Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 100
Offentligt
Kære Astrid KraghTak for dit svar på LKTs henvendelse vedr. omsorgstandplejen. Vi og kommunerne eropmærksomme på pligten til at tilbyde omsorgstandpleje til borgere med nedsat førlighed ellervidtgående fysisk eller psykisk handicap og at kravene til omsorgstandplejen er de samme hvadenten tandplejen ydes ved hjælp af offentlig ansat personale eller praktiserende tandlæge/klinisktandtekniker. Det var godt at få afklaret, at der i loven ikke stilles krav om at kommunerne erforpligtet til at tilbyde behandling i eget hjem – at det bygger på en individuel vurdering – da derblev stillet spørgsmål om dette på LKTs foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.Som du skriver i svaret, er det meget forskelligt, hvordan kommunerne tilrettelæggeromsorgstandplejen. Det er, som du også skriver, ikke nødvendigvis en sundhedsfaglig bedrebehandling der tilbydes i hjemmet – men den er i alle tilfælde mere nænsom for den svækkede(fysisk eller psykisk) patient, da den foregår på patientens præmisser (kendskab, tryghed, og tid) istedet for klinikkens. LKTs medlemmer har alle udstyr så behandlingerne i hjemmet eller ipatientens bolig på plejehjemmet/ældrecenteret er på højde med den behandling de tilbydes i enklinik – offentlig eller privat. I vores dialog med kommunerne omkring hjemmebehandling nævnerde ofte at de ikke tilbyder hjemmebehandling pga. de dårlige arbejdsforhold det medfører forderes ansatte. LKTs medlemmer har i mange år tilbudt behandling hjemme hos patienten og harsåledes redskaber og erfaring til at gøre arbejdssituationen så ideel som mulig både for denkliniske tandtekniker og patienten. Det er især i Jylland, f.eks. Viborg kommune, athjemmebehandling er relevant, da de store afstande betyder flere ressourcer (økonomisk, tid ogpatientens egne) for at få patienten ind på kommunens klinik.I dit svar skriver du at: ”Lovforslaget ændrer ikke på, at kommunernes mulighed for at indgå aftalemed én eller flere praktiserende tandlæger eller kliniske tandteknikere om varetagelse afomsorgstandplejen. En kommune, der fx ikke råder over udstyr til eller har erfaring med at tilbydebehandling med tandproteser i borgerens eget hjem, har således mulighed for at indgå aftaleherom med en privatpraktiserende tandtekniker. Kommunen behøver derfor ikke nødvendigvis atindkøbe mobilt udstyr eller ansætte kliniske tandteknikere for at kunne varetage opgaven”.LKT gennemfører en pro-aktiv indsats for at imødekomme de kommuner, der har behov for stadigat benytte en privatpraktiserende klinisk tandtekniker når ændringen i Sundhedsloven blivergennemført. Vi udarbejder i starten af det nye år materiale til kommunerne med retningslinjer til,hvordan et fortsat samarbejde mellem det private og det offentlige kan komme den enkelteborger til gode. LKT har i deres daglige arbejde været aktiv i visiteringen til omsorgstandplejen,idet den enkelte kliniske tandtekniker ved mødet med en patient som formodes tilhørendemålgruppen omsorgstandplejen, inden igangsættelse af evt. behandling har bedt patienten ellerden pårørende om at kontakte kommune for visitering. Fremover vil vi fortsætte denne proces –men yderligere gøre patienten eller den pårørende opmærksom på de tre andre mulighedtilskudsordninger, Helbredstillæget, Enkeltydelse eller Personlig tillæg.Vi støtter gerne processen med at gennemføre et serviceeftersyn af sundhedslovens krav tilindholdet af omsorgstandplejen og visitationsprocessen med de mange års erfaring vi har indenforfaget klinisk tandteknik og deltager gerne i evt. udvalg omkring dette.Mange hilsner
Bettina Louise Barsøe NielsenSekretariatschefLandsforeningen af Kliniske TandteknikereVesterbrogade 6D 1. sal.1606 København V.Tlf. 3311 2800www.lkt.dk