Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1197991_0001.png
1197991_0002.png
1197991_0003.png
Folketingets socialudvalg17. december 2012
Dansk Fibromyalgi-Forening var den 22. november 2012 repræsenteret ved åbent samråd i FolketingetsSocialudvalg om retssikkerhed og kommunernes overholdelse af loven med Social- og IntegrationsministerKaren Hækkerup.Dansk Fibromyalgi-Forening har følgende bemærkninger til samrådet.På samrådet udtalte Social- og Integrationsminister Karen Hækkerup, at mange af kommunernes afgørelserpå socialområdet er baseret på et skøn, hvorfor det ikke vil være hensigtsmæssigt, hvis kommunen skalkunne straffes for at have foretaget et forkert skøn. Der bør derfor ikke være en økonomisk efterbetalingfra kommunen ved medhold fra nævnet, da kommunen ikke bevidst har truffet en forkert afgørelse.Dansk Fibromyalgi-Forening er bekymret over Social- og Integrationsminister Karen Hækkerups udtalelseom, at kommunerne ikke bevidst træffer en forkert afgørelse, og er samtidig meget uforstående overhendes uforbeholdne beskyttelse af kommunens sagsbehandling og afgørelser fremfor beskyttelse afborgerens retssikkerhed.Som forening kan det være svært at forstå det hensigtsmæssige i, at det ikke er den enkelte kommune derskal kunne pålægges en økonomisk efterbetaling for en forkert afgørelse, men til gengæld den enkelteborger der skal stilles økonomisk dårligere som følge af den ukorrekte sagsbehandling.Dansk Fibromyalgi-forening er en landsdækkende patientforening, og modsat Social- ogIntegrationsminister Karen Hækkerup har vi i foreningen en øget bekymring for, at som lovgivningen er idag, så er det ikke altid en ubevidst handling, når en kommune træffer en forkert afgørelse, men at detderimod i enkelte tilfælde kan være et bevidst sagsbehandlingsgrundlag udelukkende med den hensigt, atdet skal være en økonomisk besparelse.Denne bekymring har Dansk Fibromyalgi-Forening i forhold til sager på sygedagpengeområdet, hvor vioplever, at kommuner nærmest automatisk træffer en afgørelse om stop af sygedagpenge efter 52 ugermed begrundelsen, at kommunen ikke finder grundlag for at bruge forlængelsesmulighederne ilovgivningen. Dette til trods for at borgeren hverken er blevet afklaret eller har fået det bedre, eller til trodsfor at lægelige oplysninger, eller en virksomhedspraktik viser omfattende skånebehov.Borgeren klager over afgørelsen og overgår samtidig til kontanthjælp. Borgeren får efterfølgende medhold inævnet på, at kommunen har truffet en forkert afgørelse. Forlængelsesmulighederne burde være blevetanvendt.Perioden som burde være blevet forlænget, er under det lange klagesagsforløb udløbet og borgerenfortsætter derfor på kontanthjælp. Som følge af den nuværende praksis, hvor efterbetaling af løn skal ansesfor indtægt på det tidspunkt, hvor den kommer til udbetaling, vil det beløb som borgeren burde have fået isygedagpenge, derfor blive fratrukket i kontanthjælpen.
Det forhold, at efterbetalingen er opstået på baggrund af en tidligere fejl i kommunen bevirker ikke, at derkan ses bort fra indtægten ved beregning af kontanthjælp, da indtægter skal trækkes fra i kontanthjælp.Foreningens bekymring går på, at denne lovgivning giver mulighed for, at kommunen kan have etøkonomisk incitament til at lade borgeren overgå fra sygedagpenge til en lavere og billigere ydelse somkontanthjælp.Dette vil være uden konsekvens for kommunen, for hvis borgeren får medhold iBeskæftigelsesankenævnet, så bliver beløbet fratrukket kontanthjælpen, og er derfor ikke en økonomiskudgift for kommunen, som har sparet penge ved dette sagsforløb.Der kan således være tilfælde, hvor det kan virke som om, at afgørelsen træffes bevidst for at få borgerenhurtigst muligt ud af sygedagpengesystemet vel vidende at afgørelsen højst sandsynligt vil blive tabt inævnet.I sit daglige arbejde som socialrådgiver, kan man ikke andet end at blive bekymret for, at det virker som om,at der er en tiltagende tendens til, at nogle kommuner træffer afgørelser, hvor økonomien vægter højereend en social faglig vurdering, og at det er et stigende problem, at kommunen tager økonomiske hensyn,når det drejer sig om hjælp til personer med handicap uden nogen form for økonomiske konsekvenser.Man kan blive i tvivl om det er borgerens behov eller kommunens økonomi og besparelser der er det mestafgørende, når der træffes en afgørelse? Vi oplever ofte, at fagligheden bliver presset, og at borgeren medhandicap betaler prisen ved at retssikkerheden tilsidesættes, og borgeren ikke får det korrekte sagsforløb,som borgeren burde have haft ret til.Som forening er vi af den overbevisning, at det aldrig bør være borgeren der betaler for kommunensukorrekte sagsbehandling. Uanset om den forkerte afgørelse er truffet ubevidst eller ej.En korrekt afgørelse i første omgang om forlængelse af sygedagpenge vil medføre en periode, hvorborgeren kunne have været stillet økonomisk bedre. Et ½ år mere på den korrekte ydelse har storbetydning for en borger, som i forvejen er økonomisk ramt efter sygdom og en nedgang i indtægt vedovergåelse til sygedagpenge.Dansk Fibromyalgiforening opfordrer derfor til, at den nuværende lovgivning ændres således, atefterbetaling af sygedagpenge ikke skal fradrages i kontanthjælp som indtægt på udbetalingstidspunktet.Ankestatistik viser, at flere sager på sygedagpengeområdet er truffet på et forkert grundlag. Borgere børderfor få efterudbetalt den ydelse de havde haft ret til, hvis kommunen havde truffet en korrekt afgørelse iførste omgang, uden modregning i kontanthjælp.Derved vil kommunen ikke kunne opnå et økonomisk incitament ved bevidst og uden korrektsagsbehandling at lade borgere overgå fra en dyrere ydelse her sygedagpenge til en lavere ydelsekontanthjælp.Dansk Fibromyalgi-Forening vil på baggrund af ovenstående problemstilling henstille til, at der bliver indførten lovgivning på området, så borgerens retssikkerhed varetages ved, at der ikke i lovgivningen erøkonomisk incitament for kommunen til at omgås lovgivningen.Uanset om dette er en ubevidst handling eller ej fra kommunens side, så vil det være det mesthensigtsmæssige, at man lovgivningsmæssigt sikrer, at dette ikke vil kunne være en mulighed i praksis.
Kopi af dette brev er samtidig sendt til Beskæftigelsesudvalget for at gøre opmærksom på denneproblematik i lovgivningen.Dansk Fibromyalgi-Forening er opmærksom på, at selve eksemplet med sygedagpengeområdet hører underBeskæftigelsesudvalgets sagsområde, men mener, at denne sikring af lovgivningen ligeledes bør gøre siggældende på andre dele af det sociale område, hvor der er kendskab til, at kommunerne ikke retter indefter Det sociale Nævns afgørelser - Udelukkende med et økonomisk incitament for øje.Vi må jo alle netop huske på Social- og Integrationsminister Karen Hækkerups gentagne udtalelse tilsamrådet –Lov er lov og lov skal holdesMed venlig hilsenBerit PedersenSocialrådgiver og Socialpolitisk konsulentDansk Fibromyalgi-Forening[email protected]Tlf. 3323 5563
Dansk Fibromyalgi-ForeningBlekinge Boulevard 2. 2630 TaastrupTlf. 3323 5560 – Fax 3323 5561 – e-mail:

[email protected]

Bankkonto 9107 0001133535