Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 281
Offentligt
1264031_0001.png
1264031_0002.png
1264031_0003.png
1264031_0004.png

Dansk Handicap Forbund

Bygge- og Trafikpolitisk Udvalg

/ Sif Holst, Danneskiold-Samsøes Allé 44, 1434 Kbh. KTlf.: 35 85 60 24 / 20 93 50 87, e-mail:[email protected]
Tåstrup, d. 29. maj 2013
Dansk Handicap Forbunds20 anbefalingertil revision af kørselsordningen:1.2.Kørselsordningerne samles til ét samlet tilbud – på tværs af de nuværende trafikselskabersgeografiske grænser og på tværs af de forskellige paragraffer. Afregningen til de forskelligekasser kan løses med moderne teknologi og ændrede bestillingsprocedurer.De geografiske grænser for hvor vi kan bruge kørselsordningen ophæves.Der skal således være mulighed for at kunne bruge sin kørselsordning på kurser eller ferie etandet sted i landet, fx skal en sønderjyde kunne bruge sin handicapkørselsordning på sin feriei København eller på Bornholm.Alle med et ledsagekort skal have adgang til den nye handicapkørsel. Derudover skal derfortsat være mulighed for at blive visiteret til ordningen, som i dag.Alle der ikke er berettiget til et ledsagekort skal også have adgang til ordningen, men mod enhøjere (fuld) egenbetaling.Der skal ikke være begrænsning på antallet af ture.Der skal ikke være et årligt gebyr for at være tilknyttet kørselsordningen.Prisen på handicapkørsel skal svare til prisen på ordinær offentlig transport – men der skalogså være mulighed for rabatordninger i form af fx klippekort og tidspunktet man rejser på.Flere muligheder for at betale for kørslen – udover kontant til chaufførerMulighed for handicapkørsel døgnet rundt.Handicapkørsel fra entrédør til entrédør – inkl. hjælp til overtøj og låsen og mulighed for atblive fulgt helt ind i lokalet for aktiviteten også ved offentlige bygninger.Tilbud om trappemaskine til kørestol eller lånestol med løftekapacitet på op til 160 kg.Mulighed for at medbringe hjælper/ledsager, service- eller førerhund alle nødvendigehjælpemidler, bagage, børn under 12 år og et lille dyr i en taske/kurv.Mulighed for mod betaling at medbringe yderligere børn i alderen 12-15 år til halv pris samtvoksne og større dyr til fuld pris.Mulighed for at bestille handicapkørsel via internettet og telefon døgnet rundt – samtmulighed for at komme i kontakt med vagttelefon/kundeservice døgnet rundt.Mulighed for at komme i kontakt med administrationen inden for ordinære kontortider.Mulighed for at bestille handicapkørsel og kunne justere handicapkørslen, inkl. at afbestilleindtil 15 min før.Mulighed for at bestille ud fra et ønsket ankomsttidspunkt og sikkerhed for at man højestkommer 15 min før det ønskede tidspunkt og aldrig efter.Afhentning op til 5 min før og 15 min efter det aftalte tidspunkt. Det skal være muligt at få enopdateret besked om, hvornår handicapkørslen kommer, så man kan gøre sig klar og gå ud,hvis man har mulighed for det.Højst 30 minutters omvejskørsel.Derudover skal man kunne tage sin handicapkørsel med til udlandet - i første omgang iEuropa. Samt europæiske borgere kan bruge den danske handicapkørsel.
3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14.15.16.17.18.
19.20.
Blekinge Boulevard 2 2630 Taastrup Telefon 39 29 35 55 E-mail [email protected]www.danskhandicapforbund.dkCVR 55269815 Danske Bank reg. 9541 konto 6003435
Baggrund for Dansk Handicap Forbundsforslag til en revideret handicapkørselDansk Handicap Forbund har været med til at skabe den landsdækkende handicapkørsel og har i ligeså lang tid, som handicapkørslen har eksisteret, sat fokus på de problemstillinger, der også er ved etellers godt tilbud.For der er ingen tvivl om, at handicapkørslen er et godt tilbud. I den ideelle verden ville alle offentligetransportmidler være tilgængelige for alle - og så ville det kun være de ganske få der havde brug forhandicapkørslen. I dag er der flere, der har brug for den, fordi kun ganske få af de offentligetransportmidler er helt tilgængelige.I april 2013 samlede Dansk Handicap Forbunds Bygge- og Trafikpolitiske Udvalg oplysninger fra denuværende 6 trafikselskaber, oplysningerne er samlet fra trafikselskabernes oplysninger på dereshjemmesider og kan dermed afvige, hvis trafikselskaberne ikke har opdateret disse. Formålet med atindsamle disse oplysninger var at gøre status og bruge det som udgangspunkt for vores bud på,hvordan den ideelle handicapkørsel ville se ud. Her er vores bud:I dag tilbydes handicapkørsel af 6 forskellige trafikselskaber, hvilket betyder, at der er stor forskeltilbuddene, og at det er problematisk eller nogle steder umuligt at færdes uden for ens egettrafikselskabs område.Dertil kommer, at handicapkørslen kun er et tilbud til befordring af bestemte mennesker medhandicap til fritidskørselsformål. Der findes andre tilbud til patientbefordring, transport til skole ellerdagtilbud - og dertil kommer, at der i flere områder tilbydes ”teletaxaer” eller lignende, der supplererde ordinære offentlige transportmuligheder i yderområderne eller i ydertidspunkterne.
Helhedstænkning - uddybning af de enkelte anbefalinger:

Anbefaling 1 og 2:

Dansk Handicap Forbund mener, at det er spild af ressourcer hos både denenkelte, trafikselskaberne og samfundet som helhed at have et system, der er så kompliceret at finderundt i, og hvor der bruges så mange ressourcer på administration. I stedet anbefaler vi forenkling tilét samlet tilbud, hvor man kan bestille sin kørsel, uanset hvilket formål der er med kørslen, og uansethvor i landet kørslen skal finde sted.Dansk Handicap Forbund foreslår også at blive inspireret af BAT (Bornholms busselskab), hvor allekan bestille denne kørsel, og hvor prisen sættes efter behov. Dvs. at lade den centrale persongruppekøre billigt med, lade fx mennesker, der bor mere end 3 km fra et offentligt transportmiddel, køremed til dobbelt takst og lade øvrige køre med til tredobbelt takst.

Anbefaling 3:

Dansk Handicap Forbund foreslår i øvrigt at spare ressourcer på visitationsprocessen iform af administrative timer og lægeerklæringer og i stedet lade den centrale persongruppe væredefinerede som alle med et ledsagekort. Derudover skal der fortsat være mulighed for at blivevisiteret til ordningen, som i dag.
2Blekinge Boulevard 2 2630 Taastrup Telefon 39 29 35 55 E-mail [email protected]www.danskhandicapforbund.dkCVR 55269815 Danske Bank reg. 9541 konto 6003435

Anbefaling 4:

Da afgrænsningerne mellem de forskellige kørselsformer til fx handicapkørsel,siddende patientbefordring og kommunalt visiteret kørsel udelukkende bunder i, hvem der skalbetale for kørslen, anbefaler Dansk Handicap Forbund en befriende forenkling ved ophævelse afafgrænsningen mellem de forskellige typer kørsel, inkl. ordinær kørsel, så der blot eksisterer én slagskørsel. Afregningen til de respektive kasser i henholdsvis kommunalt og regionalt regi, kan ikke væreet problem, da afregningen til de kommuner, regioner og operatører, som deltager i Flextrafik i dag, iforvejen varetages af trafikselskaberne. Hvis der fortsat skal være brug for at kunne opdeleudgifterne til en handicapkørselsordning i forskellige kommunale og regionale kasser, kan opgørelsesimpelthen ske ved en ændret bestillingsprocedure.

Anbefaling 5:

Denne nye tilgang til kørslen vil samtidigt gøre op med den rigide begrænsning på antalture, der er over det meste af landet. En begrænsning der for de fleste er underordnet, fordi de rejserganske få ture pr. år, men som for de få betyder, at deres mulighed for at kunne leve et selvvalgtaktivt liv begrænses til, hvad der svarer til én tur ud og hjem om ugen. En begrænsning der ikke findesfor andre kundegrupper eller andre steder i den kollektive trafik, og som vi mener erkonventionsstridigt jf. principperne i FN’s Handicapkonvention om retten til ikke-diskrimination.
Betaling for handicapkørsel

Anbefaling 6:

Ligesom ingen der kan benytte den almindelige kollektive trafik begrænses i, hvormange ture de må køre, er der heller ingen steder, man skal betale et årligt gebyr for retten til – modbetaling – at måtte benytte fx bussen. Dansk Handicap Forbund ser det derfor som diskrimination, at4 af de 6 trafikselskaber i dag opkræver et årligt gebyr på mellem 300 og 455 kr. for retten tiloverhovedet at kunne bestille kørsel. Dette anbefaler vi selvfølgelig også afskaffet fremover.

Anbefaling 7:

Udover at der flere steder opkræves et årligt transportgebyr, er den nuværendehandicapkørsel et noget dyrere alternativ til at kunne bruge de ordinære offentlige transportmidler.Som udgangspunkt svarer prisen på en tur med handicapkørsel til prisen for en ordinær billet påsamme strækning, men i nogle tilfælde er billetprisen op til flere gange dyrere end en ordinær billet.Men da det er de færreste, der bruger offentlig transport, som vælger en ordinær billet frem forklippekort eller andre rabatordninger, bliver ordningen et noget dyrere alternativ. I dag er det kun NT(Nordjyllands Trafikselskab) der tilbyder en form for rabatordning.Dansk Handicap Forbund anbefaler tiltag der sikrer, at prisen er den samme som de gældende lokaletakster inklusiv mulighed for diverse rabatordninger.

Anbefaling 8:

I dag er der kun mulighed for at betale kontant til chaufføren ved rejsens begyndelsehos 4 af de 6 trafikselskaber, og flere steder kan man ikke få nogen form for kvittering (fx en billet) påkøbet. Denne udvikling er særlig uheldig samtidigt med, at der lukkes flere og flere bankfilialer lokalt,så det bliver stadigt sværere at komme i banken og hæve penge. Dansk Handicap Forbund anbefalerderfor, at det også skal være muligt at betale med dankort, via betalingsservice, via rejsekort, medklippekort, via sin mobil, eller hvilken andre betalingsmuligheder der ellers er gængse.
Hjælpens omfang

Anbefaling 9:

Da handicapkørslen skal erstatte al offentlig transport for mennesker med handicap, ogder er ganske få taxier med lift, der kan være et supplement, er det vigtigt, at det er muligt at benytte3Blekinge Boulevard 2 2630 Taastrup Telefon 39 29 35 55 E-mail [email protected]www.danskhandicapforbund.dkCVR 55269815 Danske Bank reg. 9541 konto 6003435
tilbuddet hele døgnet.

Anbefaling 10:

Da tilbuddet gives til nogle af de svageste borgere i Danmark, er det også vigtigt, atdet som i MOVIA området (Østdanmark minus Bornholm) er et tilbud fra entrédør-til-entrédør påprivatadresser inklusiv at hjælpe borgeren med jakken og få låst døren, hvor det er nødvendigt.Herudover anbefaler vi mulighed for en udvidet hjælp til kunder, som ikke er selvhjulpne, så man kanblive fulgt helt frem til (og hentet fra) det relevante lokale i offentligt tilgængelige bygninger somteatre, hospitaler, konferencesteder, restauranter, festlokaler, kulturhuse, skoler, og lignende.

Anbefaling 11:

I dag tilbyder 3 ud af de 6 trafikselskaber en trappemaskine/trappetjener, der kanhjælpe en manuel kørestol op ad trapperne. Sydtrafik tilbyder det derudover i nogle kommuner ogNT mod en egenbetaling på 250 kr. En trappemaskine/trappetjener til en manuel kørestol eller enlånestol, der kan klare op til 160 kg er en afgørende hjælp for mennesker, der ikke kan gå på trapperpermanent eller i en midlertidig periode fx efter en operation. En hjælp der modvirker isolation, ogsom fx var uundværlig i den periode, hvor der var oversvømmelse i København i 2011, hvor mange afde ældre elevatorer efterfølgende var ude af drift i månedsvis.De forskellige trafikselskaber har i dag vidt forskellige regler om, hvad man må medbringe på rejsen. Idag er der eksempler på, at man end ikke må medbringe en kuffert, men skal sende den med enfragtmand. Der er eksempler på, at man skal betale dobbelt takst, hvis man har været på indkøbsturog ikke kan have indkøbsposerne på skødet på turen hjem. Men der er også eksempler på regler, dersvarer til dem, der findes i den øvrige offentlige transport – inklusiv i flytrafikken.

Anbefaling 12:

Dansk Handicap Forbund finder det rimeligt, at man må medbringe en hjælper/ledsager, en service-eller førerhund og de nødvendige hjælpemidler og bagage uden ekstraomkostninger. Som i øvrigeoffentlige transportmidler bør man også uden ekstra betaling kunne medtage børn under 12 år og etlille dyr i taske/kurv.

Anbefaling 13:

Derudover bør man til halv pris kunne medbringe øvrige børn ialderen 12-15 år og til fuld pris øvrige voksne og evt. større dyr.

Anbefaling 14:

Det skal være muligt at bestille handicapkørslen døgnet rundt via internet og telefon,ligesom det også skal være muligt at få fat i en driftsvagt/kundeservice døgnet rundt.

Anbefaling 15:

Administrationen skal bare være mulig at kontakte inden for de ordinære kontortider.

Anbefaling 16:

Handicapkørslen skal være mulig at bestille og justere bestillingen, inklusiv atafbestille, indtil 15 min før det aftalte afgangstidspunkt.

Anbefaling 17:

Det er vigtigt, at man kan melde, hvornår man har brug for at være fremme, og atman ikke risikerer at være fremme før 15 minutter før det aftalte tidspunkt. Hvis man ikke harmulighed for at komme ind i bygningen, kan man nå at blive meget kold eller våd, hvis man erfremme lang tid før det aftalte tidspunkt.

Anbefaling 18:

Afhentning bør finde sted op til 5 min før og 15 min efter det aftalte tidspunkt. Detskal være muligt at få besked om hvornår handicapkørslen kommer via sms, så man kan gøre sig klarog gå ud, hvis man har mulighed for det.

Anbefaling 19:

Da handicapkørslen bygger på at flere kørersammen, er omvejskørsel uundgåelig, men der bør højst være en omvejskørsel på 30 min.

Anbefaling 20:

Derudover ønsker vi, at man fremover kan tage sin handicapkørsel med til udlandet - iførste omgang i Europa. Og at andre europæiske statsborgere kan bruge den danske handicapkørsel.4Blekinge Boulevard 2 2630 Taastrup Telefon 39 29 35 55 E-mail [email protected]www.danskhandicapforbund.dkCVR 55269815 Danske Bank reg. 9541 konto 6003435