Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 301
Offentligt
1269630_0001.png
1269630_0002.png
1269630_0003.png
1269630_0004.png
Ministeren
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Svar på Socialudvalgets spørgsmål om misbrugspolitik på døgninstitutio-ner og regler for misbrugsbehandling til udsatte børn og ungeDato: 15. juli 2013Under henvisning til samråd AG-AH om hashmisbrug på døgninstitutionenNexus den 17. juni 2013 følger hermed social- og integrationsministerens svarpå følgende spørgsmål:1. Hvor mange døgninstitutioner har en officiel misbrugspolitik?2. Skal kommunerne sørge for, at en ung med et misbrug, der skal anbringespå en institution, har været igennem misbrugsbehandling inden anbringel-sen?3. Kan private tilbud agere på markedet, når det gælder behandling af stof-misbrug til unge under 18 år?Svar:Ad. 1. Hvor mange døgninstitutioner har en officiel misbrugspolitik?Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Socialsty-relsen, som jf. servicelovens § 14 har ansvaret for at samle og formidle oplys-ninger om kommunale, regionale og private tilbud på Tilbudsportalen. Socialsty-relsen oplyser i deres bidrag følgende:”Der er registeret 296 døgninstitutioner under servicelovens § 66, nr. 6, i Dan-mark. Døgninstitutionerne skal indberette stamdata om tilbuddet.Stamdata omfatter oplysninger om:tilbuddets juridiske grundlagJ.nr. 2013-3646
kontaktoplysningerpladser i tilbuddetværdigrundlagantal ansattesamarbejdsrelationerejerformkompetencerhandicaptilgængelighedfysiske forholdevalueringer af tilbuddet – herunder tilsynsrapport og øvrig dokumentationinformationer om råd og bestyrelserDerudover skal tilbuddet indberette følgende oplysninger om tilbuddets ydelser:juridisk grundlagtilbudstypeydelsens artydelsens målgrupperDer er intet krav om, at døgninstitutioner efter servicelovens § 66, nr. 6, skalindberette oplysninger om en misbrugspolitik til Tilbudsportalen. Der er således pånuværende tidspunkt ingen døgninstitutioner, der har indberettet oplysninger omdette. Der findes derfor på Tilbudsportalen ikke et samlet overblik over, hvor mangedøgninstitutioner, der har en officiel misbrugspolitik.”Med tilsynsreformen vil der fremover komme større fokus på, om tilbud som fxdøgninstitutioner anvender egnede metoder mv. til at yde en resultatorienteretindsats over for fx de børn og unge, der er i tilbuddets målgruppe. Det gældersåledes også, hvis tilbuddets målgruppe er unge med misbrugsproblemer, eller hvistilbuddets målgruppe er unge, som i praksis viser sig at have misbrugsproblemer.Ad. 2 og 3. Skal kommunerne sørge for, at en ung med et misbrug, der skalanbringes på en institution, har været igennem misbrugsbehandling indenanbringelsen, og kan private tilbud agere på markedet, når det gælderbehandling af stofmisbrug til unge under 18 år?Børn og unge med rusmiddelproblemer er en differentieret gruppe, som ofte kankarakteriseres ved at være udfordret af en række sociale problemstillinger, somforuden misbrug f.eks. kan omfatte kriminalitet eller nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne mv.Kommunalbestyrelsen er i dag forpligtet til at yde støtte til børn og unge med behovfor særligt støtte efter servicelovens kapitel 11. Hvis det således må antages, at etbarn eller en ung trænger til særlig støtte, skal kommunalbestyrelsen undersøgebarnets eller den unges forhold, jf. servicelovens § 50. Undersøgelsen skalanlægge en helhedsbetragtning, og vil som oftest omfatte barnets eller den ungesudvikling og adfærd, familieforhold og sundhedsforhold m.v..
Side 2 af 4
Kommunalbestyrelsen skal endvidere træffe afgørelse om foranstaltninger efter §52, stk. 3, når det må anses for at være af væsentlig betydning for barnets eller denunges særlige behov for støtte, herunder eksempelvis anbringelse uden forhjemmet på et anbringelsessted efter § 52, stk. 3, nr.7, jf. § 66. Det kan såledesvære en del af den samlede indsats, at barnet eller den unge anbringes på endøgninstitution som følge af, at den unge har misbrugsproblemer m.v.Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en handleplan til den unge under 18 år, indender træffes afgørelse om foranstaltninger efter servicelovens § 52 og § 76, jf.servicelovens § 140, stk. 1. For den unge under 18 år med et behandlingskrævendestofmisbrug skal kommunalbestyrelsen endvidere udarbejde en handleplan for denbehandling, som iværksættes, og for den nødvendige støtte til den unge. Handle-planen skal udarbejdes i samarbejde med den unge og dennes familie. Formåletmed handleplanen er bl.a. at sikre, at der sker den nødvendige koordinering mellemde forskelle indsatser, som barnet eller den unge får, således at det sikres, at der erden nødvendige sammenhæng i den samlede indsats.Hvis et barn eller en ung under 18 år har så massivt og skadende et stofmisbrug, atden unge som følge heraf har alvorlige adfærdsmæssige problemer, der medfører,at den unge ikke kan fungere i forhold til familie, uddannelse, arbejde eller skole, ogat en hurtig indsats derfor er påkrævet af hensyn til den unges fysiske og psykiskehelbred, er kommunalbestyrelsen forpligtet til at iværksætte et behandlingstilbudinden 14 dage, jf. servicelovens § 101, stk. 3, og tilhørende bekendtgørelse (jf.Bekendtgørelse om garanti for social behandling for stofmisbrug til unge under 18år i særlige tilfælde, nr. 714 af 19/06/2013, (indtil 1. juli 2013: bek. nr. 1651 af 13.dec. 2006)). Disse tilbud iværksættes med forældremyndighedens samtykke ogkræver tillige samtykke fra den unge, når denne er fyldt 15 år.Forpligtigelsen efter servicelovens § 101, stk. 3, og ovenævnte bekendtgørelseændrer ikke på kommunalbestyrelsens pligt til at yde hjælp i de tilfælde, hvor denunges problemer er så alvorlige, at der er behov for indsatser efter servicelovenskap.11, jf. ovenfor. Hvilket konkret tilbud, den unge visiteres til, beror på en konkretog individuel vurdering af den unges samlede behov. § 101, stk. 3, og bekendtgø-relsen er derimod en ekstra forpligtigelse til at yde en hurtig hjælp til unge, der pågrund af stofmisbruget har alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer, dermedfører, at den unge ikke kan fungere i forhold til familie, uddannelse, arbejdeeller skole, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 4.For så vidt angår unge under 18 år, som modtager tilbud efter § 101, skal kommu-nalbestyrelsen sørge for, at der tages stilling til den samlede sociale støtte samt for,at der udarbejdes en handleplan for den samlede indsats, herunder for behandlin-gen for stofmisbruget, jf. servicelovens § 140, stk. 2, og § 5 i Bekendtgørelse omgaranti for social behandling for stofmisbrug til unge under 18 år i særlige tilfælde,nr. 714 af 19/06/2013.Kommunalbestyrelsen kan visitere den unge til både offentlige og private tilbud. Deter her afgørende, at det valgte tilbud har de bedste forudsætninger for at hjælpe-
Side 3 af 4
barnet eller den unge ud af sit misbrug – uanset om det foregår ambulant eller idøgnregi. Det er således ikke et krav, at den unge, der anbringes på en institutionefter § 52, stk. 3, nr. 7, eller efter § 101, stk.3, har været igennem misbrugsbehand-ling inden anbringelsen.
Med venlig hilsen
Karen Hækkerup
Side 4 af 4