Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 9
Offentligt
NotatTil Folketingets Europaudvalg(kopi til Folketingets Skatteudvalg)J.nr. 12-0174566
Grund- og nærhedsnotatEU-kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår en hurtigreaktionsmekanisme til bekæmpelse af momssvig, KOM(2012) 428 endelig.ResuméKommissionen fremsatte den 31. juli 2012 forslag om at indføre en hurtig reaktions-mekanisme til bekæmpelse af svig. Der opstår hele tiden nye former for svig, som un-dergraver momsens effektivitet og medlemsstaternes finanspolitiske konsolidering, ogforslaget skal bistå medlemsstaterne i kampen mod svig. Under det nuværende moms-system er det muligt at anmode om en midlertidig tilladelse til at fravige momssyste-mets almindelige regler med det formål at hindre svig. Dette er imidlertid en langsomog omstændelig proces, som kan tage knap et år. Af den grund og på baggrund afKommissionens meddelelse om momssystemets fremtid (KOM(2011) 815) foreslårKommissionen derfor en hurtig reaktionsmekanisme, som giver medlemsstaterne mu-lighed for at gribe hurtigt ind mod pludselig opstået og massiv svig, som kan give be-tydelige og uoprettelige tab for statskasserne. Ved brug af mekanismen skal medlems-staterne kun vente ca. 1 måned på at få en midlertidig tilladelse (max 1 år) til at an-vende den pågældende foranstaltning (eksempelvis ved omvendt betalingspligt, hvorkøber betaler momsen i stedet for sælger). Ordningen er et supplement til den gæl-dende undtagelsesordning, og i den tidsbegrænsede periode mekanismen kan anven-des, skal medlemsstaterne derfor arbejde på mere langsigtede løsninger.1. BaggrundDer har i flere fora været fokus på at øge momseffektiviteten som led i den igangvæ-rende finanspolitiske konsolidering i medlemsstaterne. Ved at forbedre momsop-krævningen og håndtere momssvig mere effektivt, vil der kunne opnås en stigning istatsindtægterne. I Kommissionens meddelelse om fremtidens momssystem(KOM(2011) 815) er et mere robust momssystem netop et af hovedmålene.Der opstår hele tiden nye former for svig og medlemsstaterne har nogle gange brugfor at reagere hurtigere end de kan i dag. I dag kan medlemsstaterne anmode om entilladelse til at fravige momssystemdirektivet for at hindre svig. Dette kræver, atKommissionen fremsætter et direktivforslag om at imødekomme anmodningen (som
Side 1 af 5
den har op til 8 måneder at behandle) med henblik på vedtagelse i Rådet, hvilket ogsåkan tage et par måneder. Efter Rådets vedtagelse skal direktivet gennemføres i natio-nal lovgivning. Det er en langsom og omstændelig proces, hvor svigen i mellemtidenkan resultere i betydelige tab i en medlemsstat.Kommissionen fremsatte på den baggrund den 31. juli 2012 forslag om at indføre enhurtig reaktionsmekanisme til bekæmpelse af svig. Forslaget skal indføre en procedurei momssystemdirektivet, som i meget specifikke situationer kan give medlemsstaterneet retsgrundlag til at træffe nærmere beskrevne og øjeblikkelige foranstaltninger medhenblik på at bekæmpe svig. Mekanismen er et supplement til det nuværende systemmed en tilladelse til at fravige direktivet efter anmodning og kan gennemføres hurtige-re, fordi Kommissionen benytter sine tildelte gennemførelsesbeføjelser, som fastsat iTEUF artikel 291 for at sikre en korrekt gennemførelse af direktivet og for at hindrebudgettab og overtrædelse af principperne om skattemæssig retfærdighed.I forbindelse med anvendelsen af Kommissionens gennemførelsesbeføjelser benyttesen såkaldt undersøgelsesprocedure, som er fastsat i komitologiforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de gene-relle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissio-nens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser), jf. nedenfor.2. HjemmelsgrundlagKommissionens forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113. Det betyder, atforslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter høring af Europa-Parlamentetog Det Økonomiske og Sociale Udvalg.3. NærhedsprincippetKommissionen anfører i forslaget, at den hurtige reaktionsmekanisme er et supple-ment til vedtagelse af landespecifikke undtagelser fra momsdirektivet, som er lang-sommere og mere omstændelig, og bistår derfor medlemsstaterne i deres kamp modaggressiv momssvig. Forslaget er ifølge Kommissionen berettiget ud fra nærhedsprin-cippet og i overensstemmelse med retsgrundlaget for arbejde på området for indirek-te beskatning jf. artikel 113 i TEUF. Der gøres endvidere brug af Kommissionens gen-nemførelsesbeføjelser i artikel 291 i TEUF og komitologiforordningen, hvorefter un-dersøgelsesproceduren skal anvendes i beskatningsspørgsmål. Da der er risiko foruoprettelige tab, er det ifølge Kommissionen berettiget at anvende øjeblikkeligt gæl-dende retsakter, som foreslået med den hurtige reaktionsmekanisme. Idet sådan ag-gressiv momssvig ofte er international og involverer flere medlemsstater, kan måletmed at bekæmpe svig bedre gennemføres på EU-plan gennem et direktiv. Det foreslå-ede retsinstrument er et direktiv, da den lovgivning, der ændres er et direktiv.Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.4. Formål og indholdFormålet er at bistå medlemsstaterne i deres kamp mod svig og hindre betydelige oguoprettelige tab for statskasserne ved at give medlemsstaterne et retsgrundlag, så de
Side 2 af 5
hurtigt kan gribe ind overfor pludselig opstået og massiv svig, hvor traditionelle kon-trol- og håndhævelsesværktøjer ikke er tilstrækkelige.Forslaget definerer hvornår mekanismen kan anvendes – nemlig ved bekæmpelse afpludselig opstået og massiv svig, som medfører eller kan medføre betydelige og uop-rettelige tab.Forslaget vil komme til at definere, hvilke foranstaltninger, som medlemsstaterne kangøre brug af. Foreløbig har kommissionen kun foreslået omvendt betalingspligt (hvorkøber betaler momsen fremfor sælger), men det er hensigten, at der skal laves en listeover foranstaltninger, som Rådet skal blive enige om.Normalt betaler sælger salgsmomsen, mens køber har fradrag for købsmomsen. Så-fremt køber har meget store køb og intet salg, vil han indsende en negativ momsangi-velse, og få udbetalt moms fra myndighederne. Ved momskarruselsvig cirkulerereks.vis et meget stort parti af mobiltelefoner mellem nogle virksomheder, hvor køber-ne får udbetalt store beløb i negativ moms og dernæst forsvinder inden de betalersalgsmoms af mobiltelefonerne, som blot går videre til næste virksomhed i kæden.Omvendt betalingspligt anvendes ofte til at hindre momskaruselsvig, idet køber skalindbetale salgsmomsen samtidig med, at han får fradrag for købsmomsen. Eftersomde to momsbeløb vil udligne hinanden, hindrer man, at køber uberettiget får udbetaltnegativ moms, som han kan forsvinde med.Proceduren er fastlagt iht. undersøgelsesproceduren. Det vil sige, at Kommissionenbenytter sin mulighed for at fastsætte gennemførelsesbestemmelser efter at havemodtaget en anmodning fra en medlemsstat indeholdende alle relevante oplysninger,som vil blive standardiseret i en formular. Kommissionen kan i behørigt begrundedehastende tilfælde vedtage øjeblikkeligt gældende retsakter. Det vil sige, at Kommissi-onen har (når den råder over de relevante oplysninger) 1 måned til at give enten entilladelse eller et afslag. Iht. undersøgelsesproceduren bistås kommissionen af et ud-valg af repræsentanter fra medlemsstaterne (SCAC), hvor Kommissionens retsakt sen-des i skriftlig høring inden 14 dage mhp. en udtalelse. Såfremt udtalelsen er positiv(dvs. at der er et kvalificeret flertal for retsakten) forbliver den i kraft, men såfremt ud-talelsen er negativ, skal Kommissionen straks ophæve den (dvs. tilladelsen til den på-gældende medlemsstat til at anvende en af foranstaltningerne under den hurtige re-aktionsmekanisme).Tilladelsen til at anvende en af foranstaltningerne under den hurtige reaktionsmeka-nisme (fastlagt i kommissionens retsakt) er kun gældende i maksimalt 1 år. Det er hen-sigten, at medlemsstaten i den periode skal træffe andre foranstaltninger enten i formaf en anmodning om tilladelse til at fravige momssystemdirektivet iht. de nuværenderegler eller gennemføre andre nationale foranstaltninger, som kan hindre svigen.Direktivændringen foreslås med ikrafttræden den 1. januar 2013.5. Europa-Parlamentets udtalelse
Side 3 af 5
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel113. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforSåfremt forslaget vedtages, vil momsloven skulle ændres hver gang Danmark anven-der mekanismen.7. KonsekvenserStatsfinansielle konsekvenserForslaget har ifølge Kommissionen ingen negative konsekvenser for EU’s budget. For-slaget skønnes heller ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser for Dan-mark. Forslaget giver medlemsstaterne mulighed for hurtigere at gribe ind overfor svigend det er muligt i dag, og det bistår derfor medlemsstaterne i deres konsolidering afstatsbudgetterne.Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget givermedlemsstaterne mulighed for hurtigere at gribe ind overfor svig end det er muligt idag og mindsker derved et evt. provenutab, som følge af svigen. Samtidig bidragerforslaget til at sikre lige konkurrence, idet de reelle virksomheder ikke udsættes forulige konkurrencevilkår fra virksomheder, der ikke overholder skatte- og afgiftslovgiv-ningen.Administrative konsekvenser for erhvervslivetKommissionen har vurderet, at det ikke er relevant med en konsekvensanalyse, idetdet kun vil være de efterfølgende nationale foranstaltninger, som medlemsstaterneindfører efter tilladelse under den hurtige reaktionsmekanisme, der vil kunne få en visindvirkning, som under alle omstændigheder sikkert vil være ubetydelig i betragtningaf det begrænsede anvendelsesområde og den begrænsede varighed. Da man desu-den heller ikke ved i hvor mange tilfælde en medlemsstat vil kunne anmode om tilla-delse til at anvende den hurtige reaktionsmekanisme, er det ikke muligt at anslå denkvantitative indvirkning af forslaget i forhold til den nuværende undtagelsesprocedu-re.Med andre ord ændrer forslaget som sådan ikke den nuværende retstilstand, men be-virker blot, at tilladelsen til at gribe ind overfor svig gives hurtigere.Såfremt Danmark anvender mekanismen til at bekæmpe pludselig opstået og massivsvig, vil det medføre ændrede forhold for den pågældende sektor eksempelvis ved, atbetalingspligten skifter fra en sælger i Danmark til en køber i et andet EU-land for enspecifik sektor. Først når foranstaltningen rent faktisk gennemføres, vil det være mu-ligt at kvantificere eventuelle administrative konsekvenser for den berørte sektor.8. Høring
Side 4 af 5
Forslaget sendes i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dan-marks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, DanskeRegioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Finans og Leasing, Finansrådet,Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer,Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Håndværksrådet,Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisationen i Dan-mark, Landsskatteretten, Politidirektøren i København, Rigsadvokaten, Rigspolitiche-fen og Skatterevisorforeningen.9. Generelle forventninger til andre landes holdningOverordnet er medlemsstaterne enige i formålet med forslaget, men enkelte med-lemsstater er bekymrede for den juridiske hjemmel, idet tilladelserne gives udenomRådet via Kommissionens gennemførelsesbestemmelser. I Rådet kræves enstemmig-hed, mens der iht. komitologiforordningen kun kræves kvalificeret flertal. Flere med-lemsstater peger på, at man bare kan forkorte den nuværende sagsbehandlingstid fortilladelser til at fravige momssystemdirektivet på knap et år og så blot bruge den nu-værende ordning. Rådets juridiske tjeneste har foreløbig udtalt, at der intet er til hin-der for at bruge komitologiforordningen på denne form for tilladelser.10. Foreløbig dansk holdningRegeringen er positiv overfor forslaget, som er et led i at gøre fremtidens momssy-stem mere robust og dermed bidrage til medlemsstaternes budgetkonsolidering.Regeringen lægger vægt på udtalelsen fra Rådets juridiske tjeneste, og vægter be-kæmpelsen af svig meget højt. En mekanisme som foreslået vil gøre det muligt at sæt-te ind mod svigen langt hurtigere end i dag. Endvidere vil der kun være tale om tilla-delser med begrænset rækkevidde, idet de er tidsbegrænset til maksmalt 1 år og kunomfatter den pågældende medlemsstat.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5