Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1165259_0001.png
1165259_0002.png
1165259_0003.png
1165259_0004.png
1165259_0005.png
1165259_0006.png
1165259_0007.png
1165259_0008.png
1165259_0009.png
1165259_0010.png
Lovforslag nr.L xxx
Folketinget 2012 – 13
Fremsat den 14. november 2012 af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
(UDKAST)Forslagtil
Lov om ændring af lov om tolkning til personer med hørehandicap(Revision af tolkeloven)
§1I lov nr. 1503 af 27. december 2009 om tolkning til personer med hørehandicap foretagesfølgende ændringer:1.Efter § 10 indsættes:”Bevillingsbegrænset tolkning§ 10 a.Der ydes bevillingsbegrænset tolkning til andre aktiviteter til personer, der eromfattet af tolkeløsningen, jf. § 9. Social- og integrationsministeren fastsætter nærmereregler om, hvilke andre aktiviteter der kan ydes tolkning til efter denne bestemmelse.Tolkemyndighedens afgørelse"2.I§ 11, stk. 1, 1. pkt.,ændres "tidsubegrænset tolkning, jf. § 10" til: "§§ 10 og 10 a".3.§ 15, stk. 2,affattes således:”Tolkerådet består af 1 formand, 1 repræsentant fra henholdsvis Beskæftigelsesministeriet,Finansministeriet, Justitsministeriet, Ministeriet for Ligestilling og Kirke, Kulturministeriet,Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Økonomi- ogIndenrigsministeriet og Social- og Integrationsministeriet samt 3 repræsentanter for DanskeHandicaporganisationer. Formandsposten varetages af tolkemyndigheden. De enkeltemedlemmer af Tolkerådet udpeger selv deres repræsentanter og stedfortrædere for disse.Medlemmerne orienterer Tolkemyndigheden om, hvilke repræsentanter og stedfortrædere deudpeger.”4.§ 15, stk. 3,ophæves.Stk. 4-5, bliver herefter stk. 3-4.
25.I§ 15, stk. 5,udgår: ”indstilling og” og ”faste”.
6.§ 19ophæves.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets baggrund3. Gældende ret3.1 Målgruppen3.2 Tidsubegrænset tolkning3.3 Timebank3.4 Leverandører af tolkning3.5 Tolkerådet3.6 Forsøgsordninger4. Lovforslagets indhold4.1 Bemyndigelse til at udvælge aktiviteter med begrænset bevilling4.2 Ændring af reglerne for udpegning af repræsentanter i Tolkerådet4.3. Revisionsbestemmelsen udgår5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte organisationer11. Sammenfattende skema
1. IndledningMed dette lovforslag fremsætter regeringen forslag om at ændre tolkeloven på to områder: Der indsættesen bemyndigelse til, at social- og integrationsministeren kan fastsætte regler om bevilling af tolkning tilsupplerende aktiviteter inden for tolkeordningens samlede bevilling. Desuden ændres reglerne for udpegningaf medlemmer i Tolkerådet, så mødeafviklingen i Tolkerådet gøres mere hensigtsmæssig.I årene 2010, 2011 og 2012 har der været gennemført forsøg med tolkning til særlige aktiviteter.Tolkningen til disse aktiviteter er et supplement til den tolkning, der bevilges efter tolkelovens § 10, som er
4
aktiviteter, der er nødvendige for, at personer med hørehandicap kan deltage i samfundslivet på lige fod medandre borgere.Frem for fortsat at bruge forsøgshjemlen til dette formål, foreslås det nu at skabe en særskilt hjemmel til,at social- og integrationsministeren kan beslutte, at der kan ydes tolkning til andre aktiviteter inden for enbevillingsmæssig ramme inden for tolkeordningens samlede bevilling.Lovforslaget rummer således en bemyndigelse til, at social- og integrationsministeren kan beslutte, at derinden for en bevillingsmæssig ramme kan ydes tolkning til andre aktiviteter. Bevillingerne kan højest vare etår af gangen. Målgruppen for den bevillingsbegrænsede tolkning til andre aktiviteter er personer, der eromfattet af den fælles tolkeløsning, jf. § 9.Desuden foreslås det at ændre udnævnelsen af medlemmer af Tolkerådet fra at være personlig udpegningtil at være en udpegning af organisationer. Formålet med denne ændring er at gøre udpegningen afmedlemmer til Tolkerådet mere hensigtsmæssig i forhold til mødeafviklingen i Tolkerådet.2. Lovforslagets baggrundBaggrunden for lovforslaget er, at det i tolkelovens § 19 er bestemt, at der i folketingsåret 2012-2013 skalske en revision af loven.3. Gældende retReglerne for tolkning til personer med hørehandicap findes i tolkeloven. Formålet med tolkeloven er atetablere en fælles tolkeløsning på tværs af sektorer for at give mennesker med hørehandicap en enkel ogsmidig adgang til tolkning. Loven finder ikke anvendelse på den tolkning, der er reguleret af andenlovgivning.Ved tolkning forstås i tolkeloven assistance fra en uddannet tolk til personer med hørehandicap, for at dissekan kommunikere med andre.Tolkning gives til aktiviteter, der er nødvendige for at deltage i samfundslivet samt ved sociale aktiviteter.3.1 MålgruppenMålgruppen for den fælles tolkeløsning er døve, døvblevne, døvblinde samt svært hørehæmmede, der haret hørehandicap i en grad, der medfører, at de har behov for en tolk for at kunne kommunikere med andre.Tolkemyndigheden tilbyder tolkning til borgere, der er omfattet af målgruppen. Tolkemyndigheden træfferefter ansøgning afgørelse om, hvorvidt borgeren er omfattet af den fælles tolkeløsning. Hvistolkemyndigheden træffer afgørelse om, at en borger bliver omfattet af den fælles tolkeløsning, harvedkommende fremover mulighed for at gøre brug af den fælles tolkeløsning.3.2 Tidsubegrænset tolkningDer ydes tidsubegrænset tolkning til aktiviteter, der er nødvendige for, at personer med hørehandicap kandeltage i samfundslivet på lige fod med andre borgere.I bekendtgørelse nr. 945 af 27. juli 2010 om aktiviteter med tidsubegrænset tolkning til personer medhørehandicap, er der en liste over aktiviteter med tidsubegrænset tolkning til personer med hørehandicap.Tolkemyndigheden træffer efter ansøgning afgørelse om tolkning til aktiviteter omfatter af tidsubegrænsettolkning. Dette sker efter en konkret og individuel vurdering af ansøgningen. I forbindelse med ansøgningenskal brugeren angive, hvilken leverandør der ønskes til den konkrete aktivitet.3.3 TimebankBrugeren, der er omfattet af den fælles tolkeløsning, tildeles årligt et antal timer til brug for tolkning, derikke er omfattet af tidsubegrænset tolkning. Timerne placeres i en timebank, som brugeren selv disponererover.
5
3.4 Leverandører af tolkningTolkemyndigheden fastsætter og offentliggør de kvalitetsmæssige krav, der stilles til leverandører aftolkning, herunder uddannelseskrav. Leverandører til tolkning vælges via udbud. Tolkemyndigheden skaltilrettelægge udbuddet, så der skabes grundlag for, at borgerne kan vælge mellem leverandører.3.5 TolkerådetTolkerådet bistår tolkemyndigheden i faglige spørgsmål, herunder særligt i forhold til udviklingen aftolkeområdet. Tolkemyndigheden er sekretariat for Tolkerådet. Tolkerådet består af en formand ogrepræsentanter fra ministerier, samt 3 repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer. Formanden ogmedlemmerne udnævnes af social- og integrationsministeren for en periode på op til 4 år. Udnævnelsen skerpå baggrund af indstilling fra ministerierne og Danske Handicaporganisationer. Formandsposten varetages aftolkemyndigheden.3.6 ForsøgsordningerSocial- og Integrationsministeren kan ifølge tolkelovens § 17, for en forsøgsperiode oprette andre tilbudend dem, der er omfattet af tolkeloven, herunder efter indstilling fra tolkemyndigheden.Bekendtgørelse om forsøg med ansøgningspuljer efter lov om tolkning til personer med hørehandicap(Bek. nr. 217 af 2. marts 2012) er udstedt i medfør af blandt andet tolkelovens § 17, og, indeholderforskellige forsøgsordninger.4. Lovforslagets indhold4.1 Bemyndigelse til at udvælge aktiviteter med begrænset bevillingI 2010, 2011 og 2012 har den tidsubegrænsede tolkning, som er bestemt i ”Bekendtgørelse om aktivitetermed tidsubegrænset tolkning til personer med hørehandicap” (Bek. 945 af 27. juli 2010), været suppleretmed en række puljer til tolkning i forbindelse med aktiviteter, som ikke er en del af den tidsubegrænsedetolkning. Inden for hver aktivitet, er der en forbrugsgrænse, inden for hvilken tolkebrugerne har kunnetansøge om tolkebistand. Aktiviteterne og beløbsgrænserne for det samlede forbrug er reguleret i”Bekendtgørelse om forsøg med ansøgningspuljer efter lov om tolkning til personer med hørehandicap”(Bek. nr. 217 af 2. marts 2012). Med dette lovforslag foreslås, at der oprettes en ny paragraf således, at detskabes en bemyndigelse til, at der som supplement til aktiviteter inden for den tidsubegrænsede tolkning, kandækkes udgifter til tolkning til bestemte aktiviteter inden for en fast forbrugsgrænse. Inden for hvertaktivitetsområde, vil der derfor være et udgiftsloft, så en ansøgning om tolkning til disse formål kun kanimødekommes, hvis der er tilstrækkelig med uforbrugte midler til formålet.4.2 Ændring af reglerne for udpegning af repræsentanter i TolkerådetI dag udnævner social- og integrationsministeren medlemmer og stedfortrædere i en 4-års periode. Det hari praksis vist sig, at især repræsentanterne for ministerierne ofte skal udskiftes f.eks. på grund af, at deudpegede medlemmer skifter job eller ansvarsområde. Det betyder, at der jævnligt formelt skal udnævnesnye medlemmer og stedfortrædere efter indstilling fra ministerierne eller organisationerne.Da Tolkerådet alene er rådgivende og de enkelte medlemmer derfor ikke kan træffe beslutninger, som deefterfølgende kan stilles til ansvar for, anses proceduren med personlig udnævnelse at være uhensigtsmæssig.Derfor foreslås det at fjerne bestemmelsen om personlig udnævnelse, således at det i loven alene defineres,hvilke ministerier og organisationer der har en plads i Tolkerådet og således, at de enkelte repræsenterede,selv sørger for supplering, når der er behov herfor. Dette vil gøre Tolkerådet mere smidigt.Desuden foreslås det, at medlemmerne orienterer Tolkemyndigheden om, hvilke repræsentanter ogstedfortrædere de udpeger.4.3 Revisionsbestemmelse (udgår)
6
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen udgår.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
10. Hørte organisationerLovforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, Ankestyrelsen, Center for Tegnsprog ogTegnstøttet Kommunikation, Dansk Handicap Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner,Danske Døvblindfødtes Forening, Danske Døves Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, DenUvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af DanskeDøvblinde, Foreningen af Tegnsprogstolke, Høreforeningen, Institut for Menneskerettigheder, KL,Socialchefforeningen og Socialpædagogernes Landsforbund.
11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen.
Økonomiske konsekvenserfor stat, kommuner ogregionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen.
IngenIngen.
Ingen.Ingen.
Ingen.Ingen.Ingen
Ingen.Ingen.Ingen
7
.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1.Det foreslås, at det skrives direkte ind i loven, at ministeren kan udvælge nogle aktiviteter, som fx størreprivate fester, privat fødselsforberedelse og begravelseskaffe, som ikke er omfattet af den tidsubegrænsedetolkning i § 10 eller efter anden lovgivning, og for disse aktiviteter afsættes en begrænset bevilling, således,at en ansøgning om tolkning til disse formål kun kan imødekommes, hvis der er tilstrækkelige midler afsathertil inden for den enkelte aktivitet. Altså laves der en bemyndigelse for ministeren til at udpege aktiviteter,der kan ydes tolkning til inden for en bevillingsmæssig grænse. Disse aktiviteter ligger ud over den tolkning,der er dækket af § 10.De udvalgte aktiviteter skal oprettes inden for tolkeløsningens samlede bevilling. Der fastsættes etforbrugsloft for hver enkel aktivitet i årets løb på tilsvarende måde, som der er gjort i 2012. I 2012 er der tileksempel oprettet et forsøg med en ansøgningspulje på 3,0 mio. kr. til tolkning ved deltagelse i større privatefester, f.eks. bryllup, barnedåb, konfirmation, runde fødselsdage eller lignende, en forsøg med enansøgningspulje på 0,4 mio. kr. til tolkning ved deltagelse i arrangementer i forlængelse af en begravelse og0,3 mio. kr. til tolkning ved deltagelse i privat fødselsforberedelse. Der henvises til bekendtgørelse nr. 217 af2. marts 2012 om forsøg med ansøgningspuljer efter lov om tolkning til personer med hørehandicap.Formålet med ændringen er, at det skal fremgå klart, at der er hjemmel til også at dække udgifter tiltolkning i forbindelse med supplerende udvalgte aktiviteter, som ikke er omfattet af § 10, herunder bilag 1,listen over aktiviteter med tidsubegrænset tolkning til personer med hørehandicap.De samlede udgifter inden for disse supplerende aktivitetsområder, som foreslås, må ikke overstige et afsocial- og integrationsministeren fastsat loft. Der afsættes kun midler til disse formål, hvis der ertilstrækkelige midler i behold hertil inden for den samlede bevillingsmæssige ramme. Den enkeltetolkebruger kan ansøge ubegrænset om tolkning inden for de udvalgte aktivitetsområder, dog under denforudsætning, at det samlede forbrug ikke overstiger det fastsatte udgiftsloft.Til nr. 2Som konsekvens af en ny § 10 a tilrettes § 11, stk. 1, 1. pkt., så det fremgår, at Tolkemyndighedensafgørelser også omfatter ansøgninger efter § 10 a.Til nr. 3Med den foreslåede § 15, stk. 2 foreslås det, at repræsentanterne i Tolkerådet ikke er personligt udpegede,men er repræsentanter fra ministerierne og Danske Handicaporganisationer, som ministerierne og DanskeHandicaporganisationer selv vælger.Den personlige udpegning, som i dag sker af social- og integrationsministeren er unødig bureaukratisk, idetder forholdsvis ofte er udskiftning i ministeriernes repræsentanter. Da Tolkerådet alene er rådgivendevurderes det, at det ikke har betydning, hvorvidt medlemmer er personligt udpegede, idet der ikke træffesbeslutninger, som de senere kan stilles til ansvar for.Ændringen af denne bestemmelse forventes at bidrage til en smidigere mødeafvikling i Tolkerådet.Derudover forventes ændringen ikke at få indvirkning på Tolkerådets virksomhed.Til nr. 4
8
Som følge af den foreslåede ændring af § 15, stk. 2, foreslås det, at § 15, stk. 3 ophæves. Idet det erministerierne og Danske Handicaporganisationer, der selv besætter deres plads i Tolkerådet, er det ikkerelevant særskilt at udnævne faste stedfortrædere for repræsentanterne i Tolkerådet.Til nr. 5Som følge af den foreslåede ændring af § 15, stk. 2, foreslås det, at § 15, stk. 5 ændres, så den er ioverensstemmelse med bestemmelserne i § 15, stk. 2. Da bestemmelsen om, at social- ogintegrationsministeren udnævner repræsentanterne i Tolkerådet, udgår, er der ikke behov for, at social- ogintegrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om faste stedfortrædere.Til nr. 6Det foreslås, at revisionsbestemmelsen udgår.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.
9
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende lov§1
Lovforslaget
Efter § 10 indsættes:”Bevillingsbegrænset tolkning§ 10 a.Der ydes bevillingsbegrænsettolkning til andre aktiviteter til personer, derer omfattet af tolkeløsningen, jf. § 9. Social-ogintegrationsministerenfastsætternærmere regler om, hvilke andre aktiviteterder kan ydes tolkning til efter dennebestemmelse.Tolkemyndighedens afgørelse"I§ 11, stk. 1, 1. pkt.,ændres "tidsubegrænsettolkning, jf. § 10" til: "§§ 10 og 10 a".
§ 15.Tolkerådet bistår tolkemyndigheden ifaglige spørgsmål, herunder særlig i forholdtiludviklingenaftolkeområdet.TolkemyndighedenersekretariatforTolkerådet.Stk. 2.Tolkerådet består af 1 formand, 1repræsentantfrahenholdsvisBeskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,Justitsministeriet,Kirkeministeriet,Kulturministeriet, Ministeriet for Flygtninge,Indvandrere og Integration, Ministeriet forSundhed og Forebyggelse, Ministeriet forVidenskab,TeknologiogUdvikling,Undervisningsministeriet og Indenrigs- ofSocialministeriet samt 3 repræsentanter forDanske Handicaporganisationer. Formandenog medlemmerne udnævnes af indenrigs- ogsocialministeren for en periode på op til 4 år.Udnævnelsen sker på baggrund afindstillinger fra ministerierne og DanskeHandicaporganisationer.Formandspostenvaretages af tolkemyndigheden.Stk. 3.Indenrigs- og socialministerenudnævner faste stedfortrædere for Tolkerådets
§ 15, stk. 2affattes således:”Tolkerådet består af 1 formand, 1repræsentantfrahenholdsvisBeskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,Justitsministeriet, Ministeriet for Ligestillingog Kirke, Kulturministeriet, Ministeriet forBørn og Undervisning, Ministeriet forForskning, Innovation og VideregåendeUddannelser, Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse,Økonomi-ogIndenrigsministerietogSocial-ogIntegrationsministerietsamt3repræsentanterforDanskeHandicaporganisationer.Formandspostenvaretages af tolkemyndigheden. De enkeltemedlemmer af Tolkerådet udpeger selvderes repræsentanter og stedfortrædere fordisse.Medlemmerneorienterer
10
medlemmer. Udnævnelsen sker på baggrundaf indstilling fra ministerierne og DanskeHandicaporganisationer.Stk. 4.Tolkemyndigheden udarbejder enårlig beretning over tolkemyndighedensvirksomhed, herunder anvendelse af denfælles tolkeløsning. Beretningen forelæggesTolkerådet og indenrigs- og socialministeren.Stk. 5.Indenrigs- og socialministeren kanfastsætte nærmere regler om indstilling ogudnævnelse af Tolkerådets medlemmer ogfaste stedfortrædere for disse samt enforretningsorden.§ 19.Indenrigs- og socialministerenfremsætter forslag om revision af loven ifolketingsåret 2012-13.
Tolkemyndighedenrepræsentanter ogudpeger.”§ 15, stk. 3ophæves.
om,hvilkestedfortrædere de
Stk. 4-5, bliver herefter stk. 3-4.I§ 15, stk. 4udgår: ”indstilling og” og
”faste”.
§ 19 udgår.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013..