Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 183
Offentligt
1224060_0001.png
Fakta om RoboBraille

Formålet

§RoboBraille understøtter

inklusion

af mennesker med særlige behov i uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet og socialt. §RoboBraille gør blinde, svagsynede, ordblinde, læsesvage, fremmedsprogede og andre med særlige behov mere

selvhjulpne

og

uafhængige

af hjælp fra andre.

Tjenesten

§RoboBraille konverterer

gratis

undervisningsmaterialer, artikler, breve og andre tekster til punktskrift, lydbøger og ebøger. §RoboBraille konverterer også ellers utilgængelige materialer til mere

tilgængelige formater.

§Prøv RoboBraille på www.robobraille.org/web3

Brugerne

§RoboBraille anvendes især af blinde, svagsynede og ordblinde i forbindelse med uddannelse og erhverv. §Tjenesten anvendes også af lærere, pædagoger, synsprofessionelle og pårørende til mennesker med særlige behov. §Komponenter fra RoboBraille indgår i en række løsninger fra bl.a. Nota og Synscenter Refsnæs. §Der er ca. 25.000 synshandicappede borgere i Danmark, ca. 250.000 ordblinde borgere og ca. 1 mio. læsesvage borgere.

Økonomi og forankring

§Det koster ca. kr. 2 mio. årligt at drive RoboBraille og holde tjenesten ajour med den teknologiske udvikling. §RoboBraille drives og udvikles af Synscenter Refsnæs, der er det nationale ressourcecenter for synshandicappede børn og unge i Danmark. §RoboBraille har siden 2008 årligt modtaget kr. 2 mio. fra Satspuljen, men denne bevilling udløber med udgangen af 2013. Støtten er en absolut forudsætning for tjenesten fortsatte drift.

Anerkendelse og støtte

§RoboBraille har siden 2007 modtaget syv internationale priser for sin understøttelse af inklusion, integration, uafhængighed og tilgængelighed. §Synscenter Refsnæs’ arbejde med at sikre den fremtidige finansiering støttes af bl.a. Dansk Blindesamfund, Ordblinde/Dysleksiforeningen, Dansk Forening for Albinisme, Foreningen af Døvblinde, Landsforeningen af Forældre til Blinde og Svagsynede og Rådgivnings-·‐ og støttecentret ved Aarhus Universitet.