Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1255189_0001.png
1255189_0002.png
1255189_0003.png
1255189_0004.png
Projekt om uddannelse for udviklingshæmmede
Side 1/4
Projekt: Uddannelse for udviklingshæmmedeFormålFormålet med foretrædet/denne skrivelse er, at vi er interesserede i at søge satspuljemidler (eller lign.) tilet projekt omkring uddannelse for udviklingshæmmede og unge med særlige behov, der ikke har fåettilkendt førtidspension.I projektet vil vi arbejde med at opbygge og afprøve uddannelser for disse borgere.
ULF og ULF UngdomUdviklingshæmmedes LandsForbund (ULF) er en forening for udviklingshæmmede og andre menneskermed særlige behov. ULF Ungdom er en forening for unge med særlige behov (under 30år). Det specielle vedbåde ULF og ULF Ungdom er, at det er medlemmernes egen forening, dvs. at medlemmerne udtaler sig påegne vegne. I ULF og ULF Ungdom arbejder vi meget for selvbestemmelse i eget liv – og vi har også selv enholdning til, hvordan vores arbejdsliv skal være.Vi har god erfaring med at køre projekter, som er bæredygtige og kan føres videre også efter projektetsafslutning. Se evt. vedhæftede folder med de tilbud ULF og ULF Ungdom har til sine medlemmer og andre,der har relation til målgruppen – en stor del af disse tilbud udspringer af forskellige projekter.
Formanden for ULF UngdomLars Gjermandsen, formand ULF Ungdom og arbejder til dagligt i flexjob hos Spekva i VamdrupI ULF Ungdom oplever vi, at flere og flere af vores medlemmer ikke længere tilkendes pension, men i stedetskal have flexjob eller kontanthjælp. Det ser vi som en spændende udfordring, fordi det giver os mulighedfor at vise, at vi også kan bidrage til det danske samfund.Men når vi har færdiggjort STU’en, så har vi ikke flere uddannelsesmuligheder. Det gør det svært for os atlære de ting, som er nødvendige for at få et job.Derfor vil vi i ULF ogULF Ungdom gerne være med til at skabe nogle uddannelser for vores medlemmer ogandre i denne målgruppe.
BaggrundDer vil i fremtiden være flere og flere udviklingshæmmede, som ikke tilkendes pension, men som i stedetskal leve af kontanthjælp eller lønnen fra et flexjob.Det er svært for denne disse borgere at skaffe og fastholde et flexjob, da de mangler viden om arbejdslivetog de nødvendige kompetencer.For den øvrige kontanthjælpsgruppe samt dagpengemodtagerne har man meget fokus på uddannelse ogopkvalificering, men vores målgruppe har ikke mulighed for at gennemføre de eksisterende uddannelser.Man risikerer derfor at få en større gruppe på permanent overførselsindkomst, til trods for at de selv har etønske om at uddanne sig og komme i arbejde.
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Dæmningen 56, 7100 Vejlewww.ulf.dk[email protected]– Tlf. 7572 4688
Projekt om uddannelse for udviklingshæmmede
Side 2/4
Uddannelsernes indhold og målSamtlige uddannelser skal være erhvervsrettede og kompetencegivende, således eleven opnår de fornødnekompetencer til at varetage det ønskede job.Uddannelserne skal desuden have potentiale til at blive landsdækkende.Uddannelserne skal fokusere på både de personlige og de faglige kvalifikationer. Fagligt har de behov for atlære og øve de arbejdsfunktioner, som er nødvendige for at kunne bestride jobbet.I forhold til de personlige kompetencer er det ekstra vigtigt for denne målgruppe, da de kognitivefunktionsnedsættelser gør det svært for dem at navigere socialt på en arbejdsplads. De har behov for atlære om, hvordan man begår sig på en arbejdsplads, uskrevne regler osv.
Miniprojekt/erfaringerOrganisationen Nordhøj (Kolding) og Å-Center Syd (Ringkøbing-Skjern) er begge aktivitets- ogbeskæftigelsestilbud for borgere under §103 og §104.De to beskæftigelsestilbud samarbejder pt. om et miniprojekt, hvor 11 borgere med udviklingshæmningdeltager i en række AMU-kurser på Social- og Sundhedsskolen i Vejle. AMU-kurserne skal være med til atgive borgerne de fornødne kompetencer til at få et job med løntilskud/skånejob i en institution eller på etplejehjem.Da AMU-kurserne skal leve op til en række krav vedr. indhold og varighed, har man i projektet ikke kunnetændre på disse parametre. Eleverne gennemgår derfor samme antal timer, som kursets foreskriver, mentimerne er fordelt anderledes.Da målgruppen kan have svært ved at bevare koncentrationen gennem en hel dag, er kurserne planlagtmed færre timer pr. dag, men strækker sig til gengæld over flere dage. Undervisningen er tilrettelagt meden dag pr. uge, således det lærte får tid til at synke ind, og eleverne kan vende tilbage med spørgsmål.Alle eleverne er desuden i praktik mindst en dag i ugen, så de får mulighed for at afprøve det, de har i lært iundervisningen. Det sikrer bedre læring og giver dem et bedre grundlag for at kunne stille relevantespørgsmål, når de mødes til næste undervisningsdag.Det har desuden været nødvendigt at købe en del tompladser, da holdene normalt består af 24 deltagere,mens vores målgruppe har svært ved at rumme mere end at være 10-12 elever.Læs evt. mere om miniprojektet i vedlagte folder og artikel.Organisationen Nordhøj har desuden en del erfaring med at hjælpe borgere med udviklingshæmning medat få et job med løntilskud/skånejob, og har pt.ca 25 borgere udplaceret. Som supplement til jobbettilbydes borgerne at være med i en netværksordning hos Organisationen Nordhøj. Som en del afnetværksordningen får de regelmæssigt besøg af en arbejdsmarkedskonsulent, som snakker medmedarbejderen om, hvordan det går, og som yder støtte til at håndtere nogle af de problemer, someventuelt opstår i forbindelse med arbejdet. Netværksordningen er også et socialt netværk, hvor de kansnakke med andre ligesindede om de forskellige oplevelser og udfordringer, der er ved at være på det
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Dæmningen 56, 7100 Vejlewww.ulf.dk[email protected]– Tlf. 7572 4688
Projekt om uddannelse for udviklingshæmmede
Side 3/4
ordinære arbejdsmarked.Det er Organisationen Nordhøjs erfaring, at netværksordningen er et vigtigtredskab for at hjælpe borgerne med at fastholde jobbet.Det er nogle af disse erfaringer, vi ønsker at benytte i et projekt i større skala, hvor vi kan arbejde med atskabe landsdækkende uddannelser frem for lokale initiativer her og der.
UddannelsesstederVi forestiller os, at uddannelserne skal udvikles i samarbejde med eksisterende uddannelsessteder, fx AMU-centre, produktionsskoler, tekniske skoler, handelsskoler m.m.Som supplement til de eksisterende uddannelsessteder forestiller vi os, at beskyttede værksteder (somOrganisationen Nordhøj og Å-Center Syd) kan indgå som kompetencecentre. De beskyttede værksteder harstor erfaring med målgruppen og vil kunne være med til at foretage afklaring af borgerne (fx med PAS-tests,der er et middel til at afklare borgerens læringsstile og potentiale for læring).De beskyttede værksteder/kompetencecentrene vil også kunne indgå som uddannelses- og træningsstederi forhold til fx de personlige kompetencer eller de praktiske opgaver, som der er faciliteter til på det enkelteværksted.Eleverne vil desuden skulle i praktik på det ordinære arbejdsmarked, så de får lejlighed til at omsætteteorien til praksis.
Mulige uddannelser/jobsDe specifikke uddannelser/jobs vil afhænge af projektdeltagernes ønsker og erhvervslivets behov.Uddannelserne vil generelt være praktiske uddannelser, hvor man kan bruge sinehænder. Det kan fx væreinden for produktion, servicefag, butik, køkken/kantine, gartner, kontor og lignende. (ULF har selv etkontor, hvor alle medarbejderne i administrationen er udviklingshæmmede.)
Livslang læringDer vil være behov for både hele uddannelser og efteruddannelser, da det vil være nødvendigt løbende atopkvalificere sig for at kunne tilpasse sig arbejdslivets og samfundets forandringer (fx kan digitaliseringhave indflydelse på medarbejderens arbejdsopgaver i en virksomhed).Borgere med udviklingshæmning eller med særlige behov har ofte svært ved at omstille sig, men ved attilbyde efteruddannelser vil borgerne få bedre mulighed for at udvikle sig og lære nye opgaver.
InspirationFor at hente inspiration til det mulige projekt har vi inviteret en række relevante personer til enideworkshop. Vi har bl.a. indbudt repræsentanter fra forskellige uddannelsesinstitutioner, jobcentre,virksomheder, byrådsmedlemmer, Det Centrale Handicapråd, Det Lokale Handicapråd, Det LokaleBeskæftigelsesråd, kommunale chefer/ledere, KL og ikke mindst målgruppen selv. Vi håber derved at fåideer til, hvilke uddannelser er relevante og hvordan vi kan arbejde med disse.
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Dæmningen 56, 7100 Vejlewww.ulf.dk[email protected]– Tlf. 7572 4688
Projekt om uddannelse for udviklingshæmmederojekt
Side 4/4
Vi håber, I finder interesse og kan se nødvendigheden af et projekt som dette, så vi kan hjælpe deudviklingshæmmede og unge med særlige behov med at få uddannelse og arbejde - både til gavn for denenkelte, men også for hele samfundetsamfundet.
Med venlig hilsen
og
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Dæmningen 56, 7100 Vejlewww.ulf.dk[email protected]– Tlf. 7572 4688