Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1263713_0001.png
1263713_0002.png
1263713_0003.png
1263713_0004.png
1263713_0005.png
1263713_0006.png
1263713_0007.png
1263713_0008.png
1263713_0009.png
1263713_0010.png
1263713_0011.png
1263713_0012.png
1263713_0013.png
1263713_0014.png
1263713_0015.png
1263713_0016.png
1263713_0017.png
1263713_0018.png
SOCIALUDVALGET
DAGSORDENfor mødet den 21.06.2013, kl. 16:00 i Rådhuset, stuen, værelse 8
3.
Udredning af enkeltmandsprojekter i Socialforvaltningen (2013-90805)
1
SOCIALUDVALGET
3. Udredning af enkeltmandsprojekter i Socialforvaltningen (2013-90805)Socialudvalget forelægges forvaltningens udredning af enkeltmandsprojekter i Socialforvaltningen.INDSTILLING OG BESLUTNINGSocialforvaltningen indstiller,1. at Socialudvalget tager forvaltningens udredning af enkeltmandsprojekter i Socialforvaltningentil efterretning (se bilag 1) og2. at Socialudvalget godkender, at Socialforvaltningen arbejder videre med de 34enkeltmandsprojekter i forlængelse af de i bilag 1 opstillede handlepunkter.
PROBLEMSTILLINGSocialudvalget er løbende blevet orienteret om situationen omkring det private opholdssted Møllen, hvor Socialforvaltningen i en årrækkehar haft borgere boende i såkaldte enkeltmandsprojekter. Socialudvalget blev senest d. 3. april 2013 orienteret konkret om forløbetomkring bostedet Møllen.På mødet d. 3. april drøftede Socialudvalget sagen. Det fremgik af forvaltningens mundtlige orientering, at man som opfølgning ville gørefølgende:
1.2.3.4.
Kortlægge og analysere alle enkeltmandsprojekter, herunder sikre det driftsorienterede tilsyn.Sørge for, at alle tilbud fremover fremgår af tilbudsportal.Formalisere standarder, retningslinjer og arbejdsgange på området.Sikre medarbejdernes kompetencer til at løfte opgaven med det personrettede tilsyn.
Udvalget besluttede i den anledning følgende:”Sagenblev drøftet med bemærkning om, at udvalget tager til efterretning, at forvaltningen dels har gennemgået alleenkeltmandsprojekter med henblik på godkendelse og dels har sikret at alle enkeltmandsprojekter har haft eksternt tilsyn inden medio majog vender tilbage med en indstilling med en handleplan inden sommerferien.”Social- og Integrationsministeriet har desuden ved mail af 21. maj bedt Socialforvaltningen om en status for kommunens opfølgning påsagen om enkeltmandsprojekterne, herunder hvilke initiativer kommunen har taget og hvad der gøres for at rette op på udfordringerne.
LØSNINGSocialforvaltningen udarbejdede i begyndelsen af april en handleplan, der tog udgangspunkt iovenstående beslutning. Socialforvaltningen har udarbejdet en udredning af enkeltmandsprojekterne,som er vedlagt sagen som bilag 1.Socialforvaltningen fremsendte d. 14. juni en kopi af denne udredning til Social- ogIntegrationsministeriet - som svar på henvendelsen til Socialforvaltningen herom d. 21. maj.Socialforvaltningen har på voksenhandicapområdet placeret 34 borgere i enkeltmandsprojekter(fraregnet de 2 beboere fra det tidligere Møllen, som er fortsat i deres familietilbud under individuellekontrakter mellem familien og Socialforvaltningen). Socialforvaltningen er, som det fremgår af bilag 1,i forlængelse af gennemgangen blevet betrygget i, at beboerne i enkeltmandsprojekterne somudgangspunkt har det godt i deres tilbud. I det følgende gennemgås de overordnede konklusioner fraudredningen, som uddybes i bilag 1.
Side 1
Der er dog et vigtigt fagligt opmærksomhedspunkt omkring beboere med misbrug i et tilbud, hvor derikke er tilstrækkeligt fokus på udvikling og samarbejde. Socialforvaltningen har et særligt forløb meddette tilbud omkring de faglige problemstillinger og overvejer, om beboerne evt. skal fraflyttetilbuddet. Derudover er der en borger, der er vokset op i et familietilbud, hvor både borger og familienu ønsker, at borgeren flytter til et egentligt botilbud. Socialforvaltningen arbejder på at finde et egnettilbud i samarbejde med borger og familie. I forhold til familietilbuddene er forvaltningen genereltopmærksom på, at man ikke har givet den rette tilstrækkelige instruktion, vejledning og fagligesparring ift. opgaverne omkring borgerne.Derudover er det forvaltningens konklusion, at det fremadrettede arbejde med enkeltmandsprojekterneprimært skal bestå i at få ryddet op i de organisatoriske konstruktioner, så der er sikkerhed for, at alletilbud er godkendt på Tilbudsportalen, at kontrakterne er i orden og at der føres et driftsorienterettilsyn. Socialforvaltningen er i tæt dialog med alle tilbuddene om at få sikret disse forhold.Socialforvaltningen arbejder på at registrere og godkende alle enkeltmandsprojekterne iTilbudsportalen og forvaltningen forventer, at alle tilbud, etableret efter §107, er godkendt iTilbudsportalen inden 21. juni. Der er ikke krav om godkendelse i Tilbudsportalen, når der er tale omstøtte i egen bolig efter §85. Udfordringen er dog, at mange af disse tilbud ikke alene tilvejebringerstøtte i egen bolig, men også selve boligen, hvorved det kommer til at minde om et botilbud efter §107.Socialforvaltningen har derfor valgt at se på de tilbudslignende steder også og man arbejder på at dissetilbud bliver godkendt i Tilbudsportalen.Tilbuddene har generelt udvist samarbejdsvilje og udtrykt ønske om at efterleve de krav, forvaltningenstiller. Dog er der en enkelt undtagelse, et tilbud som ikke ønsker at blive omfattet af en kommunalgodkendelse. Socialforvaltningen arbejder fortsat på at motivere ledelsen til at indgå i et samarbejdeomkring at blive omdefineret fra at levere støtte i egen bolig efter servicelovens §85 til at være et privatbotilbud efter servicelovens §107 og blive godkendt på Tilbudsportalen af Københavns Kommune.I nogle tilfælde kan der blive tale om, at borgere skal flytte og her er det vigtigt, at det sker inden for enrealistisk tidsplan og i tæt samarbejde med borger/ pårørende og tilbuddene. Borgerne kan ikke flyttespå kort sigt – dels fordi der skal findes et egnet tilbud, dels fordi borgerne ofte ønsker at blive i deresnuværende tilbud. I helt særlige tilfælde kan en borger tvangsmæssigt flyttes fra sit nuværende tilbud,når vedkommende modsætter sig flytning eller mangler evnen til at give et informeret samtykke til enflytning. Dette er dog en problematisk løsning ift. samarbejdet med borgeren og pårørende. Det kanblive vanskeligt at finde egnede tilbud, særligt til de borgere, som har de mest omfattendefunktionsnedsættelser.Socialforvaltningen har udover ovenstående handlinger ift. enkelte tilbud og borgere iværksat følgendegenerelle initiativer ift. arbejdet med enkeltmandsprojekterne:Der afholdes temadage for enkeltmandsprojekterne om magtanvendelse og medicinhåndteringinden sommerferien.Forvaltningen vil etablere et fagligt netværk omkring familietilbuddene, hvor der sikres denødvendige vejledninger, instruktioner og sparring til de enkelte familier. Dette netværkiværksættes og understøttes af Socialforvaltningen umiddelbart efter sommerferien, i naturligforlængelse af de planlagte løbende temadage om magtanvendelse og medicinhåndtering.Der er igangsat en sundhedsfaglig screening af enkeltmandsprojekterne. Screeningengennemføres på hvert enkelt tilbud mhp. at identificere de områder, hvorenkeltmandsprojekterne har behov for, at der igangsættes læringsforløb.Socialforvaltningens standardkontrakt, der anvendes ved køb af private pladser til borgere medhandicap, danner fremover grundlag for aftalerne med enkeltmandsprojekterne. Opfølgningenpå tilbuddets arbejde med borgeren skal ske med udgangspunkt heri. Alleenkeltmandsprojekterne får fornyet deres kontrakt.
Side 2
Socialforvaltningen har samlet en pakke med de relevante faglige standarder, som tilbuddeneskal være bekendt med og efterleve. Pakken udleveres og gennemgås fremover i forbindelsemed, at der udarbejdes en kontrakt for enkeltmandsprojektet.Med det kommende Socialtilsyn vil rammerne for arbejdet med indberetning og godkendelse afmagtanvendelser blive ændret. Derfor er Socialforvaltningen aktuelt ved at gennemgå denuværende retningslinjer mhp. at de afspejler de forventede nye rammer og sikrer det rettefokus ift. enkeltmandsprojekterne. Gennemgangen skal derudover sikre, at der er klare rammerfor, hvortil enkeltmandsprojekterne skal indberette magtanvendelser, hvem iSocialforvaltningen, der modtager indberetningerne, behandler dem og melder tilbage tilbotilbuddet og til borgeren.Socialforvaltningen er i gang med at udvikle retningslinjer og arbejdsgange til brug for demedarbejdere, der varetager visitationen og det personrettede tilsyn.Socialforvaltningen vil iværksætte kompetenceudviklingstiltag mhp. at understøtte arbejdetmed de nye retningslinjer for det personrettede tilsyn.ØKONOMISagen har ingen økonomiske konsekvenser. Socialforvaltningen vender eventuelt tilbage med en nysag, hvis der skal afsættes økonomiske ressourcer til kompetenceudvikling eller flytning af enkelteborgere.VIDERE PROCESSocialforvaltningen arbejder videre i forlængelse af de i sagen opstillede handlepunkter.Anette Laigaard/Gitte Bylov LarsenBILAGBilag 1 - Udredning af enkeltmandsprojekter i Socialforvaltningen
Side 3
BILAG1 - UDREDNING AF3ENKELTMANDSPROJEKTER I
SOCIALFORVALTNINGEN
|
KØBENHAVNS KOMMUNESocialforvaltningenMål- og Rammekontoret for Voksne
NOTAT
Til Socialudvalget
13-06-2013Sagsnr.2013-90805
Bilag 1 - Udredning af enkeltmandsprojekter iSocialforvaltningenSocialforvaltningen er i forlængelse af sin gennemgang af de 34enkeltmandsprojekter blevet betrygget i, at beboerne ienkeltmandsprojekterne som udgangspunkt har det godt i deres tilbud.Der er dog et vigtigt fagligt opmærksomhedspunkt omkring beboeremed misbrug i et tilbud, hvor der ikke er tilstrækkeligt fokus påudvikling og samarbejde. Socialforvaltningen har et særligt forløbmed dette tilbud omkring de faglige problemstillinger og overvejer,om beboerne evt. skal fraflytte tilbuddet. Derudover er der en borger,der er vokset op i et familietilbud, hvor både borger og familie nuønsker, at borgeren flytter til et egentligt botilbud. Socialforvaltningenarbejder på at finde et egnet tilbud i samarbejde med borger ogfamilie.I forhold til familietilbuddene er forvaltningen generelt opmærksompå, at man ikke har givet den rette tilstrækkelige instruktion,vejledning og faglige sparring ift. opgaverne omkring borgerne.Derudover er det forvaltningens konklusion, at det fremadrettedearbejde med enkeltmandsprojekterne primært skal bestå i at få ryddetop i de organisatoriske konstruktioner, så der er sikkerhed for, at alletilbud er godkendt på Tilbudsportalen, at kontrakterne er i orden og atder føres et driftsorienteret tilsyn. Socialforvaltningen er i tæt dialogmed alle tilbuddene om at få sikret disse forhold.Socialforvaltningen arbejder på at registrere og godkende alleenkeltmandsprojekterne i Tilbudsportalen og forvaltningen forventer,at alle tilbud, etableret efter §107, er godkendt i Tilbudsportalen inden21. juni. Der er ikke krav om godkendelse i Tilbudsportalen, når der ertale om støtte i egen bolig efter §85. Udfordringen er dog, at mange afdisse tilbud ikke alene tilvejebringer støtte i egen bolig, men ogsåselve boligen, hvorved det kommer til at minde om et botilbud efter§107. Socialforvaltningen har derfor valgt at se på de tilbudslignendesteder også, og man arbejder på, at disse tilbud bliver godkendt iTilbudsportalen.Tilbuddene har generelt udvist samarbejdsvilje og udtrykt ønske om atefterleve de krav, forvaltningen stiller. Dog er der en enkeltundtagelse, et tilbud som ikke ønsker at blive omfattet af enkommunal godkendelse. Socialforvaltningen arbejder fortsat på atmotivere ledelsen til at indgå i et samarbejde omkring at bliveomdefineret fra at levere støtte i egen bolig efter servicelovens §85 til
Dokumentnr.2013-418566
Mål- ogRammekontoretfor VoksneBernstorffsgade 171592 København V
www.kk.dk
Side 4
at være et privat botilbud efter servicelovens §107 og blive godkendtpå Tilbudsportalen af Københavns Kommune.I nogle tilfælde kan der blive tale om, at borgere skal flytte og her erdet vigtigt, at det sker inden for en realistisk tidsplan og i tætsamarbejde med borger/ pårørende og tilbuddene. Borgerne kan ikkeflyttes på kort sigt – dels fordi der skal findes et egnet tilbud, delsfordi borgerne ofte ønsker at blive i deres nuværende tilbud.I helt særlige tilfælde kan en borger tvangsmæssigt flyttes fra sitnuværende tilbud, når vedkommende modsætter sig flytning ellermangler evnen til at give et informeret samtykke til en flytning. Detteer dog en problematisk løsning ift. samarbejdet med borgeren ogpårørende og kan kun ske når samtlige af følgende kriterier er opfyldt:- Når det er absolut påkrævet for, at den pågældende kan få dennødvendige hjælp, og- når hjælpen ikke kan gennemføres i personens hidtidige boligog- når den pågældende ikke kan overskue konsekvenserne af sinehandlinger og- når den pågældende ved ikke at ville flytte udsætter sig selvfor at lide væsentlig personskade og- når det er uforsvarligt ikke at sørge for flytning.Der kan være situationer, hvor en borger ikke ønsker at flytte fra ettilbud, som Socialforvaltningen ikke finder hensigtsmæssigt forborgeren og borgeren heller ikke kan flyttes tvangsmæssigt. Her er detSocialforvaltningens opgave at stille de nødvendige krav tilbotilbuddet og intensivere samarbejdet, så stedet i højere grad kangive borgeren den nødvendige støtte.Det bemærkes, at det kan blive vanskeligt at finde egnede tilbud,særligt til de borgere, som har de mest omfattendefunktionsnedsættelser.Socialforvaltningen har udover ovenstående handlinger ift. enkeltetilbud og borgere iværksat følgende generelle initiativer ift. arbejdetmed enkeltmandsprojekterne:-Der afholdes temadage for enkeltmandsprojekterne ommagtanvendelse og medicinhåndtering inden sommerferien.Forvaltningen vil etablere et fagligt netværk omkringfamilietilbuddene, hvor der sikres de nødvendige vejledninger,instruktioner og sparring til de enkelte familier. Dette netværkiværksættes og understøttes af Socialforvaltningen umiddelbartefter sommerferien, i naturlig forlængelse af de planlagte løbendetemadage om magtanvendelse og medicinhåndtering.Side 2 af 13Side 5
-
-
Der er igangsat en sundhedsfaglig screening afenkeltmandsprojekterne. Screeningen gennemføres på hvert enkelttilbud mhp. at identificere de områder, hvorenkeltmandsprojekterne har behov for, at der igangsætteslæringsforløb.Socialforvaltningens standardkontrakt, der anvendes ved køb afprivate pladser til borgere med handicap, danner fremovergrundlag for aftalerne med enkeltmandsprojekterne. Opfølgningenpå tilbuddets arbejde med borgeren skal ske med udgangspunktheri. Alle enkeltmandsprojekterne får fornyet deres kontrakt.Socialforvaltningen har samlet en pakke med de relevante fagligestandarder, som tilbuddene skal være bekendt med og efterleve.Pakken udleveres og gennemgås fremover i forbindelse med, atder udarbejdes en kontrakt for enkeltmandsprojektet.Med det kommende Socialtilsyn vil rammerne for arbejdet medindberetning og godkendelse af magtanvendelser blive ændret.Derfor er Socialforvaltningen aktuelt ved at gennemgå denuværende retningslinjer mhp. at de afspejler de forventede nyerammer og sikrer det rette fokus ift. enkeltmandsprojekterne.Gennemgangen skal derudover sikre, at der er klare rammer for,hvortil enkeltmandsprojekterne skal indberette magtanvendelser,hvem i Socialforvaltningen, der modtager indberetningerne,behandler dem og melder tilbage til botilbuddet og til borgeren.Socialforvaltningen er i gang med at udvikle retningslinjer ogarbejdsgange til brug for de medarbejdere, der varetagervisitationen og det personrettede tilsyn.Socialforvaltningen vil iværksætte kompetenceudviklingstiltagmhp. at understøtte arbejdet med de nye retningslinjer for detpersonrettede tilsyn.
-
-
-
-
-
1. Kortlægning og analyse af enkeltmandsprojekterneBorgerne i enkeltmandsprojekterne på voksenhandicapområdet haralle væsentlige funktionsnedsættelser. Borgernes funktionsniveau ogadfærd varierer, og behovet for indsats er tilsvarende forskelligt.Således er nogle af borgerne pleje- og omsorgskrævende, nogle erudadreagerende og har brug for 1:1 dækning, mens andre er psykiskskrøbelige og i udgangspunktet kan klare sig selv ift. det praktiske,men har behov for at kunne komme i kontakt med en medarbejder påalle tider af døgnet, så de kan få hjælp ift. deres angst, depression,misbrug eller tvangstanker. Over halvdelen af borgerne har enautismespektrumforstyrrelse, evt. kombineret med en anden diagnose(fx ADHD, depression). De øvrige diagnoser er hjerneskade, mentalSide 3 af 13Side 6
retardering, ADHD, cerebral parese, medfødt hjertefejl og føtaltalkohol syndrom.Alle borgere har omfattende funktionsnedsættelser og det erforvaltningens vurdering, at alle borgerne vil have behov for atmodtage støtte fra forvaltningen resten af deres liv. Muligvis kanenkelte af borgerne på sigt fungere i egen bolig med mindreomfattende støtte end på nuværende tidspunkt.Enkeltmandsprojekterne oprettes typisk af private socialpædagogiskeopholdssteder i samarbejde med en bestemt kommune, som ønsker enhelt særlig opgave løst.De er endvidere karakteriseret ved at være en plads, som ikke er en delaf et etableret tilbuds øvrige godkendte pladser eller ved at være ethelt enkeltstående botilbud med blot én plads.Derudover er der bostedslignende steder, hvor Københavns Kommuneanvender samtlige pladser, men hvor hverken stedlig elleranbringende kommune har godkendt stedet i Tilbudsportalen. I desituationer, hvor støtten til borgerne ydes efter servicelovens §85 erder ikke krav om godkendelse i Tilbudsportalen, trods det, atboligerne ligger samlet og støtten ydes af samme private udbyder.Socialforvaltningen har på voksenhandicapområdet placeret 34borgere i enkeltmandsprojekter (fraregnet de 2 beboere fra dettidligere Møllen, som er fortsat i deres familietilbud under individuellekontrakter mellem familien og Socialforvaltningen).Kortlægningen viser, at enkeltmandsprojekterne er efter servicelovens§§ 85 eller 107.1.2. TilsynSocialforvaltningen har gennemført to typer af tilsyn medenkeltmandsprojekterne: Eksternt socialfagligt tilsyn og personrettettilsyn. Derudover er der igangsat en sundhedsfaglig screening af alletilbuddene.Eksternt socialfagligt tilsynSocialforvaltningen har indgået aftale med det firma, Revas APS, dervaretager det driftsorienterede tilsyn med Socialforvaltningens egnebo- og dagtilbud, om at gennemføre et socialfagligt tilsyn medforvaltningens enkeltmandsprojekter på voksenhandicapområdet.Revas APS gennemførte i december 2012 individuelle socialfagligetilsyn med borgerne på Møllen – tilsynene førte til ophævelsen afsamarbejdet med stedet. Tre af beboerne er i dag fraflyttet Møllen ogder er indgået nye kontrakter med familietilbuddene for de to øvrigeSide 4 af 13Side 7
beboere, da Revas`s tilsyn har vist, at forholdene for beboerne i de totilbud var gode.Tilbagemeldingerne fra tilsynene er:For borgerne placeret i 5 tilbudslignende enkeltmandsprojekter (i alt22 borgere) er de overordnede tilbagemeldinger fra Revas:Alle borgerne på tilbuddenehar det godt og trives.Der er en enkelt borger på et tilbud, hvor Revas vurderer,atborgeren ikke er velplaceret.Det beror på, at borgeren ikkeer oplagt målgruppe for tilbuddet og der arbejdes i forhold tilstillingtagen til fremtidigt tilbud til borgeren. Revas vurdererdog, at borgeren har det godt i tilbuddet.Tilbuddene leverer en relevant og kvalificeret indsats overforborgerne. Der erde rette kompetencertil stede i tilbuddene.Herunder er den pædagogiske tilgang præget af respekt forborgerne, ligesom der er et godt samarbejde mellem ledelse ogmedarbejdere.I et af tilbuddene er man uklare på, hvornår der er tale om enmagtanvendelse.Det drejer sig om aflåsning af køleskab ogom at en borgers hænder holdes, når pågældende er i affekt,sådan at denne ikke skader sig selv eller andre.Det fremgår, at en borger faktureres for ødelagte ting.Forvaltningen vil vejlede tilbuddet i, hvordan man adpædagogisk vej kanstøtte beboeren til mindreudadreagerende adfærd,hvor ting i boligen bliver ødelagt.Dertil kommer, at borgeren skal tilskyndes til at have enansvars- og indboforsikring.Dette tilbud anbefales desuden at have opmærksomhed på, omden ønskede pædagogik og tilgang til beboerne faktiskgennemføres i praksis af medarbejderne. Der peges påopmærksomhed modvidereuddannelse og relevantekurserfor medarbejderne.To af borgerne har udadreagerende adfærd, hvor derforekommermagtanvendelser,særligt i forhold til den eneborger. Forvaltningen har ved møde med tilbuddet stillet kravom, at tilbuddet er opmærksomt på reglerne ommagtanvendelserne og varslet den kommende temadag i juniom magtanvendelser og medicinhåndtering, som forvaltningengennemfører særligt for enkeltmandsprojekterne.
Side 5 af 13Side 8
For borgerne i enkeltvis placerede enkeltmandsprojekter (i alt 12borgere) er de overordnede tilbagemeldinger fra Revas:Alle borgerne i familietilbudhar det godt og trives.Borgernemodtager en relevant og kvalificeret omsorg og støtte i deresfamilietilbud.Generelt foretages der ikkemagtanvendelserifamilietilbuddene. Der nævnes dog magtanvendelser i forholdtil to borgere. I det ene tilfælde holder familien borgerenshænder, når pågældende er i affekt, sådan at denne ikke skadersig selv eller andre. I det andet tilfælde er døren aflåst tilfamiliens køkken for at forhindre borgeren i et ukontrolleretindtag af mad som følge af manglende forudsætninger forappetitregulering, der kan have helbredsmæssig (livstruende)konsekvenser for pågældende. Borgeren giver udtryk for ogindtryk af at være indforstået med foranstaltningen, som Revasvurderer hensigtsmæssig og med til at forebygge, at der opstårunødige konflikter, der kan udvikle sig til udadreagerendeadfærd. Som det fremgår af afsnittet herunder omsundhedsfaglig opgaver arbejdes der på et alternativt tilbud tildenne borger.Det er ikke alle familietilbuddene, somdokumentererindsatsen skriftligt.Sundhedsfaglige opgaverRevas Aps har ved deres tilsyn konstateret, at det kun er en mindre delaf borgerne, som får medicin.Socialforvaltningens Resultatkontor, som varetager opgaven med detsundhedsfaglige tilsyn med forvaltningens egne bo- og dagtilbud, erigang med en sundhedsfaglig screening af enkeltmandsprojekterne.Screeningen gennemføres på hvert enkelt tilbud. Screeningengennemføres mhp. at identificere de områder, hvorenkeltmandsprojekterne har behov for, at der igangsætteslæringsforløb. Disse igangsættes umiddelbart efter sommerferien.Derudover afholdes der temadage for enkeltmandsprojekterne ommagtanvendelse og medicinhåndtering inden sommerferien.Revas Aps. har ved deres socialfaglige tilsyn gjort opmærksom på enbeboer i et af familietilbuddene, som efter en operation har særligesundhedsfaglige behov. Det er den samme borger, som er beskrevetovenfor, hvor døren til familiens køkken må aflåses for at undgå, atborgeren forspiser sig. Handicapcenter København er i gang med atetablere et særligt forløb ift. at støtte familien til at tage vare påborgerens behov. Familien har altid haft borgeren boende hos sig ogborgeren fungerer som en del af familien. Familien og borger harSide 6 af 13Side 9
tilkendegivet, at de ønsker et alternativt botilbud til borgeren.Socialforvaltningen arbejder på at imødekomme dette ønske.Personrettet tilsynForvaltningen har ført personrettet tilsyn med borgerne ienkeltmandsprojekterne i 2011, 2012 eller 2013. De borgere, somforvaltningen førte tilsyn med i 2011 har fået/ vil få tilsyn igen i 2013.Overordnet peger forvaltningens faglige vurderinger foretaget iforbindelse med tilsynene på, at borgerne er velplacerede og trives ideres tilbud. Der arbejdes typisk ud fra et overordnet mål om, atborgeren skal blive mere selvstændig og selvhjulpen, og der eropstillet konkrete indsatsmål vedrørende eksempelvis:- støtte til egenomsorg- støtte til praktiske opgaver- støtte til struktur i hverdagen- vedligeholdelse af færdigheder- udvikling af færdigheder (socialt, kommunikation)For langt de fleste af borgerne er det beskrevet, hvilke fremtidigeplaner der arbejdes efter, fx indskrivning på dagtilbud eller flytning tilandet tilbud.Socialforvaltningen har ved de personrettede tilsyn stort set vurderetborgernes forhold på tilbuddene på samme måde som Revas harvurderet, dvs. at borgerne trives og er velplacerede i deres tilbud.Socialforvaltningen har dog for et af tilbuddene en særlig bekymringomkring samarbejdet med stedet, både det tætte samarbejdet medSocialforvaltningen i det daglige (bl.a. orienteringer om mindreændringer) og samarbejdet med Beskæftigelses- ogIntegrationsforvaltningen, som ikke lader til at være tilstrækkeligtudviklingsorienteret. Socialforvaltningens samlede vurdering aftilbuddet er, at man ikke er tilstrækkeligt udviklingsorienteret i sinindsats ift. borgerne. Derudover har Socialforvaltningen et særligtopmærksomhedspunkt omkring to af beboerne på stedet, der har etstørre misbrug, og hvor stedets lave fokus på udvikling kan være etproblem. Socialforvaltningen er i særlig dialog med dette tilbud omdet fremtidige samarbejde, og der kan blive tale om, at borgerne skalfraflytte tilbuddet.Familien og borger i et af familietilbuddene har desuden, som detfremgik af afsnittet om ’sundhedsfaglige opgaver’ tilkendegivet, at deønsker et alternativt botilbud til borgeren. Socialforvaltningen arbejderpå at imødekomme dette ønske.
Side 7 af 13Side 10
Tilbuddenes godkendelsesgrundlagSocialforvaltningens gennemgang viser, at der generelt er tale om tretyper af godkendelsesmæssige konstruktioner, som er illustreret ifigurerne herunder og beskrevet i de efterfølgende afsnit:Enkeltmandsprojekter A.- fordelt efter"Enkeltmands-konstruktionstypeprojektet "B."Køb af plads -ej omfattet afstedets generellegodkendelse"C."Flerepladser i etprivatopholdssted"I alt
Antal
12
7
15

34

A. ”Enkeltmandsprojektet”Er geografisk placeret selvstændigt som en egen organisation med kunén beboer. Anbringende kommune indgår en generel aftale om atanvende alle stedets pladser, svarende til én plads. Anbringendekommune har ansvaret for at godkende enkeltmandsprojektet påTilbudsportalen og føre det driftsorienterede og personrettede tilsyn.Socialforvaltningen har 12 borgere placeret i enkeltmandsprojekter idenne konstruktion. For de 9 af borgerne er der tale om familietilbud,som er godkendt af Socialforvaltningen i Tilbudsportalen efter §107. 2borgere er i familieaflastningstilbud, som Socialforvaltningen arbejderpå at få godkendt. 1 af borgerne er placeret i et enkeltstående §85-tilbud, som ikke er et familietilbud. Der er ikke krav om godkendelse iTilbudsportalen, når støtten tilvejebringes efter servicelovens 85, dader ikke er tale om et botilbud. Dette forventes ændret ifbm. detkommende Socialtilsyn.B. Købt plads – ej omfattet af bostedets generelle godkendelseSådanne pladser er geografisk placeret i forlængelse af et botilbud.Anbringende kommune indgår en aftale om at anvende én plads oggodkender denne ene plads på Tilbudsportalen.Det samlede botilbud er godkendt af stedlig kommune. Når deralligevel er tale om et ’enkeltmandsprojekt’ og ikke ’køb af en plads’,er det fordi den enkelte plads, man ønsker at købe, ikke er omfattet afgodkendelsen fra stedlig kommune – der er fx 10 pladser påbotilbuddet, som er godkendt og enkeltmandsprojektet bliver den 11.plads. Man har så ikke har sikret sig, at pladsen var omfattet afgodkendelsen, alternativt selv sørget for at godkende pladsen somanbringende kommune. I de tilfælde, hvor der er tale om støtte efterservicelovens §85, er der ikke krav om godkendelse i Tilbudsportalen.Det forventes ændret ifbm. det kommende Socialtilsyn.
Side 8 af 13Side 11
Socialforvaltningen har 7 borgere placeret i enkeltmandsprojekter idenne type konstruktion (2 efter §107, som Socialforvaltningen nuselv har godkendt i Tilbudsportalen og 5 borgere der modtager støtteefter servicelovens §85). Den stedlige kommune er for to af de tretilbud København (de 5 borgere der modtager støtte efter §85).C. Flere pladser i et privat opholdsstedFlere enkeltmandsprojekter er (stort set) geografisk samlet og fungerersom en organisation svarende til et botilbud med flere pladser.Anbringende Kommune har ikke indgået en generel aftale med stedetom at anvende alle pladser eller indgået en driftsoverenskomst medstedet (11 af disse borgere modtager støtte efter servicelovens §85 og3 er visiteret efter §107 – 1 borger er fraflyttet pr. 31. marts 2013).Et sådant tilbud skal godkendes af stedlig kommune eller have enaftale med en anden kommune om, at denne anvender samtlige stedetspladser, hvorved den anbringende kommune skal godkende tilbuddet iTilbudsportalen. Dog er der ikke krav om godkendelse iTilbudsportalen, når der er tale om støtte i egen bolig efter §85.Udfordringen er dog, at disse tilbud ikke alene tilvejebringer støtte iegen bolig, men også selve boligen, hvorved det kommer til at mindeom et botilbud efter §107.Socialforvaltningen har valgt at se på det tilbudslignende sted, hvor de11 borgere bor, fordi man vurderer, at den støtte, de modtager efter§85 kan sidestilles med den støtte, borgere modtager i botilbud efterservicelovens §107. Dette beror primært på, at boligen tilvejebringesaf samme aktør, som varetager selve støtten. Socialforvaltningenarbejder derfor på at få omdefineret dette til et botilbud efterservicelovens §107 og få det godkendt som sådan i Tilbudsportalen.Aktuelt ønsker tilbuddet ikke at blive omfattet af en kommunalgodkendelse, men Socialforvaltningen fortsætter sin dialog medtilbuddet herom. Det forventes, at det med det kommende Socialtilsynvil blive et krav, at også tilbud efter §85 godkendes i Tilbudsportalen.Socialforvaltningen havde frem til 31. marts 2013 15 borgere placereti to sådanne tilbud. I dag bor der 14 borgere i sådanne tilbud.De tre ovenstående konstruktioner understreger bl.a., at man somanbringende myndighed har et særligt ansvar for opmærksomhed pådetaljerne i godkendelsesforholdene omkring den plads eller detenkeltmandsprojekt, man køber til en borger.2. Alle tilbud på vej i TilbudsportalenSocialforvaltningen arbejder på at registrere og godkende alleenkeltmandsprojekterne i Tilbudsportalen og forvaltningen forventer,at alle tilbud etableret efter §107 er godkendt i Tilbudsportalen inden21. juni.Side 9 af 13Side 12
Der er ikke krav om godkendelse i Tilbudsportalen, når der er tale omstøtte i egen bolig efter §85. Udfordringen er dog, som nævnt, atmange af disse tilbud ikke alene tilvejebringer støtte i egen bolig, menogså selve boligen, hvorved det kommer til at minde om et botilbudefter §107. Socialforvaltningen har derfor valgt at se på detilbudslignende steder også og man arbejder på at disse tilbud blivergodkendt i Tilbudsportalen.Situationen omkring godkendelse i Tilbudsportalen ser aktuelt såledesud:Godkendt iBorgere, derBorgere, der er i altTilbudsportalen modtagervisiteret efterstøtte efter §85 §107
Godkendt iTilbudsportalen
11
11
Ej godkendt iTilbudsportalenI alt*
1717
516
2233
*Når totalen ikke summer til 34 borgere, er det fordi én borger er fraflyttet medudgangen af marts 2013
Enkeltmandsprojekterne for de 9 borgere i familietilbud og for 2borgere i botilbud efter §107 er registreret i Tilbudsportalen.Socialforvaltningen forventer, at yderligere 5 afenkeltmandsprojekterne kan blive godkendt og registreret iTilbudsportalen af Socialforvaltningen inden 21. juni 2013. Derudoverarbejder Socialforvaltningen på at godkende enkeltmandsprojektet for1 borger, hvor der dog er behov for at bringe orden i ejer/lejerforholdene omkring borgerens bolig. Tidshorisonten forgodkendelsen afhænger af dette arbejde.Et af tilbuddene med i alt 11 beboere, ønsker, som nævnt, ikke at bliveomfattet af en kommunal godkendelse i Tilbudsportalen.Socialforvaltningen vurderer, at stedet fagligt er i orden og arbejder påat motivere tilbuddets ledelse til at indgå i en godkendelsesproces medKøbenhavns Kommune. Tidshorisonten for godkendelsen er lige nusvær at anslå og der er risiko for, at borgerne må flyttes til et andettilbud – i så fald vil Socialforvaltningen iværksætte en særlig plan foropfølgning på borgerne, så længe de opholder sig i et ikke-godkendttilbud.Side 10 af 13Side 13
Socialforvaltningen forventer, at 2 borgere i enkeltmandsprojekter iforbindelse med et etableret tilbud kan blive omfattet af den stedligekommunes godkendelse. De 2 borgere forventes således at overgå fraat være placeret i et enkeltmandsprojekt til at være på et godkendttilbud. Dette forventes at ske inden 21. juni.Socialforvaltningen er, som nævnt, i særlig dialog med et aftilbuddene ift. det faglige indhold på stedet. Der kan blive tale om, atde 3 borgere skal fraflytte tilbuddet. Socialforvaltningen arbejdervidere med en godkendelse af de tre pladser, hvis man beslutter, atborgerne skal forblive i tilbuddet. Socialforvaltningen iværksætter ensærlig plan for opfølgning på borgerne så længe de opholder sig i etikke-godkendt tilbud.3. Formalisering af standarder, retningslinjer og arbejdsgangeSocialforvaltningen har pba. problemerne medenkeltmandsprojekterne igangsat et arbejde med at formaliserestandarder, retningslinjer og arbejdsgange. Formålet er at sikre alle ledi arbejdet med enkeltmandsprojekterne: Fra godkendelsen, kontraktenog det driftsorienterede tilsyn til placeringen af borgeren og denløbende opfølgning på borgeren i tilbuddet.StandardkontraktSocialforvaltningen har udarbejdet en standardkontrakt med tilhørendenødvendige bilag, der danner rammen om alle fremtidige indgåelser afkontrakter med private opholdssteder. Socialforvaltningen har anvendtstandardkontrakten på voksenhandicapområdet siden begyndelsen af2012, men har ikke sikret sig, at tilbuddet efterlevede de krav, der blevstillet i kontrakten. Derfor udarbejder Socialforvaltningen nuretningslinjer for den løbende opfølgning på borgere i privatebotilbud.Minimumskrav – faglige standarderEnkeltmandsprojekter er som udgangspunkt ikke forankret i regi af etsamlet botilbud og er ikke omfattet af de faglige rammer, som denstedlige kommune etablerer omkring sine egne botilbud og for deprivate botilbud, som de godkender under Tilbudsportalen. Derfor erder behov for en særlig indsats for at sikre, at enkeltmandsprojekterneer bekendt med de faglige krav, som lovgivningen ogSocialforvaltningen stiller til tilbuddene.Socialforvaltningen har derfor samlet en pakke med de relevantefaglige standarder, som tilbuddene skal være bekendt med ogefterleve. Pakken udleveres og gennemgås fremover i forbindelsemed, at der udarbejdes en kontrakt for enkeltmandsprojektet.Arbejdet med magtanvendelserSocialforvaltningen er aktuelt ved at gennemgå arbejdsgangene forindberetning af magtanvendelser. Med det kommende Socialtilsyn vilSide 11 af 13Side 14
rammerne for arbejdet med indberetning og godkendelse afmagtanvendelser blive ændret. Derfor er Socialforvaltningen aktueltved at gennemgå de nuværende retningslinjer mhp., at de afspejler deforventede nye rammer.Gennemgangen skal derudover sikre, at der er klare rammer for,hvortil enkeltmandsprojekterne skal indberette magtanvendelser,hvem i Socialforvaltningen, der modtager indberetningerne, behandlerdem og melder tilbage til botilbuddet og til borgeren. De revideredearbejdsgange vil blive meldt ud til enkeltmandsprojekterne og indgå ide planlagte løbende temadage for enkeltmandsprojekterne ommagtanvendelse og medicinhåndtering.Fælles koncept for det personrettede tilsyn med borgerenSocialforvaltningen er i gang med at udvikle retningslinjer ogarbejdsgange til brug for de medarbejdere, der varetager visitationenog det personrettede tilsyn. Arbejdsgangene vil bl.a. indeholdebeskrivelser af, hvordan man arbejder med følgende emner:Efter hvilken paragraf i serviceloven det er mesthensigtsmæssigt, at borgerens botilbud eller støtte i egen boligtilvejebringes (§§85, 107 og 108).Hvordan man undersøger, om en købt plads er omfattet afgodkendelsen på Tilbudsportalen og om der er etableret etdriftsorienteret tilsyn.Hvilke forhold, der skal være på plads, før man indgår kontraktom anvendelse af et enkeltmandsprojekt.Hvordan man behandler og følger op på indberettedemagtanvendelser.Hvordan man følger op på resultaterne af det driftsorienteredetilsyn og det sundhedsfaglige tilsyn og sikrer, at man har enkopi af den seneste rapport fra det driftsorienterede tilsyn.Hvordan man sikrer sig, at botilbuddet leverer ift. de opgaverog faglige mål, der fremgår af kontrakten, herunder at der ikkefaktureres for opgaver, der ikke er leveret.Arbejdet vil udmunde i et fælles koncept for varetagelse af detpersonrettede tilsyn for alle Socialforvaltningens borgere i botilbud.Socialforvaltningen forventer at færdiggøre arbejdet eftersommerferien. Der vil være tale om flere målgruppespecifikkekoncepter, der tager udgangspunkt i en fælles ramme.4. KompetenceudviklingSocialforvaltningen vil iværksætte kompetenceudviklingstiltag mhp.at understøtte arbejdet med de nye retningslinjer for det personrettedetilsyn. Der forventes at være behov for afsættelse af økonomiskeressourcer til opgaven.
Side 12 af 13Side 15
Socialforvaltningen vil desuden arbejde på, at de løbende tilpasningeraf det nye IT System CSC Social kommer til at understøtte arbejdetmed det personrettede tilsyn.Socialforvaltningen arrangerer fremadrettet løbende temadage forenkeltmandsprojekterne om magtanvendelse og medicinhåndtering.Der afholdes temadage om magtanvendelser og medicinhåndtering foralle tilbuddene inden sommerferien.
Side 13 af 13Side 16