Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 97
Offentligt
J.nr. 13-0002899Dato: 24. januar 2013
Resumé
af
Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og forskellige andre
love (Ny klagestruktur på skatteområdet)
Det overordnede formål med at ændre klagestrukturen er at skabe en mereeffektiv og tidssvarende klagestruktur på Skatteministeriets område.Forslaget indeholder følgende elementer:Muligheden for at få sagen behandlet ved to administrative klageinstanserfjernes.I dag kan afgørelser på personskatte-, vurderings- og motorområderne på-klages til henholdsvis skatte-, vurderings- og motorankenævnene. Afgø-relserne fra disse ankenævn kan herefter påklages til Landsskatteretten.Forslaget går ud på, at såvel Landsskatteretten som ankenævnene bevares,men uden klageadgang fra et ankenævn til Landsskatteretten. Der vil sta-dig efter forslaget være mulighed for domstolsprøvelse af afgørelserne fraklagemyndighederne.Læge og eksterne medlemmers deltagelse i afgørelser opretholdesuændret.Som udgangspunkt vil de sager, som hidtil har kunnet påklages til anke-nævnene skulle behandles af ankenævnene. Principielle sager foreslås dogat skulle behandles af Landsskatteretten. Tilsvarende indebærer forslaget,at visse sager, som hænger sammen med en sag, som allerede behandles afLandsskatteretten, skal behandles af denne.Sager, som hidtil har været behandlet i Landsskatteretten som første kla-geinstans, vil fortsat skulle behandles af denne. Dette gælder dog ikke forsager, som hidtil har været afgjort af Landsskatterettens sekretariat.Efter forslaget oprettes et fælles sekretariat, der skal betjene såvel Lands-skatteretten som ankenævnene. Varetagelsen af denne sekretariatsfunktionforeslås at skulle ligge hos en nyoprettet myndighed. Myndighedens op-gaver bliver efter forslaget:
Sekretariatsbetjening af Landsskatteretten og ankenævnene,visitering af sager til ankenævnene, Landsskatteretten og myndigheden selv ogafgørelse af sager, som hidtil har været afgjort af Landsskatterettens sekretariat.Myndigheden bliver efter forslaget på samme måde som Landsskatteretten i dag organiseretunder Skatteministeriets departement, og den bliver ligeledes som Landsskatteretten sagligtuafhængig i forhold til departementet.Efter de gældende regler skal der i de fleste sagstyper betales et klagegebyr ved klage tilLandsskatteretten, mens der ikke skal betales klagegebyr ved klage til ankenævnene. Efterforslaget skal der betales klagegebyr i alle klagesager, bortset fra inddrivelses- og aktind-sigtssager. Til gengæld foreslås gebyret nedsat fra 800 til 300 kr.Der ændres ikke på adgangen til omkostningsgodtgørelse. Som konsekvens af ændringen afklagestrukturen bliver der dog tale om en mindre udvidelse af området for omkostnings-godtgørelse. Det hænger sammen med, at principielle sager, der hidtil er blevet behandlet ivurderings- eller motorankenævnene, efter forslaget skal behandles af Landsskatteretten.Dermed bliver de omfattet af omkostningsgodtgørelse.Efter forslaget skal den nye klagestruktur træde i kraft den 1. januar 2014.Lovforslaget ændrer ikke på kredsinddelingen og antallet af medlemmer i forhold til anke-nævnene. Det er dog tanken bringe disse forhold i bedre overensstemmelse med den nyeklagestruktur og sagstilgangen til ankenævnene. Disse spørgsmål kan reguleres ved en be-kendtgørelse.Fuldt indfaset fra 2017 skønnes forslaget at medføre en besparelse på ca. [20] mio. kr. år-ligt.
Side 2