Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 174
Offentligt
1220839_0001.png
1220839_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Orientering vedr. telefonisk rådgivningstjeneste på børnebortførelses-områdetJeg vil med dette brev orientere udvalget om min beslutning om at nedlæggeden telefoniske rådgivningstjeneste, som i dag eksisterer på børnebortførel-sesområdet.Som det måske er udvalget bekendt, findes der en døgnbemandet telefon-rådgivning, som betjenes af medarbejdere i Social- og Integrationsministeri-et.Min beslutning om at nedlægge rådgivningslinjen er begrundet i, at der sidendens oprettelse er iværksat yderligere initiativer med henblik på en generelstyrkelse af området med fokus på en hurtig og effektiv behandling af sager-ne.Formålet med rådgivningslinjen er, at en forælder kan kontakte linjen akut,hvis der er en konkret begrundet mistanke (risiko) for, at den anden forælderuretmæssigt er ved at tage et fælles barn med ud af landet. Typisk vil denforurettede forælder først have kontaktet politiet – som jo er den myndighed,der har mulighed for fysisk at forhindre, at et barn bringes ud af landet.Udover vejledning om, at forælderen – hvis dette ikke allerede er gjort – børkontakte politiet straks, kan medarbejderen, der betjener linjen, sørge forkontakt til Ankestyrelsen, der kan træffe en midlertidig afgørelse om foræl-dremyndighed efter forældreansvarsloven, hvis det på baggrund af politietsoplysninger vurderes, at der er en konkret begrundet risiko for, at barnet erpå vej ud af landet.Formålet med linjen er ikke at yde generel rådgivning om børnebortførelser,idet en sådan rådgivning ydes i ministeriets almindelige kontortid.Linjen blev etableret i 2002 på baggrund af arbejdet i en tværministeriel ar-bejdsgruppe, der havde til opgave at analysere mulighederne for at forbedreog effektivisere hjælpen til efterladte forældre i sager om international bør-nebortførelse.
J.nr. 2012-8876Dato: 28. februar 2013
2
Som yderligere tiltag for at styrke indsatsen på området blev der også etab-leret en særlig hjemmeside for området: www.boernebortfoerelse.dk. Hjem-mesiden fungerer fortsat og er – sammen med politiet – den væsentligsteindgang på området. Hjemmesiden gennemgik i 2010 en fuldstændig revisi-on og er meget søgt.Herudover blev der nedsat et særligt kontaktudvalg med repræsentation fraalle relevante myndigheder på området.Endelig skal jeg nævne, at Rigspolitiet i november 2011, i samarbejde medFamiliestyrelsen, der på daværende tidspunkt fungerede som centralmyn-dighed på området, udarbejdede en skrivelse til alle politikredse om retnings-linjer for behandling af sager om børnebortførelse.Det er på den baggrund min vurdering, at de tiltag, som løbende er taget forat styrke området, i høj grad har overflødiggjort behovet for en døgnbeman-det telefonrådgivning, hvilket også understøttes af den statistik over opkaldtil linjen, som Ankestyrelsen løbende har ført. Jeg har derfor efter grundigeovervejelser besluttet at nedlægge rådgivningslinjen.Det er i den sammenhæng vigtig for mig at understrege, at nedlæggelsennaturligvis sker i tæt samarbejde med Ankestyrelsen og Rigspolitiet for fort-sat at sikre en hurtig og kompetent reaktion i de akutte situationer.
Med venlig hilsen
Karen Hækkerup