Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
1223115_0001.png
1223115_0002.png
Blekinge Boulevard 22630 TaastrupTlf.: 3675 1777Fax: 3675 1403[email protected]www.handicap.dk
Tilmedlemmer af Beskæftigelsesudvalget ogSundheds – og ForebyggelsesudvalgetTaastrup, den07. marts 2013
Regeringen fremlagde den 7. februar sit udspil til en ny sygedagpengemodel.Danske Handicaporganisationer vil ønsker hermed at henlede udvalgets opmærksomhed påtre elementer i udspillet, som DH finder, der er behov for at ændre.

1. Vilkårligt udformet og diskriminerende diagnoseliste

DH erstærkt kritisk over for den foreslåede diagnoselistesom grundlag for en ny 8.”opsamlende forlængelsesmulighed”, som kræver, at man har en af 11diagnoser/ulykkestilfælde. Listen skaber et vilkårligt ’diagnose-tyranni’ og en usagligforskelsbehandling mellem de sygdomme, som er på listen, og dem der ikke er.Der findes mange sygdomme, der også kan være meget alvorlige, som ikke er på listen. Detgælder fx nogle neurologiske sygdomme, ligesom nogle personer med sclerose, gigt,parkinson, epilepsi og personer med forskellige former for hjerneskade, der ikke er forårsagetaf en blodprop eller en hjerneblødning, ikke er omfattet af listen. Definitionen af alvorligeulykkestilfælde er ligeledes meget uklar.Diagnoselisten er udarbejdet til et andet formålog ikke med det formål at sikre, at dealvorligt syge, som i dag mister deres forsørgelsesgrundlag efter 52 uger, har et fortsatforsørgelsesgrundlag. Det finder DH dybt problematisk.En 8. forlængelsesregel bør bygge på saglige kriterierog formuleres således, at den sikrerfortsat sygedagpenge til alle de personer, hvor sygdommen er alvorlig, men diagnosen uklar,og hvor der er usikkerhed om fx forløbet, varigheden og udfaldet. Der skal ske en konkret,individuel og bred vurdering af faktorer som personens sygdom, smertetilstand,behandlingsbehov, varighed, funktionsevne mv. Sundhedsstyrelsen bør inddrages i arbejdetmed at fastlægge sådanne saglige kriterier.

2. Halvering af sygedagpengeperioden skaber usikkerhed for mange

Den foreslåede model halverer sygedagpengeperioden for en stor gruppesygedagpengemodtagere, som vil overgå til kontanthjælp allerede efter 26 uger. Men
kontanthjælp er og bør kun bruges som en midlertidig ydelse.Den skal ikke bruges tilmennesker, der er langvarigt syge.DH ønsker en anerkendelse af, at mennesker med handicap og varige funktionsnedsættelserhar behov for et stabilt og rimeligt forsørgelsesgrundlag, som kan understøtte tilbagevendentil arbejdsmarkedet, og som tager højde for de ekstra omkostninger, der ofte følger med, nårman har en varig funktionsnedsættelse, fx udgifter til medicin, transport, bolig o.lign.Udsigten til en markant indtægtsnedgang vil for mange sygemeldte borgere forårsageyderligere stress, som kommer oveni udfordringen med at skulle håndtere en alvorligsygdom. Det vil ikke understøtte helbredelse eller tilbagevenden til arbejdsmarkedet.Dertil kommer, at rigtig mange sygdomme, kroniske tilstande og handicap er megetvanskelige, ofteumulige, at udrede eller afklare inden for 26 uger.Forlængelse afsygedagpenge efter de nuværende regler kræver, at det vurderes, at borgeren kan vendetilbage til beskæftigelse igen inden for en periode, eller at der foreligger en lægefagligvurdering af, at borgerens tilstand er stationær, dvs. uforbederlig. Det er helt urealistisk forrigtig mange sygemeldte borgeres vedkommende, at en sådan vurdering kan ske allerede ved26 uger.Forsørgelsen bør derfor ikke afgøres efter 26 uger.

3. Manglende forudsætninger for en tidlig indsats

Sygemeldte, hvis sygedagpenge ikke kan forlænges efter 26 uger, bliver fremover tilbudt enaktiv indsats i form af ressourceforløb på kontanthjælpsydelse. En individuel og specialiseretindsats er den rette vej at gå. Men DH er yderst skeptisk over for, om kommunerne blot medet ’reform-trylleslag’ vil kunne tilbyde den nødvendige indsats allerede efter 26 uger, som deindtil nu ikke har evnet at tilbyde inden for 52 uger.Forudsætningerne er ikke til stede i detnuværende system.En sygedagpengereform må derforsikre forudsætningerne for en sammenhængende, effektivog individuel indsats til sygemeldte borgere.Der skal stilles klare krav til samarbejde mellemkommune, behandlingssystem, regioner, læge, speciallæger mv. Der skal stilles krav om ogtilføres ressourcer til at sikre langt mere tværsektorielt samarbejde og langt mere effektivadgang til afklaring, udredning, behandling og rehabilitering, end vi ser i dag, både på detsomatiske og det psykiatriske område.Vi håber, at I vil drøfte og handle på de ovennævnte problemstillinger i de videreforhandlinger. DH står naturligvis til rådighed for dialog, uddybning og yderligereinformation.
Med venlig hilsen
Stig LangvadFormand