Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 100
Offentligt
§ 18-REDEGØRELSEN
DET KOMMUNALE SAMARBEJDEMED FRIVILLIGE SOCIALE FORENINGEREn kvantitativ analyse afkommunernes fordeling af § 18-midler- udarbejdet af Ankestyrelsen
KOLOFONUdgivet afSocial- og Integrationsministeriet,november 2012Redaktion:Ankestyrelsen
Layout:Silkeborg Bogtryk | SkabertrangISBN.: 978-87-7546-405-0Publikationen findes kun ien elektronisk udgave.
INDHOLDSFORTEGNELSE1RESUMÉ4566
1.1 KOMMUNERNE UDNYTTER IKKE STATSTILSKUDDET FULDT UD1.2 ÆLDRE OG SYGDOMSGRUPPER ER MÅLGRUPPEN FOR OVER HALVDELENAF AKTIVITETERNE1.3 I GENNEMSNIT MODTOG DEN ENKELTE FORENING 22.000 KR. I STØTTE
2STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE2.12.22.32.4UDBETALT § 18-STØTTE OG STATSTILSKUD 2007-2011FORSKEL MELLEM KOMMUNERNEUUDNYTTEDE § 18-MIDLERLOKALER, SEKRETARIATSBISTAND OG ANDEN IKKE ØKONOMISK HJÆLP
7891315
3DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER3.1 MÅLGRUPPER FOR AKTIVITETERNE3.2 DEN GENNEMSNITLIGE ØKONOMISKE STØTTE TIL FRIVILLIGE AKTIVITETER3.3 HAR PROJEKTERNE TIDLIGERE MODTAGET STØTTE EFTER § 18?
19202223
*BILAGBILAG 1BILAG 2BILAG 3BILAG 4STATISTIKKENS BAGGRUND OG METODEUDBETALT STØTTE, BLOKTILSKUD MV. 2011UDVIKLINGEN I § 18-STØTTE OG ANVENDTE TILSKUDSKEMA OM FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE 2011EFTER LOV OM SOCIAL SERVICE § 18
2526283132
1RESUMÉ1.1KOMMUNERNE UDNYTTER IKKESTATSTILSKUDDET FULDT UDStaten tildeler hvert år kommunerne et tilskud til det frivil-lige sociale arbejde som bloktilskud. I henhold til service-lovens § 18 skal kommunalbestyrelsen hvert år afsætte etbeløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.Kommunerne udbetalte i 2011 i gennemsnit 96,4 pct. af detbloktilskud, de modtog fra staten, som støtte til det frivil-lige sociale arbejde. Kommunerne modtog i alt 149,9 mio. kr.i bloktilskud fra staten, og de anvendte dermed 5,4 mio. kr.mindre, end de modtog i tilskud.
4
l
RESUMÉ
I 2011 udbetalte kommunerne 144,5 mio. kr. i støtte til detfrivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18, hvilket var0,6 mio. kr. mere end i 2010 (2011-priser).I lidt over en fjerdedel af kommunerne blev der udbetaltmere til det frivillige sociale arbejde, end kommunerne mod-tog som bloktilskud. Tilsvarende udbetalte knap hver tredjekommune mindre end 50 procent af statstilskuddet som §18-støtte.35 kommuner, svarende til 36 procent, har overført uudnytte-de § 18-midler fra 2011 til 2012. Det er samme antal kommuner,som i 2010. Kommunerne har tilsammen overført 5,8 mio. kr.i uudnyttede § 18-midler. Det overførte beløb er 2 mio. kr.
mindre end i 2010 og svarer til, at hver af de i alt 35 kommu-ner i gennemsnit overfører 166.500 kr. i uudnyttede § 18-mid-ler til 2012.Kommunerne udbetalte i alt 62,7 mio. kr. til frivillige aktivi-teter udover den økonomiske støtte, de ydede efter servi-celovens § 18. Det svarer til, at de kommuner, der udbetaltedenne form for støtte i gennemsnit støttede med et beløbsvarende til 1,1 mio. kr. pr. kommune.Næsten ni ud af ti kommuner yder desuden andre former forstøtte end økonomiske midler. Der er typisk tale om hjælp iform af støtte til lokaler, sekretariatsbistand, konsulentbi-stand, annoncering og lignende.
FIGUR 1.1Statstilskud og udbetalt støtte 2007-2011. mio. kr. Faste priser 2011.
Mio. kr.
15515014514013513012512020072008Udbetalt § 18-støtte
2009
2010Modtaget statstilskud
2011
RESUMÉ
l
5
1.2ÆLDRE OG SYGDOMSGRUPPER ER MÅLGRUPPEN FOR OVERHALVDELEN AF AKTIVITETERNEDer er flest frivillige aktiviteter, der retter sig mod ældre.Ældre er således målgruppen for indsatsen i lidt under 40procent af de i alt 5.216 foreninger, som kommunerne harstøttet i 2011 med en bevilling efter servicelovens § 18.Det er samme andel af de samlede støttede aktiviteter, som i2010. Den økonomiske støtte, der blev udbetalt til aktiviteterfor ældre, udgjorde en fjerdedel af den udbetalte støtte i 2011.Foreninger, der varetager interesser for bestemte sygdoms-grupper er målgruppe for 14 procent af de støttede aktivite-ter. I lidt færre af aktiviteterne, nemlig omkring en tiendedel,er målgruppen børn, unge og familier (11 procent) samthandicappede (8 procent). For disse grupper er der også taleom uændrede andele i forhold til 2010.
1.3I GENNEMSNIT MODTOG DEN ENKELTE FORENING 22.000 KR. I STØTTEI gennemsnit modtog den enkelte forening 22.000 kr. i støttei 2011. Det er et fald i forhold til 2010 og 2009 på henholdsvis8 og 10 procent.Der er klar tendens til, at de foreninger der får bevilligetstøtte til det frivillige arbejde, er foreninger, der tidligere harmodtaget støtte. I 2011 var 84 procent af de foreninger, dermodtog støtte foreninger, som også tidligere har fået støtte,hvilket er et mindre fald på 1 procent i forhold til 2010.For landet som helhed kan der ikke ses en direkte sammen-hæng mellem de kommuner, der i 2011 ydede forholdsvismeget efter § 18 og de kommuner, der ydede betydelig øko-nomisk støtte til frivillige aktiviteter efter anden lovgivning.Derimod kan der ses en tendens til, at de kommuner, deryder en forholdsvis mindre del af statsstilskuddet efter § 18,er kommuner, der i lidt højre grad tildeler støtte efter andenlovgivning. Samme tendens kunne også iagttages i 2010 og2009.
LOV OM SOCIAL SERVICE§ 18.Kommunalbestyrelsen skal samarbejdemed frivillige sociale organisationer ogforeninger.Kommunalbestyrelsen skal årligtafsætte et beløb til støtte af frivilligtsocialt arbejde.Rammerne for samarbejdet fastlæggesaf den enkelte kommunalbestyrelse.Socialministeren fastsætter retnings-linjer for kommunalbestyrelsens ind-sendelse af redegørelser om den lokaleudvikling i det frivillige sociale arbejdeog retningslinjer for den centrale op-følgning.
Stk. 2.
Stk. 3.Stk. 4.
6
l
RESUMÉ
2STØTTEN TIL DETFRIVILLIGE SOCIALEARBEJDEStaten tildeler hvert år kommunerne et tilskud til det frivil-lige sociale arbejde som bloktilskud. I henhold til service-lovens § 18 skal kommunalbestyrelsen hvert år afsætte etbeløb til støtte af frivilligt socialt arbejde. Kommunerne skalsamarbejde med de frivillige sociale foreninger, og skal med-virke til at understøtte og styrke det lokale frivillige socialearbejde.Der er ikke i lovgivningen krav om, hvor stort et beløb kom-munerne skal udbetale. Mange kommuner supplerer støttentil det frivillige arbejde via andre regler end servicelovens §18. Ud over støtte efter servicelovens § 18, så yder mere endhalvdelen af kommunerne økonomisk støtte til indsatsereller projekter, hvor det frivillige sociale arbejde indgår somen del af aktiviteterne.Samtidigt yder næsten 9 ud af 10 kommuner andre formerfor støtte end økonomisk støtte. Det kan være hjælp tillokaler, sekretariatsbistand, konsulentbistand, annonceringeller lignende.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
7
2.1UDBETALT § 18-STØTTE OGSTATSTILSKUD 2007-2011I 2011 udbetalte kommunerne 144,5 mio. kr. i støtte til detfrivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18. Det er 0,6mio. kr. mere i udbetalt støtte end i 2010 og ligeledes mereend i 2007, men mindre i støtte end i 2008 og 2009 (PL 2011), jf.tabel 2.1.
TABEL 2.1Udviklingen i udbetalt § 18-støtte og modtaget statstilskud i mio. kr. PL 2011.
2007
2008
2009
2010
2011
Alle kommuner (ekskl. København og Frederiksberg)Udbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug121,9132,9-11,0121,4132,9-11,5126,3132,9-6,6121,6132,9-11,3122,5132,9-10,4
København og Frederiksberg kommuneUdbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug22,517,05,525,617,08,6I altUdbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug143,7149,9-6,2147,8149,9-2,1150,7149,90,8143,9149,9-6,0144,5149,9-5,426,117,09,122,617,05,62217,05,0
Note: Tabellen viser udviklingen i bloktilskuddet og den udbetalte støtte fra 2007 til 2011 i faste priser. Støttebeløbet til det frivillige arbejde er PL-reguleret i forhold tiludviklingen i modtaget statstilskud. Grundlaget – de faktiske beløb – der ligger til grund for beregningen kan ses i bilag 3.
København og Frederiksberg kommuner udbetalte 22,0mio. kr. i støtte, svarende til godt 15 procent af den samledeudbetalte støtte i 2011. Landets øvrige kommuner anvendtetilsammen 122,5 mio. kr., hvilket udgjorde knap 85 procent.Det bloktilskud, som staten i 2011 har betalt til kommunernetil det lokale frivillige sociale arbejde, udgjorde for helelandet 149,9 mio. kr. Kommunerne anvendte på landsplansåledes 5,4 mio. kr. mindre i § 18-støtte, end de modtog istatstilskud. Det svarer til, at kommunerne under et anvend-te 96,4 procent af det samlede statstilskud, som støtte til detfrivillige sociale arbejde.
Siden 2007 er det kun i 2009, at kommunerne samlet setudbetalte mere i § 18-støtte, end de modtog over bloktilskud-det.I 2011 udbetalte København og Frederiksberg kommuner 5,0mio. kr. mere, end de modtog i bloktilskud. I de øvrige kom-muner har der været en vækst i udbetaling af § 18-støtte fra2010 til 2011. Udbetalingerne i de øvrige kommuner har siden2007 været lavere end de beløb, som kommunerne modtog ibloktilskud. I 2011 udbetalte disse kommuner i gennemsnitmindre i støtte til det frivillige sociale arbejde end de mod-tog i tilskud, svarende til 92 procent af statstilskuddet.
8
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
2.2FORSKEL MELLEMKOMMUNERNELidt over en fjerdedel af kommunerne udbetalte mere til detfrivillige sociale arbejde i 2011, end de modtog i bloktilskud.Næsten tre ud af fire kommuner udbetalte mindre end demodtog som bloktilskud. Andelen af kommuner, der støttermed mere end de modtager i bloktilskud, er mindre end i2009 og 2010, jf. tabel 2.2.
TABEL 2.2Kommunernes udbetalte § 18-støtte, som andel af statstilskuddet. Procent.
2007Kommuner i pct. der anvender:Under 25 pct.25 – 49 pct.50 -74 pct.75 – 100 pct.Over 100 pct.I alt130291624100
2008
2009
2010
2011
119332027100
221311432100
426241630100
426212128100
TILSKUD PR. INDBYGGERDer er i 2011, i lighed med tidligere, relativ stor forskel på,hvor meget den enkelte kommune udbetaler i tilskud til detfrivillige sociale arbejde pr. indbygger. I 2011 varierede §18-støtten fra 59 kr. pr. indbygger i den kommune, der udbe-talte mest til 3 kr. pr. indbygger i den kommune, der udbe-talte mindst til foreningerne.
Kommunerne i region Syddanmark og region Midtjyllandstøtter de frivillige foreninger med det højeste beløb pr. ind-bygger, nemlig i gennemsnit med 30 kr. Herefter følgerkommunerne i region Nordjylland, der støtter med 26 kr. pr.indbygger. Kommunerne i regionerne Hovedstaden og Sjæl-land udbetaler henholdsvis 24 kr. og 18 kr. pr. indbygger tildet frivillige sociale arbejde.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
9
KORT 2.1§ 18-støtte til det frivillige socialearbejde i 2011 pr. indbygger.
STØTTE PR. INDBYGGER■Under 15 kr■15 - 24 kr.■25 - 34 kr.■35 kr. og derover
NORDFYN
De største kommuner med over 100.000 indbyggere støttedei gennemsnit det frivillige arbejde med 37 kr. pr. indbygger,hvilket er samme beløb som i 2010. I de kommuner, der harmellem 50.000 og 100.000 indbyggere, lå støtten i gennemsnitpå 25 kr. pr. indbygger. I de mindste kommuner med under50.000 indbyggere anvendte kommunerne i gennemsnit 19kr. pr. indbygger.De største kommuner betaler dermed i gennemsnit næstendobbelt så meget til frivilligt socialt arbejde pr. indbygger,
som de mindste kommuner. Både i de mellemstore kommu-ner og i de mindste kommuner er der tale om stort set uæn-drede støttebeløb pr. indbygger i forhold til 2009 og 2010.
§ 18-STØTTE I STØRRE OG MINDRE KOMMUNERDer er tendens til, at jo flere indbyggere der er i kommu-nerne, des større andel af bloktilskuddet udbetaler kom-munerne til foreningerne som § 18-støtte. De kommuner,der har flest indbyggere, støtter således det frivillige socialearbejde med mere, end de modtager i bloktilskud. De mindre
10
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
kommuner med færrest indbyggere udbetaler generelt etmindre beløb i § 18-støtte, end det bloktilskud de modtagerfra staten.De 6 største kommuner med over 100.000 indbyggere an-vendte i 2011 i gennemsnit 138 procent af bloktilskuddet,
hvorimod de kommuner, der havde færre end 50.000 indbyg-gere i gennemsnit udbetalte 70 procent til det frivillige so-ciale arbejde. For landet som helhed udbetalte kommunerne96 procent af det tilskud de modtog fra staten i § 18-støtte tilforeningerne, jf. tabel 2.3.
TABEL 2.3Udbetalt § 18-støtte og modtaget statstilskud. Efter antal indbyggere. 2011.Antal indbyggere pr.kommune100.000 og derover75.000-99.99950.000-74.999Under 50.000Hele landetAntalkommuner611206198§ 18 støttei 1.000 kr.54.18828.27124.51137.481144.452Bloktilskudi 1.000 kr.39.40825.27231.80053.412149.892§ 18 støtte i procentaf tilskud (gns.)138112777096
VÆKST ELLER FALD I § 18-STØTTEN 2009-2011.Udviklingen i den andel, som § 18-støtten udgjorde af stats-tilskuddet er for 2009 til 2011, vist nedenfor på kort 2.2.Kortet viser ændringen i kommunernes udnyttelse af blok-tilskuddet i perioden fra 2009 til 2011. I nogle kommuner harudviklingen siden 2009 vist en vækst og i andre et fald i denøkonomiske støtte til det frivillige sociale arbejde. Kortet an-giver udviklingen i procent og ikke, hvor meget den enkeltekommune udbetaler til det frivillige sociale arbejde.
20 kommuner udbetalte i 2011 en større andel af bloktilskud-det på mere end 10 procent til det frivillige sociale arbejdeend i 2009. I samme periode udbetalte 28 kommuner enmindre andel, svarende til et fald på over 10 procent. I 50kommuner var forskellen i udnyttelsen af bloktilskuddet imellem de to år mindre end 10 procent.Væksten kan især ses i Region Syddanmark og i Region Nord-jylland, mens der i højere grad kan ses et fald i RegionerneHovedstaden og Sjælland.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
11
KORT 2.2Vækst og fald i udnyttelsen afbloktilskuddet. 2009-2011
UDVIKLING 2009-2011■Fald over 10 procent■Ændring +/- 10 procent■Vækst over 10 procent.
NORDFYN
12
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
2.3UUDNYTTEDE § 18-MIDLER35 kommuner, hvilket svarer til 36 procent, har overførtuudnyttede § 18-midler fra 2011 til 2012. Det er samme andelaf kommuner som året før, jf. figur 2.1.
FIGUR 2.1Antal kommuner der har overført uudnyttede § 18-midler.Kommuner
70605040302010020082009Ja – har overført § 18-midler
2010
2011
Nej – har ikke overført § 18-midler
Hovedparten af de kommuner, der har overført § 18-midlerfra 2011 til 2012, er mindre kommuner. Kommunerne hartilsammen overført 5,8 mio. kr. i uudnyttede § 18-midler. Belø-bet er 2 mio. kr. mindre end i 2010 og svarer til, at hver af de ialt 35 kommuner i gennemsnit overfører 166.519 kr. i uudnyt-tede § 18-midler til 2012.
Kommunerne oplyser, at årsagen til at de har overført uud-nyttede § 18-midler til 2012 er, at 44 procent af kommunerneikke har modtaget nok ansøgninger, der opfyldte de opstil-lede kriterier for at modtage støtte. Det er en større andel afkommunerne end i 2010 og 2009, men en mindre andel endi 2008. I lidt under 20 procent af kommunerne har det væretvurderingen, at kvaliteten i ansøgningerne ikke har værettilfredsstillende. Det er ligeledes en stigning i forhold til2010, jf. tabel 2.4.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
13
TABEL 2.4Årsagen til kommunen har overført uudnyttede § 18-midler.2009ProcentManglende ansøgninger, der opfylder opstillede kriterierKvaliteten i ansøgningerne var ikke tilfredsstillendeAndetI alt3819431002010Procent3013571002011Antal20817452011Procent441838100
Udover, at der i kommunerne mangler ansøgninger, deropfylder kriterierne for støtte, så er en anden årsag, at der istøtteperioden har været projekter, der alligevel ikke kom igang eller, at der var foreninger, som havde et mindre for-brug end først antaget og derfor har tilbagebetalt alle ellernogle af midlerne.Nogle af de ansøgere, som ikke har været i stand til at gen-nemføre projekter har eksempelvis drejet sig om etable-ringen af et frivilligcenter, hvor der undervejs er fundetalternativ finansiering eller en række foredrag, hvor debudgetterede udgifter har vist sig for store.I flere kommuner er det desuden en fast praksis at gemmeen akutpulje eller restpulje, der kan søges løbende hele åretbåde til nye initiativer og til akut opståede behov. Disse kom-
muner får ikke altid brugt bevillingen fuldt ud. De afsattemidler, der ikke anvendes, overføres som hovedregel tilefterfølgende år.Stort set alle de kommuner, der har overført uudnyttede§ 18-midler til 2012 oplyser, at midlerne anvendes til frivil-ligt socialt arbejde. Udover at bidrage til næste års pulje,så vælger nogle kommuner at vægte særlige indsatser ellerudviklingsprojekter.En kommune vil eksempelvis anvende de overførte midler tilen forstærket indsat af det frivillige arbejde, blandt andet tiletablering af et frivilligsekretariat. En anden kommune oply-ser, at det overførte beløb vil blive anvendt til finansiering afdriften af kommunens frivillighus for de frivillige foreninger.
14
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
2.4LOKALER, SEKRETARIATSBISTAND OG ANDEN IKKE ØKONOMISK HJÆLPKommunerne har oplyst om den samlede økonomiskestøtte, der ydes udover støtten efter servicelovens § 18. Detkan eksempelvis være økonomisk støtte til korterevarendeprojekter, bevillinger der løber over flere år eller støtte, derydes under kommunens enkelte forvaltningsområder ellerdriftsområder. Det kan også være økonomisk støtte til frivil-ligcentre. Det er et krav, at det frivillige sociale arbejde er envæsentlig del af aktiviteten eller indsatsen.Over halvdelen af kommunerne har oplyst, at de i 2011 støt-tede det frivillige sociale arbejde økonomisk udover denstøtte, som kommunerne ydede efter servicelovens § 18. Deter den højeste andel af kommunerne siden 2007, jf. figur 2.2.Figur 2.2 Økonomisk støtte til frivilligt socialt arbejde udoverden støtte, der ydes efter servicelovens § 18.56 kommuner, svarende til 58 procent, har oplyst, at de i 2011støttede det frivillige sociale arbejde med tilsammen 62,7mio. kr. udover den økonomiske støtte efter servicelovens §18. Det svarer til, at de kommuner, der udbetalte denne formfor støtte, i gennemsnit udbetalte 1,1 mio. kr. pr. kommune tilfrivilligt socialt arbejde udover § 18-støtten, jf. tabel 2.5.
FIGUR 2.2Økonomisk støtte til frivilligt socialt arbejde udover den støtte, der ydes efter servicelovens § 18.Pct.
1009080706050403020100200720082009JaNej
2010
2011
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
15
TABEL 2.5Har kommunen støttet indsatser eller aktiviteter økonomisk, hvor frivilligt socialt arbejdeindgår som en væsentlig del af aktiviteterne?2011AntalJaNejI alt5640962011Procent58421002011Samlet beløb62.675.373…62.675.3732011Gns. pr. kommune1.119.203…1.119.203
Note: Tabellen viser økonomiske tilskud udover den støtte, der er oplyst om i tabel 2.1 om støtte efter servicelovens § 18. Bilag 2 indeholder en kommunefordelt over-sigt over de økonomiske tilskud udover § 18-støtten.
Det samlede støttebeløb på 62,7 mio. kr. er en stigning iforhold til 2010, hvor kommunerne udbetalte 61,7 mio. kr. Derkan ikke sammenlignes direkte med de økonomiske oplys-ninger om støtte til aktiviteter udover § 18-støtten, som eroffentliggjort før 2010. Fra 2010 er spørgsmålene om andeneller supplerende støtte til§ 18-støtten ændret og samlet til et spørgsmål. Dette er gjortfor bedst muligt at belyse omfanget af den samlede økono-miske støtte, der ydes af kommunerne til det frivillige socialearbejde udover servicelovens § 18.
••••
Sociale projekter og tilbud for: Ældre, sindslidende,misbrugere og hjemløseKlubordninger for psykisk udsatteLøn og husleje i forbindelse med selvhjælpSamarbejde med familier og institutioner om primærtbørn med psykiske lidelser
SUNDHEDS- OG OMSORGSPROJEKTER:••••••Sundhedsfremmende projekter og samarbejde medblandt andet patientforeningerBedre psykiatriTilskud til hospiceOmsorgsprojekter og aktiviteter for: Ensomme, socialtudsatte, ældre og handicappedeRådgivning og hjælp til personer udsat for seksueltmisbrug og voldStøtte til organisationer, der udfører frivilligt socialtarbejde i relation til udsatte børn og voksne, hvorårsagerne er misbrug, ensomhed og sygdomPartnerskabsaftale om senioridrætIdræt for socialt udsatte, Frivillig motionsvenneordning,Sport for overvægtige børnBusture for pensionister med svære handicapsMotion og caféaktiviteter for kræftramte
INDSATSER OG AKTIVITETER DER MODTAGER AN-DEN ØKONOMISK STØTTEDe indsatser og aktiviteter, som kommunerne støtter udoverservicelovens § 18, og hvor frivilligt socialt arbejde indgårsom et væsentlig element, dækker et bredt område. Disseindsatser og aktiviteter vil i nogle kommuner også kunnevære omfattet af støtten efter servicelovens § 18. Der er taleom økonomisk støtte til:
FRIVILLIGCENTRE OG KOORDINATORER MV.:•••Oprettelse og drift af FrivilligcentreLokaler og aktiviteterLøn til frivilligkoordinatorer samt deltidsansatte
••••
SOCIALE CAFÉER OG VÆRESTEDER:•••••••••Aktivitets- og værestederVarmestuer og caféerBrugerstyret aktivitetscenterMedborgerhuseDrift og støtte til FrivilligstederTilskud til kvindekrisecentreSeniorhus og tilskud til forskellige senioraktiviteterDriftsstøtte til værested for voksne udsatteStøtte til ældre- og handicapforeninger
BYDELSPROJEKTER OG BOLIGSOCIALE INDSATSER:••••••••Boligsociale integrationsprojekterIntegrationsarbejde i form af lektiehjælp mv.Aktivitetscentre blandt andet for ældre, ÆldreklubberProjekter om genhusning af hjemløseVenneforeningerBrugerrådProjekt sundhed og trivsel i boligområderBålhytte for børn og unge
16
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
ANDET:•••••••Etablering af netværkStøtte til selvhjælpRådgivning og vejledningMadklub for socialt udsatteMentorordning for ungePårørendegrupper i psykiatrienOpgradering og indkøb af Av-udstyr til aktivitetscentre
om de samlede økonomiske støttebeløb, der ligger udoverde tilskud, kommunerne yder efter servicelovens § 18.Der kan ikke ses en direkte sammenhæng mellem de kom-muner, der i 2011 ydede forholdsvis meget efter § 18 og dekommuner, der benyttede reglerne for tildeling af økono-misk støtte efter anden lovgivning. Derimod kan der ligesom tidligere ses en tendens til, at de kommuner, der yderen forholdsvis mindre del af statsstilskuddet efter § 18, erkommuner, der i lidt højre grad tildeler støtte efter andenlovgivning.
Bilag 2 indeholder en kommunefordelt oversigt over udbeta-lingen af § 18-støtte samt over de kommuner, der har oplyst
LOKALER, SEKRETARIATSBISTAND OG ANDEN IKKEØKONOMISK HJÆLPNæsten 9 ud af 10 kommuner ydede andre former for støtteend økonomisk støtte. Det kan være hjælp til lokaler, sekre-tariatsbistand, annoncering, konsulentbistand og andet.Andelen af kommuner, der yder andre former for støtte endkontant støtte, har været stigende og udgør i 2011 den høje-ste andel siden 2007, jf. tabel 2.6.
TABEL 2.6Har kommunen ydet andre former for støtte end kontant støtte?2007Pct.JaNejI alt70301002008Pct.75251002009Pct.77231002010Pct.86141002011Antal83121002011Pct.8713100
De kommuner, der ydede andre former for hjælp end økono-misk støtte, støtter især de frivillige foreninger med lokaler.Godt fire ud af fem kommuner har oplyst, at de stiller lokalertil rådighed for de frivillige foreninger, betaler for huslejenog lignende.
Over en tredjedel støtter med sekretariatsbistand og konsu-lentbistand. Endelig hjælper en fjerdel af kommunerne medannoncering, jf. tabel 2.7.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
17
TABEL 2.7Andre former for støtte end kontant støtte.2007Pct.LokalerSekretærbistandStøtte til annonceringKonsulent bistandAndet85334048282008Pct.70302433172009Pct.75292341192010Pct.74402743202011Antal81362542192011Pct.8538264420
Note: Tabellen bygger for 2011 på svar fra 95 kommuner.
Det ses, at andelen af kommuner, der i 2011 ydede hjælp tillokaler, er steget over 10 procent i forhold til 2010. Samtidigses en mindre stigning i andelen af kommuner, der ydede se-kretariatshjælp, konsulentbistand mv. i forhold til tidligere.Under kategorien ”Andet” har 20 pct. af kommunerne oplyst,at de har ydet andre former for ”ikke økonomisk” støtte.Andelen er uændret i forhold til 2010.Der er tale om hjælp og støtte til aktiviteter og indsatser,som kommunerne også tidligere oplyste de støttede. Deter desuden aktiviteter, som i flere tilfælde svarer til dem,som kommunerne har beskrevet ovenfor i forbindelse medindsatser og projekter med økonomisk tilskud, hvor frivilligtarbejde indgår som en social indsats.Nogle kommuner stiller således lokaler til rådighed, betalerfor eller giver tilskud til drift af væresteder, kontaktstederog frivillige huse. Der er desuden kommuner, der støtter detlokale frivillige sociale arbejde via fagdage, kompetenceud-vikling og kurser for frivillige.Kommunerne tilbyder mange steder rådgivning og vejled-ning til foreningerne, konsulentbistand samt sekretariatsbi-
stand. Flere kommuner hjælper med trykning af materiale,markedsføring eller PR og andet, der synliggør og informererom foreningerne. Nogle kommuner fremhæver, at de haransat frivilligkonsulenter.En del kommuner holder åbent hus arrangementer, konfe-rencer, seniormesser eller frivilligmesser.Flere kommuner støtter sociale aktiviteter for frivillige i gen-brugsbutikker. Der er også kommuner, der fremhæver Natte-ravnene eller har mormorordninger til pasning af syge børn.En kommune nævner hjælp til vågetjeneste, mens en andennævner økonomisk støtte til en Mother Theresa klub.Flere kommuner støtter vennekredse og lignende på pleje-hjem og plejecentre. En kommune hjælper med tilskud tilhistoriefortællere for ældre på plejehjem.9 kommuner er gået sammen om en fælleskommunal § 18pulje. Der er også flere kommuner, der bidrager til bisidder-netværk. Andre kommuner peger på frivillige aktiviteter sommentorordninger, rollespil, folkedans og nørkleklubber.
18
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
3DE STØTTEDEFRIVILLIGEFORENINGERKommunerne har i 2011 oplyst om i alt 5.233 frivillige socialeaktiviteter, der har modtaget økonomisk støtte efter service-lovens § 18. Det er en stigning i antallet af aktiviteter på lidtover 2 procent sammenlignet med 2010.
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGERSAMMENFATNING
l
19
3.1MÅLGRUPPER FORAKTIVITETERNEÆldre er målgruppen for indsatsen i lidt under 40 procent afde i alt 5.216 foreninger, som kommunerne har belyst medhensyn til målgrupper og støttebeløb i 2011. Sygdomsgrup-per er målgruppe for 14 procent af de støttede aktiviteter. Ilidt færre aktiviteter, svarende til 11 procent, er målgruppenbørn, unge og familier, jf. tabel 3.1.
TABEL 3.1Målgrupper for det kommunalt støttede frivillige arbejde.
2011AntalÆldreBørn, unge og familierKvinder eller mænd i kriseHandicappedeMisbrugere eller tidligere misbrugereHjemløseSindslidendeSygdomsgrupperFlygtninge / indvandrereEnsommeOfre for vold eller seksuelle overgrebPårørende til ovennævnte grupperAndreI alt2.082559744191573225672425917436623825.216
2011Procent4011183151453117100
2011Samletstøttebeløb28.298.09610.905.2222.678.3996.701.5509.349.9881.086.5068.014.2588.564.7237.663.3463.105.1641.032.5351.032.31426.639.192115.071.293
2011Støttebeløbi procent259268177731123100
Det er en mindre del af aktiviteterne, der retter sig modudvalgte grupper, som for eksempel handicappede, kvindereller mænd i krise, misbrugere eller tidligere misbrugere,hjemløse, sindslidende, ensomme, flygtninge/indvandrere,ofre for vold eller seksuelle overgreb samt pårørende til denævnte grupper. Disse grupper udgør hver fem procent ellerderunder af de støttede foreninger.Kommunerne har indsendt oplysninger om antallet ogmålgrupper for de frivillige aktiviteter samt om støttebeløb
på i alt 115.071.293 kr. Det svarer til knap 80 procent af densamlede udbetalte støtte i 2011, jf. tabel 2.1.De største beløb er udbetalt til aktiviteter, hvor målgruppener ældre og til ”andre”. Disse to grupper har i 2011 modtagetnæsten halvdelen af det samlede udbetalte tilskud. Mindregrupper, som hjemløse, ofre for vold eller seksuelle overgrebog pårørende, modtog hver især støtte, der svarer til en pro-cent af det samlede støttebeløb.
20
l
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER
De aktiviteter, som kommunerne har beskrevet under kate-gorien ”Andre ”, dækker en række forskellige aktiviteter ogretter sig mod forskellige målgrupper.Flere kommuner oplyser, at de arbejder med andre eller fleremålgrupper end dem, der er angivet på spørgeskemaerne.Det kan være målgrupper eller svarkategorier for ”generellesociale organisationer”, frivilligcentre, frivillighedsformidlin-ger og selvhjælpsgrupper samt væresteder og sociale caféer.Nogle foreninger har fået flerårige bevillinger. Det er nogleaf de aktiviteter, som flere kommuner har oplyst om under”andre” aktiviteter.En del kommuner støtter Røde Kors, Frelsens Hær og KirkensKorshær. Der er desuden støttede projekter inden for menig-hedspleje og genbrugsforretninger med humanitære formål.Mange kommuner støtter aktiviteter, hvor sport, motion,krop og sundhed indgår som væsentlige elementer.
Natteravnene støttes ligeledes i mange kommuner. Detsamme gælder mormorordninger, der især drejer sig ompasning af syge børn.Der er også flere kommuner, der støtter LAPS, som er Lands-foreningen for fleks- og skånejobbere samt aktiviteter forseniorer/arbejdsløse seniorer.Der kan desuden være tale om støtte til specifikke forenin-ger som boligforeninger og husejerforeninger, diabetesfor-eninger, rollespilsgrupper, foreninger for bøsser og lesbiskeeller særlige og enkeltstående arrangementer som Frivilligdage, Kultur Weekender og sociale arrangementer.Kommunernes oplysninger tegner et billede af en bred ogmangfoldig frivillig indsats, der retter sig mod mange for-skellige målgrupper.
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER
l
21
3.2DEN GENNEMSNITLIGE ØKONOMISKE STØTTE TIL FRIVILLIGE AKTIVITETERI gennemsnit modtog den enkelte forening 22.061 kr. i støttei 2011. Det er et fald i forhold til 2010 og 2009 på henholdsvis8 og 10 procent. I 2010 lå den gennemsnitlige støtte på 23.112kr. pr. bevilling, i 2009 udgjorde den 25.090 kr. og i 2008 25.451kr. pr. bevilling, jf. figur 3.1.
FIGUR 3.1Den gennemsnitlige bevilling til frivillige foreninger fordelt efter målgrupper. 2008 til 2011.
Misbrugere eller tidligere misbrugere
Andre
Hjemløse
Sindslidende
Flygtninge/Indvandrere
Ofre for vold eller seksuelle overgreb
Kvinder eller mænd i krise
Børn, unge og familier
Ensomme
Handicappede
Ældre
Pårørende til ovenfor nævnte grupper
Sygdomsgrupper
02008
202009
402010
602011
80
100
120
1401000-kr.
Note: De stiplede linjer angiver gennemsnittet pr. projekt på landsplan. De stiplede linjer er på figuren kun retningsgivendeGennemsnittet udgjorde i 2011 22.061 kr. pr. projekt, 23.112 kr. pr. projekt i 2010, 25.090 kr. i 2009 og 25.451 kr. i 2008.
22
l
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER
De aktiviteter, der retter sig mod misbrugere og tidligeremisbrugere samt ”andre”, modtog i gennemsnit mest i støttei 2011. Samme tendens har været gældende i de seneste år.Den gennemsnitlige støtte pr. forening vedrørende mis-brugere og tidligere misbrugere blev i 2010 og 2011 næstenhalveret i forhold til bevillingerne i 2009.Mange af de foreninger, hvor aktiviteterne hovedsageligtretter sig mod et mindre antal personer i forhold til den sam-lede målgruppe for det frivillige arbejde, modtager genereltmere i støtte end gennemsnittet.
Det gælder især misbrugere og tidligere misbrugere samtkategorien ”andre”. Men også foreninger, der retter sig modhjemløse og sindslidende, modtager større tilskud end gen-nemsnittet. Dette gælder i lidt mindre omfang kvinder ogmænd i krise, flygtninge/indvandrere og ofre for vold ellerseksuelle overgreb.Omvendt er den støtte, der tildeles de enkelte foreninger forældre, børn, unge og familier samt handicappede og syg-domsgrupper i gennemsnit mindre end støtten til de øvrigefrivillige aktiviteter. De aktiviteter, som modtog de lavestegennemsnitlige beløb i 2011, var projekter for ældre, pårø-rende og sygdomsgrupper.
3.3HAR PROJEKTERNE TIDLIGERE MODTAGET STØTTE EFTER § 18?Der er en klar tendens til, at de foreninger, der får bevilligetstøtte til det frivillige arbejde, er foreninger, der tidligerehar modtaget støtte. I 2011 havde 84 procent af de støttedeforeninger også tidligere modtaget støtte. I 2010 var det 85procent af foreningerne og i 2009 var det tilfældet for 80procent af foreningerne. Den samme fordeling kunne ses i2008, jf. tabel 3.2.
TABEL 3.2Andel af foreninger, der tidligere har modtaget § 18-midler.
2007ProcentHar tidligere modtaget § 18-midlerHar ikke tidligere modtaget § 18-midlerI alt7327100
2008Procent8020100
2009Procent8020100
2010Procent8515100
2011Procent8416100
Note: 2011-tallene bygger på svar fra 96 kommuner.
DOKUMENTATION OG INFORMATION OM DET FRI-VILLIGE SOCIALE ARBEJDESiden 2007 har en stigende andel af kommunerne indsamletsystematisk information om, hvilke aktiviteter, der gennem-
føres for § 18-midlerne, og om midlerne anvendes i overens-stemmelse med formålet med ansøgningerne.I 2011 indsamlede næsten to ud af tre kommuner systema-tisk information om de aktiviteter, der konkret gennemføres
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER
l
23
for § 18-midlerne. Der er tale om en faldende andel i forholdtil 2009 og 2010, men om en stigning i forhold til 2007 og 2008.Tre ud af fire kommuner indsamlede i 2011 systematiskdokumentation om blandt andet, at § 18-midlerne anvendes
i overensstemmelse med de ansøgninger, hvorefter midlerneer bevilliget. Det er en lidt højere andel af kommunerne endåret før, men en mindre andel i forhold til 2009, jf. tabel 3.3.
TABEL 3.3Hvordan indsamler kommunen information?
2007Procent
2008Procent
2009Procent
2010Procent
2011Antal
2011Procent
Kommunen indsamler systematisk infor-mation om, hvilke aktiviteter der faktiskgennemføres for bevilligede § 18-midler?Kommunen indsamler systematisk doku-mentation for bl.a. at § 18-midler anvendesi overensstemmelse med de ansøgninger,hvorefter midlerne er bevilliget?Note. Bygger i 2011 på svar fra 95 kommuner.
31
59
66
64
58
61
53
72
76
71
69
73
24
l
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER
*BILAG
SAMMENFATNINGBILAG
l
25
BILAG 1STATISTIKKENS BAGGRUND OG METODEBAGGRUND OG METODEEfter aftale med Social- og Integrationsministeriet har Anke-styrelsen i 2011 oprettet en statistik om det frivillige socialearbejde, der erstatter de tidligere årligt tilbagevendendesurvey-undersøgelser.Oplysningerne indsamles i medfør af § 74 i bekendtgørelsenr. 918 af 14. september 2012 om retssikkerhed og admini-stration på det sociale område.Baggrunden for etableringen af statistikken er især, at deoplysninger, som Ankestyrelsen for 2010 og fremover skalindsamle om det frivillige sociale arbejde, i det væsentligsteer basisoplysninger om ressourcer, herunder økonomi. Dissespørgsmål har været tilbagevendende i de senere år, og detforventes, at de skal gentages for at gøre det muligt at følgeudviklingen i støtten til det frivillige sociale arbejde over tid.Rammerne for § 18-statistikken er fastsat af en arbejdsgrup-pe bestående af Frivilligrådet, KL samt Social- og Integra-tionsministeriet. De indhentede data er indsamlet på bag-grund af en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse.at lette en eventuel sammenligning, jf. eksempelvis tabel 2.1.om udviklingen i udbetalt § 18-støtte og modtaget statstil-skud. Amternes udbetalte støtte og modtagne statstilskudfrem til 2005 fremgår kun af bilag 3.I nogle af tabellerne har decimalafrundinger medført, atprocenten ikke summer til 100.
UDGIFTERNE TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDEUndersøgelsen beskriver blandt andet kommunernes tilskudtil det frivillige sociale arbejde. En enkelt kommune har ikkeindsendt de ønskede økonomioplysninger. For at få et fuldtdækkende billede af den udbetalte støtte har Ankestyrelsenderfor anvendt oplysninger fra Statiskbanken i DanmarksStatistik for den pågældende kommune. Disse supplerendeoplysninger er hentet fra konto 5.99.003 i budget- og regn-skabssystemet, Frivilligt socialt arbejde.I de kommuner, hvor Danmarks Statistiks opgørelse overudgifterne til frivilligt socialt arbejde i 2011 varierede mest iforhold til de oplysninger Ankestyrelsen har modtaget, har visendt individuelle e-mails til de pågældende kommuner medhenblik på verificering af oplysningerne. I nogle tilfælde harAnkestyrelsen også rettet telefonisk henvendelse, især medhenblik på at korrigere økonomioplysningerne om § 18-støt-ten.Derudover har Ankestyrelsen tillige rettet henvendelse tilde kommuner, hvor støtten til det frivillige sociale arbejdeer ændret væsentligt fra 2010 til 2011. Der har været tale omkommuner, hvor støtten er oplyst at være faldet eller stegetbetydeligt. Henvendelserne er sket for at verificere oplysnin-gerne og har omfattet mere end 20 procent af kommunerne.De kommunefordelte opgørelser over støtten til det frivilligesociale arbejde i 2011 fremgår af kort 1 og bilag 2. Ved sam-menligning af de enkeltes kommuners støtte til det frivilligesociale arbejde i bilag 2 skal der gøres opmærksom på, at ret-ningslinjerne for kontering af udgifterne til frivilligt socialtarbejde rummer en vis frihed for kommunerne. Kommunernekan således vælge at opføre udgifterne til eksempelvis frivil-ligcentre under konto 5.99.003, hvilket vil sige frivilligt socialtarbejde efter servicelovens § 18, eller de kan vælge at placereudgifterne på andre konti, hvor det lokalt findes mest hen-sigtsmæssigt.
SPØRGESKEMAETAnkestyrelsen udsendte i maj 2012 et spørgeskema til lan-dets kommuner. Herefter er de kommuner, der ikke over-holdt svarfristen, blevet rykket for oplysninger både via mailog ved telefoniske henvendelser. De sidste besvarelser ersendt til Ankestyrelsen i august 2012.Undersøgelsen indeholder svar fra 97 kommuner og be-svarelsesprocenten er 99 pct. Ankestyrelsen har imidlertidsuppleret spørgsmålet om udbetalt § 18-støtte med oplys-ninger fra Danmarks Statistik for den manglende kommune,og besvarelsesprocenten vedrørende dette spørgsmål ersåledes 100.Det er ikke alle kommuner, der har besvaret samtlige spørgs-mål, og det er heller ikke alle kommuner, der nødvendigvisskal besvare samtlige spørgsmål. Derfor kan antallet afsvarkommuner variere i rapportens tabeller og figurer. Antal-let af besvarelser kan aflæses i forbindelse med de enkeltetabeller mv.I flere tabeller er opdelingen af kommunerne mv. videreførtfra tidligere redegørelser om det frivillige sociale arbejde for
26
l
BILAG
Det betyder, at den direkte sammenligning af kommunernesstøtte til det frivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18,må tages med denne form for forbehold. Omkring halvdelenaf kommunerne har eksempelvis et eller flere frivilligcentre ikommunen, hvor konteringen således kan variere.
Det kan imidlertid ikke helt udelukkes, at antallet af forenin-ger på landsplan er mindre end de lidt over 5.000 foreninger,som kommunerne har indsendt oplysninger om.Flere kommuner har oplyst, at de støtter landsdækkendeforeninger og projekter under landsdækkende foreninger ellerat de støtter foreninger, hvor målgrupperne kan være brugerei mere end en enkelt kommune. Disse foreninger vil i praksisderfor kunne have modtaget støtte fra mere end en kommuneog risikerer dermed også at blive medregnet i statistikken viaflere kommuner.
DE STØTTEDE FORENINGERKommunerne har oplyst om 5.233 frivillige foreninger. Herafhar kommunerne oplyst om 5.216 frivillige foreninger og den §18-støtte de modtog i 2011, fordelt efter de målgrupper for-eningerne retter sig mod.Det skønnes, at de frivillige foreninger, som kommunerne haroplyst om udgør ca. 85 procent af det samlede antal støttedeforeninger. De lidt over 5.000 foreninger, som kommunerne harbelyst med hensyn til blandt andet målgrupper, vurderes atvære tilstrækkeligt grundlag til at give et retvisende billede affordelingen af støtten mellem de forskellige målgrupper.
HENT SELV OPLYSNINGER I TAL FRA ANKESTYRELSENFlere af de oplysninger, der indgår som grundlag for statistik-ken om det frivillige sociale arbejde, er offentliggjort under Talfra Ankestyrelsen på Ankestyrelsens hjemmeside:www.ast.dk/tal_fra_ankestyrelsen.Søg: Statistik > Frivilligt socialt arbejde.Her er det også muligt at hente data på kommuneniveau.
BILAG
l
27
BILAG 2UDBETALT STØTTE, BLOKTILSKUD MV. 2011
Område
Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.144.45240.48418.2003.767490467822.904615641.3523295806521.0744482571.1011692181509391.8692673101.1793784603031.061798
Bloktilskudi 1000 kr.149.89245.43214.5202.5081.3689963121.8481.7525647328161.4281.3441.3921.0446841.0803609245401.0081.7041.2246361.4169841.1648641.0201.200
§ 18-støttei procent afbloktilskud968912515036472615735111854041497743381024724289311022498338403510467
Øvrig støttei 1000 kr.1)62.81423.50313.000-1033543.18361800--5001082.00230040895532-190350--500406107-12015-369
Indbyggere i20112)5.551.9431.693.558535.17698.50647.84134.00113.71371.52364.90621.39026.59027.75150.04947.70852.62836.51020.77940.82114.43638.25524.07939.30061.32647.88724.38954.60941.59144.31531.04240.66141.776
Hele landet1084101147151153155157159161163165167169173175183185187190201210217219223230240250260270400Region HovedstadenKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundHalsnæsGribskovBornholms kommune
28
l
BILAG
Område
Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.15.0093786891.898813789453812.3431.1531.5192113082381.1431.806651888Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.36.0381.0185881.5732603716.7601.6655962741241.1256372.8499654.1101681.0355601.0538005.2894.218
Bloktilskudi 1000 kr.22.4041.2241.5722.0885169241.8849361.3808762.2085887926721.5242.1601.7641.296Bloktilskudi 1000 kr.32.9409961.1401.3926248645.2681.5968164081921.5726842.1121.1523.228721.3561.1641.6801.3922.3762.856
§ 18-støttei procent afbloktilskud67314491164150411701326936393575843769§ 18-støttei procent afbloktilskud10910252113424312810473676572931358412723376486358223148
Øvrig støttei 1000 kr.1)5.866--1.445-12047616-1.000--453173-1.313871-Øvrig støttei 1000 kr.1)20.561---1.29129510.0001.665340--790-2.705605100-1.910242-619--
Indbyggere i20112)819.32347.96257.25682.48320.95832.84569.48835.26749.07632.87577.36521.84529.47526.74246.09680.89262.55346.145Indbyggere i20112)1.199.92537.69441.62051.88723.74431.490190.12358.71129.49013.3176.66256.08926.14176.13839.424115.1133.21250.32642.66759.77850.09389.087107.119
1085253259265269306316320326329330336340350360370376390
Region SjællandGreveKøgeRoskildeSolrødOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevnsSorøLejreLollandNæstvedGuldborgsundVordingborgOmråde
1083410420430440450461479480482492510530540550561563573575580607621630
Region SyddanmarkMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaKoldingVejle
BILAG
l
29
Område
Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.37.7101.6682.8971.5675644287565195222572.5191.2101171.12815.1645741.3449172.7102.849Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.15.2115781.7876341.568612438508661.3885.7361.147
Bloktilskudi 1000 kr.33.3962.2562.2681.5006006241.0801.0681.1885642.5562.3041201.4648.2561.0801.5481.1881.2962.436Bloktilskudi 1000 kr.15.7206361.2489481.7281.068727321.1521.0445.2801.812
§ 18-støttei procent afbloktilskud1137412810494697049444699539777184538777209117§ 18-støttei procent afbloktilskud9791143679157591167513310963
Øvrig støttei 1000 kr.1)12.0531.80025050030-10--100735--3897.013-1.226--0Øvrig støttei 1000 kr.1)832-----10100---722
Indbyggere i20112)1.259.71382.79885.73957.12821.54622.19141.71938.02546.86021.84095.27788.8753.88057.692310.35640.54957.98445.95247.93793.365Indbyggere i20112)579.42421.59545.11335.78261.54437.8371.94628.91442.54538.712198.99066.446
1082615657661665671706707710727730740741746751756760766779791
Region MidtjyllandHorsensHerningHolstebroLemvigStruerSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusIkast-BrandeRingkøbing-SkjernHedenstedSkiveViborgOmråde
1081773787810813820825840846849851860
Region NordjyllandMorsøThistedBrønderslev-DronninglundFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebildMariagerfjordJammerbugtAalborgHjørring
1) Anden økonomisk hjælp omhandler den økonomiske støtte, som kommunerne i 2011 har udbetalt til frivilligt socialt arbejde udover den støtte, de yder efter service-lovens § 18, f.eks. støtte til frivilligt socialt arbejde efter SEL § 79.2) Befolkningstallet pr. 1. januar 2011. Danmarks Statistik. Statistikbanken.Note. Retningslinjerne for kontering af udgifterne til frivilligt socialt arbejde indebærer nogen frihed i kommunerne. Kommunerne kan således vælge at opføreudgifterne til for eksempel frivilligcentre under konto 5.99.003, hvilket vil sige frivilligt socialt arbejde efter servicelovens § 18 eller de kan vælge at placere udgifternepå andre konti, hvor det lokalt findes mere hensigtsmæssigt. Det betyder, at den direkte sammenligning af kommunernes støtte til det frivillige sociale arbejde efterservicelovens § 18 må tages med denne form for forbehold.I tabellen angiver ”–” uoplyste.
30
l
BILAG
BILAG 3UDVIKLINGEN I § 18-STØTTE OG ANVENDTE TILSKUDUDVIKLINGEN I UDBETALT STØTTE OG ANVENDTETILSKUD 2002 TIL 2011 I LØBENDE PRISERI tabellen nedenfor vises i løbende priser det materiale, derligger til grund for rapportens tabel 2.1 om udbetalt støtteog statstilskud i perioden 2002 til 2011. Tabel 2.1 er opgjorti faste priser PL 2011, mens nedenstående opgørelse er iløbende priser.I 2011 udbetalte kommunerne 144,5 mio. kr. i støtte til detfrivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18, hvilket iløbende priser var en stigning på 2,0 mio. kr. i forhold til 2010,men et fald i forhold til 2009 på 0,2 mio. kr.København og Frederiksberg kommuner udbetalte 22,0 mio.kr. i støtte, hvilket er en stigning i forhold til 2010 på 0,1 mio.kr. De øvrige kommuner anvendte 122,5 mio. kr., som er enstigning på 1,8 mio. kr. i forhold til 2010. Det udbetalte beløbsvarer til 92,2 procent af bloktilskuddet.Kommunerne modtog i 2011 i alt 149,9 mio. kr. i bloktilskudfra staten til det frivillige arbejde. Kommunerne anvendtedermed 5,4 mio. kr. mindre end de modtog i statstilskud,hvilket svarer til, at kommunerne under et anvendte 96,4 pct.af bloktilskuddet.
TABEL 3.3Udviklingen i udbetalt støtte og modtaget statstilskud. Løbende priser. Mio.kr.
2002
2003
2004
2005
2007
2008
2009
2010
2011
Alle kommuner (ekskl. København og Frederiksberg)Udbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug88,493,1-4,882,496-13,682,498,3-15,998,1101,6-3,5109,4119,3-9,9113,3124-10,7123,8130,3-6,5120,7131,9-11,2122,5132,9-10,4
København og Frederiksberg kommuneUdbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug13,713,7013,414,1-0,714,514,50,118,314,93,4Alle amterUdbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug11,27,63,610,57,82,810,77,92,810,58,32,2I altUdbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug113,3114,4-1,1106,3117,9-11,6107,6120,7-13,1126,9124,82,1127,3132,8-5,5135,8137,7-1,9144,7143,90,8142,5148,4-5,9144,5149,9-5,4---------------17,913,54,420,613,76,920,913,67,321,916,55,422,017,05,0
BILAG
l
31
BILAG 4SKEMA OM FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE 2011EFTER LOV OM SOCIAL SERVICE § 18Kommune:Kontaktperson:Telefonnummer:E-mail:
SPØRGSMÅL OM STØTTEN1.OPLYS DET UDBETALTE STØTTEBELØB TIL FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE I KR.- JF. SERVICELOVENS § 18:a. Regnskab 2011
2.
HAR KOMMUNEN OVERFØRT EVT. UUDNYTTEDE § 18-MIDLER FRA 2011 TIL 2012?Ja eller nej:JaLNejL
2.AHVIS „JA“ I SPØRGSMÅL 2, HVILKET BELØB HAR KOMMUNEN OVERFØRT FRA 2011 TIL 2012?Beløbet i hele kr.
2.BHVIS „JA“ I SPM. 2, HVAD ER ÅRSAGEN TIL AT KOMMUNEN HAR OVERFØRTUUDNYTTEDE § 18-MIDLER FRA 2011 TIL 2012?Markér det eller de relevante feltera. Manglede ansøgninger, der opfyldte opstillede kriterierb. Kvaliteten i ansøgningerne var ikke tilfredsstillendec. AndetHvis markering i „c. Andet“, oplys hvad:
LLL
2.CHVAD ANVENDER KOMMUNEN DE UUDNYTTEDE § 18-MIDLER TIL?Hvis kommunen har overført uudnyttede § 18-midler fra 2011 til 2012 oplys kort hvad midlerne anvendes /påtænkes anvendt til:
32
l
BILAG
3.
HAR KOMMUNEN I 2011 STØTTET INDSATSER ELLER PROJEKTER MED ØKONOMISKE TILSKUD, HVORFRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE INDGÅR SOM EN SOCIAL INDSATS OVER FOR UDSATTE BORGERE?Der ønskes oplysninger om det samlede økonomiske tilskud udover den støtte, der er oplyst i spørgsmål 1 om støtte efterservicelovens § 18. Tilskuddet kan eksempelvis omfatte økonomisk støtte til korterevarende projekter, bevillinger der løberover flere år eller støtte, der ydes under kommunens enkelte forvaltningsområder / driftsområder, men også økonomiskstøtte til eksempelvis frivilligcentre. Der ønskes alene oplysninger om indsatser, hvor frivilligt socialt arbejde er involveretsom del af aktiviteten / indsatsen.Ja eller nej:JaLNejL
3.AHVIS „JA“ I SPØRGSMÅL 3, ANGIV DEN SAMLEDE STØTTE FOR ÅRET 2011:Hvis det præcise beløb ikke kendes, kan der anvendes et kvalificeret skønBeløbet i hele kr.
3.BBESKRIV KORT HVILKE STØTTEDE AKTIVITETER, DER ER TALE OM:Beskrivelse af støttede aktiviteter:
4.
HAR KOMMUNEN YDET ANDRE FORMER FOR STØTTE END KONTANT ØKONOMISK STØTTE I 2011(F.EKS. STILLET LOKALER TIL RÅDIGHED)?Markér det relevante feltJa eller nej:JaLNejL
4.AHVIS „JA“ TIL SPØRGSMÅL 4, OPLYS HVILKE ANDRE FORMER FOR STØTTE END KONTANT ØKONOMISKSTØTTE, KOMMUNEN HAR YDET I 2011:Markér det eller de relevante feltera. Lokalerb. Sekretærbistandc. Støtte til annonceringd. Konsulentbistand
LLLL
e. AndetLHvis markering i „e. Andet“, angiv hvilken:
BILAG
l
33
STØTTEN FORDELT PÅ FORENINGERNE5.HVOR MANGE FRIVILLIGE SOCIALE FORENINGER MODTOG § 18-STØTTE I 2011?Antal frivillige sociale foreninger
6.
MÅLGRUPPERNE I DEN FRIVILLIGE INDSATSOplys om det samlede antal foreninger inden for hver af de enkelte målgrupper og den udbetalte § 18-støtteAntal foreninger og samlet støttebeløba. Ældreb. Børn, unge og familierc. Kvinder eller mænd i krised. Handicappedee. Misbrugere eller tidligere misbrugeref. Hjemløseg. Sindslidendeh. Sygdomsgrupperi. Flygtninge/indvandrerej. Ensommek. Ofre for vold eller seksuelle overgrebl. Pårørende til ovennævnte grupperm. AndreHvis oplysning i „m. Andre“, angiv hvem:
34
l
BILAG
7.
I HVILKET OMFANG HAR AKTIVITETERNE TIDLIGERE FÅET STØTTE VIA § 18:Kendes den præcise procentfordeling ikke, kan der anvendes et kvalificeret skønProcenta. Aktiviteter, der ikke tidligere har fået støtteb. Aktiviteter, der tidligere har fået støtteI alt(a+b)=100 pct.100
8.
HVIS KOMMUNEN HAR UDPEGET EN SÆRLIG KONTAKTPERSON TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE,OPLYS NAVN OG E-MAIL PÅ KONTAKTPERSON:Kontaktperson:E- mail:
9.
INDSAMLER KOMMUNEN SYSTEMATISK INFORMATION OM, HVILKE AKTIVITETER DER FAKTISKGENNEMFØRES FOR DE BEVILLIGEDE § 18-MIDLER?Markér det relevante feltJa eller nej:JaLNejL
9.AINDSAMLER KOMMUNEN SYSTEMATISK DOKUMENTATION FOR BL.A. AT PÅSE, OM § 18-MIDLERNEANVENDES I OVERENSSTEMMELSE MED DE ANSØGNINGER, HVOREFTER MIDLERNE ER BEVILLIGET?Ja eller nej:JaLNejL
EVENTUELLE BEMÆRKNINGER TIL BESVARELSEN AF SKEMAET KAN NOTERES HER:
BILAG
l
35
Social- og IntegrationsministerietHolmens kanal 221060 København K[email protected]36STØTTENwww.sm.dkTIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l