugerne at vende sig til tanken om at skulle betale mere selv. Fx betød en 10 %nedskæring af tilskuddet i 2011 en nedgang på 25 % i antallet af udleverede apparater.1
Brugere af de lukkede klinikker vil nu søge hjælp i det i forvejen hårdt pressedeoffentlige system. Hermed vil ventetiderne på hjælp og behandling stige dramatisk.Ovenstående påvirker ikke blot de 150.000 borgere, som benytter det private system idag, men alle 300.000 høreapparatbrugere, da presset på de resterendebehandlingssteder vil stige.Lange ventelister på løbende justering og hjælp vil betyde at færre brugere får gavn afhøreapparaterne.Antallet af efterjusteringer og hjælpebesøg vil stige markant, hvisgenudleveringsfrekvensen øges til 5 år, da apparaterne bliver slidt og mekanisk vilfungere dårligere. Der er ingen plan for at håndtere dette massive problem.2. Brugere ladt i stikken i randområder.En stor del af de private klinikker ligger i randområder, hvor ældre borgere har væretlykkelige for at få hjælp i en privat klinik. Det vil være disse klinikker, som lukker først.Brugere af disse klinikker vil nu være nødt til at rejse langt for at få hjælp. En del af dissebrugere er ikke særligt mobile, og de vil derfor ikke formå at få den hjælp, der skal til,for at deres apparater fungerer ordentligt.Især de ældre og svage borgere vil således ikke kunne overskue at få høreapparater ifremtiden.3. EgenbetalingHvis en borger ønsker samme kvalitet som før tilskuddets sænkning er egenbetalingeneste mulighed.Brugerbetaling har en uheldig tendens til at medføre social skævvridning. I dettetilfælde vil det kunne medføre et A, B og C‐hold; hvor A‐holdet har råd til at betale forhele apparatet selv, hvor B‐holdet vil blive udsat for øget ventetid i den offentlige sektormens nogle personer – som en del af C‐holdet – slet ikke vil få hjælp til deres høretab.
Åbne spørgsmål til ministerietHvis loven vedtages i sin nuværende form, skal den effektueres allerede per 1. januar 2013.Dertil bliver Copenhagen Health Network nødt til at stille følgende åbne spørgsmål tilSundheds‐ og forebyggelsesministeriet:Hvordan vil sundhedsvæsenet løfte opgaven med så kort varsel?Er regionernes sundhedsvæsen gearet til at implementere og håndtere loven?(vi antager, at det administrative ansvar ender hos Danske Regioner)For yderligere informationer kan henvendelse rettes til Copenhagen Health Network vedSekretariatschef Dennis Dalgaard på[email protected]eller 39 48 18 18.
2