Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 54
Offentligt
BØRNESAGENS FÆLLESRÅDEmdrupvej 115A, 5. etage, 2400 København NV - tlf.: 24 62 62 29 – CVR. Nr. 23 19 04 19
Den 6. november 2012
Udtalelse fra Børnesagens Fællesråd
Et nyt socialtilsyn erstatter det generelle driftsorienterede tilsyn medanbringelsessteder for børn og unge
Alle Folketingets partier har den 25. oktober 2012 godkendt en væsentlig reform på detsociale område. Reformen ændrer i tilsynet med anbringelsessteder for børn og unge ogindebærer, at et nyt socialtilsyn skal være med til at styrke kvaliteten og professiona-lismen i bosteder for anbragte børn og unge.Børnesagens Fællesråd kipper med flaget for denne opprioritering til børn og ungesbedste.Siden 2007 har Danmarks 98 kommuner haft ansvar for såvel godkendelse somdriftsmæssigt tilsyn med anbringelsessteder. Det har været bekymrende, at kommunerhar skullet føre tilsyn med sig selv, og Børnesagens Fællesråd har efterlyst enuafhængighed i tilsynsforpligtelsen og en tværfaglighed i form af såvel socialfaglige sompædagogiske, psykologiske, juridiske og økonomiske kompetencer i de driftsmæssigetilsyn.Det er derfor glædeligt, at socialministeren med socialtilsynet lancerer mereprofessionelle og uafhængige godkendelser og tilsyn.Børnesagens Fællesråd anbefaler og forventer, at de bebudede centralt opstilledekriterier for godkendelse og tilsyn bliver forpligtende for alle tilsynsudøvere, og at debliver til i en dialogisk proces, hvor såvel socialfaglige som pædagogiske ogadministrative kompetencer bidrager til udformningen i samspil med fagpersoner fraanbringelsesstederne.De varslede fælles indikatorer for vurderingen af kvaliteten i de sociale tilbud for børn ogunge bør endvidere udarbejdes med deltagelse af praksisfeltet. Indikatorerne bør gøresobligatoriske for alle botilbud uanset art eller beliggenhed.”Vi havde anbefalet, at både tilsyn og godkendelse blev samlet og udført fra ét centraltorgan, som skulle være uafhængigt af kommunerne. Med det godkendte forlig om, at detdriftsorienterede tilsyn fremover skal ligge i 5 kommuner, er det derfor vigtigt, at alle børnog unge på anbringelsessteder er garanteret fælles faglige standarder, uanset hvor ilandet, de er placeret”, siger Geert Jørgensen, formand for Børnesagens Fællesråd.Det nye socialtilsyn skal først og fremmest være med til at beskytte og udvikle deanbragte børn og unge, og Børnesagens Fællesråd finder det derfor glædeligt, at der ireformen stilles krav om, at børnene, de unge og deres pårørende skal inddrages
BØRNESAGENS FÆLLESRÅDEmdrupvej 115A, 5. etage, 2400 København NV - tlf.: 24 62 62 29 – CVR. Nr. 23 19 04 19
systematisk. Det er strengt nødvendigt, at børnene og de unge samt deres forældre skalinddrages ved tilsynsbesøg, og at der først tales med barnet eller den unge frem for iudgangspunktet at tale med de voksne.Vi finder ligeledes reformens indhold med hensyn til trivselsvurderinger ogtilfredshedsundersøgelser særdeles glædelig.Børnesagens Fællesråd hilser det velkommen, at der fremover vil blive stillet sammekrav til kvaliteten og indholdet i de private og i de offentlige tilbud, så både tilsyn oggodkendelseskrav bliver identiske for begge institutionsformer. Derved bliver der entransparens på anbringelsesområdet, som Børnesagens Fællesråd har efterlyst.Børnesagens Fællesråd anser det for helt afgørende, at der også på det økonomiskeområde skabes lige vilkår mellem de offentlige og de private, herunder de selvejendetilbud til de udsatte børn og unge.Børnesagens Fællesråd finder fortsat, at børnene og de unges tarv bedst varetages ved,at tilsynsarbejdet samles i ét centralt organ, der sikrer uafhængighed, kvalitet ogprofessionalisme.Børnesagens Fællesråd finder endvidere, at frekvensen af socialtilsynsbesøg somminimum bør være 2 gange årligt af hensyn til børnene og de unges inddragelse samtden nødvendige kontinuitet i tilsynsarbejdet.Børnesagens Fællesråd ser frem til det videre udviklingsarbejde på tilsyns – oggodkendelsesområdet og peger gerne på fagpersoner, der kan indgå i arbejdet med atudvikle fælles standarder for godkendelse, tilsyn og kvalitet.
Nærmere oplysning hos:
Geert JørgensenFormandTlf. 40636709
Inge Marie NielsenSekretariatsledertlf. 24626229