Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1223817_0001.png
1223817_0002.png
1223817_0003.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseAtt. [email protected]Holbergsgade 61057 København K
Høringssvar vedrørende udkast til rapport med forslag til regregu-lering af sundhedspersoners samarbejde med lægemiddel oglægemiddel-medicovirksomhederFOA – Fag og Arbejde vil meget gerne benytte lejligheden til at kokom-mentere på nærværende høring.Generelle kommentarerFOA- Fag og Arbejde mener, at det er et godt tiltag, at der indføres ju-steringer samt, at offentligheden får et større kendskab til samarbejdetog rollefordelingen mellem lægemiddel og medicoindustrien samtlægemiddel-sundhedspersoner.FOA- Fag og Arbejde mener, at Lægemiddellovens § 66, stk.2 definerersundhedspersoner på en alt for snæver vis. Lægemiddellovens definitdefiniti-on bør afspejle Sundhedslovens definition, hvor alle autoriserede sund-sund-hedsfaglige grupper er sundhedspersoner. Det er uhensigtsmæssigt, atudelukke faggrupper, der i deres daglige virke arbejde tæt på patien-arbejderten og varetager sundhedsfaglige opgaver indenfor både pleje og bbe-handling. Det sætter store barrierer op for den fleksible opgavevaretopgavevareta-gelse, hvilket vi læser også er baggrunden for at udvide sygeplejer-skers rolle i nærværende rapports anbefalinger. Vi vil derfor anbefale,at Lægemiddellovens § 66, stk. 2 udvides til også at omfatte Social ogSocial-sundhedsassistenter.Specifikke kommentarerI rapporten (s. 50) anbefaler arbejdsgruppen, at personkredsen i LLæ-gemiddellovens § 66, stk. 2, ikke udvides yderligyderligere. FOA- Fag og Ar-bejde vil indstille til arbejdsgruppen at revurdere denne anbefaling. Ipraksis giver Lægemiddellovens snævert definerede personkreds afsundhedspersoner anledning til nogle problematikproblematikker.
Dato:
04.03.2013Sagsnummer:
13/34437Ref.:
KAS/ulro
FOAStaunings Plads 1-31790 København VTelefonTelefaxKontonr.4697 26264697 23005301-0476807
E-mail[email protected][email protected]www.foa.dk
-2-
I mange arbejdsfællesskaber anvender hele personalegruppen forskel-lige reklamebaserede sites, eksempelvis Univadis samt benytter sig afUnivadis,uddannelse- og kursusmuligheder, der udbydes af lægemiddel og me-lægemiddel-dicoindustrien, som fagligt supplement til de produkter der anvendesprodukter,på den givne afdelings-/arbejdssteds patienter Når man udelukker en/arbejdssteds patienter.autorisereret sundhedsfaglig gruppe fra denne vigtige viden udfordresbåde arbejdets organisering og den fleksible opgavevaretagelse, menogså kvaliteten og patientsikkerheden.Vi er i FOA- Fag og Arbejde blblevet kontaktet af både farmaceuter, re-præsentanter fra lægemiddelindustrien og social og sundhedsassisten-social-n-ter, som har gjort os opmærksom på det uhensigtsmæssige i, at social -social-og sundhedsassistenterne ikke kan deltage i undervisning eller kursus,som skal gøre medarbejderne endnu mere kompetente i deres fagligeørevirke.Social- og sundhedsassistentuddannelsen er en 3 år og 3 måneder languddannelse. Social- og sundhedsassistenter bliver efter gennemførtuddannelse autoriseret på linje med f.eks. bioanalytikere og sygeple-jersker - med titelbeskyttelse. Social og sundhedsassistenters ar-Social-bejdsområde er tæt på patienterne. Arbejdet rummer mange forskellforskelli-ge sundhedsfaglige opgaver, og social- og sundhedsassistenter er ud-,dannet til at udføre sygepleje og handle på dedelegation fra lægen ogindgå i det tværfaglige samarbejde omkring patientenpatienten.Derfor generer den aktuelle begrænstuelle begrænsning i Lægemiddellovens § 66 stk.ægemiddellovens2 barrierer i udførelsen af arbejdet. Patientsikkerhed og kvalitet vil ikkeforringes ved, at en autorisere faggrupper med en veldefineret uddan-autoriseretn-nelse, som social- og sundhedsassistenter, der arbejder tæt på patiepatien-terne omfattes af Lægemiddellovens § 66, stk. 2. Det vil tværtimodstyrke patientsikkerhed og kvalitet, at viden er til rådighed på tværs affaggrupperne.Da man i sin tid skulle lovgive på området omkring adgang til EPJ gjor-gjor-de man sig de samme overvejelser Ved første lovudkast havde kunvervejelser.læger, sygeplejersker og sygehusansatte tandlæger adgang til EPJ.Men det skabte store barrierer i arbejdet og ggjorde kvaliteten usikker,at ikke alle de autoriserede faggrupper der arbejdede meget tæt påfaggrupper,patienten kunne lave opslag i EPJ. Derfor udvidede man kredsen. Mankan med fordele skele til læringen i denne proces.
-3-
På den baggrund vil FOA- Fag og Arbejde derfor på det kraftigste an-Arbejde,befale, at kredsen af faggrupper i Lægemiddelloven § 66, stk. 2, udvi-des til også at omfatte social og sundhedsassistenterne.social-
Venlig hilsen
Karen StæhrSektorformand