Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1206806_0001.png
1206806_0002.png
1206806_0003.png
Folketinget Socialudvalg
MinisterenHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om socialtilsyn samt for-slag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område og lov om forpligtende kommunalesamarbejder (konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn mv.)
Dato: 22. januar 2013J.nr. 2012-9251
Til orientering sendes udkast til forslag til lov om socialtilsyn samt forslag til lovom ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration pådet sociale område og lov om forpligtende kommunale samarbejder (konse-kvensændringer som følge af lov om socialtilsyn mv.) i høring hos myndighederog organisationer.Fristen for at fremsende eventuelle bemærkninger til forslaget er den 18. febru-ar 2013 kl. 12.Lovforslagene er en del af udmøntningen af ”Aftale om Et Nyt Socialtilsyn”, somRegeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og DetKonservative Folkeparti indgik i oktober 2012.Lovforslagenes hovedelementerOpgaven med at godkende og føre tilsyn med samles i 5 navngivnekommuner, én i hver region, som, når de varetager denne funktion, be-nævnes socialtilsyn.Godkendelseskravet udvides til at omfatte:oPlejefamilier og kommunale plejefamilier, somoOpholdssteder for børn og unge, jf. § 66, nr. 5,oDøgninstitutioner, jf. § 66, nr. 6,
oooooo
Ambulante behandlingstilbud til stofmisbrugere, jf. § 101,Botilbud til midlertidige ophold til voksne, § 107,Botilbud til længerevarende ophold til voksne, jf. § 108,Kvindekrisecentre, jf. § 109 ogForsorgshjem, jf. § 110.Hjælp og støtte efter serviceloven, der ydes til beboere i boligty-per, der kan ligestilles med længerevarende eller midlertidigebotilbud efter serviceloven,
Alle tilbud, der er med i oplistningen, foreslås omfattet af socialtilsynet.Det gælder således private, kommunale og regionale tilbud, og detgælder også tilbud, som har en driftsaftale eller en anden form for aftalemed en kommunalbestyrelse eller et regionsråd om anvendelse afsamtlige et tilbuds pladser.Ansvaret for at føre driftsorienteret tilsyn med tilbud, som ikke overførestil socialtilsynet, ligger fortsat hos den stedlige kommunalbestyrelse el-ler regionsrådet.Det er en betingelse for godkendelse, at tilbuddene efter en samlet vur-dering har den fornødne faglige kvalitet og økonomiske bæredygtighed.Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for følgende temaer:oUddannelse og beskæftigelseoSelvstændighed og relationeroMålgrupper, metoder og resultateroOrganisation og ledelseoKompetenceroØkonomioFysiske rammerKravet om, at private tilbud skal være selvstændige juridiske enhedermed særskilt økonomi videreføres ikke. Private får dermed mulighed forat drive tilbud efter serviceloven i koncerner eller koncernlignende kon-struktioner, men det fastholdes, at der skal udarbejdes budget somgrundlag for godkendelse både for det enkelte tilbud og for koncernen.Ansvaret for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med private til-bud, som drives i koncerner eller koncernlignende konstruktioner, fårsocialtilsynet der, hvor koncernen har sin hovedadresse.Socialtilsynene finansieres i en kombination af objektiv finansiering ogtakst.Der fastsættes i øvrigt regler omoOplysningspligt mellem socialtilsyn, tilbud kommuner, regionerog Socialstyrelsen.oKrav til revision af tilbuddenes regnskaber.2
oEn whistleblowerordning.oSocialstyrelsen opgaver med at følge socialtilsynenes praksis ogunderstøtte socialtilsynenes udførelse af deres opgaver.Lovene vil i vidt omfang blive suppleret af uddybende regler i bekendtgørelser ioverensstemmelse med lovens bemærkninger.Forslagene forventes fremsat i marts 2013.
Med venlig hilsen
Karen Hækkerup
3