Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1267207_0001.png
1267207_0002.png
1267207_0003.png
1267207_0004.png
CHARTER FOR SAMSPIL MELLEM DENFRIVILLIGE VERDEN OG DET OFFENTLIGEDen frivillige verden dækker både frivillige, foreninger og organisationer. Det frivillige Danmark er stortog mangfoldigt. Næsten hver anden dansker gør en forskel i frivilligt regi. Det kan være i idrætsforenin-ger, børne- og ungdomsforeninger, natur- og friluftorganisationer, oplysningsforbund, kulturelle ogkirkelige organisationer, frivillige sociale organisationer, handicaporganisationer, patientforeninger,almene boligorganisationer, beboerforeninger, lokalråd, internationale NGO’er og mange flere.Danmark er opbygget gennem en lang tradition for et levende civilsamfund med borgere, der tagermedansvar, foreningsdannelse og frivillige organisationer, der blomstrer for sig selv såvel som isamspil med det offentlige. Den frivillige verden er en del af fundamentet for vores demokrati. Vihar rod i en kultur, som har skabt fællesskaber og fremdrift, og som gør det muligt, at vi sammenkan løfte den udfordrende fremtid. Den frivillige verden bidrager til et inkluderende samfund oghar i mange sammenhænge været med til at skabe det velfærdssamfund, vi har i dag.For at styrke mulighederne for aktivt medborgerskab i forpligtende fællesskaber og for at styrkesamspillet mellem den frivillige verden og det offentlige fornyes charter for samspil mellem detfrivillige Danmark/Foreningsdanmark og det offentlige fra 2001.
frivilligcharter
VISIONCharteret skal bidrage til at skabe vilkår for at videreudvikleen frivillig verden, der alene, sammen og i samspil med detoffentlige beriger, bevæger og berører den enkelte, fælles-skabet, samfundet og fremmer en dynamisk udvikling.Frivilligt engagement har værdi i sig selv, for den frivillige ogfor andre. Frivilligt engagement bidrager til udvikling af denenkelte og til udvikling af fællesskabet.Visionen for charter for samspil mellem den frivillige verdenog det offentlige er, at det bliver retningsanvisende, så bådeden frivillige verden og det offentlige kan anvende det til atskabe, sikre og udvikle samspillet.Visionen for samspillet mellem den frivillige verden ogdet offentlige er sammen at bidrage til et inkluderende,ansvarsfuldt og meningsbærende samfund, hvor borgerenfinder mening i at være med til at udvikle samfundet. Hvorden frivillige får lejlighed til at bidrage til noget, der givermening for den frivillige og dennes medmennesker, og hvorpersonligt engagement, ansvar og medmenneskeligheder drivkraften i frivilligheden og afledte forandringer. Detoffentlige understøtter rammer og vilkår for den frivilligeindsats.En fortsat udvikling af det danske samfund er afhængig afet konstruktivt og dynamisk samspil. Det fælles potentialeskal forløses, og samspillet skal derfor bygge på ligeværdig-hed og tillid i relationen mellem den frivillige verden og detoffentlige – både i dialog og i praksis – hvor vi anerkenderog respekterer hinanden.
Foreningsdannelsen er rygraden i frivilligheden:Herigennem udvikles dannelse og demokratisk medleven.Det offentlige skal aktivt medvirke til at skabe relevanterammer for den frivillige verden og understøtte den enkelteborgers frivillige indsats og foreningernes organisatoriskearbejde.Det offentlige bør inddrage organisationerne, foreningerneog de frivillige i alle relevante spørgsmål og sammenhænge.Et stærkt civilsamfund med aktive frivillige er forudsætnin-gen for et bæredygtigt og demokratisk samfund. Gennemforpligtende fællesskaber opleves tilhørsforhold på tværs afforskelligheder. Vi oplever, at vi, på trods af forskelle menne-sker imellem, føler at høre til. De forpligtende fællesskaberbidrager til en strukturel og økonomisk bæredygtighed ogtil at udvikle identitet og kompetencer.Det er vigtigt, at der er en bevidsthed om, at den frivilligeverden og det offentlige er med til at skabe og udfordre hin-andens forskellige roller.
2VI VIL GENSIDIG FORSTÅELSE, TILLID OG RESPEKTDen frivillige verden og det offentlige har hver sine styrker ogmål. Vi ser det som konstruktivt, at vi udfordrer hinanden frahver vores udgangspunkt og med hver vores kompetencer.Forskelligheden, den frivillige verden og det offentlige imel-lem, er en styrke.Det er afgørende, at samspillet foregår med respekt, tillidog forståelse for hinandens roller og vilkår. Dette kræverblandt andet ledelse, engagement og handling i den frivilli-ge verden og i det offentlige.Forudsætningen for, at vi for alvor i fællesskab kan bidragetil samfundsudviklingen er, at vi sammen analyserer udfor-dringer og muligheder – på alle niveauer. Den fælles analyseer grundlaget for den nødvendige forventningsafstemning
1VI VIL DEMOKRATI, DANNELSE OG LIVSUDFOLDELSEForskellighed i frivilligheden er en styrke. Det gælder for-skelligheder i identiteter, værdier, aktiviteter, medlemmer,brugere, strukturer osv.
og fælles forståelse for, hvad vi i et ligeværdigt samspil kanopnå for at skabe nye løsninger.Foreningerne varetager holdninger og interesser og detoffentlige anerkender og respekterer, at foreningerne kanvære talerør for disse.
4VI VIL ARBEJDE SAMMENSåvel den frivillige verden som det offentlige styrkes af et øgetsamarbejde og et øget kendskab til hinanden. Den frivillige ver-den er en engageret, kritisk med- og modspiller til det offentlige.Når den frivillige verden og det offentlige samarbejder ogudfordrer hinanden, kan vi forny og udvikle såvel demo-kratiet som nye løsninger til velfærdssamfundet evt. vedinddragelse af andre parter, fx faglige organisationer, er-hvervsliv, fonde mv. I samarbejdet er det vigtigt med tillid,respekt for og forståelse af, at frivillig indsats er frivillig.Vi mødes i øjenhøjde, hvor vi taler sammenmedhinanden,ikketilhinanden. Vi aftaler lokalt, hvem der gør hvad, så detenkelte samspil baseres på lokale ønsker, behov og fællesspilleregler, herunder på samarbejdet mellem de frivilligeog de offentligt ansatte.Den frivillige verden og det offentlige har et fælles ansvar forat definere klare målsætninger for samarbejde og for at sikre,at indsatsen har værdi for den enkelte og for samfundet. Denfrivillige verden, der modtager offentlig støtte, har ret til og børbeskrive værdier, mål og rammer for sit arbejde på baggrund afde demokratiske processer i foreningerne og blandt de frivillige.Frivilligheden udfolder sig bedst, når der gives vide rammer.Vi vil arbejde for et enkelt og ubureaukratisk samarbejde, dadet er en vigtig forudsætning for frivilligt engagement. Hvisforeningerne og de frivillige skal bidrage aktivt til udviklin-gen, er det en forudsætning, at der ikke lægges unødige admi-nistrative hindringer i vejen for foreningslivet og de frivillige.Både den frivillige verden og det offentlige kan iværksætteog understøtte samarbejdet.
3VI VIL MEDBORGERSKAB OG MANGFOLDIGHEDEt aktivt medborgerskab er et grundelement i den frivilligeindsats. Den enkeltes engagement begynder i det nære,men er forudsætningen for, at frivillige organisationer ogforeninger kan løfte store og komplekse opgaver, der bidra-ger til samfundets sammenhængskraft. Derved vokser denenkelte frivilliges engagement ind i et større forpligtendefællesskab.Der skal være plads til alle i den frivillige verden, der udgø-res af selvvalgte fællesskaber i al deres mangfoldighed.Der er forskellige former for frivillighed, og alle har nogetat bidrage med. Frivilligt engagement bidrager til denenkeltes livskvalitet, og den frivillige verden skaber løs-ninger sammen med borgerne. Den frivillige verden og detoffentlige skal gennem dialog skabe rammer for den en-keltes og det fælles engagement, der motiverer til at løfteopgaver og møde udfordringer, så endnu flere bliver aktivemedborgere. Det er vigtigt, at opgaverne er forståelige,konkrete og meningsfulde. Ved at samtænke de frivilligesviden, værdier og forudsætninger i samfundsudviklingenkan vi udvikle løsninger bygget på sammenhængskraft oginvolvering.
Det er afgørende, at charteret ikke står alene, men at det omsættes til virkelighed og konkretiseres i en lokal sammenhæng.Det nationale charter bør danne udgangspunkt for dialog nationalt og lokalt. Lokalt med det formål fx at udarbejde lokalerammer for samarbejdet også på tværs af sektorer og organisatoriske grænser.
ARBEJDSGRUPPEN FOR FORNYELSEN AF FRIVILLIGHEDSCHARTRETMinistreSocial- og integrationsminister Karen HækkerupKulturminister Marianne JelvedMinister for sundhed og forebyggelse Astrid KragØkonomi- og indenrigsminister Margrethe VestagerFungerende miljøminister Pia Olsen DyhrForeninger, organisationer, råd mv.Formand Palle Adamsen, BL – Danmarks Almene BoligerForbundsformand Peder Bisgaard, Dansk FirmaidrætsforbundFormand Stig Glent-Madsen, Dansk FlygtningehjælpFormand Per Paludan Hansen, Dansk Folkeoplysnings SamrådFormand Niels Nygaard, Danmarks IdrætsforbundPræsident Susanne Larsen, Røde KorsFormand Signe Bo, Dansk Ungdoms FællesrådLandsformand Søren Møller, DGIFormand Stig Langvad, Danske HandicaporganisationerFormand Lars Mortensen, FriluftsrådetFormand Vibe Klarup Voetmann, FrivilligrådetFormand Johs. Bertelsen, Frivilligt Forum, Landsforeningen for de frivillige sociale organisationerFormand Jens Maibom Pedersen, KFUMs Sociale ArbejdeFormand Frede Olesen, Kræftens BekæmpelseSekretariatsleder Bente Schindel, Kulturelle Samråd i DanmarkFormand Steffen Husted Damsgaard, Landdistrikternes FællesrådNæstformand Kristian Bennedsen, SINDLandsformand Mads Espersen, Ungdommens Røde KorsLandsformand Søren Rand, Ældre SagenUdviklingschef Andy Andresen, FTFNæstformand Lizette Risgaard, LOKommuner, KL og Danske RegionerRådmand Peter Rahbæk Juel, Odense KommuneBorgmester Lene Kjelgaard Jensen, Thisted KommuneBorgmester Jens Ive, Rudersdal KommuneBorgmester Knud Erik Hansen, Faxe KommuneBestyrelsesmedlem i KL og borgmester i Viborg Kommune Søren Pape PoulsenFormand Bent Hansen, Danske Regioner