Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 182
Offentligt
Social – og IntegrationsministerietAtt. Socialminister Karen HækkerupHolmens Kanal 221060 København K.D. 17.02.2013Kopi: Ministeren for børn og undervisning Christine Antorini, Formanden for SocialrådgiverforeningenDirektør Gert Jørgensen LOS.Vedr. hjælp til selvhjælp på det sociale og skolemæssige område.
Kære Karen, med henvisning til din og undervisningsministerens svar skrivelse af 19. sept. 2012 tilundertegnet, som blev taget godt imod af ikke bare undertegnet, men også af andre opholdssteder landetover, tillader jeg mig endnu engang at rette henvendelse til de to ministerier omkring nogle konkredteproblemstillinger vi arbejder med i dagligdagen.Med skrivelsen og dens punkter, ønsker vi dels at belyse problemstillingerne, dels at ministerierne giver osnogle værktøjer som både vi og 98 forskellige tilsyns afd. I kommunerne kan arbejde målrettet efter til bådegavn for de unge, men også os ”fodfolk” der har de unge tættest inde på livet i dagligdagen.Nærværende punkter fylder meget for medarbejdere og ledelser som ofte føler sig handlingslammetgrundet forskellige fortolkninger af magtanvendelsescirkulæret i de forskellige tilsyn landet over, hvorforjeg beder jer tage vores bekymringer alvorligt.Nedenstående står ikke i prioritetsorden:1. Der er få opholdssteder som os der også arbejder med de tunge unge – unge som kan have enungdomssanktion, skal sidde sin dom af, og som kommer fra en lukket institution hvormagtbeføjelserne jf. cirkulære er mere vidtgående. Vi får så disse unge der under kriminalforsorgen/ fængsel i en periode har lært hvad de kan have af rettigheder, eller de kan miste dem. Kort efterde kommer til os, er de i en periode til at komme i kontakt med og vi kan arbejde med dem i skoleeller på værksteder. De finder dog hurtigt ud af, at reglerne er anderledes og vi ikke kantilbageholde de unge, vi kan ved mistanke om misbrug – ikke gøre noget, andet ind at opfordre denunge til at aflægge en urinprøve, hvis han da eller vil – vi må ikke benytte autoriseret firmaer derhar narkohunde for at kunne ”rense” et værelse eller skole afdeling, hvilket alene er tilladt afpolitiet som ikke har tid, d.v.s., hvis vi af vores budget ønsker at gøre institutionen / opholdsstedet/skolen fri for div. Narko, kan vi ikke gøre det, da vi ikke må gå ind på de unges værelser med mindreder er tale om en stærk begrundet mistanke. (siger vores tilsyn).
2. Når en ung laver hærværk på enten institutionen / opholdsstedet eller skole, må vi ikke trække iden unges lommepenge, eller tøjpenge, og selv om vi i vores kontrakter med anbringendemyndigheder aftaler, at vi kan trække op til 2.000 kr. over en periode, og derefter er detanbringende kommune der må betale resten, eller deres forsikringsselskab KommunernesGensidige Forsikringsselskab.
3. Kan man trække den unge i en evt. arbejdsdusør den unge får på skolen / værkstederne såfremtden unge udøverskade?.4. En ung har ret til telefon adgang således, at den unge kan ringe til sine forældre ellersagsbehandler. Hvis en ung efterfølgende i raseri efter at have talt med en af sine forældre ellersagsbehandler kaster telefonen ned i gulvet og den går i stykker, eller han sparker en rude ud, m.m.– hvem skal betale, for vi må d.d. for vores tilsyn ikke trække dem i deres lommepenge og dermedkommer resten af ungegruppen til at betale via færre penge til fælles aktiviteter med de unge.5. Vi mangler regler og en Tydeliggørelse på området, da vi foruden vores fortolkning afmagtanvendelsescirkulæret og almindelig sund fornuft oplever, at de forskellige tilsyn enten kanvære enige eller uenige alt afhængig af hvilken kommune man er underlagt. Der er brug for entydeliggørelse fra ministeriets side så når vi udfærdiger anbringelses kontrakterved hvem der skalbetale.? Da beløbet kan være flere tusinde kroner og slet ikke kan rummes i et almindeligtdriftsbudget.6. TV.2 udsendelse fra sikret institution af 11.2.13 fra Stevnsfortet på Sydsjælland.:CITAT fra
forstander:
De unge får udleveret lommepenge hvis de rydder op, er med til at gøre rent og passerderes arbejde/skole.CITAT fra forstander:
De skal vide at der er en konsekvens hvis de ikke laverdet de skal ?, – Kan vi andre der også arbejder med de samme unge ikke også få lov til det samme,da vi her hjælper den unge og kan regulere den unges dårlige adfærd, da den unge ved han selvkommer til at betale enten via hans lommepenge eller arbejdsdusør.?.7. Unge som af anbringende kommuner er anbragt ude fra hjemmet, kan bare forlade sin institution /opholdssted (siger vores tilsyn) for hvis den unge ikke er til fare for sig selv eller andre, så skal vilade den unge gå? – ja,- men hvorhen?. Vi mener at en ung først kan forlade sin institution elleropholdssted når medarbejder/re har haft en samtale med den unge – ellers vil der være tale omtydelig omsorgssvigt efter min mening. Vi kan ikke bare lade en ung (op til 18 år) forlade sininstitution / opholdssted enten i vrede, eller følelsesmæssigt påvirket af forhold hjemme, ellerkæreste forhold, eller fordi den unge lige nu og her mener, atnu gider han ikke være på stedetlængere.Som nævnt i min tidligere skrivelse til dig Karen, så bruger samfundet milliarder af kroner påanbringelsesområdet, anbringende kommuner der til trods for de laver store besparelser påområdet d.d. forventer, at vi kan levere ”varen” og gør det professionelt – men hvis jeg var leder af
en socialforvaltning i en kommune, så kan jeg godt forstå at man søger alternative udveje somplejefamilier, også selv om plejefamilien kun holder til at kan klare opgaven i kort tidsrum – for hvisjeg som leder af en forvaltning oplever, at have brugt mange personaleressourcer på at få en ungbeskrevet, div. Undersøgelser jf. lovgivningen .m.m. for at få en ung anbragt på et kvalificeret tilbud– efterfølgende skal opleve, at den unge bare kan få lov til at gå – den unge må ikke stoppes!!Så beder vi også om anarki på området.Sluttelig:Vi alle ved at der skal spares, vi alle ved at kvaliteten i de mange tilbud skal øges og tilsynet landetover skal være dygtigere til at følge op, være sparringspartnere ifh. til institutionerne ogopholdsstederne, og dem som ikke kan levere varen og det være sig private eller offentlige målukke.Vi ved også at de sidste 5 år er der lukket mange både private samt amt/kommunale tilbud, vi vedat den ekspertise der er mistet her p.g.a. anden kommunal kassetænkning vil tage mange år at fågenoprettet til gavn for området når nu plejefamilie ”ballonen brister”.Vi indretter os efter forholdene, men giv os venligst nogle brugbare værktøjer som i sidste ende vilvære HJÆLP TIL SELVHJÆLP så skal vi nok levere ”varen”.NB: Min invitation til jer begge for at se vores tilbud står stadigvæk ved magt hvis i kan finde tid ijeres kalender.
Med venlig hilsen
John Filthuth ForstanderFonden Bakkegården Århuswww.fondenbakkegaarden.dk