Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1163002_0001.png
1163002_0002.png
Socialministeriet
20. juli 2012
Høringssvar vedrørende forslag om ændring af bestemmelser om sats-regulerede indkomstoverførsler 2016-2023Ældre Sagen hilser det velkomment, at folkepensionister uden supplerende indkomsterog hovedparten af folkepensionisterne med supplerende indkomster kompenseres forvirkningerne af den foreslåede nedsatte regulering af de skattepligtige satsreguleredeoverførsler i perioden 2016-2023.Samtidig beklager Ældre Sagen imidlertid, at en gruppe folkepensionister vil blive ramtfuldt ud af den foreslåede nedsatte regulering af grundbeløbet. Det drejer sig om folke-pensionister, der har så høj en indkomst, at de ikke modtager pensionstillægget, mensamtidig har for lille en indkomst til at få gavn af den foreslåede forhøjelse af topskat-tegrænsen. Denne gruppe udgør ifølge Ældre Sagens beregninger i størrelsesorden100.000 folkepensionister. Gruppen, der ikke modtager pensionstillæg, omfatter forpensionistpar personer med hver en indkomst fra ca. 255.000 kr. inkl. grundbeløbet(skønnet 2013-niveau), svarende til indkomsten for en lavere lønnet erhvervsaktiv.Det virker ulogisk, at en gruppe pensionister på denne måde bliver fanget mellem tomodsatrettede elementer i skattereformen. Der vil for størstedelens vedkommendevære tale om pensionister, som løbende har sparet op til pension med henblik på atkunne opretholde nogenlunde samme levestandard, som før de forlod arbejdsmarkedet.Som følge heraf skal de nu medvirke til at finansiere skattelettelser for dem, der nu erpå arbejdsmarkedet.Den nedsatte regulering af overførselsindkomsterne begrundes i lovforslagets bemærk-ninger med, at det øger tilskyndelsen til at overgå fra overførselsindkomst til beskæfti-gelse.Forslaget vil imidlertid også ramme modtagere af sygedagpenge, førtidspensionister ogpersoner med varig nedsat arbejdsevne i støttet beskæftigelse, der ikke har nogen mu-lighed for at komme i beskæftigelse. Dermed påføres personer, som ganske uforskyldtikke er i stand til at arbejde, en lavere indkomstudvikling, selv om de ingen mulighedhar for at reagere på dette ”økonomiske incitament”.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at den nedsatte regulering i periodensamlet udgør 5,1 % . Det bør her præciseres, at der er tale om en varig sænkning afindkomstniveauet for personer på overførselsindkomst og ikke en midlertidig virkning.
Ældre Sagen ¶ Nørregade 49 ¶ 1165 København KTlf.: 33 96 86 86 ¶ Fax 33 96 86 87 ¶ [email protected] ¶ www.aeldresagen.dkGavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler ¶ Giro 450-5050Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
I bemærkningerne antages det endvidere, at der vil forekomme en realvækst i lønnenfor beskæftigede i denne periode. Såfremt denne antagelse holder, så vil den nedsatteregulering komme oven i det årlige fradrag på 0,3 % til satspuljen. Samlet set vil ind-komstniveauet for overførselsindkomsterne således blive sænket varigt i forhold til løn-udviklingen med i størrelsesordenen 6½ % i perioden 2016-2023.Helt principielt mener Ældre Sagen, at det årlige fradrag til satsreguleringspuljen børafskaffes, således at overførselsindkomsterne udvikler sig i takt med lønudviklingen.Statsreguleringen har allerede betydet, at overførselsindkomsterne har et betydeligtefterslæb i forhold til lønningerne. Den fortsatte reduktion af reguleringen af overfør-selsindkomsterne i forhold til lønudviklingen vil betyde, at overførselsindkomstmodta-gere i stadig større omfang sakker bagud i forhold til den almindelige velstandsudvik-ling. Det er efter vores opfattelse i strid med grundtanken i den danske model.
Med venlig hilsen
Bjarne HastrupAdm. direktør
Side 2 af 2