Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 288
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
MinisterenHolmens Kanal 221060 København K
Orientering vedr. forenklet klagestruktur på social- og beskæftigelsesom-rådetDato: 28. juni 2013En ændret klagestruktur på det sociale og beskæftigelsesmæssige områdetræder i kraft den 1. juli 2013, jf. lov nr. 493 af 21. maj 2013 om ændring af lovom retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om ansvaret forog styringen af den aktive beskæftigelsesindsats og forskellige andre love.Hovedindholdet af lovændringen er, at alle klager over kommunale afgørelserpå det sociale og beskæftigelsesmæssige område indgives til Ankestyrelsen, ogat de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene nedlægges. Klagesager afgenerel eller principiel betydning behandles af Ankestyrelsen som første ogeneste klageinstans.Formålet med forenklingen af klagestrukturen er dels at håndtere de udfordrin-ger, som statsforvaltningerne står over for med hensyn til organisering, voksen-de sagsmængder og faldende bevillinger, dels at afhjælpe de ulemper for bor-gernes retssikkerhed, der er påpeget i det eksisterende klagesystem. Der ersåledes i dag store forskelle i blandt andet sagsbehandlingstiden og sagsbe-handlingspraksis fra region til region.Det er et væsentligt mål med lovforslaget at sikre mere ensartet praksis ogsagsbehandlingstid på tværs af landet, så det bliver uden betydning for sagsbe-handlingen, hvor i landet borgeren bor.Et særskilt mål er at forkorte sagsbehandlingstiden – ikke mindst i principiellesager - da der nu kun er én klageinstans.J.nr. 2013-420
SagsbehandlingstiderAnkestyrelsen vil fra starten arbejde for at få den gennemsnitlige sagsbehand-lingstid ned på samme niveau som på Ankestyrelsens øvrige sammenligneligesagsområder. For at opnå dette vil der blive prioriteret midler til en taskforce iAnkestyrelsen, der målrettet skal arbejde på at få færdigbehandlet så mange afde verserende sager, at styrelsen kan opnå en sagsmængde, som gør det mu-ligt at afgøre de sager, der modtages efter den 1. juli 2013, inden for en rimeligsagsbehandlingstid. Det er målsætningen i løbet af implementeringsperiodenfrem mod 2016 at nedbringe sagsbehandlingstiden, så borgerne kan få hurtige-re afgørelser.Som jeg også tidligere har gjort udvalget opmærksom på i forbindelse med etsamråd om L 158 (Forenkling af klagestrukturen på det sociale og beskæftigel-sesmæssige område), kan vi ikke forvente, at sagsbehandlingstiden falder fraden ene dag til den anden, når det forenklede klagesystem træder i kraft den 1.juli 2013. Dels overtager Ankestyrelsen en betragtelig mængde verserendesager, herunder et større antal sager der er mellem 6 og 12 måneder gamle, frade regionale nævn. Dels vil den større organisationsomlægning presse produk-tionen i en overgangsperiode bl.a. som følge af et større medarbejderfrafaldend normalt i de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene på grund afsamling af sagsbehandlingen i Aalborg og København fra 1. januar 2014.Ved omlægningen af klagestrukturen skal der således etableres et ankecenterunder Ankestyrelsen i Aalborg frem mod 2016, og medarbejdere vil skulle flyttearbejdsplads og arbejdsopgaver. Statsforvaltningerne og Ankestyrelsen harimidlertid fokus på at minimere tab af viden og fokus i forbindelse med omstruk-tureringen.Der vil være en tæt ledelsesmæssig opfølgning i Ankestyrelsen på, at den eks-traordinære sagsbehandlingsindsats på nævnsområderne giver den forventedenedbringelse af sagsbehandlingstiden i de kommende år.Dertil kommer, at den ekstraordinære sagsafvikling på nævnsområdet vil væreet tema i Ankestyrelsens resultatkontrakt med Social- og Integrationsministerietfor 2014 og frem, og der vil blive fulgt tæt op herpå.Jeg har en klar forventning om, at det forenklede klagesystem, når det er im-plementeret, vil indebære kortere sagsbehandlingstider i klagesystemet, end viser i dag.
Med venlig hilsen
Karen Hækkerup
2