Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1162985_0001.png
1162985_0002.png
SocialudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K.
2. februar 2012

Handicapkørsel til døvblinde.

Handicapkørsel til brug i fritiden bevilges i dag til svært bevægelseshæm-mede, som får bevilget ordningen for at sikre, at brugeren får samme tilbudsom alle andre, fordi de ikke kan benytte almindelige busser og tog.Sådan har det været i mange år og Foreningen Danske DøvBlinde synesordningen er god, men mener personkredsen bør udvides til også atinkludere døvblinde.Når man har et dobbelt sansehandicap som døvblindhed, er det megetresursekrævende at bruge offentlige transportmidler, selv når man harkontaktperson med. Døvblinde føler sig meget isolerede, fordi det er umu-ligt at færdes alene. Man kan som døvblind ikke se cykler eller biler dersuser forbi, og man kan ikke høre hvilken retning de kommer fra. Hvis manikke har en kontaktperson når man skal ud, må man sige nej til fødselsda-ge, fritidsaktiviteter, besøg hos sine børn og børnebørn mm.En del kommuner har skåret så kraftigt i bevilling af kontaktpersontimer, atmange især ældre kun har 3 timers kontaktperson om ugen. Den tid rækkersom regel kun til lægebesøg, læsning af post og andre opgaver i hjemmet.Derfor må DøvBlinde ofte vælge at få bragt kommunal mad og kommerikke ud af deres hjem.Mange problemer ville blive løst, hvis døvblinde fik adgang til individuelkørsel med fx Movia. Det kunne endda spare kommunerne for en del timertil kontaktperson, da mange døvblinde især har kontaktperson med pga.vanskelighederne med at benytte offentlig transport.Dør til dør kørsel, der har kørt som forsøg for blinde, fungerede fantastiskgodt for døvblinde. De kunne rejse alene og være uafhængige af andre.Dette skyldes at Movias chauffører er uddannede til at køre med handi-cappede. Når man afhentes, kommer chaufføren ind og henter brugeren,
og når man er ved bestemmelsesstedet følger chaufføren også brugerenhelt hen til døren.Dette forsøg gav døvblinde en frihed de aldrig før har haft. Almindeligetaxachauffører parkerer ved fortovskanten, og man kan ikke altid væresikker på, at man er ud for den dør man skal hen til. Ligeledes tør mangedøvblinde ikke ringe og bestille taxa, da mange af chaufførerne ikke talerforståeligt dansk, hvis man har en svær hørenedsættelse.Gruppen af døvblinde er meget lille. Vi taler om en gruppe på max 400,som skønnes at ville benytte sig af ordningen. Fordelt på 98 kommuner viludgiften således være meget lille.Foreningen Danske DøvBlinde håber, at sagen vil blive drøftet og givedøvblinde mulighed for at søge om handicapkørsel til fritidsbrug, da detvirkelig vil kunne give ensomme døvblinde en mulighed for at komme ud afderes hjem – og ufrivillige isolation.Vi deltager naturligvis gerne i et møde, hvor vanskelighederne kan bliveuddybet og løsninger blive drøftet.På foreningens vegne
Kirsten MalmbakFormand