Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1
Kommunernes anvendelse afforældrekompetenceundersøgelser ibørnesagerSocial- og Integrationsministeriet har bedt Ankestyrelsen om at gennemføre enundersøgelse af, hvordan kommunerne anvender forældrekompetenceundersøgelser isager om udsatte børn og unge.Udover at afdække omfanget af forældrekompetenceundersøgelser er formålet medundersøgelsen også at belyse, hvordan familieforhold samt ressourcer og problemer hosforældrene bliver afdækket i den børnefaglige undersøgelse, der skal udarbejdes indender iværksættes foranstaltninger for børn og unge med behov for særlig støtte.Det er endvidere et selvstændigt formål at afdække, hvorvidt kommunerne anvender etsæt af retningslinjer om udarbejdelse og anvendelse afforældrekompetenceundersøgelser, som Socialministeriet offentliggjorde 21. juni 2011.Til at belyse ovenstående er alle kommuner blevet bedt om at besvare et spørgeskemaom i hvilket omfang, de rekvirerer og udarbejder forældrekompetenceundersøgelser.Herudover har Ankestyrelsen gennemgået 104 sager fra 12 kommuner, hvor der efter 1.januar 2011 er truffet afgørelse om anbringelse uden for hjemmet. Børnesagkyndigekonsulenter i Ankestyrelsen har desuden gennemgået 10forældrekompetenceundersøgelser.
Kort om forældrekompetenceundersøgelserForældrekompetenceundersøgelser gennemføres for at afdække forældres evnetil at tage vare på deres barn.Forældrekompetenceundersøgelser anvendes således i sager om støtte til børnog unge med særlige behov med henblik på at afklare, hvad der er til barnetsbedsteForældrekompetenceundersøgelser gennemføres som oftest som en del af denbørnefaglige undersøgelse efter servicelovens § 50, der har til formål at afdækkeressourcer og vanskeligheder hos barnet og familien.
2
1.1 Resultater fra den landsdækkendespørgeskemaundersøgelseAlle kommuner er i perioden juni til juli 2012 blevet bedt om at besvare et spørgeskema.Kommunerne er bedt om at opgøre, i hvilket omfang de anvenderforældrekompetenceundersøgelser samt hvilke typer af foranstaltninger, det hyppigstgiver anledning til at udarbejde en forældrekompetenceundersøgelse.Det landsdækkende spørgeskema er besvaret af 83 kommuner, hvilket svarer til enbesvarelsesprocent på 851.
Antallet af forældrekompetenceundersøgelser varierer mellemkommunerne82 kommuner har oplyst, at de i 2011 rekvirerede 816forældrekompetenceundersøgelser,jf. tabel 1.1.Tabel 1.1Hvor mange forældrekompetenceundersøgelser rekvirerede kommunen i2011?Antal forældrekompetenceundersøgelserGennemsnit pr. kommuneMinimum (Læse, Ærø, Fanø)Maksimum (Aalborg)81610077
Af bilag 1 fremgår den samlede oversigt over antal i de enkelte kommuner.De tre ø-kommuner Fanø, Læsø og Ærø oplyser, at de ikke rekvirerede nogenforældrekompetenceundersøgelser i 2011. Størstedelen af kommunerne – 67 kommuner- rekvirerede mellem 1 og 15 forældrekompetenceundersøgelser i 2011. De trekommuner, som udarbejdede flere end 30 forældrekompetenceundersøgelser i 2011 erMariagerfjord Kommune (skønnet antal er 35), Københavns Kommune (skønnet antal er45), og Aalborg Kommune (bygger på en præcis optælling på 77),jf. tabel 1.2.
___________________________________1
Følgende kommuner har ikke besvaret pr. 2. august 2012: Hedensted, Vejle, Langeland, Kerteminde, Guldborgsund,Næstved, Slagelse, Holbæk, Halsnæs, Hørsholm, Helsingør, Hillerød, Frederiksberg, Viborg, RebildIkke alle kommuner har besvaret alle spørgsmål. Det vil fremgå af tabellen, hvor mange kommuner der har besvaret deenkelte spørgsmål
3
Tabel 1.2Antal rekvirerede forældrekompetenceundersøgelser i 2011Antal rekvirerede forældrekompetenceundersøgelserIngen1-56-1011-1516-2021-2526-30Over 30I altAntal kommuner3341914514382
Note: Tabellen bygger på de 82 kommuner, der har besvaret spørgsmålet. 44 kommuner oplyser, at antallet af rekvireredeforældrekompetenceundersøgelser er skønnet. Københavns Kommune oplyser, at antallet af forældrekompetenceundersøgelserbygger på data fra 6 af de 8 lokalcentre. En kommune nævner, at data alene er for familieafdelingen – handicapafdelingen kanogså rekvirere forældrekompetenceundersøgelser.
44 kommuner oplyser, at antallet af udarbejdede forældrekompetenceundersøgelser erskønnet. Antallet af sager, hvor forældrenes forældreevne vurderes, er højere, da detofte i forbindelse med iværksættelse af familiebehandling ligger implicit, atforældreevnen også skal vurderes (samspilsundersøgelser). Der kan således væretilfælde, hvor der er udarbejdet psykologiske undersøgelser som supplement tilsamspilsundersøgelser.Kommunerne er bedt om at oplyse det samlede antal sager om støtte til børn og ungemed særlige behov, som de i 2011 behandlede. De indberettede oplysninger har ikkeværet valide for alle kommuner. Fra Ankestyrelsens Anbringelsesstatistik2vides det, atkommunerne årligt træffer ca. 2.800 afgørelser om børn og unge, der skal anbringesuden for hjemmet. Herudover gives der støtteforanstaltninger til ca. 14.000 børn og ungeog deres familier årligt3. Forældrekompetenceundersøgelser anvendes således i en megetlille del af det årlige antal sager, hvor der gives foranstaltninger til børn og unge medbehov for særlig støtte, og hvor der potentielt kan være behov forforældrekompetenceundersøgelser.
___________________________________23
Tal om anbringelser kan findes på Ankestyrelsens hjemmeside via dataportalen ”Tal fra Ankestyrelsen”. Antallet af børn ogunge, der modtager forebyggende foranstaltninger, kan findes Danmarks Statistiks dataportal ”statistikbanken”. Det angivneantal illustrerer alene omfanget af børn og unge, der modtager støtte og hvor der potentielt kan være behov for at udarbejdeforældrekompetenceundersøgelser. Børn og unge der er anbragt uden for hjemmet kan godt samtidig modtage forebyggendeforanstaltninger.
4
Forældrekompetenceundersøgelser anvendes oftest ianbringelsessagerFor at indhente viden om i hvilke sagstyper forældrekompetenceundersøgelser anvendes,er kommunerne blevet bedt om at svare på, hvilke foranstaltningstyper, der oftest bliverbesluttet på baggrund af forældrekompetenceundersøgelsen.Kommunernes svar viser, at forældrekompetenceundersøgelser bruges i et bredtspektrum af børnesagerne. Oftest munder forældrekompetenceundersøgelsen ud i enbeslutning om at anbringe barnet uden for hjemmet med forældrenes samtykke. I ligeunder en tredjedel (28 procent) af de sager, hvor der i 2011 blev rekvireret enforældrekompetenceundersøgelse, blev barnet efterfølgende anbragt uden for hjemmetmed samtykke,jf. tabel 1.3.I 17 procent af de sager, hvor der i 2011 blev rekvireret enforældrekompetenceundersøgelse, blev der efterfølgende truffet beslutning om entvangsmæssig anbringelse (uden forældrenes samtykke efter § 58). Samlet set blev 46procent af forældrekompetenceundersøgelserne i 2011 udarbejdet i forbindelse medanbringelsessager.
5
Tabel 1.3Hvordan fordelte forældrekompetenceundersøgelserne sig påforanstaltningstype (efter § 52 og § 58) i 2011?Foranstaltning:Ophold i dagtilbud, fritidshjem, mv.Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmetFamiliebehandling/ behandling af barnets eller denunges problemerDøgnophold for både forældremyndighedsindehaver,barnet eller den unge og andre medlemmer affamilienAflastningsordningUdpegning af en fast kontaktperson for barnet ellerden unge eller for hele familienAnbringelse af barnet eller den unge uden forhjemmet med samtykkeFormidling af praktisk tilbud hos en offentlig ellerprivat arbejdsgiver for den unge og i den forbindelseudbetaling af en godtgørelse til den ungeAnden hjælp, der har til formål at yde rådgivning,behandling og praktisk og pædagogisk støtteAnbringelse uden samtykke efter § 58I altProcent1102212
33280
317100
Note: Tabel 1.2 tager udgangspunkt i de 82 kommuner, der har angivet, hvor mange forældrekompetenceundersøgelser, derekvirerede i 2011, jf. tabel 1.1. Af disse 82 kommuner har 72 kommuner angivet, hvordan forældrekompetenceundersøgelserfordeler sig på foranstaltningstype. Tabellen fordeler således 772 forældrekompetenceundersøgelser.
22 procent af forældrekompetenceundersøgelserne foretages i sager, hvor der givesfamiliebehandling, mens 12 procent af undersøgelserne udarbejdes i sager, hvor bådebarnet og forældremyndighedshaverne er i døgnophold.10 procent af forældrekompetenceundersøgelserne er udarbejdet i forbindelse med sagerom praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet. Der er også udarbejdetforældrekompetenceundersøgelser i sager om aflastningsordning, kontaktperson, opholdi dagtilbud samt anden hjælp.Flere af kommunerne understreger i deres svar, at forældrekompetenceundersøgelsernesom oftest rekvireres i forbindelse med udarbejdelsen af den børnefaglige undersøgelse,hvilket vil sige inden der er taget stilling til foranstaltningstypen.En kommune beskriver processen således:"Oftestbliver der iværksat forældrekompetenceundersøgelse i forlængelse af enbørnefaglig undersøgelse - og jo egentlig som en uddybning heraf. Baggrunden er oftest,
6
at der er tvivl om, hvorvidt forældrene besidder de nødvendige forældrekompetencer tilat kunne varetage omsorgen for barnet. En kompetenceundersøgelse iværksættesligeledes for, at vi kan blive skarpe på, hvilken type foranstaltning, der er nødvendigt forat forældrene kan varetage omsorgen. Har forældrene de nødvendige kompetencer til, atder kan skabes en udvikling og forandring til gavn for barnet."
Kommunerne er opmærksomme på centrale retningslinjer forforældrekompetenceundersøgelserSocialministeriet udsendte i juni 2011 et sæt retningslinjer for, hvordanforældrekompetenceundersøgelser kan udarbejdes og anvendes4. Lovgivningen regulererikke, hvornår og hvordan forældrekompetenceundersøgelser skal gennemføres, såretningslinjerne er ikke bindende, og kommunerne er ikke forpligtet til at følge dem.Ankestyrelsen har spurgt kommunerne om, hvorvidt kommunerne er opmærksomme påSocialministeriets retningslinjer, og om de anvender dem, når de henholdsvis udarbejderog bestiller forældrekompetenceundersøgelser.94 procent af de 78 kommuner, der har svaret, er opmærksomme på de eksisterenderetningslinjer for forældrekompetenceundersøgelser,jf. tabel 1.4.Tabel 1.4Er kommunen opmærksom på Socialministeriets retningslinjer forforældrekompetenceundersøgelser?AntalJaNejI alt73578Procent946100
Kendskabet til retningslinjerne kan være forskelligt inden for kommunen. En kommuneuddyber:”Stortset alle psykologfaglige konsulenter i kommunen kender og anvenderretningslinjerne. Det samme er ikke tilfældet for sagsbehandlere og afdelingslederesvedkommende”.Af de 73 kommuner, der er opmærksomme på Socialministeriets retningslinjer, svarer 86procent, at de altid eller ofte benytter disse retningslinjer, når de rekvirererforældrekompetenceundersøgelser,jf. tabel 1.5.
___________________________________4
”Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser”, Socialministeriet, juni 2011
7
Tabel 1.5I hvilket omfang anvender kommunen retningslinjerne, når der rekvireresforældrekompetenceundersøgelser?AntalAltidOfteSjældentAldrigI altNote: 72 af de 73 kommuner, der er opmærksomme på retningslinjerne har besvaret spørgsmålet.
Procent5135113100
37258272
Tilsvarende svarer 78 procent af kommunerne, at de altid eller ofte benytterretningslinjerne, når de udarbejder forældrekompetenceundersøgelser,jf. tabel 1.6.Tabel 1.6I hvilket omfang anvendes retningslinjerne, når der udarbejdesforældrekompetenceundersøgelser?AntalAltidOfteSjældentAldrigI altNote: 69 af de 73 kommuner, der er opmærksomme på retningslinjerne, har besvaret spørgsmålet
Procent4929136100
34229469
Flere kommuner uddyber, at besvarelsen dækker over de tilfælde, hvorforældrekompetenceundersøgelsen bliver udarbejdet af kommunens interne psykologer.Ikke alle kommuner er bekendt med, om retningslinjerne anvendes, når det er eksternepsykologer, der foretager undersøgelsen.Kommunernes anvendelse af Socialministeriets retningslinjer forforældrekompetenceundersøgelser skal ses i lyset af, at 28 procent af kommunerne harudarbejdet deres egne retningslinjer på området,jf. tabel 1.7.
8
Tabel 1.7Har kommunen udarbejdet egne retningslinjer for udarbejdelse og anvendelseaf forældrekompetenceundersøgelser?AntalJaNejI alt215778Procent2773100
Flere kommuner uddyber, at deres retningslinjer tager afsæt i eller ligger tæt op afSocialministeriets retningslinjer. Flere af de kommuner, der ikke har retningslinjeroplyser, at de er i gang med eller forventer at udarbejde egne retningslinjer medudgangspunkt i Socialministeriets retningslinjer.En kommune nævner:”Derer ingen nedskrevne retningslinjer. Forud for beslutning om at få foretaget enforældrekompetenceundersøgelse foretager familieteamet sammen med psykologisk- ogsocialfaglig konsulent og familiens sagsbehandler en familieanalyse. Denne analysedanner basis for beslutning om ekstern forældrekompetenceundersøgelse”Anvendelse af autoriserede psykologer86 procent af kommunerne anvender altid autoriserede psykologer, når der skalgennemføres forældrekompetenceundersøgelser, mens det for de resterende 14 procentaf kommunerne sker ofte,jf. tabel 1.8.Tabel 1.2Hvor ofte medvirker en autoriseret psykolog til at udarbejdeforældrekompetenceundersøgelser?AntalAltidOfteSjældentAldrigI alt68110079Procent861400100
Kommunerne anvender både interne og eksterne psykologer – dog overvejende eksternepsykologer,jf. tabel 1.9.
9
Tabel 1.9Anvendes interne eller eksterne psykologer til at udarbejdeforældrekompetenceundersøgelser?AntalInterne (ansat af kommunen)EksterneI alt255176Procent3367100
Enkelte kommuner begrunder, at de overvejende anvender eksterne psykologer for atforældrene kan få en fuldstændig objektiv vurdering af deres forældreevne. En internpsykolog kan have været tilknyttet familien i en længere periode, så ved at benytte enekstern psykolog undgår man habilitetsproblemer. Det kan også være et konkret ønskefra forældrene, at der anvendes en ekstern psykolog.”Ide fleste tilfælde bliver forældrekompetenceundersøgelserne udarbejdet af eksternepsykologer. Dette skyldes dels manglende ressourcer og habilitetsproblemer, ligesommange forældre har et ønske om, at undersøgelsen foregår ved ekstern psykolog.”
1.2 Gennemgang af konkrete sager ogforældrekompetenceundersøgelserTil at afdække, hvordan forældrenes ressourcer og problemer bliver afdækket i sager omstøtte til børn og unge med særlige behov, har Ankestyrelsen gennemgået 104 sager,hvor en kommune efter 1. januar 2011 har truffet afgørelse om at anbringe et barn ellerung uden for hjemmet. 12 kommuner er bedt om at indsende tilfældigt udvalgte sager5.Alle sagerne er gennemgået juridisk i Ankestyrelsen. Fokus for gennemgangen har væretat afdække følgende:--Hvilke typer af materiale, der indgår i afdækningen af ressourcer ogproblemer hos forældrene i den børnefaglige undersøgelseHvilke faggrupper, der har bidraget til at afdække ressourcer og problemer
I 10 af de 104 sager er der i forbindelse med kommunens sagsbehandling af sagenudarbejdet en forældrekompetenceundersøgelse. De 10 sager, hvori der foreligger enforældrekompetenceundersøgelse, er gennemgået af Ankestyrelsens børnesagkyndigekonsulenter. Konsulenterne har både vurderet sagerne i sin helhed og de konkreteforældrekompetenceundersøgelser.___________________________________5
Sagerne er primært indkaldt til brug for Ankestyrelsens bidrag til opfølgning på implementering af Barnets Reform. For ikke atindkalde sager ad flere omgange og belaste kommunerne unødigt indgår sagerne ligeledes i denne undersøgelse. Kommunerneer særskilt bedt om at være opmærksomme på at indsende forældrekompetenceundersøgelse, hvis en sådan er udarbejdet isagen. Kommunerne er bedt om at indsende alle sagsakter i anbringelsessagerne, da Ankestyrelsens vurdering alene baserersig på de dokumenterede oplysninger i sagerne. Såfremt væsentlige sagsakter ikke har været at finde i sagen er det vurderet,at disse ikke er udarbejdet.
10
Fokus for den børnesagkyndige vurdering af forældrekompetenceundersøgelserne harværet:- om det materiale, der er anvendt til at afdække ressourcer og problemerhos forældrene, er tilstrækkeligt- vurdering af forældrekompetenceundersøgelsernes kvalitet og anvendelse isagsbehandlingenNedenstående boks fremhæver anbefalinger, som fremgår af Socialministerietsretningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser.
Forældrekompetenceundersøgelser bør kun gennemføres, hvor kommunen harbehov for yderligere indsigt i, hvad der skal til for at bringe barnet ind i en godudvikling, og hvor en psykologisk undersøgelse er nødvendig for at belyse detteForældrekompetenceundersøgelser bør gennemføres ved brug af flere metoder,herunder samtaler med forældrene, samtaler med barnet, observationer afsamspillet mellem barn og forældre samt evt. relevante psykologiske testsForældrekompetenceundersøgelser bør fokusere på såvel styrker somsvagheder ved forældrenes relation til og samspil med barnetForældrekompetenceundersøgelser skal ikke indeholde anbefalinger omkonkrete foranstaltninger, men bør i stedet rumme konklusioner om barnetsstøtte- og udviklingsbehov sammenholdt med en vurdering af forældrenesmuligheder for at varetage disse behovUndersøgelsen bør afsluttes med en grundig gennemgang af erklæringen og afundersøgerens vurderinger og konklusioner med forældreneKilde: ”Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser”, Socialministeriet, juni 2011
1.2.1Oplysningsgrundlag til at afdække ressourcer ogproblemer hos forældrene i den børnefaglige undersøgelseAnkestyrelsen har i de 104 sager undersøgt, i hvilket omfang der er udarbejdet denlovpligtige børnefaglige undersøgelse inden der er truffet afgørelse om anbringelse. Samthvilke typer af oplysninger og materialer, der indgår i den børnefaglige undersøgelse iforhold til at afdække ressourcer og problemer hos forældrene – herunder om der ergennemført en forældrekompetenceundersøgelse.I 86 af de 104 sager, svarende til 83 procent, er der udarbejdet en børnefagligundersøgelse efter servicelovens § 50. I 13 sager, hvor den børnefaglige undersøgelseikke er udarbejdet, har Ankestyrelsen vurderet, at den burde have været det. I femsager skete anbringelsen akut, hvorfor det ikke kunne nås at udarbejde en § 50undersøgelse inden afgørelsen om anbringelse,jf. tabel 1.10.
11
Tabel 1.10Er der udarbejdet en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens § 50?AntalJaNej, men det burde der have væretNej, anbringelsen var akutI alt86135104Pct.83115100
Note: I en enkelt sag henvises der til en børnefaglig undersøgelse efter § 50, men den er ikke fremsendt. Det er såledesvurderet, at den ikke foreligger.
Gennemgangen af de 86 børnefaglige undersøgelser viser, at kommunerne typiskanvender journalnotater til afdækning af forældrenes ressourcer og problemer. Dette ertilfældet i 94 procent af sagerne. Udtalelser og statuserklæringer6indgår i henholdsvis 73procent og 43 procent af de børnefaglige undersøgelser.Derudover indgår speciallægeerklæringer og udskrivningsbreve i cirka hver tiendebørnefaglige undersøgelse,jf. tabel 1.11.Tabel 1.11Hvilke typer af materiale indgår i afdækningen af ressourcer og problemerhos forældrene i den børnefaglige undersøgelse?AntalJournalnotaterUdtalelserStatuserklæringerSpeciallægeerklæringerUdskrivningsbreveForældrekompetenceundersøgelseGenerel helbredsundersøgelseAkter fra pensionssagAkter fra kontanthjælpssagAndetAntal sager i alt81633710872226386Procent947343129822273
Note: Sagerne kan indeholde flere forskellige typer af materiale. Procentangivelsen summer derfor ikke til 100.
___________________________________6
Se vejledning til måleskema.
12
Sagsgennemgangen viser endvidere, at der i syv sager er gennemført enforældrekompetenceundersøgelse il tilknytning til den børnefaglige undersøgelse til atafdække ressourcer og problemer hos forældrene i den børnefaglige undersøgelse7.Kategorien ”andet” består for eksempel af mellemkommunale underretninger, andreunderretninger, oplysninger fra Det Grønlandske Hjemmestyre og oplysninger frastatsforvaltningssager.Der indgår i få af sagerne materiale fra pensionssager, kontanthjælpssager og fragenerelle helbredsundersøgelser.
1.2.2Faggrupper der bidrager til at afdække forældrenesforholdAnkestyrelsen har set på hvilke faggrupper, der indgår i arbejdet med at afdække derelevante forhold hos forældrene i sager, hvor der er udarbejdet en børnefagligundersøgelse.Udover sagsbehandleren, som bidrager med at afdække ressourcer og problemer i stortset alle sager (98 procent), er det skolelærere og familiebehandlere/familierådgivere,som hyppigst bidrager med oplysninger om forældrene. Det sker i henholdsvis 50procent og 47 procent af sagerne,jf. tabel 1.12.Tabel 1.12Hvilke faggrupper har bidraget til at afdække de relevante forhold hosforældrene?AntalSagsbehandlerLærerFamiliebehandler/familierådgiverAutoriseret psykologSpeciallægePædagogPraktiserende lægeSundhedsplejerskeSygeplejerskeAndreAntal børnefaglige undersøgelser i alt84434021212010812686Procent985047242423129130
___________________________________7
Der er udarbejdet forældrekompetenceundersøgelser i 10 af de 104 sager. Det er dog kun i syv af sagerne, hvor det erdokumenteret, at forældrekompetenceundersøgelsen indgår direkte i den børnefaglige undersøgelse. I tre yderligere tilfælde erder udarbejdet en forældrekompetenceundersøgelse.
13
Note: Der kan være flere forskellige faggrupper, der har bidraget til at afdække forældrenes problemer og ressourcer.Procentangivelsen summer derfor ikke til 100.
I ca. en fjerdedel af de børnefaglige undersøgelser har en autoriseret psykolog, enspeciallæge eller en pædagog bidraget til at afdække relevante forhold. Praktiserendelæger har bidraget i 12 procent af undersøgelserne. Sundhedsplejerske har bidraget i 9procent af de børnefaglige undersøgelser. Det skal ses i lyset af, at sagerne primærtomhandler børn og unge, der er ældre end 10 år.
1.2.3Børnesagkyndig vurdering afforældrekompetenceundersøgelserI 10 af de 104 gennemgåede anbringelsessager foreligger der enforældrekompetenceundersøgelse i sagen. Børnesagkyndige konsulenter i Ankestyrelsenhar vurderet indholdet i de 10 forældrekompetenceundersøgelser.Vurdering af materialets tilstrækkelighed i forhold til afgørelsen om anbringelseAnkestyrelsens børnesagkyndige har blandt andet vurderet, om de dokumenteredeoplysninger om forældrenes ressourcer og problemer har været tilstrækkelige til at kunnetræffe afgørelse om anbringelse.De børnesagkyndiges vurderinger er foretaget i de 10 sager, hvori der indgår enforældrekompetenceundersøgelse. Vurderingen er foretaget på baggrund af den samledemængde af informationer og materiale, der ligger på sagen.Gennemgangen viser, at kommunerne i forbindelse med afgørelsen om anbringelse i alle10 tilfælde havde tilstrækkeligt med materiale til at afdække de relevante forhold hosforældrene,jf. tabel 1.13.Tabel 1.13Vurderes materialet på afgørelsestidspunktet at være tilstrækkeligt til atafdække de relevante forhold hos forældrene?AntalJaNejI alt10010Procent1000100
I enkelte af sagerne fremhæver de børnesagkyndige konsulenter et grundigt journal- ogdokumentationsarbejde samt god metodisk sagsbehandling.
1.2.4Forældrekompetenceundersøgelsernes kvalitet oganvendelse i sagsbehandlingenVed hjælp af forældrekompetenceundersøgelserne er det i de fleste sager lykkedes atafdække forældrenes evne til at varetage omsorgen for barnet eller den unge i
14
hverdagen. Ankestyrelsens børnesagkyndige har således vurderet, at dette i høj grad ertilfældet i seks af undersøgelserne, mens det i nogen grad er tilfældet i to afundersøgelserne,jf. tabel 1.14.Tabel 1.14I hvor høj grad afdækker forældrekompetenceundersøgelsen forældrenesevne til at varetage omsorgen for barnet eller den unge i hverdagen?AntalI høj gradI nogen gradI ringe gradNejI alt622010Procent6020200100
I de sidste to forældrekompetenceundersøgelser er det kun i ringe grad lykkes atafdække forældrenes evne til at varetage omsorgen for barnet eller den unge ihverdagen. I den ene sag foreligger gode psykologiske tests, men der indgår ikkesamspilsobservationer eller vurdering af børnenes konkrete perspektiv og behov. I denanden sag vedrører forældrekompetenceundersøgelsen moderen og et andet merebehandlingskrævende barn. Undersøgelsen er ikke suppleret med oplysninger i forhold tilden aktuelle anbringelse af et andet af moderens børn.I næsten alle sagerne har den psykolog, der primært har udførtforældrekompetenceundersøgelsen, haft adgang til alle relevante sagsakter underudarbejdelsen af undersøgelsen. Dette er tilfældet i ni af undersøgelserne,jf. tabel 1.15.Tabel 1.15I hvor høj grad har psykologen haft adgang til alle relevante sagsakter iforbindelse med udarbejdelse af undersøgelsen?AntalI høj gradI nogen gradI ringe gradSlet ikkeI alt900110Procent900010100
I den sag, hvor psykologen ikke har haft adgang til de relevante sagsakter, har dettemedført, at meget vigtige oplysninger i forhold til børnenes opvækst og om forældreneikke er medtaget i undersøgelsen. Blandt andet indgår det derfor ikke som en del afundersøgelsens oplysningsgrundlag, at faderen tidligere er dømt for vold mod børnene.
15
Samlet set vurderer Ankestyrelsens børnesagkyndige, at syv afforældrekompetenceundersøgelserne i høj grad er sammenhængende og valideundersøgelser,jf. tabel 1.16.Tabel 1.16I hvilket omfang er det en sammenhængende og valid undersøgelse?AntalI høj gradI nogen gradI ringe gradNejI alt703010Procent700300100
Der lægges blandt andet vægt på, at der i disse undersøgelser argumenteres for deenkelte faglige vurderinger og metodiske valg, at der gennemføres samtaler og testningsamt at de foreliggende sagsakter inddrages i undersøgelsen jf. socialministerietsvejledning.Tre af undersøgelserne bliver vurderet til kun i ringe grad at være sammenhængende ogvalide. Dette skyldes blandt andet, at undersøgelserne ikke forholder sig til andre forholdfor familien såsom svære økonomiske problemer eller misbrugsproblemer. Ligeledesrummer undersøgelserne kun få eller ingen betragtninger om børnene og deresproblemstillinger samt samspillet imellem forældrenes og børnenes udfordringer. Endeligbliver kvaliteten af forældrenes kontakt med børnene ikke ordentligt eller slet ikke belyst.I nogle sager lægges en forældrekompetenceundersøgelse, der er udarbejdet ved entidligere lejlighed, til grund for den aktuelle foranstaltning. Seks afforældrekompetenceundersøgelserne i denne undersøgelse er udarbejdet i forbindelsemed den aktuelle anbringelse, mens fire er udarbejdet tidligere i sagsforløbet,jf. tabel1.17.Tabel 1.37Er forældreundersøgelsen udarbejdet i forbindelse med den aktuelleanbringelse?AntalJaNejI alt6410Procent6040100
Af de fire undersøgelser, der ikke er udarbejdet i forbindelse med den aktuelleforanstaltning, er det vurderet, at to af undersøgelserne fortsat er tilpas aktuelle til, at dekan indgå i beslutningsgrundlaget til den aktuelle anbringelse uden yderligere
16
supplement. Dermed er det vurderet, at der burde have været udarbejdet et supplementtil to af forældrekompetenceundersøgelserne,jf. tabel 1.18.Tabel 1.18Burde der have været et supplement til forældrekompetenceundersøgelsen?AntalJaNejI alt224Procent5050100
Note: Tabellen er baseret på de fire sager, hvor der ikke er udarbejdet en forældrekompetenceundersøgelse i forbindelse medden seneste anbringelse.
1.2.5Faggrupper der her gennemførtforældrekompetenceundersøgelserneTre af undersøgelsens 10 forældrekompetenceundersøgelser er udarbejdet internt ikommunen, det vil sige af kommunens egne fagfolk, mens de øvrige syv undersøgelserer udarbejdet af eksterne fagfolk.I tre tilfælde er forældrekompetenceundersøgelser udarbejdet af kommunens egnefagfolk nemlig kommunalt ansatte psykologer,jf. tabel 1.19.Tabel 1.19Hvilke faggrupper har bidraget til forældrekompetenceundersøgelsen?InterneAntalAutoriseret psykologPsykolog med specialistuddannelseSagsbehandlerAndreUoplystI alt300003Procent1000000100EksterneAntal430007Procent2030000100
Syv forældrekompetenceundersøgelser er udarbejdet af eksterne fagfolk. Her er det ogsåpsykologer, De er primært udarbejdet af autoriserede psykologer, mens fire afundersøgelserne er udarbejdet af psykologer med en børnefaglig specialistuddannelse.
1.2.6
Inddragelse af forældrene
For at sikre det bedst mulige udbytte af forældrekompetenceundersøgelsen og et godtgrundlag for de fremtidige samarbejdsrelationer mellem familien og kommunen, skaludgangspunktet for forældrekompetenceundersøgelsen altid være, at kommunen aktivtskal søge at opnå dialog og samarbejde med forældrene om undersøgelsen. Kommunenskal således altid søge at opnå forældrenes accept af undersøgelsen, selvom der ikke er
17
tale om et formelt samtykkekrav. Det fremgår af Socialministeriets retningslinjer forudarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser.Forældrene er overvejende godt informeret om formålet med denforældrekompetenceundersøgelse, der er gennemført. I 9 af de 10 gennemgåedeundersøgelser er forældrene i høj grad eller i nogen grad informeret. I ét tilfælde har detikke været muligt at vurdere ud fra de skriftlige sagsakter,jf. tabel 1.20.Tabel 0.20I hvor høj grad er forældrene informeret om formålet med undersøgelsen?AntalI høj gradI nogen gradI ringe gradNejUoplystI alt8100110Procent80100010100
Forældrene har i stort set alle forældrekompetenceundersøgelser fået gennemgåetundersøgelsen, hvilket er væsentligt i forhold til at undersøgelsen udarbejdes i dialog ogsamarbejde med forældrene,jf. tabel 1.21.Tabel 0.21Har forældrene fået undersøgelsen gennemgået og fået lejlighed til atkomme med bemærkninger?Har forældrene fået gennemgåetundersøgelsenAntalJaNejUoplystI alt80210Procent80020100Har forældrene haft lejlighed til at komme medbemærkninger?Antal80210Procent80020100
I samme omfang har forældrene haft lejlighed til at komme med bemærkninger tilundersøgelsens resultater. De børnesagkyndige konsulenter bemærker, atforældrekompetenceundersøgelsen typisk er blevet forelagt forældrene på et møde, og atforældrene her må antages at have haft mulighed for at komme med bemærkninger. Derforeligger ikke bemærkninger fra forældrene i alle sagerne.
18
I et enkelt tilfælde, der vedrører en vordende mor, har kommunen forsøgt at gennemgåundersøgelsen med moderen, men det har ikke været muligt, da moderens fødselsforløbigangsættes før tid.I en enkelt sag har der været tale om en ikke-dansktalende forælder, og i det tilfælde erder anvendt tolk ved udarbejdelse af forældrekompetenceundersøgelsen,jf. tabel 1.22.Tabel 0.22Er der anvendt tolk ved udarbejdelse af undersøgelsen?AntalJaNejIkke relevantI alt10910Procent10090100