Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1246481_0001.png
1246481_0002.png
1246481_0003.png
1246481_0004.png
ÅBENT BREV TIL:Borgmester Bjarne NielsenLangeland den, 06. maj 2013
En fejlbehandlet børnesag på Langeland

Klage over Børn- og Ungeafdelingen

Der hersker lovbrud i Langeland Kommunes

forvaltning af Serviceloven, forvaltningsloven, retssikkerhedsloven og persondataloven

Vi er pårørende til en ung familie, hvor Børn- og Unge afdelingen i Langeland Kommune har valgtat tvangsfjerne et ungt forældrepars børn ved fødslen. Som følge af dette indgreb, som vi betegnersom etisk uforsvarligt, er vi stærkt bekymrede for de unge forældre og børnenes helbred såvel somfor den øvrige familie og netværkets trivsel. Vi oplever at der ikke, er blevet lyttet til familien- ognetværket.Vi er dybt skuffede over Langeland Kommunes håndtering af sagen, som omhandler en ung sårbarfamilie og de vilkår man som samfund sætter op for dem som familie. Vi mener at dette sagsforløbstiller spørgsmålstegn ved hvorvidt man som borger overhovedet har nogen form for retssikkerhed,da enhver familie, sat overfor Langeland Kommunes Børn- og Unge afdeling vilkårligesagsbehandling, kunne få fjernet deres børn. Ligeledes mener vi at begrebetbarnets tarv,som erblevet (mis)brugt som argumentation for at fjerne de to børn fra deres forældre, bør sættes tildiskussion.

Børnesagens forløb – Man finder ud af at være blevet ført bag lyset

Normalt er tvangsfjernelse det sidste form for indgreb man vælger når alle andre løsninger erafprøvet eller på saglig vis har kunnet udelukkes. I dette tilfælde valgte man at iværksætte dettealvorlige indgreb uden nogen nævneværdig undersøgelse af de vordende forældresforældrekompetencer og netværket iøvrigt, og har dermed for tid og evighed for de involveredehovedpersoner, børnene og forældrene, forårsaget uoprettelig skade.Vi har i over et år, allerede inden børnenes fødsel, gennem utallige skrivelser, forsøgt at gå i dialogmed Langeland Kommune omkring en socialfaglig ressourcemodel. En socialfaglig ressourcemodelville betyde en undersøgelse forud af ressourcer og udfordringer, i kombination med en projekt- oghandleplansbeskrivelse, som kunne understøtte familiens sociale situation, udviklingsmuligheder,livskvalitet, og evne til at klare sig selv gennem tilbud om samvær, aktiviteter, støtte i hjemmet,behandling og undervisning.Langeland Kommune har i mellemtiden valgt at feje alle disse opfordringer af bordet og valgt atbenytte sig af metoder jf. personlige skøn, som ej er fagligt funderet. Hvor man under graviditetenpå et netværksmøde med familie- og netværk, gav udtryk for at alt ville forløbe i gode og trygge
rammer for den unge familie i et samarbejde med Langeland Kommunes Flekshus. Da skulle detefterfølgende vise sig, at systemet på forhånd var gået de berørte hovedpersoner bag om ryggen oghavde lavet aftale i femte graviditetsmåned med en kommunal plejefamilie på fjernafstand. Såledeshar man over tid arbejdet på at føre forældre og netværk rundt i manegen og efterfølgende vildledtforældre- og netværk i hvad et forældre- og familieskab er og kan være. Samt vildledt familie ognetværk i hvad et socialt tilbud er og kan være. På dette formynderiske arbejdsgrundlag erforældrene blevet tvunget til at give deres børn bort, hvilket efterfølgende hindrer familie- ognetværk unødigt i kontakten til børnene. Dette på trods af, at det var og er ønskebørn. Vi spørgerLangeland Kommune til, hvor mange børn er blevet formidlet bort i kommunen på et sådantarbejdsgrundlag? Borgmesteren må nu forklare sig. Vi har brug for en afklaring af, hvorvidt det erkommunen der er problemet, som betyder systemet har nogle ting der skal ryddes op i. Men atBorgmesteren må forholde sig til de vigtige oplysninger til familien og netværk i en konkretredegørelse.Vores børn og unge mennesker gennemgår som konsekvens for nærværende en falsk udvikling ogbefinder sig i en alvorlig krise. I mellemtiden oplever vi, at vi kæmper en forgæves kamp og tvingestil nedværdigende sagsbehandlingsmetoder og udmattelsesstrategier, som indbefatter mistrivsel ogsom ikke danner nogen logik. Vi har gentagne gange forklaret problemerne, men er ikke blevettaget alvorligt eller lyttet til. Der spørges til, hvem har ansvaret? Og hvem har skabt dissefjendebilleder af familien?

Krænkelse af forældremyndigheden og samværsretten – En fejlbehandlet børnesag

Et lille udpluk af de sagsbehandlingsfejl, der har fulgt sagsforløbet i Børn- og Ungeafdelingen. Derspekuleres allerede inden børnene er født i deres fremtid. I den konkrete sag er det sket i femtemåned af graviditeten, hvormed støtten til børnene visiteres til en kommunal plejefamilie påfjernafstand. I spørgsmålet om foranstaltningen, bliver familien oplyst om, at der ikke fandtes enkvalificeret plejefamilie i nærområdet, men da netværket selv byder ind på opgaven i nærområdethar det ingen interesse. §50 undersøgelsen, der er en undersøgelse af forældrenesforældrekompetencer, har kun fungeret som en formalitet - et dokument, der skulle udfyldes - oghar ikke taget hensyn til, at det handler om konkrete menneskers liv og skæbne. Der findes ejinteresse i at belyse sagen tilstrækkeligt, inden man går ud og fjerner børn. Der sagsbehandles i et såhurtigt et tempo, at det hos familie- og netværk er vanskeligt at følge med og forberede sig.Deltagelse af bisidder eller andre relevante fagpersoner søges udelukket eller tages ikke alvorligt.Der arbejdes i en ekstrem lukket proces. Der anvendes en aggressiv og manipulerende adfærdoverfor de berørte hovedpersoner ved mødeaktivitet og under samvær. Bisidderen bliver gentagnegange mødt med en replik fra socialrådgiveren, at de nok skal få deres sag igennem. Bisidderenforsøges fremmedgjort, chikaneret eller truet på sin profession såvel som på sin deltagelse ogadgangen til aktindsigt og er efterfølgende sat fra bestillingen. Dertil kommer, at forvaltningensadministrative arbejde forsøges overladt til familien selv, såsom at indhente en dagsorden til møder,såsom øvrige socialfaglige tiltag og skrivelser, for så endelig at blive afvist på sine ønsker. Derfifles og manipuleres sprogligt i processen med de berørte personer, foranstaltninger, som enten er
irrelevante for sammenhængen, situationen eller slet ikke aktuelle på det pågældende tidspunkt.Efterspørgsel på referater efterkommes ej, hvilket vanskeliggør dokumentation på hvad der reeltforegår. Den kommunale plejefamilie, som ikke har de fornødne kompetencer intakt og som haregennyttige økonomiske interesser i at beholde børnene, er den selvsamme person der foretagerulovlige observationer af forældrenes forældreevne. De underretninger der er indberettet af denkommunale plejefamilie, ses der gennem fignerne med. Klager kører rundt i systemerne og landerpå Borgmesterens bord, hvorefter der ingenting sker. Handleplaner fremsendes somfærdigudarbejdet uden forældrene har fået materialet fremsendt, med mulighed for at læse korrektureller stille uddybende spørgsmål. Forvaltningen træffer beslutninger og afgørelser hen over hovedetpå familien- og netværket, samt påstår at de skam varetagerbarnets tarvog at de er der forforældrene. Efter at forældrene er blevet deres børn fratvunget, forsøges forældrene presset til atbetale herfor. Groft sagt hele sagsbehandlingen sejler, fordi familie og netværk ikke anerkendes idet konkrete samarbejde jfr. servicelovens § 19 og § 46. Derfor mener vi Langeland Kommune børforpligtes til at rulle anbringelsen tilbage, da arbejdsgrundlaget er ugyldigt.Sagsforløbet opleves som en ekstrem grov krænkelse af forældremyndigheden og samværsretten,eftersom familien oprindeligt henvendte sig i håb om nogle støtteforanstaltninger – Når nødvendigestøtteforanstaltninger ikke iværksættes rettidigt, forværres funktionsnedsættelsen og færdigheder,hvilket øger støttebehovet hos den enkelte. Dette fordi, at den socialfaglig indsatsplan er sat ud afdrift, hvorfor familiens individuelle ressourcer og udfordringer ikke er blevet taget seriøs ellerblevet imødekommet. Man kan frygte, at der kan være tale om en gennemgribende socialfagligtproblem i Børn- og Unge afdelingen, da ressourcefordelingen og de økonomiske midler kunne værebrugt bedre og mere hensigtsmæssigt.

Lovbrud - Krav til politisk handling i Langeland Kommune

På denne bekostning, er vores børn handlet væk af Langeland Kommune til en kommunalplejefamilie på fjernafstand og truet på deres udvikling af den kvalitetsfattige ukoordineredeindsats, der d.d. udøves af Børn- og Unge afdelingen i Langeland Kommune og hvor der ej findesandre alternative velgørende støttemuligheder. Vores modkrav drejer sig om:--Der oprettes et borger rettet uvildigt lokalråd, som taler familie- og levevilkårenes sag, medhenblik på en mere familievenlig politik til borgere i Langeland Kommune.At Langeland Kommune pålægges et samarbejde med en uvildig borgerrådgivning, som kanyde uvildig socialfaglig rådgivning til familier- og netværk i børnesager og desagsbehandlende og administrative aktiviteter, samt støtte frontarbejdet i de sociale tilbud inærområdet.Kravet til et opgør med metodefriheden, hvorfor den socialfaglige metode skal baseres på enressourcemodel og at man i øvrigt følger servicestyrelsens krav til evidensbaseredefamilieprogrammer (2012).At man i Socialforvaltningens kultur arbejder aktivt med et perspektivskifte med referencetil en kognitiv anerkendende ressourceorienteret pædagogik, som afspejler sagsbehandlerens
-
-
-
kompetencer og er i overensstemmelse medfordelingen af de socialfagligeressourcer til denenkelte borger, i kombination med budgetstyring. Og her skal familien anerkendes ogrespekteres som et samlet system i systemet.At man arbejder på at opstille forskellige sociale tilbud til familier i lokalområdet.
Vi appellerer til en undersøgelse af Børn- og Ungeafdelingens arbejdsgrundlag og metoder. Dettemed henblik på at fremme en konkret og individuel tilrettelagt helhedsorienteret indsatsplan, derdefinerer den individuelle service, og som benyttes til enhver borgere indenfor Socialafdelingensdriftsområde. Nemlig, et princip om at pengene så også følger borgeren, som her omhandler ungesårbare familier, der stifter familie og deres leve- og familievilkår. Og, at man har socialfagligtbelæg for at hævde, at man vil arbejde for barnets tarv og familiens ret til at forebygge enanbringelse!Dette fordi, at det er en realitet børnenes interesser ikke bliver varetaget ordentligt med reference tilmenneskerettighederne. Vi har som enkelt personer forsøgt, at gøre opmærksom på de eksisterendeproblemstillinger uden held og tilkendegivet vores synspunkter og holdninger til en alternativindsats. Det er sket ved kontakt til Kommunalbestyrelsen, Borgmesteren i Langeland Kommune,ledelsen i Børn- og Ungeafdelingen, sagsbehandleren. Dette fordi, at der handles på sådanne måder,at der er tale om skærpede omstændigheder, fordi de overordnende instanser samlet set forsømmerat behandle børnesagen efter loven. Der ønskes at blive kaldt til et åbent samråd, for at få svar på,hvad man i Langeland Kommune har tænkt sig at gøre, samt en redegørelse af den bevidsttilsidesættelse af lovgivningen i den konkrete sag. Dertil kommer kravet om, at sagen nu førestilbage på ordentlig vis, eftersom børnene er i mistrivsel. Derfor skal der ikke herske nogen tvivlom, at Borgmesteren har et ansvar med henblik på at stoppe det der d.d. foregår i Børn- ogUngeafdelingen og tilsikre en løsning udfra en familievenlig politik på Langeland.
Venlig hilsen
Pårørende til et ungt forældrepar i Langeland Kommunecc.:Social- og Integrationsminister: Karen HækkerupSocialudvalget i FolketingetSociale ordførere i FolketingetAnkestyrelsenDet Sociale NævnBørnesagens fællesrådInstitut for MenneskerettighederForening for forældre til anbragte børnKommunalbestyrelsen i Langeland KommuneAdvokat Anders BrøndtvedFyens Amts AvisKontaktperson for de pårørende: Anne-Marie O. Thomsen:[email protected]