Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1188883_0001.png
1188883_0002.png
1188883_0003.png
1188883_0004.png
1188883_0005.png
1188883_0006.png
Social- og IntegrationsministerietJura og InternationalJ.nr. 2012-6522jlu
28. november 2012

Grund- og Nærhedsnotat

om

Forslag til Europa- Parlamentets og Rådets Forordning om den Eu-

ropæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligt Stillede.

COM(2012) 617 final. (Dansk version modtaget den 31. oktober 2012.)1.ResuméForslaget om den europæiske fond for bistand til de socialt dårligtstillede har til formål at støtte nationale ordninger for uddeling affødevarer og elementære forbrugsgoder til personlig brug for hjemløseeller for børn af de socialt dårligst stillede personer viapartnerorganisationer, som er udvalgt af medlemsstaterne. Fonden kanstøtte ledsageforanstaltninger, som supplerer uddelingen af fødevarer ogvarer, som bidrager til social inklusion af de socialt dårligst stilledepersoner.Ifølge Kommissionen har den økonomiske krise ført til en forværring affattigdom og social udstødelse. I 2010 var således næsten en fjerdedel afeuropæerne (116 millioner) i risiko for at blive fattige eller socialtudstødte. Det er omkring 2 millioner flere end det foregående år, og deførste opgørelser for 2011 bekræfter denne tendens.Kommissionen begrunder fremsættelsen af forslaget med, at denvoksende fattigdom påvirker de europæiske borgeres levevilkår i negativretning, og at omkring 40 millioner europæere lider store materielleafsavn. Selv om dette antal faldt markant i perioden mellem 2005 og2008, begyndte det igen at stige mellem 2009 og 2010, og på bare ét årkunne det konstateres, at yderligere 342 000 personer oplevede storematerielle afsavn.Fonden skal fremme gensidig læring, netværksarbejde og udbredelse afgod praksis på området ikke-finansiel bistand til de socialt dårligststillede personer.Regeringen kan ikke støtte det foreliggende forslag, som har karakter afkonkret naturalhjælp til socialt dårligt stillede mennesker. Som ud-gangspunkter socialpolitik en national opgave.Side1af6
Derudover vil den foreslåede fond - til trods for den budgettekniske pla-cering under EU-budgettets kategori 1b (strukturfonde) - de facto føre tilen forøgelse af udgifterne til EU's landbrugspolitik.Fra dansk side arbejder man for betydelige reduktioner af EU’s land-brugsrelaterede udgifter i forbindelse med forhandlingerne om EU’sflerårige finansielle ramme.Regeringen finder endvidere ikke, at EU’s landbrugspolitik skal ud-strækkes til at fremme socialpolitiske formål. Sådanne formål er alleredefor perioden 2014-2020 inkluderet i Kommissionens forslag til ny Soci-alfond, Regionalfond m.v. under overskriften ”fremme af social inklusi-on og bekæmpelse af fattigdom.”Forslaget fremsættes i medfør af TEUF art. 175, stk.3.

2. Baggrund

I sin begrundelse for forslaget henviser Kommissionen til, at DenEuropæiske Union har som mål at mindske antallet af personer, somlever i eller risikerer fattigdom eller social udstødelse, med mindst 20millioner inden 2020.Den økonomiske krise har ført til en forværring af fattigdom og socialudstødelse. I 2010 var således næsten en fjerdedel af europæerne (116millioner) i risiko for at blive fattige eller socialt udstødte. Det eromkring 2 millioner flere end det foregående år, og de første opgørelserfor 2011 bekræfter denne tendens.Den voksende fattigdom påvirker de europæiske borgeres levevilkår inegativ retning, og omkring 40 millioner europæere lider store materielleafsavn. Selv om dette antal faldt markant i perioden mellem 2005 og2008, begyndte det igen at stige mellem 2009 og 2010, og på ét år kunnedet konstateres, at yderligere 342 000 personer oplever store materielleafsavn.Et af de vigtigste tegn på materielt afsavn er manglende adgang tilfødevarer af passende kvantitet og kvalitet. 8,7 % af EU's befolkninghavde i 2010 ikke råd til et måltid mad indeholdende kød, kylling ellerfisk (eller et tilsvarende vegetarisk indhold) hver anden dag – hvilket afVerdenssundhedsorganisationen betragtes som et grundlæggende behov– dvs. mere end 43 millioner personer, og de første opgørelser for 2011tyder på, at dette antal er stigende.Det vigtigste EU-instrument til fremme af beskæftigelsesevnen,bekæmpelse af fattigdom og fremme af social inklusion er og vil fortsatvære Den Europæiske Socialfond (ESF). Dette strukturelle instrumentinvesterer direkte i mennesker og deres kompetencer og har til formål atforbedre deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men nogle af de mestudsatte borgere, som lever i ekstreme former for fattigdom, befinder sigSide 2 af 6
så langt væk fra arbejdsmarkedet, at de ikke kan drage fordel af ESF'sforanstaltninger vedrørende social inklusion.EU's program for uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stilledepersoner har i mere end to årtier sørget for fødevarehjælp til dissemennesker. Dette program er ifølge Kommissionen med tiden blevet envigtig forsyningskilde for organisationer, der er i direkte kontakt med demest udsatte medlemmer af samfundet, og som uddeler fødevarer tildisse personer. På grund af den forventede reduktion afinterventionslagrene og deres højst usikre fremtid i perioden 2011-2020som følge af en række reformer af den fælles landbrugspolitik harprogrammet for uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stilledepersoner mistet sit oprindelige grundlag og vil blive afsluttet vedudgangen af 2013.Problemerne med materielle afsavn er imidlertid ifølge Kommissionenstadig alvorlige, og der er fortsat behov for EU-støtte til de dårligststillede i samfundet. I sit forslag til den kommende flerårige finansielleramme har Kommissionen foreslået et budget på 2,5 mia. euro til et nytinstrument med henblik på bekæmpelse af ekstreme former forfattigdom og udstødelse.På denne baggrund foreslår Kommissionen et nyt instrument forperioden 2014-2020 i form af en ny fond, som skal supplere deeksisterende samhørighedsinstrumenter, herunder navnlig DenEuropæiske Socialfond ved at imødegå de værste og mest socialtbelastende former for fattigdom, fødevaremangel og hjemløshed samtmaterielle afsavn hos børn.Forslaget fremsættes i medfør af TEUF art. 175, stk.3.

3. Formål og indhold

Fonden har til formål at støtte nationale ordninger for uddeling affødevarer og elementære forbrugsgoder til personlig brug for hjemløseeller for børn af de socialt dårligst stillede personer viapartnerorganisationer, som er udvalgt af medlemsstaterne. Fonden kanstøtte ledsageforanstaltninger, som supplerer uddelingen af fødevarer ogvarer, som bidrager til social inklusion af de socialt dårligst stilledepersoner.Fonden skal fremme gensidig læring, netværksarbejde og udbredelse afgod praksis på området ikke-finansiel bistand til de socialt dårligststillede personer.Kommissionen og medlemsstaterne sørger for sammenhæng mellem påden ene side støtte fra fonden og på den anden side Unionens øvrigepolitikker og prioriteter.Støtte fra fonden skal iværksættes i tæt samarbejde mellemKommissionen og medlemsstaterne.Side 3 af 6
Kommissionen og medlemsstaterne sørger i overensstemmelse medderes respektive ansvar for koordination mellem fonden og DenEuropæiske Socialfond og med andre EU-politikker og -instrumenter.Kommissionen og medlemsstaterne sikrer en effektiv udnyttelse affonden, bl.a. gennem overvågning, rapportering og evaluering.Kommissionen og medlemsstaterne sikrer, at ligestilling mellem mændog kvinder og integrering af kønsaspektet fremmes i forbindelse medgennemførelsen af fonden.Kommissionen og medlemsstaterne tager passende skridt til at forhindreenhver forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse,religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering i forbindelsemed adgang til fonden.De samlede midler, der er til rådighed til fondenes budgetmæssigeforpligtelser i perioden 2014-2020, er 2,5 mia. euro i 2011-priser. Medhenblik på programmering og efterfølgende optagelse i Unionensalmindelige budget indekseres beløbet med 2 % årligt.Kommissionen vedtager en afgørelse i form af en gennemførelsesretsaktom den årlige fordeling af de samlede midler pr. medlemsstatunderhensyntagen til andelen af befolkningen, som lider alvorlige materielleafsavn og den andel af befolkningen, som lever i husstande med megetlav arbejdsintensitet.Alle medlemsstater forelægger et operationelt program forKommissionen, som dækker perioden fra den 1. januar 2014 til den 31.december 2020, senest tre måneder efter ikrafttrædelsen af forordningen.Det operationelle program udarbejdes af medlemsstaten eller enhveranden myndighed, som er udpeget af denne, i samarbejde medkompetente regionale, lokale eller andre offentlige myndigheder ogorganer, som repræsenterer civilsamfundet samt organer, som eransvarlige for at fremme ligestilling og ikke-forskelsbehandling.Medfinansieringen for hvert operationelt program må højst udgøre 85 %af de støtteberettigede offentlige udgifter.Støtten kan gives til dækning af udgifter i forbindelse med indkøb affødevarer og elementære forbrugsgoder til personligt brug for hjemløseeller børn samt udgifter til transport af fødevarer m.v.Hertil kommer visse administrationsudgifter.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Udtalelsen fra Europa- Parlamentet foreligger endnu ikke.
Side 4 af 6

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører i forslaget, at dets mål om at fremme social sam-hørighed i Unionen og bidrage til bekæmpelse af fattigdom social udstø-delse ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne og derforbedre kan gennemføres på EU-plan. Unionen kan derfor træffe foran-staltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. Traktatensart. 5. Forslaget går ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå detsmål og er derfor i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.Regeringen finder, at de sociale formål, som forslaget angiver at forføl-ge, bedst varetages nationalt som en integreret del af medlemsstaternesøvrige sociale indsatser. Efter regeringens opfattelse er uddeling af kon-kret naturalhjælp til socialt dårligt stillede mennesker en national opga-ve, hvis opfyldelse ikke nås bedre på EU-plan.Regeringen deler således ikke Kommissionens vurdering af, at nærheds-princippet er overholdt.

6. Gældende dansk ret

Ikke relevant i denne sammenhæng

7. Konsekvenser

En vedtagelse af forslaget har ingen lovmæssige konsekvenser.Forslaget har statsfinansielle konsekvenser gennem dets indvirkning påEU's budgetForslaget medfører en udgift på EU´s budget på 2.5 milliarder euro forperioden 2014-2020.Såfremt Danmark også i den kommende budgetperiode vil skulle finan-siere ca. 2 % af EU´s udgifter, svarer det til en statslig udgift, for så vidtangår denne forordning, på ca. 50 mio. euro (373 millioner kr).for denneperiode.Forslaget kan have mindre administrative konsekvenser for det offentli-ge, i det omfang offentlige institutioner ansøger om støtte fra fonden.Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for er-hvervslivet.

8. Høring

Forslaget har været i høring i Specialudvalget for arbejdsmarkedet ogsociale forhold.

AC og FA

har ingen bemærkninger.
Side 5 af 6

DA

støtter regeringens holdning, da der ikke er nogen fornuft i at hjælpesvagegrupper med naturalier fra EU – det er klart et nationalt anliggende.Danmarkville næppe få meget tilbage fra EU, mens andre lande ville modtagepengene – en ny omfordeling.Samtidig støtter

DA

ikke yderligere udgifter i landbrugsfonden

9. Generelle forventninger til andre landes holdning

Det er forventningen, at en række medlemsstater vil indtage en positivholdning til forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan ikke støtte det foreliggende forslag,som har karakter afkonkret naturalhjælp til socialt dårligt stillede mennesker.Som udgangs-punkter socialpolitik en national opgave.Derudover vil den foreslåede fond - til trods for den budgettekniske pla-cering under EU-budgettets kategori 1b (strukturfonde) - de facto føre tilen forøgelse af udgifterne til EU's landbrugspolitik.Fra dansk side arbejder man for betydelige reduktioner af EU’s land-brugsrelaterede udgifter i forbindelse med forhandlingerne om EU’sflerårige finansielle ramme.Regeringen finder endvidere ikke, at EU’s landbrugspolitik skal ud-strækkes til at fremme socialpolitiske formål. Sådanne formål er alleredefor perioden 2014-2020 inkluderet i Kommissionens forslag til ny Soci-alfond, Regionalfond m.v. under overskriften ”fremme af social inklusi-on og bekæmpelse af fattigdom.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6 af 6