Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1233315_0001.png
1233315_0002.png
København, den 4. april 2013

Til social- og integrationsminister Karen Hækkerup

I 2011 indgik partierne bag satspuljeforliget en aftale om at afsætte 46 millioner kr. på satspuljen 2012 til atstøtte prostituerede, mens de er i prostitution, og tilbyde en vej ud til prostituerede, der ønsker at forladeprostitution. Det er glædeligt, at man med aftalen har sat fokus på en Exit-strategi for prostituerede og enforbedring af de mest udsattes livssituation.SFI har netop præsenteret det metodeoplæg, som skal danne ramme om indsatsen. Vi synes, der er fleregode elementer i oplægget. Det er positivt, at der er tale om en tværfaglig indsats, der samtidig erindividuelt tilpasset. For den målgruppe, som Rederne repræsenterer, er den individuelle tilgang heltafgørende. Karakteristisk for målgruppen er, at der er tale om kvinder i gadeprostitution, som kæmper meden række komplekse problemstillinger af både social, misbrugsmæssig og psykisk karakter. Hertil kommermanglende uddannelsesmæssige kompetencer. Den mangeartede indsats er derfor afgørende.Imidlertid oplever vi, at projektet står overfor en række konkrete og alvorlige risikofaktorer, som vi gerne vilhenlede ministerens opmærksomhed på.Inddragelse af civilsamfundetFor det første mangler der strategier for inddragelse af NGO'erne. For os er det foruroligende, i betragtningaf at kun én ud af de fire deltagende projektkommuner har erfaring med området, og at kommunernegenerelt har begrænset kontakt til målgruppen.I aftaleteksten for satspuljen fremgår det, at Exit-indsatsen udmøntes i samarbejde med NGO'ere. Ligeledesnævnes NGO'erne som rolleindehavere og bidragsydere i de specifikke projektbeskrivelser. Samtidig er derløbende i udviklingsfasen blevet trukket på vores viden og erfaringer. Det står imidlertid uklart for os, hvadvores viden skal bruges til - og hvordan, eller om vi er tiltænkt en rolle i projektet. Vi oplever, at voresinddragelse sker meget ad hoc og i bund og grund handler om at legitimere beslutninger og valg, somallerede er taget.Kommunerne pt. i gang med at rekruttere medarbejdere til projektet, som kan opsøge kvinderne. Hvorforbruges ressourcerne ikke på at uddanne brobyggere i NGO'erne, som allerede har skabt relationer og tillidtil målgruppen, og som den enkelte prostituerede har tillid til? Motivationsarbejdet vil hermed kunnepåbegyndes tidligere, og brobyggerne vil også kunne fungere som bindeled i den tværfaglige indsats.Vi synes, det er ærgerligt, at man ikke bygger videre på det allerede eksisterende og udnytter detmomentum, som Exit-projektet skaber i forhold til at etablere nye tværfaglige alliancer, der sikrer, at denbedst tilgængelige viden inddrages i opgaveløsningen. En styrkelse af samarbejdsrelationerne mellem
KFUKs Sociale Arbejde ▪ Niels Hemmingsens Gade 10,2 ▪ 1153 København KTlf. 35 26 30 33 ▪ [email protected]
kommunerne og NGO'erne vil også understøtte, at resultater fastholdes og at projektet videreføres efterbevillingens ophør i 2015 i kraft af de samarbejdsstrukturer, der skabes i projektperioden.Tidsperspektiv & forankringFor det andet er det nu over et år siden, at aftalen om at hjælpe mennesker ud af prostitution blev indgået.Endnu har ingen fået tilbuddet. Pilotfasen forventes først at kunne påbegyndes i løbet af foråret, hvorefterselve implementeringsfasen løber af stablen i 2014, inden projektet afsluttes i 2015.På den baggrund er vi yderst bekymrede for hvor mange, man overhovedet kan nå og forvente at fåigennem på den korte tid. Det tager tid at skabe relationer og tillid målgruppen og hermed få skabt detfundament og den motivation, som er en forudsætning for, at den enkelte mand eller kvinde lader sigindrullere i Exit-projektet.Vi er ligeledes bekymrede for, hvad der skal ske efter 2015, netop fordi der er tale om et tidsbegrænsetprojekt, hvor der sættes ind med støtte til mennesker i prostitution i en afmålt periode. Hvordan vil mansikre at de, som aktivt indgår i projektet, også bliver fulgt til dørs og fastholdes i et liv uden for prostitution,når projektet ophører med udgangen af 2015? Og hvordan vil man forankre indsatsen i kommunerne efter2015, når satspuljebevillingen udløber?Den politiske kursSlutteligt mener vi, at det er vigtigt at være opmærksom på, at Exit-projektets formål ikke politiseresog/eller påvirkes af den aktuelle politiske debat på prostitutionsområdet, da det er med til at skabeusikkerhed om målgruppe og målsætninger. Vi skal fastholde, at formålet med projektet er at tilbydeog/eller facilitere en vej ud for udsatte prostituerede og prostituerede, der ønsker at forlade prostitution.Det formål må og skal udstikke rammerne og grænserne for, hvilke indsatskomponenter projektet kanrumme for så vildt angår sociale-, beskæftigelses-, og arbejdsmarkedsmæssige redskaber.Vi opfordrer ministeren til at rette opmærksomheden mod ovenstående risikofaktorer, så Exit-projektet fården tilsigtede virkning.Med venlig hilsenKFUKs Sociale ArbejdeReden KøbenhavnReden International & Exit-KollegietReden OdenseReden AarhusSvanegrupperne
KFUKs Sociale Arbejde ▪ Niels Hemmingsens Gade 10,2 ▪ 1153 København KTlf. 35 26 30 33 ▪ [email protected]