Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 342
Offentligt
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
September 2013
Notat
om
Klagemuligheder over Udbetaling Danmarks afgørelser og tilsynet med
Udbetaling Danmarks bestyrelse
Udbetaling Danmarks virke som myndighed bliver løbende kontrolleret. Udbe-taling Danmarks afgørelser kan således efterprøves i det almindelige klagesy-stem, mens tilsynet med Udbetaling Danmarks påser, at bestyrelsen for Udbeta-ling Danmark generelt sørger for, at myndigheden overholder lovgivningen.Dette notat giver et overblik over de instanser, der på forskellige måder holderøje med Udbetaling Danmark.Klage over afgørelser
Afgørelser truffet af Udbetaling Danmark, fx over afslag på en ydelse, forkertberegning, overtrædelse af processuelle regler (fx partshøring), kan påklages afborgeren til Ankestyrelsen,Herudover kan borgeren indbringe Udbetaling Danmarks afgørelser for Om-budsmanden og domstolene.Klager over tilrettelæggelsen af administrationen
Hvis borgeren ønsker at klage over sagsbehandlingens tilrettelæggelse og andreforhold vedr. administrationen, kan borgeren henvende sig til direktøren forUdbetaling Danmark. Direktøren behandler fx klager over:Lang sagsbehandlingstidSagsbehandlernes optrædenHvis det er svært at få kontakt til Udbetaling Danmark via tlf.Udbetaling Danmark har oprettet en særlig klagefunktion, Kundeambassadø-ren. Kundeambassadøren er ikke en del af den daglige drift i Udbetaling Dan-mark og fungerer som borgerens særlige indgang til Udbetaling Danmark.Kundeambassadøren kan kontaktes direkte pr. mail og kan følge op på kritik,adfærd eller håndtering af en sag.Social-, Børne-, og Integrationsministeriets tilsyn
Social-, Børne-, og Integrationsministeriet fører tilsyn med, at ”UdbetalingDanmarks bestyrelse udfører sit erhverv i overensstemmelse med lovgivnin-gen.”Tilsynet kan ikke gå ind i enkeltsager eller blande sig i administrationen i Ud-betaling Danmark, idet det overordnede ansvar for den samlede drift af myn-digheden påhviler bestyrelsen.
Side1af2
Tilsynet har fokus på følgende opgaver:At følge med i om bestyrelsen for Udbetaling Danmarks beslutningerligger inden for rammerne af lovgivningen, herunder lov om sagsbe-handling og administration i Udbetaling DanmarkAt følge med i at bestyrelsen sikrer, at Udbetaling Danmark genereltoverholder lovgivningen på de enkelte ydelsesområder mv.At følge med i om bestyrelsen for Udbetaling Danmark sørger for, atder i forhold til opgaver, der er overladt til Arbejdsmarkedets Tillægs-pension foreligger tilstrækkelige og betryggende instrukser og aftalermed henblik på at sikre, at Udbetaling Danmark drives i overensstem-melse med den lovgivning, som Udbetaling Danmark er underlagtAt følge med i om bestyrelsen for Udbetaling Danmark sørger for atmodtage tilstrækkelig ledelsesinformation med henblik på at følge medi, om myndigheden forfølger de formål, som danner baggrund for op-rettelsen af Udbetaling DanmarkAt vurdere, om bestyrelsen for Udbetaling Danmark sikrer, at der af-lægges et retvisende regnskab og foretages en betryggende revision.
Tilsynets vurdering tager primært udgangspunkt i årsrapporten fra UdbetalingDanmark, herunder de revisionsdokumenter som revisionen har udarbejdet vedgennemgangen af årsrapporten.Bestyrelsen for Udbetaling Danmark er efter anmodning fra social-, børne- ogintegrationsministeren forpligtet til at udarbejde særlige redegørelser og udle-vere materiale, som social-, børne- og integrationsministeren i øvrigt anser fornødvendigt for varetagelsen af tilsynsopgaven.Ankestyrelsen skal én gang årligt udarbejde en redegørelse om sagsbehandlin-gen i Udbetaling Danmark på baggrund af de sager, der indbringes for Anke-styrelsen i løbet af året. Redegørelsen skal indeholde statistik over de ankedesager samt beskrivelse af årsagerne til, at Ankestyrelsen ikke stadfæster Udbe-taling Danmarks afgørelser. Redegørelsen giver tilsynet mulighed for at reage-re, hvis der sker en negativ udvikling i sagsbehandlingen i Udbetaling Dan-mark.Det skal i øvrigt bemærkes, at klager over afgørelser, som ministeriet modtagerfra borgerne, sendes videre til rette myndighed – dvs. Udbetaling Danmarkeller Ankestyrelsen. Desuden indgår klager og øvrige henvendelser fra borger-ne i grundlaget for ministeriets løbende tilsyn.
Side 2 af 2