Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 16
Offentligt
UDKAST
Forslagtil lov om ændring af
lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under18 år og lov om forbud mod tobaksreklame m.v.(Krav til billedlegitimation og til skiltning herom samt forbud mod reklame på internettet for specialbutikker)
§1I lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober 2008som ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010, foretages følgende ændringer:1.Efter§ 2indsættes som ny paragraf:»§ 3.Butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. og ansat personale har pligt til at krævefremvisning af gyldig billedlegitimation ved salg af tobaksvarer, jf. § 1, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 18 år.
Stk. 2.Butiksindehaveren m.v. og ansat personale i butikker, hvor der foregår detailsalg, har pligt til at kræve fremvisning afgyldig billedlegitimation ved salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover, jf. § 2, hvissælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 16 år.Stk. 3. Butiksindehaveren m.v. og ansat personale i butikker, hvor der foregår detailsalg, har pligt til at kræve fremvisning afgyldig billedlegitimation ved salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover, jf. § 2, hvissælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 18 år.om, at salg af tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer, jf. §§ 1-2, kun kan finde sted ved forevisning af gyldigbilledlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden opfylder lovens aldersgrænser for salg af tobak og alkohol, jf. stk. 1 og2.Stk. 5. Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om udstedelse, udformning, opsætning m.v. afskiltning.«§§ 3-7 bliver herefter §§ 4-8.2.I§ 5som bliver § 6, indsættes efter »grov«: », systematisk«.§2I lov om forbud mod tobaksreklame m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 21. oktober 2008, foretages følgende ændringer:3.I§ 3, stk. 2, nr. 4, ændres »salgssteder« til: »butiksudsalgssteder«, og »man« ændres til: »butikken«.§3Loven træder i kraft den 1. september 2013.
Stk. 4.Butikker, hvor der foregår detailsalg af tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer, skal ved synlig skiltning informere
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagetBemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Skærpelse af reglerne vedr. forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år2.1.1. Gældende ret2.1.2. Overvejelser og forslag2.2. Forbud mod tobaksreklame på internettet for specialbutikker2.2.1. Gældende ret2.2.2. Overvejelser og forslag3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige i forhold til de foreslåede ændringer vedr. salg af tobak ogalkohol til personer under 18 år3.2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige i forhold til forbud mod tobaksreklame på internettet forspecialbutikker4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.4.1. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. i forhold til de foreslåede ændringer vedr. salg af tobakog alkohol til personer under 18 år4.2. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. i forhold til forbud mod tobaksreklame på internettet forspecialbutikker5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
1. IndledningLovforslaget indeholder ændring af lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år.De foreslåede ændringer tager udgangspunkt i regeringens overordnede målsætning om at forebygge sygdomme, om atfremme større lighed i sundhedstilstanden og om at bekæmpe rygning blandt unge. De enkelte forslag gennemgås nærmerenedenfor.
Skærpelse af reglerne vedr. forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 årLovforslaget er en udmøntning af den politiske aftale af 21. april 2012 om en styrket forebyggelsesindsats på tobaksområdetog om rygestop mellem regeringen og Enhedslisten.Lovforslaget har til formål at sikre en styrket håndhævelse af lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under18 år.Børn og unges rygevaner har i en årrække udviklet sig i en positiv retning. Men den positive udvikling med færre og færrehelt unge rygere er stagneret siden 2006. Siden 2006 har det således nogenlunde konstant været ca. 1 ud af 10 af de 15-årige,der ryger hver dag. Det viser Skolebørnsundersøgelsen fra 2010.Lovforslaget indgår således som et væsentligt led i regeringens indsats for at bekæmpe rygning blandt unge, jf.regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011. Lovforslaget skal blandt andet ses i sammenhæng medforbud mod at ryge indendørs og udendørs i børneinstitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler, institutioner med udbud aftreårige gymnasiale ungdomsuddannelser, opholdssteder og lign., der fortrinsvis har optaget børn og unge under 18 år, jf. lovnr. 607 af 18. juni 2012 om røgfri miljøer, og med satspuljeaftalen på sundhedsområdet for 2012-2015. Med denne aftale erder afsat 16 mio. kr. i perioden 2012-2015 til bekæmpelse af rygning blandt udsatte unge, herunder til udarbejdelse af etfælles, nationalt forpligtende koncept. Heraf er der afsat 3 mio. kr. til centrale aktiviteter og 13 mio. kr. til ansøgningspulje.Hertil kommer, at danske unge fortsat er blandt de unge, som drikker mest i Europa, og at nogle unges alkoholvaner erpræget af, at de drikker meget alkohol på en gang.En bedre håndhævelse af aldersgrænserne ved butikssalg af alkohol til personer under 18 år vil medvirke til at understøtte enudskydelse af de unges alkoholdebut og begrænse de unges alkoholforbrug. Lovforslaget sigter således mod at bidrage til atunderstøtte, at danske børn og unge ikke drikker alkohol.
UDKAST
Med lovforslaget vil regeringen således sikre en bedre håndhævelse af reglerne for salg af tobak og alkohol for at beskyttebørn og unge mod de sundhedsskadelige konsekvenser ved rygning og indtagelse af alkohol. Videre tager lovforslaget sigte påat beskytte blandt andet den gruppe børn og unge, der ikke altid har de fornødne ressourcer, den viden og det netværk, derskal til for at træffe sunde valg.
Forbud mod tobaksreklame på internettet for specialbutikkerLov om tobaksreklame m.v. (tobaksreklameloven) er en implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/33/EF af 26. maj 2003 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om reklamefor tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse (tobaksreklamedirektivet).Tobaksreklamedirektivet indeholder et direkte forbud mod reklame i forbindelse med detailsalg på internettet i modsætning tiltobaksreklameloven, der ikke kan anses for at indeholde et lignende reklameforbud for så vidt angår salgssteder, hvor man erspecialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, jf. lovens § 3, stk. 2, nr. 4, idet der efter lovens § 3, stk. 1, i øvrigt gælder etgenerelt reklameforbud for tobaksvarer.For at bringe den danske retstilstand i overensstemmelse med tobaksreklamedirektivet foreslås, at det i tobaksreklamelovenpræciseres, at undtagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 2, nr. 4, alene omfatter butiksudsalgssteder, hvor butikken er specialiseret isalg af piber, pibetobak og cigarer.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1 Skærpelse af reglerne vedr. forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år2.1.1. Gældende retDet fremgår af § 1 i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020 af21. oktober 2008 som ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010, at tobaksvarer ikke må sælges til personer under 18 år.Det fremgår videre af lovens § 1, stk. 2, at der ved tobaksvarer forstås:1) Varer, der er bestemt til at ryges, indsnuses, suttes eller tygges, hvis de helt eller delvis er fremstillet af tobak.2) Varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med tobaksrygning.Af lovens § 2, stk. 1, fremgår, at alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover ikke måsælges til personer under 16 år fra butikker, hvor der foregår detailsalg.Videre fremgår det af lovens § 2 stk. 2, at alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover ikkemå sælges til personer under 18 år fra butikker, hvor der foregår detailsalg.Forbuddet mod salg af tobaksvarer til personer under 18 år gælder således alle steder, hvor der sælges tobaksvarer, dvs.både i butikker, der har detailsalg, og på restauranter, hoteller, barer m.v. Derimod gælder lovens forbud mod salg afalkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover til personer under 16 år kun butikker, hvor derforegår detailsalg. Det samme gælder forbuddet mod salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5og derover til personer under 18 år. Dette skyldes, at der i restaurationsloven allerede er et forbud mod udskænkning af alkoholtil personer under 18 år, jf. § 29 i lovbekendtgørelse nr. 135 af 18. januar 2010 om restaurationsvirksomhed og alkoholbevillingm.v.
StraffebestemmelserEfter den gældende bestemmelse i lovens § 5, stk. 1, straffes med bøde den butiksindehaver, restauratør, hotelvært,kantineindehaver m.v., der overtræder §§ 1 og 2 i loven. Videre fremgår, at der ved udmålingen af bøde skal tages særligthensyn til, om butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. har gjort sig skyldig i grov ellergentagen overtrædelse af §§ 1 og 2. Bestemmelsen i straffelovens § 23 om medvirken finder ikke anvendelse.Af lovens § 5, stk. 2, fremgår, at selskaber m.v. (juridiske personer) kan pålægges strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.kapitel.Ansvaret for, at forbuddet mod salg af tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer til personer under henholdsvis 16 og 18 åroverholdes, påhviler alene butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. Bestemmelsen indebærer,at hverken ansat personale eller den unge kan straffes for henholdsvis at sælge eller købe tobak og alkohol i strid med loven .Det samme gælder en bestyrer, der ikke er forpagter, hvorimod en forpagter kan straffes efter bestemmelsen.Personer, der medvirker til overtrædelse af salgsforbuddet ved at tilskynde butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,kantineindehaveren m.v. til at sælge tobak eller alkoholholdige drikkevarer til personer under 18 år i strid med loven, vil hellerikke kunne straffes. Heller ikke kammerater, der er fyldt 18 år, og som hjælper personen under 18 år med at købe tobak elleralkoholholdige drikkevarer i strid med loven, vil kunne straffes. Det samme gælder forældre, der beder en person under 18 årom f.eks. at hente tobak eller alkohol hos en købmand i strid med lovens §§ 1 og 2.Afgrænsningen af den personkreds, der kan straffes for overtrædelse af loven, er nærmere beskrevet i det oprindelige forslagtil lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år, jf. L 95 som fremsat den 26. november 2003.Det er en betingelse for at straffe butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. efter lovens § 5,at denne har handlet forsætligt eller uagtsomt, jf. straffelovens § 19. Butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,kantineindehaveren m.v. vil således kunne straffes for overtrædelse af §§ 1 og 2, hvis butiksindehaveren, restauratøren,hotelværten, kantineindehaveren m.v. selv har solgt tobak eller alkohol til børn og unge, jf. § 1 og § 2, stk. 1 og 2.Butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. vil efter omstændighederne endvidere kunne straffes,
UDKAST
hvis vedkommende har undladt at instruere personalet om ikke at sælge tobak og alkoholholdige drikkevarer med enalkoholvolumenprocent på 16,5 og derover til personer under 18 år og ikke at sælge alkoholholdige drikkevarer med enalkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover til personer under 16 år, jf. § 1 og § 2, stk. 1 og 2, eller har undladt at førefornødent tilsyn og kontrol med lovens overholdelse.Det forudsættes, at en overtrædelse af lovens bestemmelser som udgangspunkt straffes med en bøde på 2.000 kr. iførstegangstilfælde og henholdsvis 5.000 kr. og 10.000 kr. i anden- og tredjegangstilfælde, jf. de specielle bemærkninger til detoprindelige lovforslag til lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år, jf. L 95 som fremsat den 26.november 2003.De angivne straffeniveauer er vejledende og kan fraviges af domstolene i op- og nedadgående retning, hvis der i denkonkrete sag foreligger formildende eller skærpende omstændigheder.2.1.2. Overvejelser og forslagDet er i dag for let for unge under 18 år at købe tobak og alkohol på trods af forbuddet mod at sælge tobak og alkohol tilpersoner under 18 år.Det er butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v., og butikspersonalet, som skal sikre, at derikke sælges tobak og alkohol til børn og unge under 18 år i strid med reglerne i §§ 1 og 2.Da det kan være vanskeligt at bedømme en ung persons alder, dvs. om kunden er 18 år, 16 år eller yngre, foreslås, at detpræciseres, at butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. og ansat personale, i tilfælde af tvivlom, at kunden opfylder lovens aldersgrænser, skal forlange at få fremvist gyldig billedlegitimation. Det vil sige, at det fastslås ilovteksten, at sælgeren har pligt til altid at få bekræftet kundens alder, hvis sælgeren ikke med sikkerhed kan bedømmekunden til at være fyldt 18 år ved køb af tobak, jf. § 1 og henholdsvis 16 og 18 år ved køb af alkohol afhængigt afalkoholvolumenprocenten, jf. § 2, stk. 1 og 2.Formålet med § 3, stk. 1-3 er således, at understøtte lovens §§ 1 og 2 om forbud mod salg af tobak og alkohol til personerunder 18 år.For yderligere at bistå butikker, hvor der foregår detailsalg i at sikre at salg af tobak og alkohol til unge sker ioverensstemmelse med lovgivningen, foreslås, at der stilles krav til obligatorisk skiltning, således at butikker med detailsalgfremover ved synlig skiltning skal informere om, at salg af tobak og alkohol kun kan finde sted, hvis kunden viser gyldigbilledlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden opfylder lovens aldersgrænser.Med forslaget til ændring af lovens § 5, der bliver § 6, ønsker regeringen at understrege, at der ved strafudmålingen ogsåskal tages særligt hensyn til, om butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. har gjort sig skyldig isystematisk overtrædelse af §§ 1 og 2 om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år. Det vil i denforbindelse skulle tillægges betydning, om der er sket en systematisk tilsidesættelse af pligten i forslaget til ny § 3, stk. 1-3 omfremvisning af billedlegitimation ved tvivl om kundens alder.I forlængelse heraf foreslås stafudmålingen skærpet. For at anspore til øget selvjustits på salgssteder foreslås det at hævebødestørrelserne ved overtrædelse af lovens §§ 1-2. Sammenholdt med den gældende bestemmelse i lov om forbud mod salgaf tobak og alkohol til personer under 18 år svarer regeringens forslag til ca. en fordobling af de aktuelle bødetakster. Medlovforslaget vil bødestørrelserne fremover være henholdsvis 5.000 kr. for førstegangstilfælde, 10.000 kr. for andengangstilfældeog 20.000 kr. for tredjegangstilfælde.Forslaget om højere bødestraffe og pligten til at forlange billedlegitimation fremvist, hvis sælgeren er i tvivl om kundensalder, skal ses som en del af en større og samlet forebyggelsesindsats på tobaksområdet, og har som formål at beskytte børnog unge mod de sundhedsskadelige konsekvenser ved rygning og indtagelse af alkohol.Med lov nr. 607 af 18. juni 2012 om lov om ændring af lov om røgfri miljøer er der fastsat en tilsvarende forhøjelse afbødetaksterne ved overtrædelse af lov om røgfri miljøer, som er præciseret i de specielle bemærkninger til forslag til lov omændring af lov om røgfri miljøer, jf. L 186 om ændring af lov om røgfri miljøer som fremsat den 9. maj 2012.Med det forhøjede bødeniveau sendes et kraftigt signal til butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaverenm.v. om, at salg af tobak og alkohol skal ske i overensstemmelse med reglerne i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol tilpersoner under 18 år.Det er regeringens opfattelse, at højere bødestørrelser ved overtrædelse af bestemmelserne i lov om forbud mod salg aftobak og alkohol til personer under 18 år kan medvirke til øget overholdelse af lovens bestemmelser.2.2 Forbud mod tobaksreklame på internettet for specialbutikker2.2.1 Gældende retLov om tobaksreklame m.v. (tobaksreklameloven) er en implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/33/EF af 26. maj 2003 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om reklamefor tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse (tobaksreklamedirektivet).Det fremgår direkte af tobaksreklamedirektivet, at reklame ikke er tilladt i forbindelse med informationssamfundets tjenester,medmindre der er tale om henvendelser udelukkende til fagfolk eller folk i tredjeland.Ifølge lov om tobaksreklame m.v. er alle former for tobaksreklame forbudt, dog med de få undtagelser, der er nævnt i lovens§ 3, stk. 2, nr. 1-6. Således fastslår tobaksreklamelovens § 3, stk. 2, nr. 4, at reklame rettet til køberen på salgssteder, hvor
UDKAST
man er specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, er undtaget fra det generelle reklameforbud. Dette gælder ogsåbutiksfacader.Uanset at bemærkningerne til tobaksreklameloven ikke omtaler reklamering i forbindelse med salg på internettet, erbestemmelsen i § 3, stk. 2, nr. 4, hidtil blevet forstået således, at adgangen til at reklamere også er gældende forspecialiserede salgssteder på internettet.2.2.2. Overvejelser og forslagDet foreslås, at adgangen til at reklamere på internettet for salgssteder, der har specialiseret i salg af piber, pibetobak ogcigarer, bortfalder.Den foreslåede ændring af tobaksreklameloven vedrører en af undtagelserne for det generelle reklameforbud i lov om forbudmod tobaksreklame m.v. Ifølge lovens § 3, stk. 2, nr. 4 må der reklameres for tobaksvarer, hvis reklamering er rettet tilkøberen på slagssteder, hvor man er specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, idet der efter lovens § 3, stk. 1, i øvrigtgælder et generelt reklameforbud for tobaksvarer.Imidlertid fremgår det udtrykkeligt af tobaksdirektivet fra 2003, at reklame for tobaksvarer på internettet er forbudt, jf. artikel3(2), hvorefter reklame, der ikke er tilladt i pressen og andre trykte publikationer, ikke er tilladt i forbindelse medinformationssamfundets tjenester. Den hidtidige forståelse af tobaksreklamelovene er således ikke i overensstemmelse medtobaksreklamedirektivet.Regeringen ønsker at bringe den danske retstilstand i overensstemmelse med tobaksreklamedirektivets artikel 3(2). På dennebaggrund foreslås det, at det tydeliggøres i lovteksten, at undtagelsesbestemmelsen i lovens § 3, stk. 2, nr. 4, alene omfatterbutiksudsalgssteder, hvor butikken er specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer. Det betyder, atundtagelsesbestemmelsen alene omfatter reklame rettet til køberen på fysiske butiksudsalgssteder, hvor butikken harspecialiseret sig i salg af piber, pibetobak og cigarer.
3. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDe kontrolmæssige opgaver i relation til håndhævelse af loven om en aldersgrænse for salg af tobak og alkohol og aftobaksreklameloven forudsættes fortsat løst inden for bestående ressourcemæssige rammer.
4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget indebærer obligatorisk skiltning i butikker, hvor der foregår detailsalg af tobak og alkohol. De obligatoriske skilte,der skal informere om, at salg af tobak og alkohol kun kan finde sted, hvis kunden viser gyldig billedlegitimation, såfremtsælgeren er i tvivl om, at kunden opfylder lovens aldersgrænser, skal kunne rekvireres gratis af det enkelte salgssted viaSundhedsstyrelsen.Den administrative omstillingsomkostning ved at rekvirere og opsætte skiltning på salgssteder, hvor der foregår detailsalg,forventes at udgøre ca. 10 minutter pr. salgssted. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ligger ikke inde med data over antaldanske butikker m.v., der sælger tobak og alkohol.
5. Lovforslagets miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen konsekvenser for miljøet.
6. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-rettenForslaget om ændring af tobaksvareloven er medtaget for at sikre overensstemmelse mellem dansk lovgivning ogtobaksreklamedirektivet, jf. pkt. 2.2 ovenfor.
8. Udtalelser over lovforslagetLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
UDKAST
Alkoholpolitisk Landsråd, Blå Kors Danmark, Bryggeriforeningen, BUPL, Børnerådet, Coop Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening(DA), Danisco Distillers, Danske Regioner, Dansk Center vedr. Alkoholisme og andre Afhængighedssygdomme (DCAA), DanskErhverv, Dansk Supermarked, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), De Samvirkende Købmænd, DenAlmindelige Danske Lægeforening, DSB, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Forbrugerrådet, Foreningen af Socialchefer,Foreningen GODA, HK-Handel, Hotel – Restaurant & Turisterhvervet (HORESTA), KFUM’s Sociale Arbejde i Danmark, Komiteenfor Sundhedsoplysning, KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen Lænken, Nærbutikkernes Landsforening, Phillip MorrisApS, Red Barnet, Rigspolitichefen, Skole & Samfund, Vin og Spiritusorganisationen i Danmark og Tobaksindustrien.10. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser for stat, kommuner ogregioner
PositivekonsekvensermindreudgifterIngen konsekvenserIngen konsekvenser
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet mv.Administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Miljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Negative konsekvenser/ merudgifterIngen konsekvenserDenadministrativeomstillingsomkostningvedobligatoriskskiltning på salgssteder,hvorderforegårdetailsalg, forventes atudgøre ca. 10 minutterpr. salgssted m.v.Ingen konsekvenserIngen konsekvenserIngen konsekvenserDenadministrativeomstillingsomkostningvedobligatoriskskiltning på salgssteder,hvorderforegårdetailsalg, forventes atudgøre ca. 10 minutterpr. salgssted m.v.Ingen konsekvenserIngen konsekvenserIngen konsekvenserIngen konsekvenserForslaget om ændring af tobaksvareloven er medtaget for atsikre overensstemmelse mellem loven tobaksreklamedirektivet.
/
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser.Til nr. 1 (§ 3)Istk. 1fastsættes, at butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v., og ansat personale har pligttil at kræve fremvisning af gyldig billedlegitimation ved salg af tobaksvarer, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 18 år.Istk. 2fastsættes, at butiksindehaveren og ansat personale i butikker, hvor der foregår detailsalg, har pligt til at krævefremvisning af gyldig billedlegitimation ved salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 ellerderover, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 16 år.Istk. 3fastsættes, at butiksindehaveren og ansat personale i butikker, hvor der foregår detailsalg, har pligt til at krævefremvisning af gyldig billedlegitimation ved salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 ellerderover, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 18 år.I tilfælde hvor sælgeren er i tvivl om, at kunden opfylder lovens aldersgrænser, påhviler det således butiksindehaveren,restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v., og ansat personale, jf. stk. 1-3, at få bekræftet kundens alder. Detbetyder, at den nævnte personkreds skal bede om gyldig billedlegitimation i situationer, hvor sælgeren er i tvivl om, at kundener fyldt 18 år ved salg af tobak, 16 år ved salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 og deroverog 18 år ved salg af alkohol med en alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover. I tilfælde hvor kunden ikke kan fremvisebilledlegitimation eller fremviser mangelfuld legitimation, skal sælgeren undlade at gennemføre salget.Ved ansat butikspersonale m.v. forstås ekspedienter, medhjælpere m.v. Det er uden betydning, om der er tale om lønneteller ulønnet beskæftigelse.Ved gyldig billedlegitimation forstås billedlegitimation, der som minimum indeholder navn, billede og fødselsdato, atkortudstederen fremgår af legitimationskortet, og at legitimationskortet skal være vanskeligt at forfalske. Et gyldigtlegitimationskort kan f.eks. være et pas, et kørekort, et studiekort eller et legitimationskort med foto udstedt af kommunen tilpersoner over 16 år, jf. bekendtgørelse nr. 532 af 13. juni 2012 om udstedelse af legitimationskort til personer på 16 år ogderover.Istk. 4fastsættes, at butikker, hvor der foregår detailsalg, ved synlig skiltning skal informere om, at salg af tobak og alkoholkun kan finde sted, hvis kunden viser gyldig billedlegitimation, såfremt sælgeren er i tvivl om, at kunden opfylder lovensaldersgrænser.
UDKAST
Bestemmelsen omfatter udelukkende butikker, hvor der foregår detailsalg. Det gælder f.eks. supermarkeder,dagligvareforretninger, købmænd, kiosker, tankstationer m.v.Ved synlig skiltning forstås, at det umiddelbart skal være muligt at orientere sig om skiltningen i forbindelse medbetalingskasser og lignende.Istk. 5bemyndiges ministeren for sundhed og forebyggelse til at fastsætte nærmere regler om udformningen, udstedelsenog opsætningen af skilte vedrørende krav om billedlegitimation ved køb af tobak og alkohol i tilfælde, hvor sælgeren er i tvivlom, hvorvidt kunden opfylder alderskravene.De obligatoriske skilte skal kunne erhverves gratis af den enkelte butik m.v. hos Sundhedsstyrelsen.Generelt set vil der i udformningen af skiltene bl.a. skulle lægges vægt på, at skiltene er let aflæselige under hensyn til godinformation.
omstændighed, hvis der er tale om grov, systematisk eller gentagen overtrædelse. Fremover forudsættes, at en overtrædelseaf lovens bestemmelser i førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med en bøde på 5.000 kr.I andengangstilfælde og i tredjegangstilfælde af overtrædelse af lovens bestemmelser forudsættes bøderne udmålt tilhenholdsvis 10.000 kr. og 20.000 kr.De angivne straffeniveauer er vejledende og kan fraviges af domstolene i op- og nedadgående retning, hvis der i denkonkrete sag foreligger formildende eller skærpende omstændigheder.
Til nr. 2 (§ 6)Istk. 1fastsættes, at det ved udmåling af straffen for overtrædelse af lovens §§ 1 og 2, skal betragtes som en skærpende
Til nr. 3 (§ 3, stk. 2, nr. 4)I§ 3, stk. 2, nr. 4, præciseres, at det alene er reklame rettet til køberen på butiksudsalgssalgssteder, hvor butikken erspecialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, der er undtaget fra det generelle reklameforbud i § 3, stk. 1.Ved butiksudsalgssteder forstås fysiske butiksudsalgssteder og ikke salgssteder på Internettet. Det betyder, at det fremoverikke er tilladt butiksudsalgssteder, hvor butikken har specialiseret sig i salg af piber, pibetobak og cigarer at reklamere fortobaksvarer på internettet. Reklameforbuddet på internettet gælder også online tobaksudsalgssteder, hvor man er specialisereti salg af piber, pibetobak og cigarer.
Til § 2Bestemmelsen fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. september 2013.
UDKAST
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende lovLovforslaget§1I lov om forbud mod salg af tobak og alkohol tilpersoner under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020af 21. oktober 2008 som ændret ved lov nr. 707 af25. juni 2010, foretages følgende ændringer:1.Efter§ 2indsættes som ny paragraf:»§3.Butiksindehaveren,restauratøren,hotelværten, kantineindehaveren m.v. og ansatpersonale har pligt til at kræve fremvisning af gyldigbilledlegitimation ved salg af tobaksvarer, jf. § 1, hvissælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 18 år.butikker, hvor der foregår detailsalg, har pligt til atkræve fremvisning af gyldig billedlegitimation ved salgafalkoholholdigedrikkevarermedenalkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover, jf. § 2,hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 16 år.Stk. 3. Butiksindehaveren m.v. og ansat personale ibutikker, hvor der foregår detailsalg, har pligt til atkræve fremvisning af gyldig billedlegitimation ved salgafalkoholholdigedrikkevarermedenalkoholvolumenprocent på 16,5 og derover, jf. § 2,hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 18 år.tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer, skal vedsynlig skiltning informere om, at salg af tobaksvarerog alkoholholdige drikkevarer, jf. §§ 1-2, kun kanfinde sted ved forevisning af gyldig billedlegitimation,hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden opfylder lovensaldersgrænser for salg af tobak og alkohol, jf. stk. 1og 2.Stk. 5. Ministeren for sundhed og forebyggelsefastsætter nærmere regler om udstedelse,udformning, opsætning m.v. af skiltning.«§§ 3-7 bliver herefter §§ 4-8.§ 5.For overtrædelse af §§ 1 og 2 straffesbutiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,kantineindehaveren m.v. med bøde. Der skal vedudmålingen af bøde tages særligt hensyn til, ombutiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,kantineindehaveren m.v. har gjort sig skyldig i groveller gentagen overtrædelse af §§ 1 og 2.Bestemmelsen i straffelovens § 23 finder ikkeanvendelse.Stk. 2.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiskepersoner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.kapitel.
§ 2.Alkoholholdige drikkevarer med enalkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover må ikkesælges til personer under 16 år fra butikker, hvor derforegår detailsalg.Stk. 2.Alkoholholdige drikkevarer med enalkoholvolumenprocent på 16,5 og derover må ikkesælges til personer under 18 år fra butikker, hvor derforegår detailsalg.
Stk. 2.Butiksindehaveren m.v. og ansat personale i
Stk. 4.Butikker, hvor der foregår detailsalg af
2.I§ 5som bliver § 6, indsættes efter »grov«: »,systematisk«.
§2I lov om forbud mod tobaksreklame m.v., jf.lovbekendtgørelse nr. 1021 af 21. oktober 2008,foretages følgende ændringer:
UDKAST
§ 3.Alle former for reklame for tobaksvarer erforbudt.Stk. 2.Forbuddet gælder dog ikke:1) Meddelelser, der udelukkende henvender sig tilfagfolk inden for branchen.2) Prisskilte for tobaksvarer på tobaksudsalgssteder.3) Skilte i tilknytning til tobaksudsalgssteder medteksten »Tobak«.4) Reklame rettet til køberen på salgssteder, hvorman er specialiseret i salg af piber, pibetobak ogcigarer. Dette gælder også butiksfacader.5) Brug af et navn, der før den 13. december 2000har været anvendt både for tobaksvarer og andrevarer eller tjenesteydelser, til reklame for disse andreprodukter, såfremt navnet fremtræder i en form,hvorved det tydeligt adskiller sig fra navnets udseendepå tobaksvaren.6) Brug af et navn, der er kendt fra tobaksvarer, ireklame for andre varer og tjenesteydelser, hvis denanden vare eller tjenesteydelse kun markedsføres i etbegrænset geografisk område.
3.I§ 3, stk. 2, nr. 4, ændres »salgssteder« til:»butiksudsalgssteder«, og »man« ændres til:»butikken«.
§3Loven træder i kraft den 1. september 2013.