Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1208392_0001.png
1208392_0002.png
1208392_0003.png
1208392_0004.png
1208392_0005.png
1208392_0006.png
Europaudvalget, Sundheds- og ForebyggelsesudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer25. januar 2013
Kommissionen foreslår en reform af EU’s tobaksdirektiv
SammenfatningKommissionen har foreslået en ændring af EU’s tobaksdirektiv fra 2001,som regulerer salg og markedsføring af tobaksvarer i EU. Med forslagetindføres bl.a. et forbud mod cigaretter, rulletobak og røgfrie tobaksvarer(e-cigaretter mv.) med kendetegnende aromaer, ligesom producenterneskal forsyne cigaretter og rulletobak med billedadvarsler om rygningenssundhedsskadelige virkninger.Forslaget lægger bl.a. op til, at cigaretpakker skal indeholde flere advars-ler, og visse tilsætningsstoffer forbydes, bl.a. mentol og vanilje. Målet erat forhindre, at unge begynder at ryge.
1/6
Europa-Kommissionen fremsatte den 19. december 2012 sit længe ventedeforslag til ændring af tobaksvaredirektivet. Forslaget lægger op til en tættereEU-harmonisering af reglerne for fremstilling, præsentation og salg af tobaks-1varer i EU .Forslaget har været længe undervejsKommissionen annoncerede allerede i sit lovgivningsprogram for 2010, at denville foreslå en ændring af tobaksvaredirektivet inden udgangen af 2011. For-slaget er siden blevet udskudt flere gange, ikke mindst efter pres fra tobaksin-dustrien. Kommissionen indledte nemlig i efteråret 2010 sit arbejde med direk-tivet med en bred offentlig høring, som skulle afdække behovet for en revisionaf direktivet. Høringen udløste det højeste antal høringssvar i EU’s historie –flere end 85 000(!). Størstedelen af høringssvarene kom fra tobaksindustrien,hvilket er blevet læst som et effektivt forsøg på at forsinke processen henimod en stramning af tobakslovgivningen i EU.Også internt i Kommissionen har direktivforslaget været omgærdet af drama-tik. I oktober 2012 kom det frem, at EU’s’ antisvindelkontor, OLAF, havdeiværksat en undersøgelse, der satte den ansvarlige maltesiske sundheds- ogforbrugerkommissær John Dalli, i centrum for en mulig korruptionssag. Sagendrejede sig om den svenske tobaksproducent Swedish Match, som havdeklaget til OLAF over, at en maltesisk forretningsmand havde foreslået Swe-dish Match at bruge sine kontakter til den maltesiske kommissær Dalli til –mod et klækkeligt honorar – at påvirke udformningen af tobaksvaredirektivet,navnlig EU-forbuddet mod snus, som Sverige har forbehold for. Undersøgel-sen førte til, at Dalli besluttede at træde tilbage som kommissær. Han har dogkategorisk afvist beskyldningerne.Dalli’s efterfølger, den ligeledes maltesiske Tonio Borg, blev udnævnt til nysundheds- og forbrugerkommissær i november 2012. Det er ligeledes underhans ressortområde, at det nye forslag er blevet fremsat.
Hvorfor vil Kommissionen ændre tobaksvaredirektivet?Kommissionen begrunder forslaget med, at rygning er årsag til næsten700.000 dødsfald om året på EU-plan. Samtidig er der sket en betydelig ud-vikling på det videnskabelige område, på markedet og i de internationale to-baksregler siden det gældende tobaksvaredirektiv blev vedtaget i 2001. Derer bl.a. kommet ny dokumentation om de aromastoffer, der bruges i tobaksva-rer og om effekten af sundhedsadvarsler. Der er også kommet nye produkter
1
KOM(2012)788.
2/6
på markedet som fx elektroniske e-cigaretter, og en del af direktivet er derforforældet. Dertil kommer, at EU-landenes regler på visse områder er megetforskellige, fordi landene har haft forskellige tilgange til regulering. På denbaggrund ser Kommissionen et behov for en gennemgribende ajourføring afdirektivet.Ændringsforslaget har - ligesom det eksisterende direktiv - et dobbelt formål,nemlig dels at styrke det indre markeds funktion dels at sikre et højt sund-hedsbeskyttelsesniveau. Forslaget forfølger også et mere specifikt formål,nemlig at gøre rygning mindre tillokkende for unge og forhindre, at de begyn-der at ryge. Kommissionen henviser i den forbindelse til, at 70 pct. af allerygere begynder, inden de er fyldt 18. For at nå dette mål er det vigtigt at sik-re, at producenterne ikke kan bruge en tillokkende indpakning og aromaersom markedsføringsstrategi. Tobaksvarer skal ligne og smage som tobaksva-rer.Endelig henviser Kommissionen til, at EU og alle EU-landene har underskre-vet WHO's rammekonvention om tobakskontrol (FCTC), som trådte i kraft ifebruar 2005, og som indebærer en juridisk forpligtelse til at gennemføre kon-ventionen.
Hvilke nye bestemmelser indeholder forslaget?Forslaget er – ligesom direktivet fra 2001 - fremsat med hjemmel i EU’s regler2for det indre marked og skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efterden almindelige lovgivningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med kva-lificeret flertal.I den forbindelse lægger forslaget op til ganske omfattende ændringer af detgældende direktiv. Det drejer sig særligt om følgende bestemmelser:Nye krav til mærkning og emballering:Forslaget gør det obligatorisk atforsyne alle pakninger med cigaretter eller rulletobak med sundhedsadvarsleri form af en tekst og et billede. Efter det gældende direktiv (fra 2001) er detalene teksten, der er obligatorisk, mens det er frivilligt for EU-landene om devil kræve billedadvarsler. I Danmark har der dog været krav om kombineredetekst- og billedadvarsler siden februar 2012.Advarslen (billede + tekst) skal dække 75 pct. af forsiden og bagsidenafpakningen (efter det gældende direktiv skal advarslen kun dække 30 pct. af
2
Dvs. artikel 114 i TEUF.
3/6
forsiden og 40 pct. af bagsiden). Den overskydende plads vil kunne bruges tilfirmaets logo. EU-landene vil dog i velbegrundede tilfælde kunne indføre kravom neutral indpakning.Nye krav til forbrugerinformation.Med forslaget skal de nuværende oplys-ningskrav om indholdet af tjære, nikotin og kulilte, afløses af information påsiden af pakningen, som oplyser om, at røg indeholder mere end 70 kræft-fremkaldende stoffer. Dette sker med henvisning til, at de nuværende oplys-ningskrav kan opfattes som vildledende. Det samme gælder betegnelser som”light”, ”mild” eller "lavt tjæreindhold", som forbydes. Tobaksvarer – og deresemballage – må nemlig ikke indeholde oplysninger, som får forbrugerne til attro, at nogle tobaksprodukter er mindre skadelige end andre. Forslaget inde-holder også krav til pakningerne, herunder bl.a. bestemmelser om formgivningaf cigaretpakninger som kasser og minimumsantallet af cigaretter pr. pakning.Forbud mod ”kendetegnende” aromaer og produkter med særlige egen-skaber.Forslaget indfører et forbud mod cigaretter, rulletobak og røgfrie to-baksvarer (fx e-cigaretter og snus) med kendetegnende aromaer (fx mentolog vaniljesmag) samt produkter med øget giftighed eller særligt vanedannen-de egenskaber. Det betyder dog ikke, at det er helt forbudt fx at tilsætte men-tol, men det må ikke være i sådanne mængder, at det giver tobakken en ka-rakteristisk smag (ud over tobak). Forbuddet skal især forhindre, at unge be-gynder at ryge.Undtagelse for visse typer tobak, som især anvendes af ældre forbruge-re.Visse tobaksvarer undtages fra de skrappe bestemmelser, fx forbuddetmod kendetegnende aromaer. Det skyldes, at forslagets mål er at forhindreunge i at begynde at ryge, og derfor især skal ramme tobaksvarer, som ungeforbruger. Forslaget skelner derfor mellem på den en side cigaretter, rulleto-bak og røgfrie tobaksvarer, som unge også forbruger, og cigarer, cigarillos ogpibetobak, som især forbruges af ældre. Undtagelserne skal dog kunne op-hæves, hvis der sker en ændring i brugen af disse varer blandt unge.Fortsat forbud mod ”snus”.Forbuddet mod tobak, der indtages oralt (snus),opretholdes - dog ikke for Sverige, som blev fritaget for forbuddet da de blevoptaget i EU.Nye tobaksprodukter omfattes.Forslaget udvider direktivet til at omfattenye typer produkter. Herefter må nikotinholdige produkter (fx e-cigaretter)med et nikotinindhold, der ligger under en vis tærskel, godt sælges, men deskal være forsynet med sundhedsadvarsler. Hvis produkternes indhold over-stiger denne tærskel, må de kun sælges, hvis de er godkendt som lægemid-
4/6
del, fx nikotinprodukter til rygeafvænning. Plante- og urtebaserede cigaretterskal forsynes med sundhedsadvarsler.Regler om internetsalg på tværs af grænser:Forslaget indfører en anmel-delsespligt for detailhandlere, der sælger via internettet og et alderskontrolsy-stem, som skal sikre, at tobaksvarer ikke sælges til børn og unge.Sporing af ulovlig handel med tobaksvarer:Ifølge forslaget skal der indfø-res et følge- og sporingssystem ("tracking and tracing") og sikkerhedsfeatures(f.eks. hologrammer) for at sikre, at der kun sælges produkter, der opfylderdirektivets krav i EU.
Kommissionens begrundelse for nærhedsprincippets overholdelseKommissionen skriver i sin begrundelse for forslaget, at nogle af de områderder indgår i forslaget, allerede er EU-harmoniseret, men at der er behov for atajourføre reglerne i overensstemmelse med udviklingen på markedet, denvidenskabelige udvikling og udviklingen af de internationale regler.På andre områder har EU-landene haft forskellige lovgivningsmæssige tilgan-ge, hvilket ifølge Kommissionen har resulteret i hindringer for det indre mar-keds funktion. Fx har de forskelligartede forhold i EU-landene for så vidt angårmærkning og ingredienser skabt en situation, hvor industrien er nødt til atfremstille forskellige produktserier til forskellige markeder. Derfor er der ifølgeKommissionen behov for yderligere harmonisering.Endelig henviser Kommissionen til, at det på nogle områder er meget vanske-ligt for et EU-land at handle på egen hånd, fordi det er svært at håndhæveindgreb, når andre lande ikke har de samme regler. Det gælder fx for så vidtangår internetsalg af tobaksvarer i forhold til den lovlige mindstealder for købaf tobak, hvis handelen med de pågældende produkter ikke er reguleret iandre EU-lande.På den baggrund finder Kommissionen, at forordningens mål ikke i tilstrække-lig grad kan opfyldes af EU-landene selv og derfor bedre kan gennemføres påEU-plan.
Folketingets indledende behandling af forslagetDe nationale parlamenter i EU har mulighed for at sende en begrundet udta-lelse til Kommissionen, hvis de mener, at forslaget strider mod nærhedsprin-cippet, dvs. hvis de mener, at EU-landene i tilstrækkelig grad gennem nationallovgivning vil kunne realisere forslagets formål om at bekæmpe de sundheds-
5/6
skadelige virkninger af tobak. Den begrundede udtalelse skal fremsættesinden 8 uger fra forslaget er fremsat på alle sprog. Da alle sprogudgaver afforslaget forelå den 4. januar udløber fristenden 4. marts 2013.Folketingets Europaudvalget besluttede allerede den 28. januar 2011, at for-slaget – som på daværende tidspunkt forventedes fremsat i 2011 - skulle3gøres til genstand for et nærhedstjek i Folketinget .Ud over Folketinget er en række andre nationale parlamenter (det tjekkiskesenat, det finske parlament, det svenske Riksdag samt det tyske Forbundsrådog UK House of Commons) begyndt at behandle forslaget. Det er dog uvistom disse parlamenter især vil se på, om forslaget lever op til nærhedsprincip-pet eller om de hellere vil koncentrere sig om forslagets indhold.Folketinget også har nemlig også mulighed for over for Kommissionen – såvel4inden for som efter 8-ugers fristen for nærhedstjekket – at afgive bemærknin-ger til forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart af Folketingets udtalelse,at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og ikke til overholdelsenaf nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich(3611)
34
EU-note af 31. januar 2011.Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
6/6