Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1188400_0001.png
1188400_0002.png
1188400_0003.png
1188400_0004.png
Europaudvalget og SocialudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer3. december 2012
Kommissionen foreslår en ny Fond for Socialt Dårligst StilledeSammenfatningKommissionen har den 24. oktober 2012 foreslået, at der oprettes en nyfond, der skal yde støtte til uddeling af fødevarer og elementære for-brugsgoder til særligt udsatte personer i EU-landene. Fonden skal haveet samlet budget på 2,5 mia € over 7 år. Forslaget er delvis en viderefø-relse af en program for uddeling af fødevarer til social udsatte, som udlø-ber i 2013.Fristen for at fremsætte en begrundet udtalelse er 26. december 2012.
Europa-Kommissionen fremsatte den 24. oktober 2012 et forslag om en Eu-ropæisk fond, som i perioden 2014-2020 skal yde bistand til personer i EU,1som lever i risiko for fattigdom eller social udstødelse .Baggrunden for forslagetForslaget er delvis en videreførelse af et eksisterende EU-program for udde-ling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer. Programmet blev op-rindeligt oprettet i 1987, på et tidspunkt, hvor der i EU var en stor overproduk-
1
KOM (2012) 0617.
1/4
tion af landbrugsvarer, som landmændene kunne sælge til EU’s interventions-lagre (de såkaldte overskudslagre). For at undgå at destruere fødevarernebesluttede EU, at landbrugsprodukterne skulle uddeles til de fattigste borgerei EU.Med tiden blev programmet en vigtig forsyningskilde for de hjælpeorganisati-oner, der står for uddelingen af fødevarer til socialt udsatte i EU. Så da over-skudslagrene i løbet af 00’erne blev tømt, bl.a. som følge af øget efterspørg-sel på verdensmarkedet og reformer af EU’s landbrugsordninger, var det sta-dig stor efterspørgsel efter fødevarerne hos disse organisationer.På den baggrund foreslog Kommissionen i 2010 en ændring af landbrugsord-ningerne, som indebar, at EU skulle kunne opkøbe landbrugsprodukter på2markedet med henblik på uddeling til de socialt dårligst stillede .En række EU-lande, herunder Danmark, var imod forslaget. Endvidere frem-sendte Folketinget og en række andre nationale parlamenter (Frankrigs Se-nat, Sveriges Rigsdag, Hollands Senat og UK House of Lords) begrundedeudtalelser til Kommissionen, hvori de gjorde gældende, at forslaget stred modnærhedsprincippet. Den danske regering forsøgte også at få forslaget ned-stemt i Rådet, men forslaget blev i februar 2012 endeligt vedtaget. Program-met løber indtil udgangen af 2013.Folketingets begrundede udtalelse kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/8af5e362/20100486bilag1NY.pdf
Hvad indeholder forslaget?Kommissionen foreslår, at der oprettes en ny fond, der skal yde støtte til ud-deling af fødevarer og elementære forbrugsgoder til særligt udsatte personer iEU. Fonden skal være en del af den Europæiske Socialfond og er derfor – imodsætning til tidligere - helt adskilt fra EU’s landbrugspolitik. Fonden skalgælde for perioden 2014-2020 og forhandlingerne om fonden falder derforsammen med forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle rammebudget for2014-2020. Der er afsat 2,5 mia. € til fonden for hele den 7-årige periode.Efter forslaget er detEU-landene selv, der fastlægger kriteriernefor ud-pegning af de socialt dårligst stillede personer og de materielle afsavn i sam-arbejde med de partnerorganisationer, der eventuelt måtte deltage i uddelin-
2
KOM (2010) 0486.
2/4
gen af hjælpen. Kommissionen skriver nemlig i sin begrundelse for forslaget,at fastlæggelsen af disse kriterier er EU-landenes eller partnerorganisationer-nes ansvar, da de er bedst egnede til at målrette bistanden under hensyn tilde lokale behov.Efter forslaget skal Kommissionen vedtage enafgørelse om den årlige for-deling af midlernefra fonden blandt EU-landene. Fordelingen blandt landenebaseres på de samme principper som fordelingen af midler fra strukturfonde-ne samt under hensyn til kriterier om:hvor stor en andel af befolkningen, de lider alvorlige materielle afsavnhvor stor en del af befolkningen, som lever i husstande med megetlav arbejdsintensitet (arbejdsløshed)
Derefter skal hvert enkelt EU-land for hele den 7-årige periode udarbejde etoperationelt program,som skal indeholde en række oplysninger, herunderbl.a. angivelse af:hvilke former for materielle afsavn, det operationelle program skal af-hjælpede eksisterede nationale ordningerhvilke mekanismer der i landet anvendes til at fastlægge kriteriernefor udpegning af de socialt dårligst stillede personerkriterierne for udvælgelse af partnerorganisationerne, om nødvendigtopdelt efter behandlet type materielt afsavnhvilke myndigheder der skal stå for administrationen af ordningenen beskrivelse af de foranstaltninger, der træffes for at inddrage kom-petente regionale, lokale og andre offentlige myndigheder i udarbej-delsen af det operationelle program.
Forslaget indeholder også bestemmelser, der skal sikre at midlerne anvendesi overensstemmelse med Fondens mål og overholder EU-reglerne for forsvar-lig finansiel forvaltning.Kommissionens begrundelse for nærhedsprincippets overholdelseKommissionen anfører i forslaget, at forordningens mål ”ikke i tilstrækkeliggrad [kan] opfyldes af medlemsstaterne og derfor bedre [kan] gennemføres3på EU-plan” . Forslaget indeholder ikke derudover nogen begrundelse foroverholdelsen af nærhedsprincippet.
3
Betragtning nr, 42 til forslaget.
3/4
Folketingets nærhedstjek af direktivforslagetDe nationale parlamenter i EU har mulighed for at sende en begrundet udta-lelse til Kommissionen inden 8 uger fra forslagets fremsættelse – dvs. den 26.december 2012 - hvis de mener, at forslaget strider mod nærhedsprincippet,dvs. hvis de mener, at man i tilstrækkelig grad gennem national lovgivning vilkunne realisere forslagets formål om at sikre de socialt udsatte fødevarer ogelementære forbrugsgoder.Ud over Folketinget har en række andre nationale parlamenter (fra Estland,Holland, UK, Sverige og Finland) p.t. indledt et nærhedstjek af forslaget.
Afsluttende bemærkningerDet skal afslutningsvis bemærkes, at Folketinget også har mulighed for overfor Kommissionen – såvel inden for som efter 8-ugers fristen for nærhedstjek-4ket – at komme med bemærkninger til forslagets indhold.Det skal blot fremgå klart af Folketingets udtalelse, at bemærkningerne knyt-ter sig til forslagets indhold og ikke til overholdelsen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich (3611)
4
Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
4/4