Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 222
Offentligt
Evaluering afkommunalreformenMarts 2013
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Baggrund for evalueringenKommunalreformen 2007
• Opgavereform: væsentlige opgaveomlægninger, især:- flere borgernære opgaver til kommunerne (fx ansvar for detspecialiserede sociale område, væsentlige miljø- ogplanlægningsopgaver, forebyggelse og genoptræning)- regionerne, hvis primære opgave er sundhedsvæsenet og regionaleudviklingsopgaver- skatteforvaltning og ungdomsuddannelser samles i staten• Inddelingsreform: nye geografiske grænser:- fra 271 til 98 kommuner, amterne blev nedlagt, 5 regioner etableret• Finansieringsreform- tilskudsfinansiering af regionerne- udligningsreform- forskellige skattetilpasninger24.04.2013Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Kommissorium af 9. februar 2012Nedsættelse af et udvalg om evaluering af kommunalreformen, som skal:• Vurdere den nuværende opgavefordeling samt overveje relevante justeringer• Vurdere de eksisterende samarbejdsstrukturer og redskaber til koordination ogstyring mv. i den offentlige sektor samt overveje mulige justeringer
Vurderingen skal tage afsæt i analyse af snitflader og udfordringer vedr.1) Sundhedsområdet2) Det specialiserede socialområde og specialiserede undervisningstilbud3) Natur- og miljøområdet4) Regional udviklingDesuden analyse af visse tværgående problemstillinger for kommuner og regioner.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Kommissorium (fortsat)
I evalueringens vurderinger skal der lægges vægt på at understøtte følgende:••••••klar ansvarsfordelinghøj kvalitet i de offentlige ydelsereffektivitetstyring og tværgående prioriteringnærhed for borgerneunderstøtte en moderne offentlig sektor
Desuden• holde de økonomiske rammer
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Evalueringens organisering
Embedsmandsudvalget nedsat fra 9. februar 2012 til 1. marts 2013
• Styrelseschef Thorkil Juul, formand• KL• Danske Regioner• Økonomi- og Indenrigsministeriet• Finansministeriet• Skatteministeriet frem til den 31. okt. 2012/ Erhvervs- og Vækstministeriet fraden 1. nov. 2012Sekretariatsbetjening varetaget af Økonomi- og Indenrigsministeriet ogFinansministeriet.Nedsættelse af fire underarbejdsgrupper på de fire opgaveområder.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Udvalgets arbejde
• Afrapporteringer fra de fire underarbejdsgrupper• Analyser udarbejdet af KORA vedr. tværgående problemstillinger for kommunerog regioner
• Høringer med udvalgte organisationer, forskere, borgmestre ogkommunaldirektører samt regionsrådsformænd og regionsdirektører• Tilgængelig litteratur, rapporter mv.
• Henvendelser fra interesseorganisationer, foreninger m.fl.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Evalueringens overordnede vurderingKommunalreformen har skabt en ramme for en mere robust offentlig sektor.Kommuner og regioner realiserer større faglig og økonomisk bæredygtighed samtomkostningseffektivitet. Udviklingen kan dog ikke overalt knyttes til reformen.Større fokus på overordnede politikker og mindre fokus på enkeltsager.
*******Større enheder og sagsmængder har ændret vilkårene for lokalpolitikerne.Generelle analyser i det følgendeEvalueringen på enkeltområder peger på baggrund for justeringer – se senere!Relevant at overveje opgavejusteringer på enkelte områder.Og overveje justeringer af samarbejdsstrukturer på flere opgaveområder.24.04.2013Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
*******
Generelle analyser: faglig bæredygtighedDet faglige niveau erstyrket i kommunerog regioner, jf. ogsåhøringerne.Større gruppe afmedarbejdere isamme faglige felt.Fagligbæredygtighed ikkelig selvforsyning.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Generelle analyser: Effektivisering og adm. ressourcer –kommunernes administrationAdm. udgifter steget ifortsætterkommuner, menfaldet i sammenlagtekommuner.Dog også fald ifortsætterkommuner2010-2011 –tidsforskydning?(Mindre forskel hvis derses på antal adm.medarbejdere)
Generelle analyser: Effektivisering og adm. ressourcer –regioner og sygehuse
Vedr. effektivisering ses betydelig vækst i produktiviteten påsygehusene i perioden.Mulig sammenhæng til den ændrede hospitalsstruktur – ifølge høring.
På administration er samlede udgifter svagt faldende men med enstigning i antal medarbejdere.
Generelle analyser: Udviklingen i institutionsstruktur (1)Generelt færre ogstørre pasningstilbud.Fra 2009 harfortsætterkommunerneen stejlere stigning.
Men samlet set er derikke isoleret forskel påudviklingen isammenlagtekommuner vs.fortsætterkommuner.Børnetætheden ogudviklingen heriforklarer udviklingen itilbudsstørrelse.
Generelle analyser: Udviklingen i institutionsstruktur (2)• Generelt bliver der færre og størreskoler i perioden 2004-2012.
• I 2012 er der 364 færre folkeskolerend i 2004. Dvs. en reduktion på 20pct.• Lukninger og sammenlægninger affolkeskoler har taget fart i deseneste år:‒ Reduktion på 130 skoler i 2011‒ Reduktion på 73 skoler i 2012
• Antallet af friskoler og privategrundskoler er steget fra 491 i 2004til 537 i 2012. Dvs. en stigning på46 skoler(kilde: Institutionsregistret).
Generelle analyser: Udviklingen i institutionsstruktur (3)I 2011 og 2012 lukkersammenlagte komm.markant flere skoler.Men forskel inedlæggelser mellemde to kommune-grupper skyldes forskeli udviklingen ibørnetallet.I begge kommune-grupper erskolestørrelsen stegetmed 50 elever sidenreformen.
Generelle analyser: Udviklingen i konkurrenceudsættelsei kommunerKommunernesbrug af privateleverandører harværet stigendesiden 2007.Samlet set er derikke isoleretforskel påudviklingen isammenlagtekommuner vs.fortsætter-kommuner.
PLI: PrivatleverandørindikatorIKU: Indikator for konkurrenceudsættelse
Evalueringens vurderinger på de udvalgteopgaveområder• Selv om den nuværende opgavefordeling på de udvalgte opgaveområder erovervejende velfungerende• er der er fortsat snitflader på tværs af myndigheder og sektorer, som skalhåndteres• og der er fortsat uudnyttede potentialer for både effektiviseringer ogkvalitetsudvikling.
Der er enkeltområder, hvor der kan overvejes forslag om opgavejusteringer.Der kan overvejes justeringer af samarbejdsstrukturer på flere opgaveområder.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Evaluering af sundhedsområdet (1)Udfordringer
• Sundhedsaftalerne har en række svagheder ift. at sikre samarbejde ogkoordination• Sikre sikker og sammenhængende patientbehandling på tværs af sektorer• Skabe bedre tværgående sammenhæng og mere effektivitet i patientrettetforebyggelseForslag
• Én sundhedsaftale for hver region – med mulighed for suppl. elementer for denenkelte kommune. Desuden nye obligatoriske indsatsområder og nationaleindikatorer.• Opprioritere udrulning og ibrugtagning af sundheds-it løsninger• Større fleksibilitet ift. at trække på hinandens kompetencer på tværs afsundhedsvæsenet.• Registrering og dokumentation af den patientrettede forebyggelse.• Bedre sammenhæng i den kommunale opgaveløsning i den enkelte kommunemhp. at styrke fagligheden.24.04.2013Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Evaluering af sundhedsområdet (2): Genoptræning efterudskrivning på sygehusUdfordringer
• Mangel på præcis faglig beskrivelse af genoptræningsbehovet og dennødvendige indsats for personer med særligt komplekse genoptræningsbehov.• Betydelig variation i ventetider på almen ambulant genoptræning i kommunerne.• Ingen retningslinjer for hvornår en kommune bør bruge et specialiseret tilbud.Forslag
• Værktøj til stratificering af patienter med mere kontra mindre komplekse almenegenoptræningsbehov mhp. at målrette tilbuddene.• Ift. patienter med meget komplekse genoptræningsbehov skal stratificeringendanne grundlag for at styrke indsatsen:•Sygehusene får øget kompetence til at beskrive genoptræningsbehovet(graden af den skærpede kompetence skal overvejes nærmere)•Visitationsretningslinjer, som forpligter kommunerne til at gøre brug af særligekompetencer•Fælles sundhedsfaglige kvalitetskriterier for den specialiserede indsats•Evt. overvejelse af finansieringsansvar mellem kommuner og regioner24.04.2013Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Evaluering af socialområdet og de specialiseredeundervisningstilbud (1): Understøttelse af indsatsenUdfordringer
• Rammeaftalesystemet sikrer ikke tilstrækkelig koordination af udbuddet aftilbud, hvor efterspørgslen selv på regionalt plan er begrænset.• Mangel på nationalt overblik over udbuddet af specialiserede tilbud, indsatser ogviden.Forslag
• National koordinationsstruktur ift. udbuddet af højt specialiserede tilbud inkl.undervisningstilbud, og indsatser til små og/eller særligt komplekse målgrupper.• I særlige tilfælde kan der centralt anvendes encall inbeføjelse.• I særlige tilfælde kan der centralt pålægges driftsansvar.• Øget fleksibilitet for kommunerne til at finde en hensigtsmæssigfinansieringsmodel og hermed fravige takstreglerne, fx abonnementsordningerog forpligtende købsaftaler.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
National koordinationsstruktur
Evaluering af socialområdet og de specialiseredeundervisningstilbud (2): Placering af tilbudUdfordringer
• Den nuværende fordeling af tilbud ml. kommuner og regioner afspejler lokalehensyn og prioriteringer, men ikke en samlet overvejelse af placering af tilbud.Forslag
1) Uændret opgavefordeling.2) Kommunal model. De regionale tilbud overføres til kommunerne. Regionernehar således ikke længere en forsyningspligt.3) Styrket regionalt ansvar. Regionerne får ansvaret for at drive, udvikle ogetablere tilbud til visse konkret afgrænsede målgrupper samt evt. ogsåmyndigheds- og finansieringsansvaret. Målgrupperne vil skulle kræve en særligtspecialiseret social indsats, der ofte ermidlertidigogintensiv,typisk iforlængelse af hospitalsindlæggelser,fx mennesker med kompleks erhvervethjerneskade.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Evaluering af natur- og miljøområdetForslag
• Ift. vand- og naturindsatsen er det i ØA2013 aftalt, at reguleringen af vand- ognaturindsatsen skal forenkles samt tage afsæt i en mål- og rammestyring afkommunernes indsats.• Ift. grundvand anbefales det at nedsætte et udvalg, som kan vurdere en evt.vedligeholdelse af grundvandskortlægningen, herunder om opgaven kanvaretages af regionerne.• Der overvejes et forslag om at samle tilsyn og godkendelse af i-mærkedevirksomheder i staten.
• Det foreslås at samle godkendelse og tilsyn med deponeringsanlæg enten istaten eller kommunerne.• Ift. råstoffer foreslås det at flytte tilladelsesgivning til råstofudvinding frakommunerne til regionerne, som i dag forestår udpegning af råstofområder.Alternativt foreslås en uændret opgavefordeling.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Evaluering af regional udvikling
Forslag
• Kommuner og regioner skal være opmærksomme på at sikre at midlerneanvendes mhp. at generere den størst mulige effekt.• Udvide regionernes nuværende indstillingsret ifm. oprettelse af nye udbud afungdomsuddannelser til også at omfatte nedlæggelse af eksisterende udbud afungdomsuddannelser.Fire modeller for den regionale udviklingsplan1) Den regionale udviklingsplan bevares inden for de nuværende rammer.2) Den regionale udviklingsplan afskaffes.3) Den regionale udviklingsplan og den regionale erhvervsudviklingsstrategisamles i én strategi.4) Den regionale udviklingsplan styrkes. Kommuneplanen skal fremover være ioverensstemmelse med den regionale udviklingsplan.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013
Andre forslag: Styrelsesforhold i regionerneDet fleksible forretningsudvalgsstyre er generelt velfungerende.
Det anbefales, at regionerne uden forudgående godkendelse af økonomi- ogindenrigsministeren får mulighed for at nedsætte stående udvalg såvel med somuden del i den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender. Herunder ydevederlag.Det anbefales, at regionernes adgang til at indgå i samarbejde og udføre opgaverfor andre offentlige myndigheder lempes:• Ændring af sundhedsloven således at regioners deltagelse i selskaber mv. ikkelængere kræver forudgående ministergodkendelse• Ændring af lov 548 om kommuners udførelse af opgaver for andremyndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber således atregioner får samme mulighed som kommuner for at udføre opgaver for andreoffentlige myndigheder, som de kan udføre for sig selv.
24.04.2013
Evaluering af kommunalreformen – marts 2013