Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1267389_0001.png
1267389_0002.png
1267389_0003.png
1267389_0004.png
1267389_0005.png
1267389_0006.png
1267389_0007.png
1267389_0008.png
Lovudkast 1. juli 2013
Fremsat den … af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslagtillov om ændring af lov om social service(Handleplaner for voksne udsat for alvorlige æresrelaterede konflikter)
§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012, foretagesfølgende ændringer:1.Efter § 12 indsættes:
”Personerudsat for æresrelaterede konflikter§ 12 a.Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personer, der henvender sig pågrund af æresrelaterede konflikter, får mulighed for rådgivning, jf. § 10.Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med rådgivningen tage stilling til, omder skal tilbydes borgerne en handleplan efter stk. 2.Stk. 2.Hvis kommunalbestyrelsen skønner, der er behov for det, skal borgereover 18 år, der er i risiko for at blive eller er udsat for en alvorlig æresrelateretkonflikt, tilbydes en koordineret og helhedsorienteret handleplan, herunder hvisdette er besluttet i forbindelse med en rådgivning efter stk. 1. Handleplanenskal indeholde oplysninger om1) risikovurdering for den pågældende,2) borgerens aktuelle situation, herunder relevante forhold vedrørendebopæl, arbejde og uddannelse,3) hvilken indsats, det vurderes hensigtsmæssig at sætte i værk, herunderpsykologhjælp eller anden relevant behandling, og4) formålet med indsatsen og den forventede varighed.Stk. 3.Handleplanen skal tage stilling til hjælp efter serviceloven og andenlovgivning.Stk. 4.Handleplanen skal udarbejdes i samarbejde med borgeren.”
Side1af8
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Loven finder anvendelse for borgere, der henvender sig til kommunenmed alvorlige æresrelaterede konflikter efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets indhold1.2. Lovforslagets baggrund og formål2. Handleplaner og rådgivning2.1. Gældende ret2.2. Overvejelser og den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner ogregioner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder9. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af lovforslaget1. IndledningRegeringen ønsker at styrke indsatsen mod æresrelaterede konflikter. Derforfremgik det af regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen”, atregeringen vil udarbejde en National strategi mod æresrelaterede konflikter.Ved satspuljeforhandlingerne for 2012 indgik regeringen og satspuljepartierneVenstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Allianceaftale om at afsætte 24 mio. kr. over fire år til en sådan strategi. Strategien blevoffentliggjort den 6. juli 2012.Strategien har til formål, at færre unge udsættes for æresrelaterede konflikter, atflere unge, der oplever æresrelaterede konflikter, får hjælp, at flere forældre fårrådgivning, og at flere fagfolk kan håndtere sager om æresrelaterede konflikter1.1. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder forslag om, at det præciseres, at kommunalbestyrelsenskal tilbyde rådgivning til borgere, der henvender sig vedrørendeæresrelaterede konflikter, og at der i forbindelse med denne rådgivning skaltages stilling til, om borgeren skal tilbydes en handleplan. Lovforslagetindebærer også, at der indføres en pligt til for kommunalbestyrelserne at tilbydeSide 2 af 8
en handleplan til borgere over 18 år, der er udsat for en alvorlig æresrelateretkonflikt, også selvom der ikke er gennemført en rådgivning.1.2. Lovforslagets baggrund og formålLovforslagets formål er at yde hjælp til personer over 18 år udsat for alvorligeæresrelaterede konflikter i form af rådgivning og i form af en koordineretindsats ved hjælp af en handleplan. Handleplanen skal både bidrage til, at denpågældende kan opnå umiddelbar sikkerhed og sikre en fremadrettet indsats iforhold til den pågældende. Det kan f.eks. være gennem rådgivning m.v. overfor de pårørende og den pågældende selv, der sætter hovedpersonen i stand tilat opnå respekt om sine valg og ønsker, og dermed styrker pågældendesmulighed for at træffe og gennemføre beslutninger om sit personlige liv ud fraegne ønsker og livsforhold.Lovforslaget er en udmøntning af et initiativ i National strategi modæresrelaterede konflikter af 6. juli 2012, hvoraf det fremgår, at der skalgennemføres den nævnte lovændring. Strategien er en udmøntning afsatspuljeaftalen for 2012 indgået mellem regeringen og de øvrige partier bagsatspuljeaftalen, hvoraf det fremgår, at der skal udarbejdes en National strategimod æresrelaterede konflikter.2. Handleplaner og rådgivning2.1. Gældende retKommunalbestyrelsen skal i dag efter servicelovens § 10 yde gratis anonymrådgivning til enhver med henblik på at forebygge sociale problemer og hjælpeborgerne over øjeblikkelige vanskeligheder. Kommunalbestyrelsen har efterservicelovens § 141 desuden pligt til at udarbejde en handleplan for voksnemed f.eks. betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller alvorligesociale problemer i forbindelse med, at der træffes afgørelse om hjælp efterserviceloven.Voksne, der oplever alvorlige æresrelaterede konflikter, er ikke direkte nævntsom målgruppe i serviceloven, men i det omfang de pågældende i øvrigtopfylder betingelserne for at få hjælp efter loven, vil de også være omfattede afde gældende regler om udarbejdelse af handleplaner, ligesom de er omfattet afkommunernes almindelige rådgivningsforpligtelse.2.2. Overvejelser og den foreslåede ordningRegeringen og satspuljekredsen ønsker, at færre unge bliver ofre foræresrelaterede konflikter, og at flere unge får den rigtige hjælp i tilfælde afæresrelaterede konflikter. I nogle tilfælde kan unge, der oplever alvorligeæresrelaterede konflikter med deres familie, have behov for rådgivning og foren sammenhængende og koordineret indsats, dels for at opnå umiddelbarsikkerhed, dels for efterfølgende at blive rehabiliteret.
Side 3 af 8
Med lovforslaget indsættes derfor en udtrykkelig pligt for kommunerne til attilbyde rådgivning i æresrelaterede sager samt til at tilbyde en handleplan tilborgere, der oplever alvorlige æresrelaterede konflikter. Der skal tilbydes enhandleplan til borgere over 18 år, der oplever alvorlige æresrelateredekonflikter, uanset om der er gennemført en rådgivning.Kommunalbestyrelsen skal, hvis den skønner, der er behov for det, tilbyde enhandleplan til personer over 18 år, der er i risiko for at blive eller er udsat foren alvorlig æresrelateret konflikt. Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til,om der skal tilbydes en handleplan, hvis den pågældende selv henvender sig tilkommunen, hvis politiet anbefaler, at der udarbejdes en handleplan, eller hvisflere af hinanden uafhængige tredjeparter gør de kommunale myndighederopmærksomme på, at en borger er udsat for eller er i risiko for at blive udsatfor en alvorlig æresrelateret konflikt.Handleplanen har til formål at støtte den enkelte borger og hjælpe borgeren tilen selvstændig tilværelse med uddannelse, arbejde, sociale relationer mv. ogskal indeholde en plan for en fremadrettet indsats til borgeren, der bl.a. skalomfatte rådgivning og koordinering i forhold til bopæl, arbejde, uddannelse,socialt netværk, psykologhjælp eller anden relevant behandling mv. efterserviceloven og anden lovgivning i form af en koordineret indsats.Handleplanen skal omfatte myndighedernes muligheder og forpligtigelser til atstøtte den pågældende i en selvstændig tilværelse baseret på egne – og ikkefamiliens - valg og synspunkter, samt en plan for hvordan den, der er udsat foren æresrelateret konflikt, selv kan bidrage til vinde respekt for egenselvstændighed og egne valg.Handleplanen skal desuden indeholde en risikovurdering, der vurderer denaktuelle risiko for, at pågældende udsættes for en æresrelateret konflikt ogsanktioner fra pårørende i den forbindelse. Politiet kan inddrages i vurderingenaf, om den pågældende rent faktisk er i risiko for at blive udsat for alvorligesanktioner/handlinger fra sine pårørende. En risikovurdering skal såledesindeholde en vurdering af, hvor truet borgeren er. Der henvises nærmere til desærlige bemærkninger.En handleplan skal indeholde en vurdering af, hvilke foranstaltninger, der vilkunne afværge eller nedsætte risikoen for, at den pågældende udsættes forovergreb fra de pårørendes side.Handleplanen skal desuden indeholde en plan for kommunens opfølgning på deomhandlede indsatser. Udarbejdelse af en handleplan indebærer ikke, at der ertruffet afgørelse om hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning.
Side 4 af 8
3.Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner ogregionerLovforslaget medfører begrænsede økonomisk administrative konsekvenser forkommunerne. Der er afsat 0,3 mio. kr. fra satspuljen for 2012 i en treårigperiode. Regeringen vil søge om permanent finansiering fra satspuljen vedforhandlingerne om satspuljen for 2014, i alt 0,1 mio. kr. år.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndighederLovudkastet er sendt i høring hos:Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Flygtningehjælp, Dansk RetspolitiskForening, Dansk Røde Kors, Den Danske Dommerforening, DanskeAdvokater, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner, DanskPsykologforening, Det Centrale Handicapråd, Dommerfuldmægtigforeningen,Domstolsstyrelsen, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Institut forMenneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KommunernesLandsforening, Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen afopholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud, Landsforeningen afSocialpædagoger, Politiforbundet i Danmark, Retssikkerhedsfonden,Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for SocialtUdsatte, Socialchefforeningen, Socialrådgiverforeningen og VISO.
9. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af lovforslagetNegativePositivekonsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifterLovforslaget forventes athavebegrænsedeøkonomiskekonsekvenser for detoffentlige, i alt 0,1 mio.kr. årligt.Lovforslaget forventes athavebegrænsedeadministrative
Økonomiskekonsekvenser forstat, kommuner ogregioner
Administrativekonsekvenser forstat, kommuner og
Side 5 af 8
regionerØkonomiskeadministrativekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forborgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-rettenIngen
konsekvenseroffentligeIngen
for
det
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke Lovforslaget indeholderEU-retlige aspekterikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1:Efter den foreslåede bestemmelse i§ 12 a, stk. 1,skal kommunalbestyrelsentilbyde rådgivning til borgere, der henvender sig med æresrelaterede konflikter.Ved enæresrelateret konfliktforstås en konflikt, som knytter sig til familiensopfattelse af, at et andet familiemedlem i familiens øjne har krænket familiensære. Det kan f.eks. opstå i tilfælde, hvor pågældende har en kæreste, har sexuden for ægteskab, har valgt en ægtefælle mod familiens ønske, ønskerskilsmisse mv.Omfattet af bestemmelsen er borgere, der henvender sig med konfliktervedrørende f.eks. tvangsægteskaber, tvungne religiøse vielser uden borgerliggyldighed, tvungne forlovelser, genopdragelsesrejser, indespærring, vold ellertrusler om vold eller social kontrol, hvor en ung f.eks. udsættes for omfattendeovervågning eller begrænsninger, f.eks. i forhold til, hvor man må færdes, omman må færdes alene, hvem man må færdes med eller om man må have enkæreste. Æresrelaterede konflikter vil ofte forekomme i familier med ikkevestlig oprindelse, men kan også forekomme i familier med dansk eller andenvestlig oprindelse.Et tvangsægteskab defineres som et ægteskab, der er indgået under tvang f.eks.ved vold, trusler om vold eller frihedsberøvelse, jf. straffelovens § 260.
Side 6 af 8
Tvungne religiøse vielser uden borgerlig gyldighed omfatter religiøse vielseruden borgerlig gyldighed indgået under tvang, f.eks. ved vold, trusler om voldeller frihedsberøvelse, jf. straffelovens § 260.Religiøse vielser kan have forskellig karakter afhængigt af religion ogkulturelle sammenhænge. Religiøse vielser uden borgerlig gyldighed er enreligiøs handling, som efter dansk ret ikke har juridisk gyldighed, men i noglemiljøer tillægges de samme eller større betydning end borgerligt gyldigeægteskaber. Religiøse vielser forstås i denne sammenhæng som en indstiftelseaf et ægteskabslignende forhold under tilstedeværelse af en religiøs autoritet.Vold, trusler om vold eller frihedsberøvelse kan også ske for at tvinge en ungtil en forlovelse, som den unge ikke ønsker. Selvom en tvungen forlovelse ikkeer juridisk bindende, vil forlovelse i nogle tilfælde kunne opleves som lige såbindende som et ægteskab, og det vil ikke i praksis være muligt for den unge atbryde forlovelsen uden alvorlige æresrelaterede konflikter med familien tilfølge.Vold, trusler om vold eller frihedsberøvelse kan også omfatte andre situationerrelateret til familiens æreskodeks.Den foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 1, indebærer, atkommunalbestyrelsen skal tilbyde anonym og gratis rådgivning til borgere, derhenvender sig med æresrelaterede konflikter. Rådgivningen skal bl.a. tagestilling til, om borgeren skal tilbydes en handleplan efter bestemmelsens § 12 a,stk. 2. Rådgivningen kan også omfatte rådgivning om, hvor borgeren kan fårelevant støtte, f.eks. hos politiet eller frivillige organisationer, som arbejdermed æresrelaterede konflikter. Rådgivningen skal ydes med det samme, da enæresrelateret konflikt kan være af en sådan karakter, at borgeren ikke harmulighed for at møde op igen.Efter den foreslåede bestemmelse i§ 12 a, stk. 2,skal kommunalbestyrelsentilbyde en handleplan til borgere over 18 år, der er i risiko for at blive eller erudsat for en alvorlig æresrelateret konflikt, herunder tvangsægteskab.Borgere under 18 år er omfattet af servicelovens kapitel 11 om særlig støtte tilbørn og unge, hvorefter der kan iværksættes en lang række tiltag også iæresrelaterede sager. På den baggrund er den foreslåede bestemmelse i § 12 aafgrænset til borgere over 18 år.Den handling, som den æresrelaterede konflikt vurderes at kunne udløse for atder skal udarbejdes en handleplan, skal være omfattet af straffeloven, f.eks. ettvangsægteskab, vold eller trusler om vold eller frihedsberøvelse begrundet ifamiliens æresopfattelse, jf. definitionerne heraf ovenfor.
Side 7 af 8
Handleplanen skal tilbydes, hvis den pågældende selv henvender sig tilkommunen, herunder hvis det er besluttet i forbindelse med rådgivning efterden foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 1, hvis politiet anbefaler, at derudarbejdes en handleplan, eller hvis flere af hinanden uafhængige tredjepartergør de kommunale myndigheder opmærksomme på, at en borger er udsat foreller er i risiko for at blive udsat for en alvorlig æresrelateret konflikt.Handleplanen skal indeholde en risikovurdering. Hermed forstås en vurderingaf, hvor truet borgeren er, herunder f.eks. om borgeren risikerer ettvangsægteskab, risikerer at blive frihedsberøvet, bortført eller risikerer at bliveudsat for vold eller drabsforsøg.Risikovurderingen kan tage udgangspunkt i, om borgeren allerede har væretudsat for trusler, forfølgelse, frihedsberøvelse, bortførelse, vold ellerdrabsforsøg. Risikovurderingen kan desuden indeholde oplysninger om,hvorvidt familien har brugt f.eks. vold mod andre, om andre i familien er blevettvunget til ægteskab, om familien har et stærkt æreskodeks, om truslerne ellervolden er eskalerende, og om der er andre problemer i familien, som f.eks.psykiske problemer eller problemer med misbrug.I forbindelse med risikovurderingen skal kommunen gøre den pågældendeborger opmærksom på, at han eller hun kan tilbydes navne- ogadressebeskyttelse i cpr-registret. Det skal endvidere vurderes, om borgeren afsikkerhedsmæssige grunde skal have tilbud om ophold på et særligt sikkertbosted, et ordinært kvindekrisecenter eller lignende. Politiet kan efter behovinddrages i vurderingen af risikoen.Handleplanen skal desuden indeholde oplysninger om formålet med indsatsen,hvilken indsats, der er nødvendig for at opnå formålet, herunder psykologhjælpeller anden relevant behandling, og den forventede varighed af indsatsen.Formålet med indsatsen kan bl.a. være, at borgeren skal opnå en selvstændigtilværelse, hvor han eller hun selv træffer beslutninger for sit liv om f.eks.ægteskab, skilsmisse, uddannelse, beskæftigelse, fritidsinteresser, venner mv.Dette kan betyde, at borgeren skal bryde med familien. I andre tilfælde kan etformål med indsatsen være, at borgeren skal forsøge at bevare eller genoptagekontakten med familien. Handleplanen skal desuden indeholde oplysninger omrelevante forhold vedrørende bopæl, arbejde og uddannelse. Dette kan bl.a.være oplysninger om, hvor borgeren kan bo, og hvordan borgeren kan kommei/fortsætte uddannelse eller beskæftigelse.Handleplanen skal tage stilling til hjælp efter serviceloven og anden lovgivningog skal udarbejdes i samarbejde med borgeren. Dette indebærer bl.a., athandleplanen kun kan indeholde elementer, som borgeren er indforstået med,idet der er tale om et frivilligt tilbud til borgeren.
Side 8 af 8