Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 202
Offentligt
Hr. José Manuel BarrosoFormand for Europa-KommissionenRue de la Loi 200B-1049 Bruxelles
Det Internationale SekretariatChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
Folketingets udtalelse vedrørende Kommissionens forslag til revision aftobaksvaredirektivet - KOM (2012) 788
4. marts 2013
Ref. 13-000154-2KontaktThomas FichEU-konsulentDir. tlf.+45 3337 3611
Kære Hr. BarrosoEuropa-Kommissionen fremsatte den 19. december 2012 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse afmedlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling,præsentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter –KOM(2012)788. Forslaget lægger op til en omfattende revision af dengældende EU-lovgivning på området og indeholder nye og skærpede reglerom tobaksvarer.Forslaget har været behandlet i Folketingets Sundheds- ogForebyggelsesudvalg, som har haft lejlighed til at drøfte forslaget påudvalgets møder den 29. januar, den 19. februar og den 26. februar samt veden teknisk gennemgang den 7. februar.På det foreliggende grundlag og i lyset af, at drøftelserne om direktivforslagetbefinder sig i en første fase, har udvalget den 27. februar fremsat følgendebemærkninger, som Europaudvalget har tilsluttet sig på sit møde den 1. marts2013:Begrundet udtalelseEt flertal i udvalget bestående af V, DF, EL, LA og K er grundlæggende enigei, at de lovgivningsmæssige rammer for regulering af det indre marked fortobaksvarer også fremadrettet fastlægges på EU-niveau i respekt fornærhedsprincippet. Forslagets udprægede brug af delegerede retsakter (16stk.) bevirker imidlertid, at det reelt er vanskeligt at foretage et tilbundsgående“nærhedstjek” og vurdere rækkevidden af dette direktiv. Endvidere gør denomfattende brug af delegerede retsakter det yderst kompliceret for denationale parlamenter løbende at leve op til deres forpligtelser efter traktaten,ifølge hvilken de nationale parlamenter skal overvåge nærhedsprincippets
1/1
overholdelse. Partierne opfordrer derfor Kommissionen til at minimere antalletaf delegerede retsakter – både i tobaksdirektivet og generelt.Et mindretal i udvalget bestående af S, RV og SF er enige i, at delovgivningsmæssige rammer for regulering af det indre marked fortobaksvarer bør foregå på EU-niveau. Partierne anser derfor forslaget for atvære i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Derfor er der efterpartiernes opfattelse ikke behov for, at Folketinget afgiver en begrundetudtalelse til Kommissionen.Derudover har Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 27. februar fremsatfølgende bemærkninger til forslagets indhold, som Europaudvalget hartilsluttet sig på sit møde den 1. marts 2013:Generelle bemærkningerEt flertal i udvalget bestående af V, S, DF, RV SF, LA og K mener, at enrevision af det gældende tobaksvaredirektiv skal søge at balancere hensyn tildet indre marked på den ene side og de sundhedsfaglige aspekter knyttet tilreguleringen af tobaksprodukter på den anden side. I den forbindelse er dissepartier enige i, at reguleringen af salg, fremstilling og præsentation aftobaksvarer bør fastlægges under hensyntagen til behovet for at bremsetilgangen af nye brugere af tobaksvarer, herunder især børn og unge, og forat give alle borgere mulighed for at træffe informerede valg om produkterne.Et mindretal i udvalget bestående af S, RV og SF mener desuden, at dersamlet set er tale om et godt og konstruktivt forslag fra Kommissionen, som vilkunne bidrage til at forbedre det indre markeds funktion og sikre et højtsundhedsbeskyttelsesniveau.Et mindretal i udvalget bestående af EL mener, at der samlet set er tale om etgodt forslag fra Kommissionen, som vil kunne bidrage til at sikre meresundhed og gennemsigtighed for forbrugerne. Enhedslisten deler holdningenmed flertallet af udvalget om, at reguleringen af salg, fremstilling ogpræsentation af tobaksvarer bør fastlægges under hensyntagen til behovet forat bremse tilgangen af nye brugere af tobaksvarer, herunder især børn ogunge, og for at give alle borgere mulighed for at træffe informerede valg omprodukterne.Delegerede retsakterUdvalget finder, at Kommissionens forslag indeholder en meget vidtgåendeadgang for Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter. Udvalgetnoterer, at forslaget gør det muligt at vedtage delegerede retsakter på ikkefærre end 16 områder.
2/2
Ifølge et flertal i udvalget bestående af V, DF, EL, LA og K gør denomfattende brug af delegerede retsakter det yderst vanskeligt for de nationaleparlamenter løbende at leve op til deres forpligtelser efter traktaten, ifølgehvilken de nationale parlamenter skal overvåge nærhedsprincippetsoverholdelse. Disse partier kan derfor ikke støtte en sådan vidtgåendeadgang til at kunne vedtage delegerede retsakter, og opfordrer derforKommissionen til at minimere antallet af delegerede retsakter – både iforslaget til tobaksvaredirektivet og generelt.Et mindretal i udvalget (S, RV og SF) finder, at den udprægede brug afdelegerede retsakter i Kommissionens forslag gør det vanskeligt at foretageen tilbundsgående vurdering af direktivets konsekvenser. Disse partieropfordrer derfor til, at der foretages en grundig vurdering af de konkretedelegationsbeføjelser med henblik på at sikre en fornuftig afgrænsning afKommissionens muligheder for at foretage efterfølgende tilpasninger afbestemmelserne i direktivet.Forbud mod snusEt flertal i udvalget bestående af V, DF, EL, LA og K finder, at det gældendetobaksvaredirektiv fra 2001 ikke indeholder et forbud mod salg af al løs snus iDanmark. Disse partier finder, at salg af løs snus er lovligt i henhold til detgældende direktiv, og bemærker at der er tale om et traditionelt produkt. Pådenne baggrund vil den foreslåede ændring være i modstrid med denhidtidige danske fortolkning af tobaksvaredirektivet.Flertallet kan ikke støtte et forbud mod markedsføring af snus, uansetindpakning. Flertallet noterer endvidere, at snus er mindre sundhedsskadeligtend konventionelle cigaretter, og ikke giver anledning til passiv rygning.Flertallet henviser i øvrigt til den svenskeRiksdagsudtalelse til Kommissionenvedrørende dette spørgsmål.Regulering af ikke-tobaksvarerEt flertal af udvalget bestående af V, DF, EL, LA og K finder, at direktivetalene skal finde anvendelse på varer, der indeholder tobak, hvorfor andrenikotinprodukter ikke skal reguleres inden for rammen af tobaksvaredirektivet.Måling og indberetning af ingredienser og emissionerUdvalget støtter etableringen af et fælles europæisk rapporteringssystem,hvor tobaksindustrien rapporterer deres brug af tilsætningsstoffer mv. direktetil Kommissionen.
3/3
Et mindretal bestående af V, DF, LA og K er dog bekymrede ved udsigten til,at medlemsstaterne alene skal informere Kommissionen om de metoder, deanvender til måling af andre emissioner end tjære, nikotin og kulilte og tilmåling af emissioner fra andre tobaksvarer end cigaretter. Disse partierfrygter, at dette fører til uensartede krav i forhold til fx hvilken metode, deranvendes til målingerne i de 27 medlemsstater, hvilket ikke er fremmende fordet indre marked.Mindretallet finder endelig, at de målemetoder, der skal anvendes til målingog indberetning af ingredienser og emissioner skal harmoniseres og forankresi Kommissionen frem for i de enkelte medlemsstater.Regler om tilsætningsstofferEt flertal bestående af S, RV, SF og EL finder, at det er fornuftigt at forbydeen række tilsætningsstoffer, som giver indtryk af tobaksvarer er sunde, somtilfører en bestemt aroma, der letter rygestart eller som appellerer til børn.Et mindretal bestående af V, DF, LA og K støtter, at der indføres strammerefælles europæiske regler for brug af tilsætningsstoffer i cigaretter, herunder attobaksvarer, der fremstår som fx slik, forbydes, fordi de kan anvendes medhenblik på at tiltrække nye og ofte unge rygere. Partierne kan således støtteforbud mod cigaretter tilsat store mængder af sødestoffer med frugtsmagel.lign. Partierne kan dog ikke støtte, såfremt forslaget om forbud mod såkaldt”kendetegnende aromaer”, reelt betyder at fx almindelige mentolcigaretter heltforbydes.Dette mindretal er endvidere bekymret for affattelsen af forslagets artikel 12,stk. 1 og 2, og mener, at bestemmelserne bør præciseres, således at der ikkeopstår hindringer for det indre marked på baggrund af forskelligartedefortolkninger i de enkelte medlemsstater.Mindretallet støtter, at cigarer, cigarillos og pibetobak undtages fra forbuddetmod tobaksvarer med en kendetegnende aroma og fra forbuddet mod brug afaromastoffer i filtre, papir mv. Disse partier finder dog ikke, at Kommissionen,ej heller på dette område, bør få beføjelse til at vedtage delegerede retsaktermed henblik på at ophæve undtagelsen.Mærkning og emballeringUdvalget anser billedadvarsler for at være et effektivt instrument iinformationsindsatsen over for forbrugerne, og kan støtte at brugen afkombinerede tekst- og billedadvarsler gøres obligatorisk i EU.
4/4
Et mindretal bestående af V, DF, LA og K finder, at de gældende krav om, atadvarslen skal dække 30 pct. af forsiden og 40 pct. af bagsiden allerede sikrersynlig og i øjenfaldende informationsindsats over for forbrugerne, hvorfor detforventede udbytte af en skærpelse forventes at være begrænset.Mindretallet kan ikke støtte, at der åbnes op for indførelse af krav om generiskindpakning (”plain packaging”). Mindretallet fremfører som begrundelse, at derkan være retlige bindinger for så vidt angår varemærke- og intellektuellerettigheder.Mindretallet kan ikke støtte kravet om, cigaretpakker fx skal indeholde mindst20 cigaretter, og at al rulletobak skal sælges i punge med mindst 40 g tobak,hvormed dåser forbydes. Partierne fremfører som begrundelse, at det ikke eret indre markedsanliggende, om der findes tynde cigaretter eller om pakkerneer kantede.Mindretallet finder endvidere, at advarselsteksterne for andre produkter endfabriksfremstillede cigaretter fortsat skal kunne påsættes emballagen i form afuaftagelige klistermærker.Fjernsalg og sporbarhedEt flertal bestående af S, RV, SF og EL støtter en bedre kontrol med fjernsalgaf tobaksvarer samt forslaget om sporbarhed og sikkerhedsfeatures.
Med venlig hilsen
Eva Kjer HansenFormand for Europaudvalget
5/5