Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 326
Offentligt
Bekendtgørelse om børnehuseI medfør af § 84 i lov om retssikkerhed om administration på det sociale område, jf.lovbekendtgørelse nr. 930 af 17. september 2012, samt § 50 a, stk. 2, i lov om social service,jf. lovbekendtgørelse nr. 496 af 21. maj 2013, fastsættes:
Opgaver og personale§ 1.Børnehuse efter servicelovens § 50 a, skal bidrage til den børnefaglige undersøgelseefter servicelovens § 50 i sager, hvor der er mistanke eller viden om, at et barn eller en ungunder 18 år har været udsat for overgreb, og hvor det er relevant for kommunalbestyrelsenat inddrage sygehusvæsenet eller politiet. Det er således fortsat kommunalbestyrelsen ibarnets eller den unges handlekommune, der har myndighedsansvaret under hele forløbet isager, hvor børnehusene benyttes.Stk. 2 Børnehusene skal have et fast personale, der er kvalificeret til at varetage sager omovergreb mod børn og unge. Herudover kan børnehusene inddrage og samarbejde medrelevante fagfolk fra eksempelvis politi og sundhedsmyndigheder, herunder blandt andetretsmedicinske institutter og sygehusafdelinger, der er højt specialiseret i overgreb mod børn,efter behov i konkrete sager.Stk. 3 I børnehusene samles de relevante myndigheder fysisk. Målet er at sikre enkoordineret og skånsom tværfaglig indsats af høj kvalitet over for det enkelte barn og denenkelte unge.§ 2.Børnehusene skal yde rådgivning og vejledning til kommunalbestyrelsen i relevantesager, jf. § 1. I sager, hvor kommunalbestyrelsen er i tvivl om, hvorvidt sagen er relevant forbørnehusene, jf. § 1, skal børnehusene yde rådgivning og vejledning med henblik på enafklaring heraf.Stk. 2 Børnehusene skal bistå myndighedssagsbehandleren fra barnets eller den ungeshandlekommune med at vurdere, undersøge og udrede barnets eller den unges behov forstøtte, som følger af det eller de overgreb, der er viden eller mistanke om, at barnet eller denunge har været udsat for. Børnehusene skal endvidere koordinere forløbet for disseundersøgelser m.v., så det sker så skånsomt som muligt for barnet eller den unge.Stk. 3 Børnehusene skal tilbyde krisestøtte og psykologsamtale til barnet eller den ungesamt en eller flere af de nærmeste omsorgspersoner i sager, hvor børnehuspersonaletvurderer, at det er relevant.Stk. 4 Børnehusene, herunder eventuelle satellitter, skal kunne anvendes til videoafhøringaf barnet eller den unge i sager, hvor politiet vurderer, at det er relevant.Stk. 5 Børnehusene, herunder eventuelle satellitter, skal kunne anvendes til en vurderingaf barnets eller den unges behov for sundhedsfaglig indsats og eventuel viderevisitation.§ 3.Driftskommunen må, i regi af børnehuset, tilbyde relaterede ydelser tilbrugerkommunerne og andre myndigheder mod betaling, jf. § 6, stk. 6. Børnehusenesgrundlæggende opgaver, jf. § 1 og 2, skal dog altid kunne varetages, og må ikke påvirkesheraf.§ 4.Børnehusene, eller repræsentanter herfor, skal være telefonisk tilgængelige døgnetrundt, således at det i akutte sager er muligt for myndighedssagsbehandleren i barnets ellerden unges handlekommune at få rådgivning om, hvilke udredninger, undersøgelser m.v., derer nødvendige at foretage akut, samt få bistand til at kontakte relevante myndigheder medhenblik på at få igangsat akutte undersøgelser. Rådgivning, vejledning og koordination isager, der ikke er akutte, sker i børnehusenes normale åbningstid.
Indretning§ 5.Børnehusene, herunder eventuelle satellitter, skal være indrettet, således at de kananvendes til de oplistede opgaver i §§ 1-2, herunder så det er muligt at foretage
videoafhøringen, der lever op de krav, der er fastsat af Rigsadvokaten, jf. Rigsadvokatensmeddelelse af 22. februar 2007 om behandling af sager om seksuelt misbrug af børn ogvideoafhøring af børn i sådanne sager. Videoafhøringslokalerne skal sikres efter Rigspolitietsanvisninger.Stk. 2 Børnehusene, herunder eventuelle satellitter, skal være børnevenligt indrettede,således at barnet eller den unge oplever omgivelserne som så trygge som muligt.
Finansiering§ 6.Driftskommunen for hvert børnehus fastsætter det samlede driftsbudget herfor.Stk. 2 Kommunalbestyrelserne i hver region betaler for driften af regionens børnehus samteventuelt tilhørende satellit. Betalingen sker både via objektiv finansiering, jf. stk. 3, og via etfast beløb for hvert barn eller hver ung fra kommunen, som gennemgår et forløb ibørnehuset, jf. stk. 4.Stk. 3 60 procent af børnehusenes driftsudgifter finansieres via objektiv betaling frakommunalbestyrelserne i regionen. Hver kommunalbestyrelses andel af den objektivefinansiering af den løbende drift fastsættes på baggrund af kommunalbestyrelsens andel afregionens 0-17-årige børn og unge pr. 1. januar i året før.Stk. 4 40 procent af driftsudgifterne finansieres via betaling pr. forløb fra barnets eller denunges handlekommune.Stk. 5 Eventuelt overskud og underskud i børnehusene efterreguleres ved indregning ibudgettet for børnehusene senest 2 år efter, at underskuddet eller overskuddet er opstået.Stk. 6 Finansieringen af relaterede ydelser, jf. § 3, sker ved særskilt afregning mellemdriftskommunen og køber. Køber skal betale de faktiske udgifter forbundet med ydelserne.§ 7.Børnehusene kan i 2014 og 2015 indregne udgifter til etablering af børnehuseneafholdt inden lovens ikrafttræden i de objektive finansieringsandele, jf. § 6, stk. 3.
Samarbejde§ 8.Hvert børnehus skal indgå forpligtende, formaliserede samarbejdsaftaler medsamtlige kommunalbestyrelser og politikredse i regionen, samt et retsmedicinsk institut og ensygehusafdeling, der er højt specialiseret i overgreb mod børn. Dette skal sikre, at der erklare retningslinjer for sagsgange, brug af de rette fagfolk, samt at der i det enkelte børnehusopretholdes et højt fagligt niveau. Aftalerne skal endvidere understøtte en ensartethed ibørnehusenes arbejde på landsplan.§ 9.Alle fem børnehuse skal indgå i et samlet netværk, hvor der løbende udveksleserfaringer m.v. med henblik på at sikre et højt fagligt niveau på landsplan.
Dataregistrering og indberetning§ 10.Børnehusene skal registrere centrale oplysninger om de børn og unge, dergennemgår forløb hos dem, og indberette disse oplysninger til Socialstyrelsen til statistiskbrug. Socialstyrelsen fastsætter indberetningens form og præcise indhold.
Ikrafttræden§ 11.Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2013.