Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 332
Offentligt
1278900_0001.png
1278900_0002.png
1278900_0003.png
1278900_0004.png
1278900_0005.png
1278900_0006.png
1278900_0007.png
1278900_0008.png
1278900_0009.png
1278900_0010.png
1278900_0011.png
1278900_0012.png
Evaluering af Your GAM3
Kort fortalt
Gadeidræti udsatteboliGområder
Gadeidræt i udsatte boliGområderevaluerinG af Your Gam3 – Kort fortaltopsamlingshæftet er udarbejdet af michaelfehsenfeldt, Peter mindegaard og bjarne ibsen,Center for forskning i idræt, sundhed og Civil-samfund (CisC), og ditte toft, idrættens analy-seinstitut, med afsæt i evalueringsrapporten‘Gadeidræt i udsatte boligområder – evalueringaf Your Gam3’.udgivet af: institut for idræt og biomekanik,syddansk universitet, 2013isbn: 978-87-92646-70-5fotos: Gam3layout: anne von Holck, tegnestuen trojkarekvireret af: Gam3download den samlede evalueringsrapport påwww.sdu.dk/ciscog læs mere om Gam3 påwww.Gam3.dk
Indledningintegrationsprogrammet Your Gam3 skal i årene 2011-2014skabe aktiviteter for børn og unge i udsatte boligområderi danmark med afsæt i gadeidræt. i evalueringsperiodeni 2012 deltog 17 boligområder. organisationen Gam3, derarbejder med at planlægge og arrangere streetkulturelleaktiviteter for børn og unge, står for at gennemføre pro-grammet.dette hæfte præsenterer de væsentligste resultater og ho-vedkonklusioner af midtvejsevalueringen ‘Gadeidræt i ud-satte boligområder – evaluering af Your Gam3’, som er udar-bejdet af Center for forskning i idræt, sundhed og Civilsam-fund (CisC) ved syddansk universitet.evalueringen belyser:i hvilken grad programmets mål er nået.Hvilke dele af programmet, der har bidraget til at nåmålene.Hvad der kan bidrage til udvikling og kvalificering afprogrammet i fremtiden.evalueringen er udarbejdet af CisC med afsæt i etnografi-ske feltobservationer og interviews i otte udvalgte bolig-områder suppleret af spørgeskemaundersøgelser blandtdeltagere i aktiviteter og såkaldte ‘Playmakers’ (hjælpetræ-nere). desuden gør evalueringen brug af de lokale træneresregistrering af deltagere på programmets aktiviteter.
2
>>>YOUR GAM3Your Gam3 er et integrationsprogram udviklet af organisa-tionen Gam3.formålet med Your Gam3 er:at bruge former for gadeidræt, som er særligt brug-bare for nydanske unge, og som styrker dem i at tagemedansvar for fremtidens samfund.at udsatte boligområder over en flerårig periode opnårintegrationsmæssige og sociale forandringer gennemgadeidrætten.at der sker en udvikling og udvidelse af sundeidrætsvaner, foreningstyper og frivillighedsformer,som tilgodeser både de unges værdier og samfundetsbehov.Your Gam3 tager udgangspunkt i fire typer gadeidræt:street basket, street soccer, street dance og street fit.Hen over sommerhalvåret, i månederne april til septem-ber, gennemfører Your Gam3 aktiviteter én til to gange omugen i hver idrætsgren i de medvirkende boligområder –eller zoner, som Gam3 betegner dem.Hvert boligområde har en styregruppe, som er ansvarligfor aktiviteterne. derudover står en lønnet coach for af-viklingen af aktiviteterne, og coachen får i de fleste til-fælde hjælp af ‘Playmakers’ (se side 8) og andre frivillige.foruden idrætsaktiviteterne har Your Gam3 som delmål,at deltagerne i aktiviteterne også tager del i såkaldt al-mennyttige projekter til gavn for det lokale boligområde.Gam3 etablerede i løbet af 2012 særlige gade-idrætsfaciliteter rettet mod især parkour ogstreet basket i seks af zonerne. faciliteterne erfinansieret af realdania.2200 mjølnerparken, København2200 Haraldsgade, København2605 brøndby nord2610 Kærene, rødovre2650 avedøre, Hvidovre2750 Hedegården, ballerup2980 Kokkedal4000 æblehaven, roskilde4200 ringparken, slagelse4700 sydbyen, næstved5240 vollsmose, odense6400 søgræsvej, sønderborg7400 Holtbjerg, Herning8700 sundparken, Horsens9220 aalborg Øst9400 nord, nørresundby9700 niels bohrs Plads, brønderslev
Your Gam3boliGområder/zonerYour Gam3’s aktiviteter fandt i 2012 sted i 17boligområder i danmark. Gam3 betegner hvert afboligområderne med aktiviteter som en zone.de 17 deltagende zoner i Your Gam3 i 2012 var:
3
>>>Gam3siden 2002 har non-profitorganisationen Gam3arbejdet med at gøre gadeidræt og streetkulturtilgængelig for børn og unge. aktiviteterne harsom målsætning at fremme sundhed, integra-tion og medborgerskab for at modvirke margi-nalisering af nydanske børn og unge i udsatteboligområder.oprindeligt er streetkulturen kendetegnet ved anarki-Gam3 har base i København og har i alt otte fuld-tidsansatte, to på Your Gam3, men aktiviteternei regi af Gam3 er i stor udstrækning baseret påfrivillige.3-tallet i Gam3 henviser til organisationens af-sæt i 3-mod-3-basketball, men er samtidig etforsøg på at gøre navnet mere urbant og hipt ifremtoningen. navnet udtales ‘game’.læs mere om Gam3 og Your Gam3 programmetwww.Gam3.dk.men Your Gam3’s formål er at integrere og engagere eks-kluderede, eller eksklusionstruede, børn og unge i detetablerede samfund. ideen bag Your Gam3 og brugen afstreetkultur er at tilbyde børn og unge en identitet sommedlemmer af en subkultur. Herved opbygger de gennemfællesskabet selvværd og ansvarsfølelse for gruppen. vedat etablere gruppeidentifikation søger programmet altsåat præsentere og eksemplificere værdier, der har sam-fundsmæssig relevans og kvalitet, samt at skabe ejer-skab for aktiviteterne.fællesskaber af denne art inkluderer og ekskluderer påén og samme tid. for at skabe en tryg og fælles identiteter det nødvendigt at definere identiteten i forhold tilnoget andet – altså definerer Your Gam3 ikke kun iden-titeten med udgangspunkt i positive værdier i kulturen,men også i forhold til modsætninger i kulturen.evalueringen viser, at Gam3 har succes med at skabeidentifikationsfaktorer for de unge. i de undersøgte bolig-områder er vurderingen, at programmet gør en forskel vedstisk, antiautoritær og spontan kreativitet, ligesom denforsøger at skabe frirum fra de normer, traditioner, reglerog love, som regulerer det etablerede. Herved forsøgerkulturen i udgangspunktet at bryde med de gængse so-ciale normer.
Streetkulturen– Your GAM3’s urbane arenasom integrationsprogram er Your Gam3 overfladisk be-tragtet et modsætningsfyldt projekt: Programmet søgerat integrere marginaliserede unge gennem gadeidræt –en idrætskultur, som har sin oprindelse ‘på gaden’, uden-for og som opposition til det etablerede.
4
>>>Gam3 i sProG oG udtrYKYour Gam3 er ikke alene ‘street’ i kraft af selveidrætsaktiviteterne. også iscenesættelsen aframmerne omkring aktiviteterne spiller en vigtigrolle.et eksempel er sproget, hvor Gam3 gør brug af‘street-retorik’. ved at låne fra engelsk og ame-rikansk streetkultur adskiller sproget knyttettil Gam3-aktiviteterne sig fra kendte udtryk fraf.eks. foreningsidrætten. eksempler på den sær-lige sprogbrug er, at trænerne hedder ’Coach’ eller’Headcoach’, boligområdet er en ’zone’, og musik-afspilleren er en ’block rocker’.at skabe en kultur, der har positiv indvirkning på børn ogunges negative adfærd i området.at børn og unge kan identificere sig med aktiviteterneskaber større sandsynlighed for at fastholde dem somdeltagere. identifikationen øger ligeledes muligheden forbrugerinddragelse af lokale kræfter gennem ejerskabs-følelse. dog har det stor betydning, at Gam3 arbejder pro-aktivt med:at etablere og fasttømre det lokale engagement ogejerskabsfølelsen blandt lokale beboere og deltagere.ikke nødvendigvis kun i forhold til de projekterede ak-tiviteter, men også ved at undersøge og understøtteandre lokale ønsker og behov for aktiviteter.at udvide det nu eksklusive Gam3-fællesskab, så detomkringliggende samfund kan bruge fællesskabet ogomvendt. det kan eksempelvis gøres ved at øge fokuspå almennyttige sociale projekter, som Your Gam3 harintentioner om. derigennem udvider programmet denafgrænsede sociale kapital i fællesskabet til brobyg-gende social kapital.Gam3 bruger desuden symbolske ritualer, der hartil formål at anerkende præstationen og tilhørs-forholdet. de årlige lokale ‘street Gam3’ og ‘Gam3finals’ er eksempler, hvor eventene på den eneside giver mulighed for at skille sig ud ved at kva-lificere sig eller at vinde pokalen, mens det på denanden side også handler om at manifestere denfælles Gam3-identitet. tilsammen er de visuelle,sproglige, lydmæssige og symbolske koder vigtigei bestræbelserne på at skabe identitetsfaktorer.en måde at anvende symbolsk kommunikation erdesuden musikken, som trænerne bl.a. bruger ak-tivt i forbindelse med træning ved f.eks. at lademusikken indikere, at træningen er i gang.derudover fungerer en række symboler i udtryk-ket som vigtige identifikationsfaktorer for Gam3.blandt andet kommer det visuelt til udtryk gen-nem grafisk design, som henter inspiration frastreet-art og såkaldte ‘tags’.
5
Organisering afaktiviteterneGam3-programmet oplever udfordringer i arbejdet med atorganisere idrætsaktiviteterne i zonerne. evalueringenpeger på en række konkrete problematikker:For det førsteer programmet meget afhængigt af de per-soner, som er tilknyttet den enkelte zone: Coaches, Play-makers, frivillige projektledere og andre frivillige.inden sæsonstart deltager disse personer i en såkaldt‘boot Camp’, hvor Gam3 over to dage introducerer demtil den rolle, som Gam3 forventer, at de tager i forbindel-se med aktiviteterne og i arbejdet med socialt udsatteunge. selvom programmet komprimerer meget viden, erspørgsmålet, om introduktionen er tilstrækkelig til, at demange unge frivillige har de nødvendige kvalifikationerog erfaringer til at tage ansvar for at skabe sociale foran-dringer i udsatte boligområder.For det andethar de forskellige typer af frivillige betyd-ning. de frivillige kommer hovedsageligt fra uddannelses-institutioner, og der er overordnet to grupper. mange i denførste gruppe har netop færdiggjort en længerevarendeuddannelse, og titlen som frivillig projektleder er brugbarat have på cv’et og at bruge i et videre karriereforløb. denanden gruppe har et mere naturligt ‘drive’ og brænder fortypen af arbejde, som Gam3 udfører. typisk har gruppentilknytning til boligområdet eller er i gang med en pæda-gogisk eller en anden socialt relateret uddannelse.indsatsen fra den første frivillige gruppe er sværere atfastholde sammenlignet med den anden gruppe, som haret større personligt eller fagligt engagement i arbejdetmed socialt udsatte grupper. når Gam3 og andre lignendeprojekter er stærkt afhængige af frivillig arbejdskraft, ersocialfaglig viden sikrer en forståelse for forskellige nor-mer og sociale baggrunde, der i udgangspunktet adskillerde unge fra de traditionelt foreningsaktive unge. når derer problemer, som trænere eller frivillige ikke kan løse,For det fjerdemangler de frivillige generelt socialfagligekvalifikationer sammenholdt med det ansvar, der påhvi-ler dem i arbejdet med større grupper af socialt udsattebørn og unge. det er hverken muligt at sammenligne YourGam3 med traditionelt foreningsarbejde (for trænernesvedkommende) eller traditionelt projektarbejde (for defrivilliges vedkommende). derfor er programmet afhæn-gigt af både faglig viden og personligt engagement.For det tredjeviser Gam3’s erfaringer, at der er et relativtstort frafald blandt de tilknyttede frivillige. i alle formerfor socialt arbejde er stabilitet og kontinuitet væsentlig,men særligt i arbejdet med udsatte børn og unge har detafgørende betydning. i den forbindelse er det relevant atspørge, om så omfattende forandringer – øget social ka-pital, større samfundsansvar m.m. – som Your Gam3 har tilhensigt at skabe, i praksis er mulige at gennemføre medfrivillig arbejdskraft som det bærende element.det derfor vigtigt at være opmærksom på rekrutteringenaf de forskellige typer af frivillige.
6
>>>tilGænGeliGHed erviGtiGtidligere undersøgelser viser, at en af-Your Gam3’s ‘sport først-tilgang’, som bevidst flytter fo-kus fra problemerne, kan forhindre deltagernes oplevelseaf stigmatisering, men kan også betyde, at de ansatteog frivilliges faglige grundlag for at håndtere kompleksesociale udfordringer er mangelfuld.Your Gam3’s ambitiøse målsætninger om at styrke mål-gruppens sociale kapital og samfundsansvar fordrersandsynligvis en større integrering af socialfaglig viden iarbejdet med de unge. forskellige løsninger kan være:et større lokalt engagement ved evt. at skabe rela-tioner til eksisterende lokale initiativer, f.eks. reli-giøse, kulturelle eller lignende. Gam3 kunne inddragegatekeepere eller andre personer med lokal autoriteti arbejdet.Gam3 kunne i højere grad rekruttere fra socialfagligeuddannelsesinstitutioner, der f.eks. uddanner lærere,pædagoger og socialrådgivere, frem for de uddannel-ser, hvor de unge har større fokus på projekterfaringog cv.Gam3 kunne i større udstrækning etablere mere for-maliserede samarbejder mellem aktiviteterne og alle-rede eksisterende socialfaglige tiltag for i større om-fang at inddrage eksisterende viden på området.de lokale styregrupper, hvor mange har viden og erfa-ring på området og socialfaglige kompetencer, kunneinvolvere sig mere aktivt i aktiviteterne.mange projekter indeholder elementer af flere af me-toderne, men på baggrund af evalueringen er det ikkemuligt at sige, hvilke metoder der virker bedst. medstor sandsynlighed kræver den brede målgruppe for-skellige metoder til de enkelte projekter.alligevel oplever Gam3 nogle stederudfordringer med organiseringen i be-stræbelserne på at skabe et succes-fuldt program.Programmet gør meget for at reklamerefor aktiviteterne på lokale skoler, akti-viteterne foregår synligt i områder i bo-ligkvartererne, som alle har let adgangtil, og prisen for at deltage er lav.gørende forudsætning for at få mangebørn og unge fra udsatte boligområdertil at være aktive i gadeidræt er, at derer let tilgang til aktiviteterne. ifølgeevalueringen lever Your Gam3 i stor ud-strækning op til den forudsætning.
træder lokale styregruppemedlemmer, hvoraf mange haren socialfaglig baggrund, ofte til.
7
De aktive deltagere i Your GAM3i alt deltog over 2.000 børn og unge i 2012 i Your Gam3’s aktiviteteri de 17 zoner. af tallene fremgår, at gennemsnitsalderen er 13,6 år,at syv ud af ti deltagere har en anden etnisk baggrund end dansk,og at to ud af tre er drenge. når en tredjedel alligevel er piger,skyldes det, at street dance i modsætning til de andre tre disci-pliner appellerer mest til pigerne.blandt aktiviteterne var street basket mest populær. næstenhalvdelen af alle fremmødte til aktiviteter har deltaget i streetbasket, og aktiviteten har i gennemsnit haft 11 deltagere pr. træ-ning. resten af deltagerne fordeler sig ligeligt mellem street dan-ce og street soccer, hvor henholdsvis 10 og 12 deltager i gennem-snit pr. gang. street fit er endnu ikke så udbredt og har kun truk-ket fire deltagere i gennemsnit.næsten alle deltagerne i Your Gam3 går i grundskole eller har påbe-gyndt en ungdomsuddannelse. for næsten halvdelen af deltagernegælder, at de har klassekammerater, som også deltager, ligesomni ud af ti svarer, at de har venner, der deltager.flertallet af deltagerne, 66 pct., bor i området, hvor Gam3’s aktivi-teter foregår, og hver tredje svarer, at andre fra deres boligblok eraktive. 26 pct. af deltagerne bor uden for området, men i sammeby, mens 8 pct. kommer fra en anden by.for deltagernes forældre gælder, at flere er uden arbejde endlandsgennemsnittet for forældre med børn i aldersgruppen, ogGam3 har derigennem fat i en del børn og unge, som ud fra detkriterium er socialt udsatte.deltagernes tilfredshed med aktiviteterne er høj. samlet setsynes 72 pct. ‘super godt’ om aktiviteterne, mens kun ganske fåikke kan lide dem. 59 pct. af deltagerne til street soccer synes‘super godt’ om aktiviteten, og street soccer har dermed denlaveste tilfredshed.

>>>

PlaYmaKersPlaymakers er unge frivillige, som uddannersig til at tage aktiv del i udbredelsen ogafholdelsen af Gam3’s aktiviteter lokalt.for at blive Playmaker har de unge i alderen16-23 år deltaget på en uddannelse, sombestår af tre camps og en praktikperiodei en af zonerne.Playmakers er i gennemsnit 19 år, og de fle-ste er drenge. lidt over halvdelen er bosat ien anden by, end hvor Your Gam3-aktiviterer-ne foregår.blandt de medvirkende Playmakers i under-søgelsen har fire været aktive i Gam3 i min-dre end et år, mens ni har været aktive i etår eller mere – af dem har seks være aktivei over to år. de unge synes, det er sjovt atvære Playmakers, og tilkendegiver, at delærer meget på uddannelsesweekenderne.
8
>>>Målgruppe versus deltagereet vigtigt element i arbejdet med et projekt som Your Gam3 er,at de ansvarlige er klar over, hvem projektet henvender sig til.en tydelig afgrænsning af målgruppen og specifikke karakteri-stika for den har stor betydning.den primære målgruppe i Your Gam3’s programaktiviteter er ifølgeprojektbeskrivelsen “nydanske børn i alderen 10-18 år”, og mål-gruppen beskrives som unge, der ikke har “for vane fast at dyrkeen idrætsgren. Hverken på egen hånd eller i forening”. af evalu-eringen fremgår det dog, at flertallet af deltagerne i Your Gam3 harværet eller sideløbende med deltagelse i projektet er idrætsak-tive i andre sammenhænge.i praksis er der en uoverensstemmelse mellem forståelsen af dentilsigtede målgruppe og den reelle deltagergruppe. risikoen erfejlfortolkning af deltagergruppens handlemønstre og motiva-tionsfaktorer. f.eks. tager den lokale forankring afsæt i, at de ungeikke er villige til at tage til aktiviteter uden for boligområdet, menevalueringen dokumenterer, at en række af de unge gerne tagerandre steder hen for at være idrætsaktive, ligesom en væsentligdel af deltagerne kommer fra andre områder eller byer.Problematikken med målgruppen og de faktiske deltageres for-skellighed er dog ikke unik for Your Gam3. i mange tilfælde beskri-ver integrationsprojekter ‘den hårde kerne’ af unge med andenetnisk baggrund som deres målgruppe, mens de i virkelighedenofte appellerer mere til de ressourcestærke unge i de udsatteområder. men problematikken fører til forskellige opfattelserblandt frivillige og styregruppemedlemmer: nogle trænere ogfrivillige oplever det som et problem, at de ikke får fat i den til-sigtede målgruppe, hvorimod mange styregruppemedlemmer ikkeser det som et problem. de tror alligevel ikke, de kan få fat i denhårde kerne, ligesom denne gruppe kan ødelægge det for de merevelfungerende unge, som projekterne reelt har fat i.når målgruppen for Gam3 beskrives som“markant mindre fysisk aktiv”, opstår der enuoverensstemmelse mellem den tilsigtedeog den faktiske deltagergruppe.især deltagere, som var aktive, inden debegyndte at deltage i Your Gam3’s aktivite-ter, var stadig aktive, mens de deltog i YourGam3. 75 pct. af de allerede idrætsaktivedyrkede idræt i andre sammenhænge, da debesvarede spørgeskemaet, mens det alenegjaldt 41 pct. af deltagerne, som forud forYour Gam3’s aktiviteter ikke var aktive.evalueringen viser, at de aktive i Your Gam3primært har været foreningsaktive ellerforeningsparate unge. inden de startede iYour Gam3’s aktiviteter, var 71 pct. idræts-aktive andre steder, og blandt deltagerne er66 pct. også idrætsaktive i andre sammen-hænge.
tre Grader afforeninGsParatHedser man på, hvor foreningsparate de unge iboligområderne er, kan man skelne mellemtre grupper af unge:foreningsaktiveforeningsparate, som ikke erforeningsaktiveikke-foreningsparate
9
Målsætningintegrationsprogrammet Your Gam3 indeholder mangeog ambitiøse målsætninger. flere af målsætningerne erogså i overensstemmelserne med anbefalinger fra denvidenskabelige litteratur ved bl.a.:at målrette og tilpasse aktiviteterne efter målgrup-penat engagere lokale beboere i ansvaret for aktivite-terneat skabe relationer til det omgivende lokalsamfundat tilbyde kulturelle identifikationsfaktorer
især gælder det i forhold til at kanalisere de unge ud idet etablerede foreningsliv. i tråd med mange danskeintegrations- og inklusionsprojekter på idræts- og fritids-området indgår udslusning til foreningslivet som en delaf Your Gam3. men evalueringen viser, at der er en vis usik-kerhed om, hvor vigtigt formålet er. nogle zoner tillæggerdet stor værdi, mens andre zoner tillægger det mindrebetydning og fokuserer i stedet på lokal forankring afaktiviteterne og de lokale unges medansvar for såvelaktiviteter som det omgivende samfund.det er afgørende for Your Gam3’s succes, at alle trækker isamme retning, og at der er de samme mål. derfor anbe-fales:at Gam3 sikrer sig, at personalet og de frivillige for-står prioriteringer i både kort- og langsigtede mål ogforstår forbindelsen mellem de kvantificerbare kort-sigtede mål og de mere abstrakte langsigtede mål,så relevansen og vigtigheden af praksis er tydelig ogklar i operationaliseringen.
På trods af at Your Gam3 følger retningslinjerne fra denetablerede viden på området, kan det høje ambitions-niveau og omfanget af målsætninger betyde, at det ersvært at opnå de ønskede mål.For det førsteer de forventede ambitiøse effekter påbåde kort og lang sigt svære at indfri, viser erfaringerne.For det andetforudsætter realiseringen af målene, at derer overensstemmelse mellem mål og midler, og at mål-gruppen opfatter midlerne som acceptable.Your Gam3’s udgangspunkt med at etablere aktiviteteri øjenhøjde med deltagerne og det generelle fokus påbrugerinddragelse og -ansvar er i princippet en rigtigstrategi til at sikre, at deltagerne accepterer aktivite-terne. men i flere af boligområderne er der usikkerhedom prioriteringen af målene, og hvilke mål programmetbetragter som vigtigst.
10
Konklusion og forslag tiludvikling af Your GAM3vurderingen af Your Gam3 midtvejs i projektforløbet erforskellig alt efter, hvilke mål man lægger vægt på.vurderer man på antallet af zoner, styregrupper ogaktiviteter, er delmålene opfyldt.vurderer man på antal deltagere, antal fremmøder tilaktiviteter samt antal uddannede frivillige og Play-makers, er delmålene delvist opfyldt.vurderer man derimod på programmets evne til atrekruttere de mest socialt udsatte børn og unge, sålykkes dette i nogen grad, om end deltagerne er mereidrætsaktive end målsætningen.vurderer man på baggrund af 2012-tallene på gen-nemførelsen af almennyttige lokale projekter, er derlang vej til at opfylde delmålene.imidlertid viser evalueringen også, at Your Gam3 på enrække områder gør det rigtige, som på længere sigt giverforhåbninger om, at projektet kan nå flere af sine mål:såvel den fysiske som mentale tilgængelighed erprioriteret højt i projektet, ligesom den økonomisketilgængelighed også er tæt på optimalved at bestræbe sig på at etablere aktiviteter i øjen-højde med brugerne sikrer programmet, at brugernei høj grad accepterer aktiviteterne som relevante ogmeningsfulde.de forskellige kommunikationsredskaber med afsæti streetkulturen (f.eks. musik, sprog, symboler, fællesfortællinger) er med til at sikre, at de unge kan iden-tificere sig med det etablerede eksklusive fællesskabfor at kunne udvikle og etablere bredere fællesskaber.større fokus på lokalt engagement og på at inddragelokale beboere i planlægning, forberedelse og afvik-ling af aktiviteterne.inddragelse af mere relevant socialfaglig viden om desociale dynamikker i det enkelte boligområde.brug af tydelig og klar kommunikation om de centralemål til de involverede aktører: Kort- og langsigtedemål, men også hvilke grupper af børn og unge pro-grammet retter sig mod.mere proaktivt indsats for, at de eksklusive Gam3-fællesskaber udvikler sig til bredere fællesskaber, derbygger bro til andre dele af boligområdet og samfun-det generelt. Your Gam3 kan gøre dette ved mere mål-rettet at engagere deltagerne i meningsfyldte almen-nyttige sociale projekter og ved i større udstrækningat inddrage lokale beboere i planlægning og udførelseaf aktiviteterne.evalueringen giver dog også grund til at tro, at følgendevil kunne bidrage til at styrke og udvikle programmet ogopnå målene:
11
Kort fortalt
Gadeidræt i udsatteboliGområderevaluering af Your Gam3