Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1206810_0001.png
1206810_0002.png
1206810_0003.png
1206810_0004.png
1206810_0005.png
1206810_0006.png
1206810_0007.png
1206810_0008.png
1206810_0009.png
1206810_0010.png
1206810_0011.png
1206810_0012.png
1206810_0013.png
1206810_0014.png
1206810_0015.png
1206810_0016.png
1206810_0017.png
1206810_0018.png
UDKAST
ForslagtilLov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration pådet sociale område og lov om forpligtende kommunale samarbejder(Konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn mv.)Social- og Integrationsministeriet§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012, som senestændret ved lov nr. 1380 af 23. december 2012 og ved lov nr. 1400 af 23. decem-ber 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 4indsættes somstk. 3 og 4:”Stk.3.Tilbud omfattet af krav om godkendelse, jf. § 4 i lov om socialtilsyn, skalvære godkendt af socialtilsynet for at kunne indgå i kommunens forsyning, jf. stk.2.Stk. 4.I tilfælde, hvor der er et akut behov for at placere en borger, og der ikkekan findes et egnet godkendt tilbud, kan et tilbud dog i op til 3 uger indgå i denkommunale forsyning uden godkendelse. Socialtilsynet, jf. lov om socialtilsyn § 2,orienteres om anvendelsen af det ikke-godkendte tilbud og kan, når særlige grundetaler for det, træffe afgørelse om, at det ikke-godkendte tilbud anvendes i yderlige-re 3 uger.”2.§ 5, stk. 7,affattes således:"Stk.7.Regionsrådet skal føre tilsyn med regionalt drevne tilbud efter §§ 103 og104, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, og regionalt drevne tilbud efter §§ 32 og 36, jf. § 5, stk. 1,nr. 2. Det gælder dog ikke for tilbud, hvor en kommune har indgået en generelaftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn. Regionsrådet kandelegere sin kompetence efter denne bestemmelse til socialtilsynet, jf. § 2 i lov omsocialtilsyn."3.I§ 7indsættes efter "§ 14": ", for så vidt angår tilbud, der ikke er omfattet af § 4 ilov om socialtilsyn".4.I§ 8indsættes efter "§ 14": ", for så vidt angår tilbud, der ikke er omfattet af § 4 ilov om socialtilsyn".5.§ 14, stk. 3,affattes således:”Stk. 3.Sociale tilbud m.v., der er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, kan kun regi-streres i Tilbudsportalen, hvis de er godkendt af socialtilsynet, jf. § 5 i lov om soci-altilsyn.”6.I§ 14, stk. 5,1. pkt.,udgår: ”om afgørelse om optagelse efter stk. 3 og”.7.§ 66affattes således:"§ 66.Anbringelsessteder for børn og unge kan være1) plejefamilier,2) kommunale plejefamilier,3) netværksplejefamilier,4) egne værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,5) opholdssteder for børn og unge eller6) døgninstitutioner, herunder delvis lukkede døgninstitutioner.Stk. 2.Det er en betingelse for, at der kan træffes afgørelse om anbringelse afbørn og unge efter § 52, stk. 3, nr. 4, 5 eller 7, i et anbringelsessted, at anbringel-
Side1af18
sesstedet er godkendt efter § 66 a, stk. 1, 3 eller 6, eller efter § 5 i lov om socialtil-syn."8.Efter § 66 indsættes:"§ 66 a.Plejefamilier og kommunale plejefamilier for børn og unge, jf. § 66, stk.1, nr. 1 og 2, skal være godkendt1) som generelt egnede af den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for socialtil-syn for det geografiske område, hvor plejefamilien bor, jf. §§ 2 og 5 i lov om social-tilsyn, eller2) som konkret egnede i forhold til et eller flere nærmere angivne børn eller unge afden anbringende kommune.Stk. 2.Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret egnede i forhold tilet bestemt barn eller en bestemt ung af kommunalbestyrelsen i den anbringendekommune.Stk. 3.Den kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien som konkret eg-nede, jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, skal i forbindelse med godkendelsen sikre, at pleje-familien gennemfører et kursus i at være plejefamilie. Medmindre særlige forholdgør sig gældende, skal kurset være gennemført, inden plejefamilien modtager etbarn eller en ung i pleje.Stk. 4.Den kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse af etbarn eller en ung i en plejefamilie, en kommunal plejefamilie eller en netværksple-jefamilie, jf. § 66, stk. 1, nr. 1-3, skal sikre, at plejefamilien under anbringelsen lø-bende gennemfører den fornødne efteruddannelse. Kommunalbestyrelsen i denanbringende kommune skal endvidere sikre den fornødne supervision i overens-stemmelse med plejeopgavens omfang.Stk. 5.Egne værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder, hvor denunge selv råder over sin egen bolig, jf. § 66, stk.1, nr. 4, skal være godkendt somkonkret egnede i forhold til den pågældende unge af kommunalbestyrelsen i denanbringende kommune.Stk.6.Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1, nr. 2, kan påklages efterreglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10 . Afgørelser efter stk. 2, 5 og 6, kan ikkeindbringes for anden administrativ myndighed.Stk. 7.Social- og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om godken-delse af og tilsyn med plejefamilier, kommunale plejefamilier, netværksplejefamilierog egne værelser mv., jf. stk. 1, 2 og 5, om grunduddannelse og supervision til ogefteruddannelse af plejefamilier, kommunale plejefamilier og netværksplejefamilier,jf. stk. 3 og 4, og om godtgørelse for netværksplejefamilier, jf. stk. 6.”9.§ 123, stk. 4,affattes således:"Stk. 4.Enhver form for magtanvendelse skal registreres og indberettes af til-buddet til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for barnets eller den ungesophold i tilbuddet, jf. §§ 9 – 9 a i lov om retssikkerhed og administration på detsociale område, og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn med tilbuddet,jf. § 2 i lov om socialtilsyn. Ved magtanvendelse, der har fundet sted over for etbarn eller en ung i et kommunalt eller regionalt tilbud, skal tilbuddet desuden orien-tere den kommunale eller regionale driftsherre om magtanvendelsen. Social- ogintegrationsministeren fastsætter nærmere regler om magtanvendelse og om regi-strering og indberetning heraf."10.§ 133, stk. 2,affattes således:"Stk. 2.Klager over indgreb efter § 126, som udføres af private leverandører,ansatte i regionale tilbud eller private leverandører i tilbud etableret af regionsrådet,kan påklages efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration pådet sociale område, jf. stk. 1. Klagen indsendes til den kommunalbestyrelse, derhar ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhedog administration på det sociale område. Kommunalbestyrelsen vurderer klagenefter § 66 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område."11.§ 133, stk. 3,ophæves.Stk. 4, bliver herefter stk. 3.
Side2af18
12.§ 136, stk. 1,affattes således:"§ 136.Optagelse i botilbud efter § 129 og enhver form for magtanvendelse,herunder magtanvendelse i forbindelse med foranstaltninger efter §§ 125-128, skalregistreres og indberettes af tilbuddet til den kommunalbestyrelse, der har ansvaretfor borgerens ophold i tilbuddet jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og administra-tion på det sociale område, samt til kommunalbestyrelsen i den kommune, derfører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om socialtilsyn. Har denborger, som indberetningen vedrører, ophold i et regionalt eller et kommunalt botil-bud, skal tilbuddet desuden orientere den kommunale eller regionale driftsherre ommagtanvendelsen. "13.I§ 140indsættes somstk. 7:”Stk. 7.Når en handleplan indebærer, at barnet eller den unge anbringes på etanbringelsessted efter § 66 eller visiteres til et behandlingstilbud for stofmisbrugereefter § 101, skal relevante dele af handleplanen udleveres til tilbuddet.”14.I§ 141indsættes somstk. 5:”Stk. 5.Når en handleplan indebærer, at en personvisiteres til et socialt døgntil-bud efter §§ 107, 108, 109 eller 110 eller til et behandlingstilbud for stofmisbrugereefter § 101, skal relevante dele af handleplanen udleveres til tilbuddet.”15.Overskriftentilkapitel 26affattes således:”Opfølgning, tilsyn og betaling for tilsynet”16.Overskriften før § 14, §§ 142, 143og145ophæves, ogoverskriftenfør§ 146ophæves.17.I§ 148, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter "§ 148 a": "og lov om socialtilsyn."18.I§ 148indsættes somstk. 3:"Stk. 3.Hvis den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold itilbuddet jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-råde, i forbindelse med tilsynet efter stk. 1 bliver opmærksom på bekymrende for-hold i et tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn, skal kommunalbestyrelsenunderrette den kommunalbestyrelse, som efter § 2 i lov om socialtilsyn har ansvarfor det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet."19.§ 148 aaffattes således:”§148 a.Kommunalbestyrelsen fører generelt driftsorienteret tilsyn med egnetilbud efter denne lov og med private tilbud efter denne lov, som er beliggende ikommunen, og som ikke er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn. Det driftsorienterdetilsyn omfatter tilsyn med tilbuddenes personale, bygninger og økonomi.Stk. 2.Tilsynet efter stk. 1 omfatter dog ikke tilbud, hvor en anden kommunalbe-styrelse eller et regionsråd har indgået aftale om anvendelse af samtlige pladser itilbuddet og om tilsyn.Stk. 3.Tilsynet med plejefamilier og kommunale plejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr. 1og 2, der er godkendt som konkret egnede efter § 66 a, stk. 1, nr. 2, eller net-værksplejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr. 3, og egne værelser m.v., jf. § 66, stk. 1, nr.4.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan delegere sin kompetence efter denne be-stemmelse til socialtilsynet, jf. lov om socialtilsyn § 2.Stk. 5.Social- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om detdriftsorienterede tilsyn efter denne bestemmelse.20.I§ 151, stk. 1,udgår ", jf. § 148 a,".21.I§ 151,indsættes somstk. 3:”Stk.3.Kommunalbestyrelsens forpligtelse efter stk. 1 og 2 gælder ikke tilbud,som er omfattet af socialtilsynet, jf. § 4 i lov om socialtilsyn.”
Side3af18
§2I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgø-relse nr. 930 af 17. september 2012, som ændret ved § 7 i lov nr. 326 af 11. april2012 og § 13 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 16indsættes somstk. 2:"Stk. 2.Driftsorienteret tilsyn med visse sociale tilbud, jf. § 4 i lov om socialtilsyn,udføres dog af socialtilsynet, jf. § 2 i lov om socialtilsyn.."Økonomi- og Indenrigsministeriet§3I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf. lovbekendtgørelse nr. 50 af 15.januar 2010, som ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011 og § 1 i lov nr. 587af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 1, stk. 2, nr. 2, litra c,ændres "§ 16" til: "§ 16, stk. 1,"2.I§ 1, stk. 2, nr. 4, litra a,ændres ”§ 11, stk. 3” til: ”§ 11, stk. 4”.3.I§ 1, stk. 2, nr. 4, litra a,ændres ”, § 142, stk. 5, § 144 og § 149” til: ”og § 148a”.4.I§ 1, stk. 2, nr. 4, litra b,ændres "§ 16" til: "§ 16, stk. 1,".§4Loven træder i kraft den 1. november 2013.
Side4af18
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund for lovforslaget2. Ændringer som følge af lov om socialtilsyn3. Ændringer af reglerne om indberetning af og klage over magtanvendelse.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Høring11. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
1. Indledning og baggrund for lovforslagetRegeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Kon-servative Folkeparti indgik i oktober 2012 aftale om ”Et Nyt Socialtilsyn”. Partierneønsker med aftalen, at der skal ske grundlæggende ændringer af godkendelsen afog tilsynet med de sociale tilbud m.v. Partierne er enige om, at der skal stilles langthøjere krav til den faglige kvalitet af de tilbud, som huser de mest udsatte borgere.Desuden skal der sikres en større professionalisme samt uafhængighed i tilsynet.Dette lovforslag udmønter sammen med forslag til lov om socialtilsyn aftalen om”Et Nyt Socialtilsyn”.Som led i forslaget til lov om socialtilsyn udpeges fem kommuner, som er ansvarli-ge for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med de sociale tilbud, der er om-fattet af loven. Kommunalbestyrelserne, som varetager denne funktion, betegnessocialtilsyn. Derudover indgår det bl.a. i lovforslaget, at der stilles krav om, at fleretilbud skal godkendes for at kunne indgå i den kommunale forsyning, at der stilleskrav om, at alle tilbud efter en samlet vurdering skal have den fornødne fagligekvalitet og økonomiske bæredygtighed, og at der opstilles kvalitetsindikatorer forbedømmelsen af tilbuddene.Dette lovforslag indeholder konsekvensændringer i lov om social service (service-loven), lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikker-hedsloven) og lov om forpligtende kommunale samarbejder som følge af forslagettil lov om socialtilsynHerudover indeholder lovforslaget forslag til indholdsmæssige ændringer af regler-ne om indberetning af og klage over magtanvendelse efter serviceloven..2. Ændringer som følge af lov om socialtilsynForslagene til en ny ordning for godkendelse af og tilsyn med visse sociale tilbudmedfører en række konsekvensændringer i serviceloven, retssikkerhedsloven oglov om forpligtende kommunale samarbejder. Ændringerne er primært af redaktio-nel karakter med henblik på at tilpasse reglerne til den nye socialtilsynslov.Som konsekvens af forslaget til lov om socialtilsyn foreslås følgende indholdsmæs-sige ændringer i serviceloven:Det foreslås, at kommunerne får mulighed for i akutte situationer at anven-de ikke-godkendte tilbud i en 3-ugers periode med mulighed for forlængel-se i yderligere 3 uger, hvis det ikke er muligt at finde et egnet, godkendt til-
Side5af18
bud. Herefter skal der findes et godkendt tilbud til borgeren. Der henvisestil forslagets § 1, nr. 1.Det foreslås at indføre en pligt til, at kommunerne, hvis der er udarbejdeten handleplan for støtten til borgeren efter servicelovens §§ 140 eller 141,skal udlevere handleplanen til det konkrete tilbud, der indgås aftale med.Der henvises til forslagets § 1, nr. 13 og 14.Den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for en borgers ophold i et botil-bud, jf. §§ 9 – 9 b i retssikkerhedsloven, får pligt til at underrette socialtilsy-net, hvis kommunen får oplysninger om bekymrende forhold i tilbuddet. Detkan f.eks. være oplysninger om magtanvendelse, som ikke bliver indberet-tet, eller oplysninger om uhensigtsmæssig adfærd fra tilbuddets ansatte.Forslaget skal ses i sammenhæng med, at socialtilsynet også får pligt til atunderrette den, kommune, der har ansvaret for borgerens ophold, hvis so-cialtilsynet bliver opmærksom på bekymrende oplysninger om tilbuddet,som kan relevans for borgerne i tilbuddet. Der henvises til forslagets § 1,nr. 18, og til § 10 i forslag til lov om socialtilsyn.Det foreslås, at de kommunalbestyrelser, der skal føre driftsorienteret tilsynefter servicelovens § 148 a, får mulighed for at delegere sin kompetence tilsocialtilsynet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9.3. Ændringer af reglerne om indberetning af og klage over magtanvendelseVed lov nr. 550 af 26. maj 2010 om ændring af lov om retssikkerhed og administra-tion på det sociale område og lov om social service (sammenhæng mellem visitati-onskompetence og finansieringsansvar på det specialiserede social område) blevdet vedtaget, at en persons oprindelige opholdskommune fortsat skal være hand-lekommune i forhold til hjælp efter serviceloven, når denne kommune eller en an-den offentlig myndighed har medvirket til, at en person får ophold i et socialt botil-bud eller lignende for voksne eller nærmere angivne institutioner i en anden kom-mune end den oprindelige opholdskommune.Med lovændringen blev der imidlertid ikke foretaget konsekvensændring af regler-ne om, at klage over magtanvendelsesindgreb, der foretages i et botilbud, der hø-rer under en region, i henhold til servicelovens § 126, jf. § 133, stk. 3, skal rettes tilregionsrådet. Regionsrådet er dermed fortsat, i strid med lovændringen i retssik-kerhedsloven af handle- og opholdskommunereglerne, pålagt en direkte myndig-hedsbeføjelse i forhold til den borger, der udsættes for magtanvendelsen.Som følge heraf foreslås med dette lovforslag, at servicelovens § 133, stk. 3 op-hæves, og at det i stedet anføres i servicelovens § 133, stk. 2, at klager over ind-greb efter servicelovens § 126, der udføres af private leverandører, og af ansatte iregionale tilbud, herunder af private leverandører i tilbud etableret af regionsrådet,skal sendes til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold itilbuddet jf. §§ 9 - 9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-deMed lovforslaget foreslås tillige at præcisere sagsgangen ved indberetninger afmagtanvendelse efter serviceloven i forhold til børn og unge samt voksne. Der eralene tale om ændringer, der en konsekvens af ændringerne i godkendelses- ogtilsynsreglerne. Der således ikke tale om indholdsmæssige ændringer i magtan-vendelsesreglerne. I forbindelse med gennemførelse af lovgivningen vil der ske defornødne konsekvensrettelser i hhv. bekendtgørelse nr. 1093 af 21. september2010 om magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet,og i bekendtgørelse nr. 732 af 29. juni 2012 om magtanvendelse og andre indgrebi selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige sikkerhedsforanstalt-ninger for voksne og modtagepligt i boformer efter serviceloven,
Side6af18
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerDer er i forbindelse med aftalen mellem regeringen og Enhedslisten om finanslo-ven for 2013 afsat en ramme på i alt 140 mio. kr. i 2013-16 til dækning af de sam-lede offentlige merudgifter til aftalen om ”Et Nyt Socialtilsyn”.Udgifterne til dette lovforslag fordeler sig med 0,1 mio. kr. i 2013 og 0,4 mio. kr. ifra 2014 og frem, som afsættes til indførelse af underretningspligt fra de visiteren-de kommuner til socialtilsynet.De økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.10. HøringUdkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende organisationer m.v.:3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,Akkreditering Danmark, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, AOF-Danmark, BlåKors, Brugerforeningen for aktive stofmisbrugere, BUPL - Forbundet af Pædagogerog Klubfolk, Børn og Familier, Børne- og kulturchefforeningen, Børnerådet, Børne-sagens Fællesråd, Børn og Familier, Børns Vilkår, Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab, Dansk Erhverv Danske Fysiotera-peuter, Danske Handicaporganisationer, Dansk Industri (DI), Danske Regioner,Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Advokater, DanskeÆldreråd, Datatilsynet, De Samvirkende Menighedsplejer, Den Danske Dommer-forening, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus, Den Sociale Udviklingsfond(SUF), Den Uvildige Konsulentordning på handicapområdet - DUKH, DLO,Ergoterapeutforeningen, FBU - ForældreLANDSforeningen, FOA - Fag og Arbejde,FOLA, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Socialchefer i Dan-mark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Frederiksberg Kommune, FrelsensHær, Frie Funktionærer, FTF, Faaborg-Midtfyn Kommune, Gadejuristen, HjørringKommune, Holbæk Kommune, Institut for Menneskerettigheder, KFUK’s SocialeArbejde, KFUM’s Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL, Kristelig Arbejdsgiverfor-ening, Kristelig Fagbevægelse, Kristelig forening for bistand for Børn og Unge,Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre, Landsforeningen BOPAM, Landsfor-eningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen LEV, Landsforeningen af Opholds-steder, og Skole- og Behandlingstilbud (LOS), Landsforeningen af nuværende ogtidligere psykiatribrugere LAP, Landsforeningen af væresteder for stofafhængigeog tidligere stofafhængige (LVS), Landsforeningen Bedre Psykiatri, Landsforenin-gen for Human Narkobehandling, Landsforeningen for Pårørende til Stofmisbruge-re, Landsforeningen Sind, LO, Missionen blandt hjemløse, Organisationen af Selv-ejende Institutioner (OSI), Plejefamiliernes Landsforening, Pårørendegrupper forSvage Ældre, Retssikkerhedsfonden, Revas, Rigsrevisionen, Rådet for SocialtUdsatte, Selveje Danmark, Silkeborg Kommune, Sjældne Diagnoser, Socialt LederForum, Statsforvaltningerne, Socialt Udviklingscenter (SUF), SocialpædagogernesLandsforbund, TABUKA, Ungdommens Vel, Ungdomsringen, ULF Udviklings-hæmmedes Landsforbund, Ældreforum, Ældre Sagen og Ældremobiliseringen.
Side7af18
11. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenNegative konsekvenser/merudgifterMerudgifter i kommuner-ne på 0,1 mio. kr. i 2013og 0,4 mio. kr. i fra 2014og frem.Samtlige økonomiskekonsekvenser af lov-forslaget er administrati-ve.IngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssige konse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
IngenIngenIngenIngen
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Til stk. 3Forslaget er en parallel til § 5, stk. 2, i forslag til lov om socialtilsyn, hvori det fore-slås, at socialtilsynets godkendelse er en betingelse for, at kommunalbestyrelsernemå anvende de tilbud, som er omfattet af lov om socialtilsyn, jf. forslag til lov omsocialtilsyn § 4, stk. 1.. Det foreslås således også at skrive dette eksplicit ind i ser-viceloven i sammenhæng med den almindelige bestemmelse om kommunernesforsyningsforpligtelse i servicelovens § 4.
Til stk. 4Den foreslåede bestemmelse giver mulighed for, at en kommune kan lade et ikke-godkendt tilbud indgå i den kommunale forsyning i op til 3 uger, hvis det ikke ermuligt at finde en plads til borgeren i et godkendt tilbud. Det forudsættes således,at den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for indsatsen over for borgeren, jf. §§9 – 9 b i retssikkerhedsloven fx har undersøgt på Tilbudsportalen, om der skullevære en egnet plads.Bestemmelsens anvendelse er en mulighed for kommuner, som akut har behovfor at placere fx en meget udadreagerende borger i et tilbud, og hvor der enten erbehov for at kommunen opretter et særligt tilbud, som kan godkendes efter § 5 i lovom socialtilsyn, eller for, at der bliver en ledig plads i et eksisterende egnet tilbud.Det forudsættes således, at kommunen hurtigt går i gang med at finde en mereholdbar løsning.Den visiterende kommune skal orientere socialtilsynet om anvendelsen af det ikke-godkendte tilbud, og socialtilsynet kan efterfølgende, hvis der foreligger særligegrunde, træffe afgørelse om, at det ikke-godkendte tilbud kan anvendes i yderlige-re 3 uger. Herefter skal den pågældende placeres i et godkendt tilbud. De særlige
Side8af18
grund kan fx være, at en etablering af et egnet tilbud er i gang, og at der er max 3uger, til det kan tages i brug, eller at den ansvarlige kommunalbestyrelse ved sik-kert, at der inden for 3 uger, vil blive en ledig plads i et egnet, godkendt tilbud.Til nr. 2Af den gældende § 5, stk. 7, i serviceloven fremgår det, at regionsrådet fører tilsynmed de tilbud, som det har etableret efter aftale med kommunerne i regionen, jf.lovens § 5, stk. 1, 3 og 6.Det foreslås som en konsekvens af, at også de regionale tilbud, som er oplistet i§ 4 i forslag til lov om socialtilsyn, underlægges godkendelse og driftstilsyn fra so-cialtilsynet Det indebærer, at regionsrådet efter bestemmelsen fremover alene skalføre tilsyn med regionale særlige dag- og klubtilbud, jf. servicelovens §§ 32 og 36samt regionale tilbud efter servicelovens §§ 103 (beskyttet beskæftigelse) og 104(aktivitets- og samværstilbud).Som efter gældende ret omfatter regionsrådet tilsyn ikke regionale tilbud, som harindgået en generel aftale med en kommunalbestyrelse om anvendelse af samtligepladser og om tilsyn.Det foreslås desuden, at regionsrådet får mulighed for at delegere sin kompetenceefter bestemmelsen til socialtilsynet, jf. § 2 i forslag til lov om socialtilsyn, i lighedmed, hvad der foreslås for de kommunalbestyrelser, der skal føre driftsorienterettilsyn efter § 148 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 19.Når et regionsråd på denne måde delegerer sin kompetence til at varetage en op-gave til en anden myndighed (socialtilsynet) betyder det, at socialtilsynet udførerden faktiske opgave og træffer afgørelse på vegne af regionsrådet. Ansvaret –herunder det økonomiske - bevares i regionsrådet.Til nr. 3-4Ifølge den gældende servicelovs §§ 7 og 8 skal henholdsvis kommunalbestyrelsenog regionsrådet give oplysninger til Tilbudsportalen om egne tilbud samt om tilbud,de har godkendt eller indgået aftaler med.Efter forslaget til lov om socialtilsynet bliver det socialtilsynet, der får pligt til at giveoplysninger til Tilbudsportalen om de tilbud, der er omfattet af socialtilsynet. §§ 7og 8 i serviceloven foreslås derfor ændret som konsekvens heraf.
Til nr. 5-6Som konsekvens af, at reglerne om godkendelse af sociale tilbud foreslås flyttet fraserviceloven til lov om socialtilsyn, foreslås godkendelsesreglerne i servicelovens §14 ændret. Det foreslås således med lovforslagets § 1, nr. 5, at en optagelse påTilbudsportalen for sociale tilbud omfattet af forslag til lov om socialtilsyn, kræveren godkendelse efter reglerne i lov om socialtilsyn.I nr. 6 foreslås en redaktionel ændring af servicelovens § 14, stk. 5, således athenvisningen til de regler i § 14, stk. 3, der nu er flyttet til lov om socialtilsyn, udgår.Til nr. 7Det foreslås at ændre servicelovens § 66 som en konsekvens af, at plejefamilier,kommunale plejefamilier, opholdssteder og døgninstitutioner fremover skal god-kendes som generelt egnede af de ansvarlige socialtilsyn, jf. forslag til lov om soci-altilsyn § 2.Det fremgår af den foreslåede servicelovs § 66, stk. 2, at det er en betingelse for,at der kan træffes afgørelse om anbringelse af børn og unge efter § 52, stk. 3, nr.4, 5 og 7, i et af de oplistede anbringelsessteder, at anbringelsesstedet er god-kendt efter § 66 a, stk. 1, nr. 2, stk. 3 eller stk. 6, eller efter § 5 i lov om socialtilsyn.
Side9af18
Til nr. 8Indsættelse af en nye § 66 a i serviceloven foreslås som en konsekvens af, at god-kendelsen af plejefamilier og kommunale plejefamilier fremover skal godkendessom generelt egnede af socialtilsynene, jf. §§ 2 og 5 i forslag til lov om socialtilsyn.Bestemmelserne om godkendelse i servicelovens § 142 foreslås således samtidigophævet, jf. bemærkningerne til nr. 16 nedenfor.Til stk. 1Det følger af bestemmelsen, at plejefamilier og kommunale plejefamilier for børnog unge, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, skal være godkendt enten som generelt egnedeaf socialtilsynet, jf. § 5 i forslag til lov om socialtilsyn, eller som konkret egnede afden anbringende kommune.Godkendelsen af familier som konkret egnede er forbeholdt de tilfælde, hvor der eren særlig relation mellem plejefamilien og barnet, som gør, at der kan undtages frakravet om, at plejefamilien godkendes som generelt egnet efter den foreslåede lovom socialtilsyn.Anbringelsen i en konkret godkendt plejefamilie er en måde at sikre, at børn oguge, som har en særlig relation til en familie, kan anbringes i plejefamilien, uansetplejefamilien ikke kan godkendes som generelt egnet efter den foreslåede lov omsocialtilsyn.Det kan være, hvis en familie og barnets biologiske familie har en særlig relation,eller at der er tale om en familie, som bor i barnets nærmiljø, og at barnet som enkonsekvens af anbringelsen kan fortsætte skolegangen på samme skole.Der kan også være tale om en plejefamilie, der ikke længere kan opnå en generelgodkendelse, men hvor et barn gennem periode har været anbragt i familien oghvor det f.eks. af hensyn til kontinuiteten vurderes relevant at opretholde anbrin-gelsen af netop dette barn.Den konkrete godkendelse kan alene anvendes, hvor der er helt konkrete holde-punkter, som kan begrunde, at matchningen mellem den konkrete familie og detkonkrete barn vægter tungere end at søge at placere barnet i en anden, genereltgodkendt plejefamilie.Den anbringende kommune, som ønsker at godkende en plejefamilie som konkretegnet, skal altid i godkendelsen af familien og i afgørelsen om valg af konkret an-bringelsessted for familien, begrunde, hvorfor matchning mellem barn og plejefami-lie begrunder en konkret godkendelse af plejefamilien og en anbringelse i den kon-krete familie.Den anbringende kommune skal endvidere i alle tilfælde, hvor den anbringer etbarn eller en ung i en konkret godkendt plejefamilie, sikre en tæt opfølgning påindsatsen i plejefamilien og barnet som led i det løbende personrettede tilsyn.Til stk. 2Den foreslåede bestemmelse svarer til den gældende servicelovs § 142, stk. 2,som foreslås ophævet, jf. også bemærkningerne til nr. 16 neden for. Der er ikketiltænkt indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.Det bemærkes, at der i den gældende § 142, stk. 9 er en regel om, at netværksple-jefamilier skal have dækket deres omkostninger i forbindelse med barnets eller denunges ophold og efter en konkret vurdering kan få hel eller delvis hjælp til dækningaf tabt arbejdsfortjeneste.Det foreslås, at dette element udgår af lovteksten, og at bestemmelsen i stedetreguleres i en ny bekendtgørelse om plejefamilier som led i de generelle ændrin-
Side10af18
ger på godkendelses- og tilsynsområdet. Der påtænkes herved ikke en ændring afden gældende retstilstand.Til stk. 3Den foreslåede bestemmelse svarer i det store hele til den gældende servicelovs§ 142, stk. 3, som foreslås ophævet, jf. bemærkningerne til nr. 16 nedenfor.Det foreslås med bestemmelsen, at de kommuner, som godkender en plejefamilie,en kommunal plejefamilie eller en netværksplejefamilie somkonkret egnet,harpligt til at sikre, at plejefamilien gennemfører et kursus i at være plejefamilie(grundkursus).Ændringen skal ses i sammenhænge med den foreslås § 5, stk. 6, i det samtidigtfremsatte forslag til lov om socialtilsyn, hvorefter den kommune, der har ansvaretfor socialtilsynet, og som godkender en plejefamilie eller en kommunal plejefamiliesomgenerelt egnet,har forpligtelsen til at tilbyde familien grundkurset.Det fremgår af den gældende servicelovs § 142, stk. 3, at kurset ”somminimum[skal]have en varighed svarende til 4 hele kursusdage”.Det foreslås, at dette element udgår af lovteksten, og at bestemmelsen i stedetreguleres i en ny bekendtgørelse om plejefamilier som led i de generelle ændrin-ger på godkendelses- og tilsynsområdet. Der påtænkes herved ikke en ændring afden gældende retstilstand.Til stk. 4Den foreslåede bestemmelse svarer i det store og hele til den gældende service-lovs § 142, stk. 4, som foreslås ophævet, jf. nr. 16 neden for.Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den kommunalbestyrelse, der træfferafgørelse om anbringelse af et barn eller en ung i en plejefamilie, en kommunalplejefamilie eller en netværksplejefamilie, skal sikre, at plejefamilien under anbrin-gelsen løbende gennemfører den fornødne efteruddannelse og får den fornødnesupervision i overensstemmelse med plejeopgavens omfang.Det fremgår endvidere af den gældende § 142, stk. 4, at efteruddannelsen samletset skal svare til mindst 2 hele kursusdage årligt og, at hvis flere kommuner træfferafgørelse om anbringelse af et barn eller en ung i den samme plejefamilie, skalhver kommune som minimum sikre plejefamilien kommunens forholdsmæssige delaf de 2 årlige kursusdage.Det foreslås, at dette element udgår af lovteksten, og at bestemmelsen i stedetreguleres i en ny bekendtgørelse om plejefamilier som led i de generelle ændrin-ger på godkendelses- og tilsynsområdet. Der påtænkes herved ikke en ændring afden gældende retstilstand.Af den gældende servicelovs § 142, stk. 5, fremgår at den kommunalbestyrelse,der har truffet afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung i en kommunal ple-jefamilie, jf. den gældende servicelovs § 66, nr. 2, skal sikre, at den kommunaleplejefamilie under anbringelsen løbende modtager yderligere efteruddannelse ogsupervision i overensstemmelse med plejeopgavens omfang. Det fremgår endvide-re, at kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune skal endvidere sikre, atder er taget stilling til spørgsmål om den kommunale plejefamilies arbejdsvilkår ioverensstemmelse med plejeopgavens omfang.Det foreslås, at dette element udgår af lovteksten, og at bestemmelsen i stedetreguleres i en ny bekendtgørelse om plejefamilier som led i de generelle ændrin-ger på godkendelses- og tilsynsområdet. Der påtænkes herved ikke en ændring afden gældende retstilstand.
Side11af18
Til stk. 5Den foreslåede bestemmelse svarer til den gældende bestemmelse i servicelovens§ 142, stk. 6, som foreslås ophævet, jf. også bemærkningerne til nr. 16 neden for.Det foreslås således, at den anbringende kommune kan godkende egne værelser,kollegier og kollegielignende opholdssteder, hvor den unge selv råder over sinegen bolig, som konkret egnede. Egne værelser mv. kan have visse fælles facilite-ter, ligesom der kan ydes en begrænset personlig støtte til de unge på stedet.En konkret godkendelse af sådanne anbringelsessteder må ikke anvendes for atomgå de krav til opholdssteder og døgninstitutioner, som følger af forslaget om lovom socialtilsyn. Det er ikke muligt at trække en klar skillelinje mellem egne værel-ser, som kan godkendes af den anbringende kommune som konkret egnede, ogopholdssteder eller døgninstitutioner, som skal godkendes af socialtilsynet efterden foreslåede § 5 i det samtidigt fremsatte forslag til lov om Socialtilsyn. Men detforhold, at der bor flere børn eller unge med ensartede problematikker i sammebygning, at der er fælles servicearealer, fastansat personale og måske en fællesledelse taler for, at tilbuddet bør godkendes som generelt egnet efter lov om social-tilsyn frem for som konkret egnet efter servicelovens § 66 a, stk. 1, nr. 2.Den anbringende kommune skal i alle tilfælde, hvor den anbringer et barn eller enung i en konkret på eget værelse mv., sikre en tæt opfølgning på indsatsen ogbarnet som led i det løbende personrettede tilsyn.Til stk. 6Den foreslåede bestemmelse svarer i det store og hele til den gældende bestem-melse i servicelovens § 142, stk. 8, som foreslås ophævet, jf. bemærkningerne tilnr. 16 neden for.Det foreslås, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1 om godkendelse afen plejefamilie eller en kommunal plejefamilie som konkret egnet som hidtil kanpåklages efter reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10, jf. også servicelovens§ 166.Der ændres med den foreslåede bestemmelse ikke ved, at afgørelse om afslag påen godkendelse som netværksplejefamilie samt kommunalbestyrelsens afgørelserom grundkursus, efteruddannelse, supervision og konkret godkendelse af egneværelser mv. ikke kan påklages.Der fremgår af den gældende § 142, stk. 8, at kommunalbestyrelsens beslutningom, hvorvidt godkendelse kan ske som plejefamilie eller som kommunal plejefami-lie eller om, hvorvidt godkendelsen skal være konkret eller generelt, ikke kan på-klages. Det foreslås at ophæve denne begrænsning i klageadgangen som led i, atsocialtilsynene efter det samtidigt fremsatte forslag til lov om socialtilsyn fremoverskal godkende plejefamilier og kommunale plejefamilier som generelt egnede.Til stk. 7Den foreslåede bestemmelse svarer til de gældende bestemmelser i servicelovens§ 142, stk. 10 og 11, som foreslås ophævet, jf. bemærkningerne til nr. 16 nedenfor, idet bemyndigelsesbestemmelserne for samles i ét stykke.I den bekendtgørelse, hvor bemyndigelsen vil blive udnyttet, skal bl.a. videreføresde krav om grund og efteruddannelseskursernes varighed, som er anført oven for,og som med den foreslåede nr. 16, udgår af § 142, som led i den generelle revisi-on af området. Desuden vil der bliver fastsat nærmere regler om forholdet mellemgenerelle godkendelser foretaget af socialtilsynet, jf. § 5,og konkrete godkendelserefter den i denne lov foreslåede § 66 a, stk. 1, nr. 2.Til nr. 9-12
Side12af18
Med de foreslåede ændringer i § 1, nr. 9-12 af § 123, stk. 4, § 133, stk. 2, og § 36,stk. 1, i serviceloven gennemføres princippet om, at det er kommunalbestyrelsen iden kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet jf. §§ 9og 9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, herundervurdere klager over magtanvendelse efter servicelovens § 126 i medfør af retssik-kerhedslovens § 66.Med forslagene foreslås, at dette også skal gælde i forhold til magtanvendelse overfor borgere, der har ophold i regionale tilbud eller i private tilbud, der drives efteraftale med et regionsråd. Som konsekvens heraf foreslås § 133, stk. 4, i servicelo-ven ophævet.Ændringen er en konsekvens af de ændrede opholds- og handlekommune regler,der følger af lov nr. 550 af 26. maj 2010 om ændring af lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område og lov om social service (Sammenhæng mel-lem visitationskompetence og finansieringsansvar på det specialiserede socialom-råde).Indberetning og registrering af foretagne magtanvendelse skal ske under iagttagel-se af de almindelige regler i forvaltningsloven og persondataloven. Der henvises tilafsnit. 2.3.1.2-2.3.1.3 i de almindelige bemærkninger til forslag til lov om socialtil-syn.Til nr. 9Det foreslås således, at registrerede magtanvendelser fortsat skal indberettes tilden kommunalbestyrelse, der har ansvaret for barnets eller den unges ophold itilbuddet, jf. §§ 9-9bi retssikkerhedsloven.Det foreslås samtidig, at indberetningen også skal sendes til socialtilsynet, jf. for-slag til lov om socialtilsyn § 2.Magtanvendelse over for børn og unge skal registreres og indberettes efter regler-ne i magtanvendelsesbekendtgørelsen for børn og unge, jf. bekendtgørelse 1093af 21. september 2010. Det er tilbuddet, der skal foretage registrering og indberet-ning til kommunalbestyrelsen og socialtilsynet.Med den samtidige indberetning til henholdsvis den ansvarlige kommunalbestyrel-se og til socialtilsynet sikres det, at både de ansvarlige myndigheder for det per-sonrettede tilsyn og for det driftsorienterede tilsyn kan reagere i forhold til den fore-tagne magtanvendelse:1) Den ansvarlige kommunalbestyrelse for det personrettede tilsyn i forhold tilovervejelser om at yde ankevejledning mv., og i forhold til at vurdere, omden foretagne magtanvendelse giver anledning til fornyede overvejelser el-ler beslutninger om den støtte, der gives.2) Socialtilsynet i forhold til, om den foretagne magtanvendelse giver anled-ning til for eksempel at påpege behov for ændringer i tilrettelæggelsen afarbejdet i tilbuddet, så anvendelsen af magt reduceres mest muligt.Finder magtanvendelsen sted i et regionalt eller kommunalt tilbud, skal tilbuddetefter forslaget desuden orientere den kommunale eller regionale driftsherre ommagtanvendelsen Forslaget skal bidrage til, at driftsherren så tidligt som muligt kanforetage en vurdering af, om magtanvendelsesforløbet giver anledning til ændrin-ger i driften af tilbuddet.Endelig indeholder den foreslåede bestemmelse som i den gældende servicelovs §123, stk. 4, en bemyndigelse til, at social- og integrationsministeren fastsætterregler om magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf. Der er ikketilsigtet ændringer i forhold til den gældende bestemmelse.Til nr. 10
Side13af18
Det foreslås, at servicelovens § 133, stk. 2, affattes således, at klager over indgrebefter servicelovens § 126, der udføres af private leverandører, ansatte i regionaletilbud eller private leverandører i tilbud etableret af regionsrådet, kan påklages efterreglerne i retssikkerhedslovens kap. 10. Det er i givet fald den kommunalbestyrel-se, der har ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet, jf. §§ 9-9 b i retssikkerhedslo-ven, der skal behandle klagen, herunder genvurdere klagen efter retssikkerhedslo-vens § 66. Hermed præciseres, at det er den kommune, der er handlekommune iforhold til hjælp efter serviceloven, der også er den rette myndighed til at behandleen klage over et indgreb. Og hermed bringes § 133, stk. 2, i overensstemmelsemed lov nr. 550 af 26. maj 2010 om sammenhæng mellem visitationskompetenceog finansieringsansvar på det specialiserede socialområde.Der er i øvrigt ikke med bestemmelsen tilsigtet ændringer i forhold til gældende ret.Til nr. 11Forslaget er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 10.Til nr. 12Det foreslås i § 136, stk. 1, at optagelse i botilbud efter servicelovens § 129 ogenhver form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse medforanstaltninger efter §§ 125-128 i serviceloven, fortsat skal indberettes til denkommunalbestyrelse, der har ansvar for borgerens ophold i tilbuddet, §§ 9 og 9 bi retssikkerhedsloven.Det foreslås samtidig, at indberetningen også skal sendes til socialtilsynet, jf. § 2 iforslag til lov om socialtilsyn, eller den kommunalbestyrelse, der fører driftsoriente-ret tilsyn med det pågældende tilbud, jf. § 148 a i serviceloven, jf. forslagets § 1,nr. 19.Med den samtidige indberetning til henholdsvis den ansvarlige kommunalbestyrel-se og til socialtilsynet sikres det, at både de ansvarlige myndigheder for det per-sonrettede tilsyn og for det driftsorienterede tilsyn kan reagere i forhold til den fore-tagne magtanvendelse:1) Den ansvarlige kommunalbestyrelse for det personrettede tilsyn i forhold tilovervejelser om at yde ankevejledning m.v., herunder ankevejledning i for-bindelse med akutindgreb efter servicelovens § 126, og i forhold til at vur-dere, om den foretagne magtanvendelse giver anledning til fornyede over-vejelser eller beslutninger om den støtte, der gives.2) Socialtilsynet i forhold til, om den foretagne magtanvendelse giver anled-ning til for eksempel at påpege behov for ændringer i tilrettelæggelsen afarbejdet i tilbuddet, så anvendelsen af magt reduceres mest muligt.Finder magtanvendelsen sted i et regionalt eller kommunalt tilbud, skal tilbuddetefter forslaget desuden orientere den kommunale eller regionale driftsherre ommagtanvendelsen Forslaget skal bidrage til, at driftsherren så tidligt som muligt kanforetage en vurdering af, om magtanvendelsesforløbet giver anledning til ændrin-ger i driften af tilbuddet.Til nr. 13 og 14Det foreslås, at der i servicelovens § 140, stk. 7, og i servicelovens § 141, stk. 5,indsættes bestemmelser om, at opholdskommunen skal udlevere de relevante deleaf den handleplan, som er udarbejdet i forhold til den valgte indsats over for borge-ren, til de tilbud, som henholdsvis barnet eller den unge anbringes i, eller denvoksne visiteres til. Forslaget medfører, at det konkrete tilbud som barnet eller denunge anbringes i eller som den voksne visiteres til, kan få nærmere oplysninger ombeboerens forhold.Handleplanerne vil i hvert enkelt tilfælde kunne indeholde oplysninger om det kon-krete barn, unge eller voksnes rent private forhold. Det kan f.eks. være om pågæl-dendes helbredsmæssige forhold, sociale problemer, m.v.
Side14af18
Det er vigtigt, at de enkelte tilbud kender til det anbragte barns eller unges ellerden visiterede voksnes konkrete forhold for på det bedste mulige grundlag at kun-ne påse, at pågældende får den nødvendige og rette indsats. Kommunalbestyrel-sens udlevering af evt. oplysninger om et konkret barns, unges eller voksnes rentprivate forhold sker derfor med henblik på at sikre, at borgerens behov for hjælp ertilstrækkeligt oplyst.Kommunalbestyrelsens videregivelse af oplysninger i ovennævnte tilfælde er såle-des i overensstemmelse med persondatalovens videregivelsesregler i persondata-lovens § 8, stk. 3, idet videregivelsen er et nødvendigt led i at muliggøre, at borge-ren får den rette indsats i tilbuddet.Kommunalbestyrelsens videregivelse af oplysninger til tilbuddet må aldrig gå udover, hvad der i det konkrete tilfælde må anses for nødvendigt til brug for tilbuddetsindsats over for borgeren. Det er derfor kun de dele af den konkrete handleplan,som i det konkrete tilfælde anses for relevante og nødvendige i forhold til den kon-krete indsats, der af kommunalbestyrelsen må udleveres til det konkrete tilbud.Hvis andre dele af handleplanen ikke vurderes at være nødvendig til brug for til-buddets gennemførelse af den konkrete indsats, må denne del efter forslaget ikkeudleveres af kommunalbestyrelsen.Kommunalbestyrelsen skal således i hvert enkelt tilfælde foretages en konkretvurdering af de oplysninger, i handleplanen, i forbindelse med en evt. udlevering afdisse til det konkrete tilbud.Både kommunalbestyrelsen udlevering af oplysninger til tilbuddet om det konkretebarn, unge eller voksne og tilbuddets efterfølgende behandling af disse oplysningerskal i hvert enkelt tilfælde leve op til persondatalovens grundlæggende krav til da-tabehandlingen, jf. persondatalovens § 5 og under iagttagelse af persondatalovensalmindelige regler om oplysningspligt efter lovens §§ 28 og 29. Der henvises tilafsnit 2.3.1.3 i de almindelige bemærkninger til forslag til lov om socialtilsyn.Til nr. 15Forslaget er en konsekvens af forslaget til lov om socialtilsyn og af dette forslags §1, nr. 16, hvor det foreslås at ophæve servicelovens §§ 142, 143 og 145.Til nr. 16Det foreslås, at servicelovens §§ 142, 143 og 145 om godkendelse af plejefamilierudgår. Indholdet af de foreslåede ophævede foreslås dog §§ 142 og 143 viderefø-res i det store og hele i den foreslåede § 66 a, jf. bemærkningerne til nr. 8 oven for,mens enkelte elementer fremover vil blive reguleret ved bekendtgørelse, jf. denforeslåede § 66 a, stk. 8.§ 145 har karakter af en overgangsbestemmelse i forbindelse med kommunalre-formen, og bestemmelsen har ikke længere betydning.Til nr. 17Der er med forslaget alene tale om en redaktionel ændring som konsekvens af, atdet foreslås i forslag til lov om socialtilsyn, at loven også regulerer det driftsoriente-rede tilsyn.Til nr. 18Det foreslås, at der som nyt stk. 3 i servicelovens § 148 indføres en pligt for dekommunalbestyrelser, der har ansvar forde enkelte borgeres opholdi tilbuddet, jf.§§ 9-9bi lov om retssikkerhed, til at underrette socialtilsynet, hvis kommunen fåroplysninger om bekymrende forhold i tilbuddet.
Side15af18
Det kan for eksempel være oplysninger om magtanvendelse, som ikke bliver ind-berettet, eller oplysninger om uhensigtsmæssig adfærd fra tilbuddets ansatte.Formålet med en sådan underretningspligt er at give socialtilsynet det bedst muligeoplysningsgrundlag for at udføre det driftsorienterede tilsyn med det konkrete til-bud.Oplysninger, som efter den foreslåede bestemmelse skal videregives til socialtilsy-net, kan både relatere sig til generelle forhold i tilbuddet, f.eks. omkring anvendelseaf rusmidler i tilbuddet, som til mere konkrete situationer eller hændelser om enbestemt eller flere bestemte beboere, som den kommunalbestyrelse, der underret-ter socialtilsynet, anser for bekymrende.Hvis socialtilsynet modtager personfølsomme oplysninger fra den ansvarlige kom-munalbestyrelse som følge heraf, skal tilsynet vurdere, om der er grundlag for atorientere borgeren herom efter de almindelige regler om oplysningspligt i person-datalovens §§ 28-31.Til nr. 19Det foreslås at revidere servicelovens § 148 a som konsekvens af, at flertallet af detilbud, der i dag er omfattet af kommunalbestyrelsernes driftsorienterede tilsyn,fremover med vedtagelse af forslaget om lov om socialtilsyn vil blive omfattet afreglerne heromTil stk. 1Det foreslås at præcisere i servicelovens § 148 a, at de tilbud, den enkelte kom-munalbestyrelse herefter skal føre driftsorienteret tilsyn med, alene er egne tilbudog private tilbud beliggende i kommunen, , som ikke er omfattet af socialtilsynetskompetencer, jf. forslag til lov om socialtilsyn § 4. Derudover foreslås det, at videre-føre den gældende bestemmelse i servicelovens § 148 a, stk. 1, om, at det drifts-orienterede tilsyn som efter gældende regler omfatter tilsyn med tilbuddets perso-nale, bygninger og økonomi.Regionsrådet fører fortsat tilsyn med de regionale tilbud, som ikke hører undersocialtilsynet, jf. forslag til socialtilsyn § 4, jf. forslagets § 1, nr. 2.Der er med præciseringen således ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer iindholdet af det driftsorienterede tilsyn efter bestemmelsen.Til stk. 2Det foreslås at videreføre den gældende bestemmelse i servicelovens § 148 a, stk.3, om, at tilbud, der har indgået aftale med en kommunalbestyrelse eller et regions-råd om anvendelse af alle pladser og om tilsyn, er undtaget fra kommunalbestyrel-sens driftsorienterede tilsyn.Der er med præciseringen ikke tiltænkt indholdsmæssige ændringer i forhold tilgældende ret.Til stk. 3Det foreslås at videreføre den gældende bestemmelse i servicelovens § 148 a, stk.4, om, at plejefamilier efter § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, netværksplejefamilier efter § 66,stk. 1, nr. 3 og egne værelser efter § 66, stk. 1, nr. 4, der er godkendte som kon-kret egnede er undtaget fra den stedlige kommunes driftsorienterede tilsyn. Disseplejefamilier er i stedet underlagt tilsyn fra den kommunalbestyrelse, der har god-kendt dem som konkret egnede. Der henvises til forslagets § 1, nr. 8 og bemærk-ningerne hertil.Til stk. 4
Side16af18
Det foreslås at indføre en hjemmel i servicelovens § 148 a, stk. 4, til, at den stedli-ge kommunalbestyrelse får adgang til at delegere sin kompetence efter § 148 a tilsocialtilsynet, jf. forslaget til lov om socialtilsyn § 2.Når en kommunalbestyrelse på denne måde delegerer sin kompetence til at vare-tage en opgave til en anden myndighed (socialtilsynet) betyder det, at socialtilsynetudfører opgaven og træffer afgørelse på vegne af den stedlige kommunalbestyrel-se. Ansvaret for opgaven – herunder det økonomiske - bevares i den delegerendekommunalbestyrelse.Til nr. 20Den stedlige kommunalbestyrelse har efter gældende ret pligt til at føre tilsyn med,hvordan de opgaver løses, som myndigheden har truffet afgørelse om, jf. retssik-kerhedslovens § 16.Kommunalbestyrelsen har ifølge den gældende servicelovs § 151, stk. 1, ansvarfor at føre tilsyn med sine tilbud efter servicelovens §§ 83 og 86 og følge op på, atalle borgere, der er visiteret hertil, modtager den rette hjælp. Kommunalbestyrelsenhar desuden efter bestemmelsen pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale op-gaver efter §§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunal-bestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrel-sens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. servicelovens § 139. Kommunalbestyrelsenstilsynspligt efter servicelovens § 151, stk. 1, har dermed både til formål at sikre, atopgaverne udføres i overensstemmelse med de afgørelser, som myndigheden hartruffet, og at sørge for, at dette sker i overensstemmelse med de politisk fastsattestandarder for, hvilken hjælp der skal ydes. Tilsynspligten er således bredere enddet rent driftsorienterede tilsyn.Det er en del af formålet med kommunalbestyrelsens tilsynspligt efter den gælden-de servicelovs § 151, stk. 1, at fastholde og præcisere forpligtelsen efter retssik-kerhedslovens § 16, og at sætte særlig fokus på myndighedstilsynet med udfører-nes indsats i forhold til de svage ældre.På den baggrund foreslås det, at kommunalbestyrelsens tilsynspligt efter service-lovens § 151, stk. 1, præciseres. Det foreslås således, at henvisningen i servicelo-vens § 151, stk. 1, til servicelovens § 148 a om det driftsorienterede tilsyn, ophæ-ves, så at det fremgår af § 151, stk. 1, at kommunalbestyrelsens tilsynspligt erbredere end det rent driftsorienterede tilsyn, idet tilsynet også omfatter tilsynetmed, at hjælp efter servicelovens §§ 83 og 86 udføres i overensstemmelse medafgørelsen, der er truffet over for de borgere, der modtager denne hjælp, og athjælpen er i overensstemmelse med de politiske fastsatte standarder.Der foreslås ikke en ændring i indholdet af § 151, stk. 1, men en præcisering afden opgave, som påhviler kommunalbestyrelsen som led i tilsynsforpligtelsen.Forslaget ændrer ikke ved indholdet i servicelovens § 151, stk. 2, hvoraf det følger,at kommunalbestyrelsen, som led i tilsynsforpligtelsen efter § 151, stk. 1, hvert årskal foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg på plejehjem m.v., jf. § 192, i pleje-boligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boligerfor ældre og personer med handicap, og i andre, tilsvarende boligenheder i kom-munen. Det fremgår af bestemmelsen, at dette tilsyn omfatter indsatsen over for debeboere og lejere, der modtager kommunale serviceydelser. Det fremgår videre afbestemmelsen, at tilsynet ikke må varetages af leverandører eller personer, derudfører opgaver på området.Til nr. 21For at sikre, at konkrete tilbud ikke underlægges tilsyn både af socialtilsynet og afden kommunalbestyrelse, der har en tilsynsforpligtelse efter servicelovens § 151,stk. 1 og 2, forslås det, at kommunalbestyrelsens forpligtelse efter § 151 ikke gæl-der tilbud, som er omfattet af socialtilsynet, jf. § 4 i forslag til lov om socialtilsyn.
Side17af18
Forslaget skal ses i sammenhæng med § 4, stk. 2, i forslag til lov om socialtilsyn,hvorefter socialtilsynet får kompetence til at afgøre, om socialtilsynet eller kommu-nalbestyrelsen, jf. servicelovens § 151, har tilsynsforpligtelsen i forhold til det kon-krete tilbud. Som grundlag for afgørelsen skal socialtilsynet vurdere, om den hjælp,der ydes i tilbuddet, har så stor andel af hjælp efter § 85, at tilbuddet med hensyntil målgruppe og indsats kan sammenlignes med botilbud efter servicelovens §§107 og 108, jf. § 4, stk. 1, nr. 3, i forslag til lov om socialtilsyn.
Til § 2Til nr. 1Efter retssikkerhedsloven § 16, jf. § 15, har kommunalbestyrelsen pligt til at føretilsyn med, hvordan de kommunale opgaver efter den sociale og sundhedsmæssi-ge lovgivning løses.Som konsekvens af forslag til lov om socialtilsyn foreslås det at tilføje et nyt stk. 2til retssikkerhedslovens § 16, hvorefter der henvises til, at det driftsorienteredetilsyn med visse sociale tilbud, jf. 4 i forslag til lov om socialtilsyn, udføres socialtil-synet.Til § 3Til nr. 1-5I medfør af lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf. § 1, stk. 2, nr. 2, litra bog c, og § 1, stk. 2, nr. 4, litra a og b, indgår visse opgaver på det soc iale område ide kommunale forpligtende samarbejder.Som konsekvens af forslaget til ændringen i dette lovforslags § 2 af retssikkerheds-lovens § 16 foreslås en redaktionel ændring af § 1, stk. 2, nr. 2, litra c, og § 1, stk.2, nr. 4, litra b, i lov om forpligtende kommunale samarbejder.Endvidere foreslås redaktionelle ændringer i § 1, stk. 2, nr. 4, litra a, i lov om for-pligtende kommunale samarbejder. Med disse ændringer rettes op på manglendekonsekvensrettelser i forbindelse med tidligere gennemførte ændringer af service-loven. Ændringsforslaget medfører ikke ændringer i forhold til tilbuddenes indholdog i forhold til borgernes ret til ydelserne samt ændringer af kommunalbestyrelsensforpligtelser efter de omhandlede bestemmelser i serviceloven, da der alene eralene tale om konsekvensrettelser.Forslaget har heller ingen betydning for opgavefordelingen mellem kommunerne iet forpligtende kommunalt samarbejde bort set fra de opgaver, som overgår tilsocialtilsynet.
Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. november 2013 samtidig med lov omsocialtilsyn, jf. § 21 i forslag til lov om socialtilsyn.
Side18af18