Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 38
Offentligt
Med
henvisning
til
høringsbrev
af
28.
september
2012
(sags
nr.120662)
takker
PAKS
(Private
Audiologiske
Klinikkers
Sammenslutning)
for
muligheden
for
at
sende
foreningens
høringssvar
og
bemærkninger
til:
Udkast
til
forslag
til
lov
om
ændring
af
lov
om
social
service
og
sundhedsloven
(Samling
af
høreapparat-·‐området
i
sundhedsloven
og
ændret
tilskud
til
høreapparater)
Kommentar:
Vi
har
fuldt
forståelse
for
at
der
af
samfundsøkonomiske
årsager
ønskes
besparelser
på
høreapparatområdet.
Vi
har
dog
ikke
forståelse
for
at
regeringen
ønsker
at
lægge
besparelserne
på
den
behandlings
vej
der
ud
af
3
veje,
i
forvejen
er
den
billigste,
har
det
hurtigste
behandlings
forløb,
den
bedste
service,
samt
er
den
mest
lokalt
placeret
i
forhold
til
hver
enkelt
høreapparat
bruger.
Vi
ser
lovforslaget
som
en
politisk
nedslagtning
af
de
private
høreklinikker.
Vi
forudser
at
lovforslaget
vil
afstedkommer
lukning
af
mange
private
høreklinikker
og
dermed
efterlade
mange
hørehæmmede
borgere
uden
mulighed
for
efterjusteringer
og
service.
Vi
forudser
at
der
efter
lovforslaget
kun
vil
være
få
private
høreklinikker,
primært
i
større
byer,
dette
vil
medføre
at
hørehæmmede
i
land-·‐
og
ydre
distrikter
vil
have
vanskeligere
ved
at
få
hørehjælp.
Lovforslaget
vil
desuden
betyde
større
egenbetaling,
for
de
brugere
der
ønsker
en
privat
høreapparat
behandling,
i
de
klinikker
der
måtte
blive
tilbage.
Der
vil
efter
nedsættelse
af
tilskuddet
ikke
længere
kunne
behandles
med
høreapparater
uden
egenbetaling
i
privat
regi.
Hvilket
vil
gå
ud
over
de
borgere
der
ikke
har
midler
til
egenbetaling,
disse
borgere
vil
ikke
have
andet
valg
end
at
vente
på
behandling
i
offentligt
regi.
Vi
forudser
at
lovforslaget
vil
øge
presset
på
de
offentlige
høreklinikker
markant,
med
deraf
følgende
længere
ventelister,
større
offentlige
udgifter
til
efterjusteringer,
større
offentlige
udgifter
til
kørsel,
medføre
flere
”skuffe
apparater”
samt
øge
den
sociale
isolation
blandt
hørehæmmede.
Vi
ser
i
forslaget,
at
der
er
lagt
op
til
endnu
mere
konkurrenceforvridende
løsninger,
som
på
ingen
måde
kan
ende
i
brugerens
favør.
Endvidere
mangler
lovforslaget
i
bemærkningerne
og
den
bagved
liggende
kuglegravnings
rapport
en
dybere
forståelse
for
hvad
høreapparatbehandling
er.
Der
er
endvidere
en
række
faglige
og
faktuelle
fejl
i
de
antagelser
og
beregninger
der
ligger
bagved
lovforslaget.
Antagelser
og
betragtninger
som
er
hjørnestene
i
regeringens
retfærdiggørelse
af
dette
voldsomme
lovforslag,
som
vil
have
konsekvenser
for
de
300.000
danske
høreapparatbrugere,
og
for
samfundet
i
sin
helhed.
Vi
er
også
betænkelige
ved
at
den
arbejdsgruppe
regeringen
har
nedsat
i
regi
af
sundhedsstyrelsen
ikke
er
repræsenteret
af
personer
der
er
uddannet
i
at
tilpasse
høreapparater.
Derimod
tæller
gruppen
personer
med
personlige
økonomiske
interesser
i
udfaldet
af
gruppens
arbejde,
hvilket
forekommer
yderst
u-·‐fagligt,
uprofessionelt
og
udemokratisk.
Alle
implicerede
parter
bør
inviteres
med,
hvilket
vil
give
en
bedre
og
bredere
forståelse
for
det
komplekse
område.
Uddybende
kommentarer
til
bemærkningerne:
2.2.1.
Myndigheds-·‐
og
finansieringsansvaret
for
høreapparatområdet.
Vi
ser
ikke
umiddelbart
nogen
anledning
til
indsigelser
imod
at
flytte
Myndigheds-·‐
og
finansieringsansvaret
for
høreapparatområdet
fra
socialministeriet
til
sundhedsministeriet,
dette
afhænger
dog
af
de
bekendtgørelser
der
træder
istedet
for
de
pt.
gældende1,2
Vi
er
dog
betænkelige
ved
hvad
regionerne
har
af
planer
for
området.
2.2.2.
Bemyndigelsesbestemmelser
vedr.
vilkår
for
tilskud
til
høreapparatbehandling.
-·‐”vil
den
foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse
endvidere
blive
anvendt
til
at
nedsætte
det
nuværende
tilskud
på
5.607
kr.
til
høreapparatbehandling,
således
at
der
ydes
4.000
kr.
i
tilskud
til
behandling
på
ét
øre,”
Bemyndigelse
til
at
nedsættelse
af
tilskuddet
fra
5.607
kr.
til
4.000
kr.
begrundes
i
at
priserne
på
offentligt
indkøbte
apparater
er
faldet.
Tilskuddet
skal
dog
dække
mere
end
selve
høreapparatet,
da
en
høreapparatbehandling
udover
selve
høreapparatet
omfatter
forundersøgelser,
rådgivning,
vejledning
i
høreapparatvalg,
aftryk,
ørepropper,
tilpasning,
instruktion
i
høreapparatet,
tilpasning
og
instruktion
af
tilbehør,
efterkontrol,
efterjusteringer
i
service
perioden,
garanti,
mm.
Behandling
og
service
af
høreapparatbrugere
er
en
langvarig
proces
der
ofte
kan
omfatte
mange
besøg
over
hele
høreapparatets
service
periode.
Taksterne
for
behandling
med
høreapparater
i
de
to
andre
behandlings
veje
er
stadig
de
samme,
offentlige
Audiologiske
klinikker
(DAGS
takster)
og
behandling
hos
øre-·‐næse-·‐halslæge
via
rammeaftale
med
regionerne
(takst
5007,
5008,
5018)
som
oven
i
købet
yderligere
er
reguleret
op
pr,
1
oktober
2012
!!
Hørelsen
svækkes
naturligt
med
alderen
fra
50
årsalderen
med
ca.
1
dB
på
år
(2000Hz,
mænd)
og
en
høreapparatbruger
har
derfor
behov
for
justering
af
sine
høreapparater
i
takt
med
denne
nedsættelse.
Med
det
nuværende
tilskuds
niveau
på
5607,-·‐
pr
øre
+
plus
egenbetaling
har
det
været
muligt
at
tilbyde
fri
efterjustering
i
en
4årig
periode.
Det
vil
ikke
være
muligt
efter
en
nedsættelse
af
tilskuddet.
-·‐-·‐”og
6.000
kr.
i
tilskud
til
behandling
på
2
ører
(2012-·‐priser).”
”Samtidig
anses
det
ikke
for
væsentligt
mere
arbejdskrævende
at
behandle
2
ører”
Dette
er
ukorrekt!
Begrundelsen
for
dette
forslag,
er
at
det
påstås
i
bemærkningerne,
at
det
ikke
er
dyrere
at
behandle
og
servicere
binaural
v.
monaural.
Denne
påstand
kan
kun
komme
fra
en
total
mangel
på
indsigt
i
høreapparatbehandling.
Det
er
kun
den
forudgående
undersøgelse
af
hørelsen
der
er
lige
tidskrævende,
da
man
altid
tester
hørelsen
på
begge
ører.
De
efterfølgende
procedurer,
aftrykstagning,
tilpasning,
justering
og
service
tager
mere
end
den
dobbelte
tid
med
to
høreapparater
i
forhold
til
et.
Et
øreaftryk
af
det
højre
øre
kan
ikke
bruges
til
et
venstre
apparat,
så
der
SKAL
tages
aftryk
af
begge
ører
med
forudgående
otoskopi
af
BEGGE
ØRER
dette
tager
præcis
den
dobbelte
tid
!
Hørelsen
på
højre
og
venstre
øre
er
aldrig
helt
ens,
der
skal
derfor
ved
binaural
tilpasning
og
efterfølgende
justeringer
bruges
tid
på
finjustering
i
forhold
til
de
binaural
forskelle
ligesom
der
skal
bruges
tid
på
justering
i
forehold
til
brugerens
opfattelse
af
lyd
balance
imellem
de
to
høreapparater.
Dette
tager
ofte
mere
end
den
dobbelte
tid
i
forhold
til
monaural
tilpasning!
Ved
binaural
tilpasning
og
efterjusteringer
skal
der
bruges
tid
til
indstillinger
og
instruktion
af
det
samspil
der
er
imellem
de
to
høreapparater
(binaural
synkronisering
og
kontrol)
Dette
tager
ekstra
tid
i
forhold
til
monaural
tilpasning!
Ved
service
og
garanti
reparationer
af
høreapparater
skiftes
der
komponenter
i
apparater
der
har
indflydelse
på
forstærkningen,
dette
medfører
en
efterfølgende
justering
af
apparatet
igen
med
finjustering
og
balance
imellem
de
to
apparater
Dette
tager
ekstra
tid
i
forhold
til
monaural
efterjustering!
Service
og
garanti
på
to
apparater
er
dobbelt
så
tids
krævende
i
forhold
til
et
høreapparat!.
idet
der
er
tale
om
to
adskilte
apparater
der
kræver
service,
justeringer,
reparationer
uafhængigt
af
hinanden.
I
modsatfald
må
ministeriet
forklare
hvordan
apparat
nummer
2
kan
vide
at
det
ikke
må
gå
i
stykker
og
efterfølgende
ikke
skal
justeres!
-·‐”Dette
er
allerede
i
dag
afspejlet
i
takstafregningen
i
forhold
til
de
regionale
audiologiske
klinikker
og
de
praktiserende
ørelæger”.
Dette
er
ukorrekt!
En
praktiserende
ørelæge
med
rammeaftale
får
takst
5008
for
en
monaural
tilpasning
og
takst
5008+5108
for
en
binaural
tilpasning3.
Yderligere
takseres
efterjusteringerne
jo
med
yderligere
Kr.1.898,80
(takst
5108)
for
øre-·‐læger
og
Kr.
1.265,-·‐
(takst
DAGS
BG50A+DG30S
)
for
de
offentlige
audiologiske
afdelinger.
Dette
vil
sige
at
en
høreapparatbruger
kan
få
efterjustering
af
det
højre
høreapparat
(f.eks.
efter
reparation)
i
den
ene
måned
for
derefter
at
få
justeret
eller
serviceret
det
venstre
apparat
i
den
efterfølgende
måned
,
dette
giver
ca.
den
dobbelte
udgift
for
binauralt
behandling
i
forhold
til
monauralt
behandling.
(ca.
da
det
kan
forekomme
at
brugeren
venter
med
at
få
justeret
sit
ene
apparat
til
det
andet
apparat
også
trænger
til
justering,
i
sådanne
tilfælde
takseres
kun
en
gang)
Frekvensen
og
de
heraf
følgende
udgifter
af
disse
efterjusteringer
fremgår
ikke
af
kuglegravnings
rapportens
udregninger,
men
hvis
det
antages
at
der
foretages
en
efterjustering
hvert
andet
år
pr.
bruger
(hvilket
er
lavt
sat
i
forhold
til
frekvensen
af
efter
og
service
justeringer
i
private
høreklinikker)
bliver
beløbet
2
*
Kr.
1.898,-·‐
=
3796,-·‐
eller
2
*
Kr.
1,265.-·‐
=
2530,-·‐
i
ekstra
offentlig
udgift
pr.
høreapparat
bruger!!
(dette
skal
og
burde
dog
undersøges
nærmere)
Desuden
er
der
også
en
anden
udgift
forbundet
med
høreapparat
behandling
i
det
offentlige,
nemlig
undervisning
m.m.
på
høreinstitutterne,
dette
er
også
ydelser
der
koster
penge.
Denne
funktion
varetages
i
dag
i
høj
grad
af
de
private
høreklinikker
selv,
uden
merudgift.
En
sådan
takst
aflønning
for
efterjusteringer
findes
der
ikke
i
den
private
tilskuds
ordning,
her
kan
der
kun
ydes
ét
tilskud
pr.
øre
i
hele
perioden!
-·‐
”Fremadrettet
ønskes
dette
tilskud
opdelt
i
en
takst
for
selve
høreapparatet
på
2.000
kr.,
mens
de
resterende
2.000
kr.
omfatter
tilskud
til
behandlingen,
dvs.
høreprøve,
tilpasning,
service
og
garanti.
Det
indebærer
således,
at
der
kun
ydes
tilskud
til
selve
apparatet
(og
hermed
ikke
behandling)
på
2.
øre
(2.000
kr.)
ved
behandling
på
2
ører”.
En
behandlings
pris
på
2000,-·‐
for
binaural
høreapparat
behandling
inklusiv
høreprøve,
tilpasning,
service
og
garanti
?
Er
urealistisk
lavt.
Til
sammenligning
har
regeringen
accepteret
langt
højere
udgifter
i
de
to
andre
behandlings
veje
,
praktiserende
ørelæge
med
rammeaftale
på
Kr.
6.890,-·‐
og
Audiologiske
klinikker
på
4.128,-·‐.
Dette
vil
medføre
store
stigninger
i
egenbetalingen
!
-·‐
at
der
pr.
1.
august
2012
er
opnået
en
offentlig
indkøbspris
på
i
gennemsnit
ca.
1.500
kr.
pr.
apparat,
mod
3.894
kr.
i
2011.
PAKS
henleder
på
det
kraftigste
opmærksomheden
på
ikke
at
sammenligne
de
1500
kr.
Med
det
som
forventes
af
et
tilskudsapparat
fordi:
1. De
1500
kr.
Amgros
snitpris
er
eksklusiv
moms.
(Tilskuddet
er
inkl.
moms)
2. Amgros
licitation
er
med
4
års
garanti,
ikke
5
år.
Vi
kender
endnu
ikke
prisen
på
5
års
garanti,
men
et
forsigtigt,
konservativt
gæt
er
375
kr.
Inkl.
moms
(tilskuddet
forventes
at
indebærer
5
års
garanti
på
apparater)
3. At
den
reelle
pris,
på
indkøbte
apparater
i
Amgros
regi
er
nærmere
2000
kr.
Den
gennemsnitspris
som
regeringen
baserer
hele
sin
tanke
om
halvering
af
tilskudet
på,
er
beregnet
ud
fra
et
skøn
over
hvilke
modeller
der
bliver
brugt
i
fremtiden.
Dette
viser
sig
nu,
efter
2
mdr's
reel
aktivitet,
ikke
at
stemme
overens
med
virkeligheden.(kilde:
producenterne)
4. At
prisen
ikke
inkludere
ørepropper
til
ca.
250
kr
+
moms
kr.
(Propper
er
inklusiv
i
tilskudet)
5. Den
reelle
pris
til
sammenligning
bør
således
være
I
alt.
3187,5
kr.
-·‐”Regeringen
foreslår,
at
genudleveringsperioden
ændres
til,
at
der
tidligst
er
ret
til
genudlevering
efter
5
år.”
Garanti
på
behandlingen?
Hvordan
vil
ministeriet
definere
garanti
i
forbindelse
med
behandlingen?
Høreapparater
bruges
hele
dagen
og
udsættes
for
fugt,
sved,
skidt
og
slidtage,
dette
medfører
behov
for
service
og
reparation
i
hele
apparatets
garanti
periode.
En
forlængelse
af
genudleverings
periode
vil
efterlade
150.000
hørehæmmede
borgere
med
manglende
mulighed
for
service,
justering
og
garanti
i
1
år
da
deres
nuværende
service
og
garanti
ordninger
udløber
efter
4
år.
Da
der
ikke
samtidig
sker
en
FORHØJELSE
af
tilskuddet
vil
udgiften
til
justeringer
og
reparationer
blive
påkrævet
brugeren.
-·‐”En
sådan
garantiperiode
er
f.eks.
set
ved
udbud
af
høreapparater
i
Sverige.”
Dette
passer
ikke
En
garanti
periode
på
5
år
for
høreapparater
findes
IKKE
i
Sverige.
Ingen
licitationer
i
Sverige
har
længere
garantiperioder
end
3
år.
Efter
3
år
må
den
svenske
borger
selv
betale
for
reparationer,
Bortset
fra
i
Stockholm
hvor
man
har
afsat
en
ekstra
pulje
til
reparationer,
efter
man
fandt
ud
af
hvor
store
problemer
det
gav
kun
at
have
3
års
garanti.
Det
er
derfor
forkert
at
der
i
lovgrundlaget,
på
denne
baggrund,
argumenteres
for
en
5
årig
genudleveringsperiode.
I
øvrigt
bør
det
bemærkes
at
en
svensk
høreapparatsbruger
selv
skal
betale
for
forbrugs
dele
dvs.
slanger,
tipper,
domes,
filtre,
batterier
mm.
Som
efter
3-·‐5
år
løber
op
i
ganske
betydelige
beløb.
-·‐”Med
henblik
på
en
vurdering
af
den
overordnede
organisering
af
høreapparatbehandlingen
i
Danmark
vil
regeringen
evaluere
den
nye
model
for
tilskud
til
høreapparatbehandling
2
år
efter
den
foreslåede
ikrafttrædelse
af
lovforslaget.”
Efter
2
år
med
den
foreslåede
nedskæring
af
tilskuddet
vil
der
ikke
være
det
netværk
af
lokale
private
høreklinikker
som
findes
i
dag
,
til
gavn
for
den
enkelte
høreapparats
bruger,
det
vil
tage
5
til
10
år
at
reetablere
det.
Yderligere
bemærkninger
Som
afsluttende
bemærkning
til
dette
lovgivnings
arbejde
ønsker
PAKS
at
henlede
opmærksomheden
på
den
manglende
stillingstagen
i
lovgivningen
til
følgende
punkter:
Kvalitetssikring
af
behandlingen,
ens
for
alle
aktører:
Der
bliver
talt
meget
om
at
de
private
klinikker
ikke
udfører
kvalitets
arbejde
eller
at
vi
ikke
bruger
kvalitetsprodukter.
Til
dette
har
PAKS
følgende
kommentarer:
•Ifølge
producenterne
købes
der
bedre
produkter
til
det
private
marked
end
til
det
offentlige.
••••
•••
Hvis
kvaliteten
er
så
ringe
i
det
private,
hvorfor
kommer
vores
kunder
så
igen
og
igen
og
igen?
At
brugeren,
i
et
hårdt
konkurrerende
marked
vælger
at
komme
igen
er
det
bedst
tænkelige
kvalitetsstyringssystem
man
kan
få,
og
det
lyver
ikke.
Der
findes
INGEN
kvalitetssikring
i
det
offentlige
system,
eller
i
ØNH
lægernes
klinikker.
Hvis
det
skal
være
en
sikring
for
kvalitet
at
ØNH-·‐læger
er
ansvarlige
for
behandlingen
med
høreapparater,
vil
vi
i
PAKS
gerne
spørge
om
læger
bør
have
tid
til
at
sætte
sig
ind
i
høreapparater
og
tilpasninger
når
det
er
generelt
er
lange
ventetider
på
at
få
behandling
hos
ØNH-·‐læger
i
Danmark.
Der
er
en
grund
til
at
tilpasning
af
høreapparater
er
et
fagområde
for
sig
selv.
PAKS
foreslår
at
man
sammen
med
branchen
går
i
dialog
omkring
et
kvalitets-·‐sikringssystem,
som
kan
være
med
til
at
drive
aktørerne
til
at
yde
det
absolut
bedste.
Der
er
ikke
i
lovgivning
taget
tiltag
til
at
sikre
de
uddannelsesmæssige
krav
til
det
personale
der
skal
udføre
høreapparat
behandlingen,
såsom
at
genetablere
den
autorisation
af
audiologiassistenter
der
var
for
år
tilbage,
dette
ville
sikre
kvaliteten
af
behandlingen.
PAKS
er
bekendt
med
at
der
er
nogle
”Brodne-·‐kar”
i
branchen,
men
at
man
relativt
nemt
kan
regulere
sig
ud
af
det
problem,
blot
man
som
tænker
sig
om.
Men
det
er
vores
holdning
at
det
er
decideret
hasarderet
at
smide
300.000
danske
hørehandicappede
ud
i
et
kaos
for
at
komme
disse
få
”Brodne-·‐kar”
til
livs.
PAKS
er
ligeledes
bekendt
med
at
nogle
partier
ikke
ønsker
private
initiativer
i
sundhedssektoren,
og
at
dette
lovforslag
unægtelig
ligner
et
ideologisk
korstog
imod
sådan.
I
PAKS
har
vi
dog
svært
ved
at
forstå
hvorfor
det
er
så
galt
at
vi
i
de
private
klinikker
behandler
og
hjælper
150.000
danskere
til
få
et
bedre
liv.
En
opgave
som
ikke
varetages
bedre
andre
steder
i
verden
idet
vi
i
Danmark
har
den
højeste
andel
af
høreapparatbærende
borgere.
I
PAKS
vil
vi
i
øvrigt
gerne
henlede
regeringens
opmærksomhed
på
at
der
kun
er
ganske
få
aktører
der
for
tiden
har
overskud.
Således
er
Ideen
om
at
vi
skovler
statsmidler
ind
en
myte.
I
denne
tid
har
Danmark
ikke
brug
for
flere
arbejdsløse,
hvilket
uden
tvivl
vil
blive
konsekvensen
af
vedtagelsen
af
nærværende
lovforslag.
Derfor
har
PAKS
følgende
alternative
spareforslag,
som
ikke
vil
give
samme
chok-·‐effekt,
men
som
vil
give
samfundet
reelle
besparelser:
1. (Som
beregnet
og
beskrevet
i
lovforslaget).
Mindre
udgifter
som
følge
af,
at
den
kommunale
sagsbehandling
bortfalder
ved
en
samlet
regulering
i
sundhedsloven,
forventes
at
udgøre
kr.
5
mio.
p.a.
2. (som
beregnet
og
beskrevet
i
lovforslaget).
Strammere
tildelingskriterier
på
grund
af
standardiserede
henvisninger
forventes
at
føre
til
mindre
udgifter
på
kr.
10
mio.
årligt
3. Ændring
af
batteriordningen
således,
at
der
fortsat
udleveres
gratis
batterier
til
borgeren,
men
udgiften
skal
afholdes
af
de
private
aktører
i
de
tilfælde,
hvor
apparatet
er
udleveret
med
tilskud.
På
baggrund
af
viden
om
batteriforbrug
og
udgiften
til
batterier
anslås
mindre
udgiften,
at
udgøre
kr.
6,5
mio.
p.a.
4. Ændring
af
forundersøgelse
(Ydelse
5007)
for
2.
gangs
brugere.
Det
vurderes
som
usandsynligt,
at
en
borger
pludseligt
skulle
generhverve
sin
hørelse,
hvorfor
denne
forundersøgelse,
der
har
til
formål
at
afdække
hvorvidt
borgeren
er
egnet
til
høreapparatbehandling
er
overflødig,
i
de
tilfælde
hvor
en
ØNH
tidligere
har
vurderet
borgeren
som
værende
egnet
til
høreapparatsbehandling.
Forventet
mindre
udgift
på
baggrund
af
ændrede
forundersøgelses
regler
for
2.
gangs
brugere
forventes
at
udgøre
kr.
9
mio.
p.a.
5. En
nedsættelse
af
binauralt
tilskud
(behandling
på
begge
ører)
til
kr.
8.000,-·‐
inkl.
høreapparat
og
nedsættelse
af
monauralt
tilskud
(behandling
på
1
øre)
til
kr.
5.000,-·‐
inkl
høreapparat,
forventes
at
resultere
i
mindre
udgifter
på
kr.
91
mio.
Tilskuddet
dækker
fortsat
alle
ydelser
som
nuværende,
men
omfatter
nu
også
batterier,
der
fremover
afholdes
af
den
private
aktør.
6. Den
samlede
alternative
offentlige
besparelse
udgør
således
kr.
122.279.000
fra
år
2013.
7. Dog
gør
vi
opmærksom
på
at
egenbetalingen,
I
gennemsnit,
stadig
vil
stige,
da
8.000
kr
for
en
bi-·‐neural
tilpasning
er
I
underkanten
af
hvad
der
er
muligt.
PAKS
står
naturligvis
til
rådighed
for
uddybning
af
ovenstående
kommentarer
og
for
fremadrettet
dialog.
Med
venlig
hilsen
Private
Audiologiske
klinikkers
sammenslutning
PAKS
Dronningensgade
46
st.
th.
1420København
K