Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1206807_0001.png
1206807_0002.png
1206807_0003.png
DepartementetHolmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]J.nr. 2012-9251
Til organisationer m.fl., jf. vedlagte høringsliste________________________________________________________________21. januar 2013

Høring over udkast til forslag til lov om socialtilsyn samt forslag til lov om

ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration

på det sociale område og lov om forpligtende kommunale samarbejder

(konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn mv.)

Hermed fremsendes til høring udkast til forslag til lov om socialtilsyn samt for-slag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og admi-nistration på det sociale område og lov om forpligtende kommunale samarbej-der (konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn mv.)Lovforslagene er en del af udmøntningen af ”Aftale om Et Nyt Socialtilsyn”, somRegeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og DetKonservative Folkeparti indgik i oktober 2012.Lovforslagenes hovedelementerOpgaven med at godkende og føre tilsyn med samles i 5 navngivnekommuner, én i hver region, som, når de varetager denne funktion, be-nævnes socialtilsyn.Godkendelseskravet udvides til at omfatte:oPlejefamilier og kommunale plejefamilier, somoOpholdssteder for børn og unge, jf. § 66, nr. 5,oDøgninstitutioner, jf. § 66, nr. 6,oAmbulante behandlingstilbud til stofmisbrugere, jf. § 101,oBotilbud til midlertidige ophold til voksne, § 107,oBotilbud til længerevarende ophold til voksne, jf. § 108,oKvindekrisecentre, jf. § 109 ogoForsorgshjem, jf. § 110.oHjælp og støtte efter serviceloven, der ydes til beboere i boligty-per, der kan ligestilles med længerevarende eller midlertidigebotilbud efter serviceloven,Alle tilbud, der er med i oplistningen, foreslås omfattet af socialtilsynet.Det gælder således private, kommunale og regionale tilbud, og detgælder også tilbud, som har en driftsaftale eller en anden form for aftale
2med en kommunalbestyrelse eller et regionsråd om anvendelse afsamtlige et tilbuds pladser.Ansvaret for at føre driftsorienteret tilsyn med tilbud, som ikke overførestil socialtilsynet, ligger fortsat hos den stedlige kommunalbestyrelse el-ler regionsrådet.Det er en betingelse for godkendelse, at tilbuddene efter en samlet vur-dering har den fornødne faglige kvalitet og økonomiske bæredygtighed.Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for følgende temaer:oUddannelse og beskæftigelseoSelvstændighed og relationeroMålgrupper, metoder og resultateroOrganisation og ledelseoKompetenceroØkonomioFysiske rammerKravet om, at private tilbud skal være selvstændige juridiske enhedermed særskilt økonomi videreføres ikke. Private får dermed mulighed forat drive tilbud efter serviceloven i koncerner eller koncernlignende kon-struktioner, men det fastholdes, at der skal udarbejdes budget somgrundlag for godkendelse både for det enkelte tilbud og for koncernen.Ansvaret for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med private til-bud, som drives i koncerner eller koncernlignende konstruktioner, fårsocialtilsynet der, hvor koncernen har sin hovedadresse.Socialtilsynene finansieres i en kombination af objektiv finansiering ogtakst.Der fastsættes i øvrigt regler omoOplysningspligt mellem socialtilsyn, tilbud kommuner, regionerog Socialstyrelsen.oKrav til revision af tilbuddenes regnskaber.oEn whistleblowerordning.oSocialstyrelsen opgaver med at følge socialtilsynenes praksis ogunderstøtte socialtilsynenes udførelse af deres opgaver.Lovene vil i vidt omfang blive suppleret af uddybende regler i bekendtgørelser ioverensstemmelse med lovens bemærkninger.Forslagene forventes fremsat i marts 2013.Social- og Integrationsministeriet skal anmode om at modtage eventuellebemærkninger senest tirsdag den 18. februar 2013, kl. 12.00. Svaret bedessendt elektronisk til[email protected]med kopi til[email protected]og til[email protected]
3
Med venlig hilsen
Dan HolmgreenSpecialkonsulent