Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
DØGNINSTITUTIONERNE FOR BØRN & UNGE I DANMARKDØGNINSTITUTIONERNE I DANMARKDer er 7 døgninstitutionstyper i Danmark►Småbørnsinstitutionerne►Familieinstitutionerne►Nærmiljøinstitutionerne►Skole-behandlingshjemmene►De sikrede institutioner►Ungeinstitutionerne►DagbehandlingsinstitutionerneSe oversigt, adresser, websites, e-mailadresser og telefonnumre påwww.fadd.dkFor information om DØGNINSTITUTIONERNE i Danmark—kontakt FADD på[email protected]FADD - FORENINGEN AF DANSKE DØGNINSTITUTIONER FOR BØRN OG UNGEFADD er en interesseorganisation der, i socialpædagogisk faglige og politiskesammenhænge, repræsenterer medlemmerne på et professionelt og indfly-delsesfokuseret niveau.Foreningen repræsenterer ca. 90 % af alle danske døgninstitutioner.FADD har tillige medlemsinstitutioner fra Grønland og Færøerne
INVITATIONfraDØGN-INSTITUTIONERNEFOR BØRN & UNGEI DANMARK
►►►►►
Udgiver: Foreningen af Danske Døgninstitutioner for børn og unge (FADD)Copyright: Foreningen af Danske Døgninstitutioner for børn og ungeUdgivelsesår: 2012 (juni)Publikationen kan bestilles ved henvendelse til:[email protected]Og kan i øvrigt downloades fra foreningens hjemmeside:www.fadd.dk
►►►
Børn og unge harFORSKELLIGE BEHOVDøgninstitutionerne tilbyderDIFFERENTIEREDE LØSNINGER
De anbragte børn og unge fårforbedret deresINDIVIDUELLEMULIGHEDER
DØGNINSTITUTIONER FOR BØRN OG UNGE►Omsorg og professionalisme
DØGNINSTITUTIONERNE FOR BØRN & UNGE I DANMARKDenne pjece er skrevet til dig, der ikke kender os: Døgninstitutionerne, der ar-bejder med udsatte, truede og truende børn og unge.Bare så du ved vi er her… hvis du kender et barn eller en ung, der har brug foromsorg, støtte, vejledning, udvikling i et beskyttet og beskyttende, men ogsåinklusionsfremmende miljø.Vi har næsten altid været her. Og det bliver vi forhåbentligt ved med …En anbringelse på en døgninstitution sker i henhold til Servicelovens § 52 stk.3.8 på baggrund af en undersøgelse jf. § 50. Døgninstitutionens opgave er atsikre trivsel og udvikling ud fra det enkelte barns særlige behov for støtte.5 TESER FOR DØGNINSTITUTIONERNES ARBEJDE MED UDSATTE, TRUEDE OGTRUENDE BØRN OG UNGE1.2.3.4.5.Et livMEDarbejde og uddannelse er bedre end et liv UDENEt livUDENkriminalitet og misbrug er bedre end et liv MEDEt livMEDmulighed for at lære og forstå nyt er bedre end et liv UDENEt livMEDkompetencer til at kunne klare sig selv er bedre end et liv UDENEt livMEDsundhedsfremmende vaner er bedre end et liv UDEN
DØGNINSTITUTIONERNE FOR BØRN & UNGE I DANMARKKÆRE POLITIKER, SAGSBEHANDLER OG EMBEDSMAND (m/k)Og der ligger de så ... døgninstitutionerne i Danmark. Nogle på de mest mon-dæne adresser, andre på mere ydmyge lokaliteter. Mellem villaer og lejlighe-der. Mellem havudsigt og betonudsigt.Fælles for institutionerne er medarbejdernes fokus på, at de anbragte børn ogunge får mulighed for at opleve fordybelse, fred og ro. Og at få nye og andreerfaringer; herunder at blive klogere på, hvordan man kan lære at forbedresine livsvilkår og at leve med sine sår…Efter grundlæggende ændringer af synet på børn og udvikling op gennem ti-den og adskillige politiske reformer, fremstår døgninstitutionerne for børn ogunge i dag som moderne og professionelle socialpædagogiske centre, der til-byder socialpædagogiske ydelser. Kendetegnende for institutionerne er, at der24 timer i døgnet året rundt arbejdes professionelt, fokuseret, engageret ogvedvarende. Hvilket kun kan lade sig gøre, fordi der i en fast rytme hen overdøgnet kommer nye professionelle kræfter til.Døgninstitutionerne udgør til sammen en mangfoldig og bredspektret vifte afbehandlingstilbud for udsatte, truede og truende børn og unge. De socialpæ-dagogiske opgaver er spændt ud mellem på den ene side forventningen om, atresultaterne medfører samfundsmæssig inklusion og på den anden side frem-mer det enkelte barns og den enkelte unges personlige frisættelse.I dette krydsfelt er det døgninstitutionernes opgave at styrke de anbragtebørn og unges ressourcer og at medskabe forudsætningerne for, at disse børnog unge kan realisere deres konstruktive potentialer og ’vende tilbage’ tilsamfundet som selvstændige, deltagende, og ligeværdige borgere, der bidra-ger til samfundet. Som en del af den opgave arbejder barnet, familien, forvalt-ningen og døgninstitutionen sammen om at skabe mening og retning for detenkelte barns vej til et liv som aktiv samfundsborger.For at nå der til er begreber som medmenneskelighed, tydelighed, omsorg,viden, anerkendelse og respekt for barnets retsstilling helt centrale.Det vil vi alt sammen gerne vise frem. Du har derfor en stående invitation til etbesøg på en døgninstitution i din kommune.Du kan kontakte vores sekretariat på [email protected]Med venlig hilsen … og på gensynDøgninstitutionerne for børn og unge i Danmark
FAKTA►►►►►►
Der er ca. 130 døgninstitutioner for børn og unge fordelt i hele DanmarkAf de ca. 12.500 anbragte børn og unge i DK bor ca. 2100 på en døgninstitutionCa. 55 institutioner har intern skoleCa.25 institutioner har værksteder og ansatte faglærereCa. 75 institutioner har ansat socialrådgivereCa. 75 institutioner har ansat psykologer
DØGNINSTITUTIONER FOR BØRN OG UNGE►...når det er sværest
DØGNINSTITUTIONER FOR BØRN OG UNGE►Lige muligheder for alle