Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1201102_0001.png
1201102_0002.png
1201102_0003.png
1201102_0004.png
1201102_0005.png
1201102_0006.png
1201102_0007.png
1201102_0008.png
1201102_0009.png
1201102_0010.png
Notat18. december 2012J.nr. 08-0198095
Supplerende grundnotat om meddelelse fra Kommissionentil Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske og SocialeUdvalg og Regionsudvalget: Mod et samlet europæiskregelsæt for onlinespil (KOM(2012)596).1. ResuméKommissionen har den 20. oktober 2012 fremsendt en meddelelse benævnt”Mod et samlet europæisk regelsæt for onlinespil” til Rådet. Meddelelsen er enopfølgning på Kommissionens grønbog om onlinespil, som var i høring i 2011.Meddelelsen fokuserer på tiltag på 5 områder, hvor der oplistes en rækkeinitiativer – nogle, som Kommissionen vil tage, og andre, som medlemsstaterneopfordres til at tage.Overordnet set har tiltagene til hensigt at skabe et bedre regelsæt foronlinespilletjenester i EU og bane vej for et udbygget samarbejde mellemmedlemsstaternes reguleringsmyndigheder.Kommissionen vil i 2012 oprette en ekspertgruppe med repræsentanter formedlemsstaterne, som bl.a. skal rådgive og bidrage med ekspertise i forbindelsemed udarbejdelse af EU-initiativer.Meddelelsen indeholder ikke umiddelbart forslag, der påvirker dansk ret.Fra dansk side er vi positive overfor øget juridisk klarhed for behandlingen afonlinespilletjenester i EU og et udbygget samarbejde mellem medlemsstaterne.Forbrugerbeskyttelse, bekæmpelse af svig, hvidvask af penge samt aftaltspil(match-fixing) er ligeledes vigtige danske prioriteter.Fra dansk side hilsesmeddelelsen derfor velkommen, og vi vil arbejde konstruktivt i forbindelse medde tiltag, som Kommissionen nævner i meddelelsen.

2. Baggrund

Kommissionen udsendte 24. marts 2011 en grønbog om online spil i det indremarked. Baggrunden for grønbogen var, at den teknologiske udvikling skaber etstadigt øget online spil med deraf følgende grænseoverskridendeproblemstillinger på spillemarkedet, som blandt andet er karakteriseret vedforskellige former for regulering m.v. i medlemslandene. I grønbogen stilledeKommissionen en række spørgsmål i relation til online spil. Grønbogen blev afKommissionen sendt i bred høring. Der indkom næsten 260 høringssvar,herunder et fra den danske regering, jf. Europaudvalget 2011 KOM(2011)0128Bilag 4 og SAU alm. del. 2010-11bilag 268.Meddelelsen ”mod et samlet europæisk regelsæt for onlinespil” erKommissionens opfølgning på grønbogen.
Side 1 af 10

3. Formål og indhold

Meddelelsen indeholder forslag til relevante foranstaltninger vedrørende enrække forskellige forhold med det formål at skabe større juridisk klarhed ogudarbejde politikker på spilleområdet for derigennem at tackle udfordringerne iEU på området for onlinespilletjenester. Tiltagene fokuserer på følgende femprioriterede aktionsområder:1. Overensstemmelse mellem nationale reguleringsrammer og EU-lovgivningen.2. Forbedring i forbindelse med tilsyn, administrativt samarbejde ogeffektiv håndhævelse.3. Beskyttelse af forbrugere og borgere, mindreårige og sårbare grupper.4. Forebyggelse af svig og hvidvaskning af penge.5. Sikring af sportens integritet og forebyggelse af aftalt spil.Kommissionen vil i 2012 oprette en ekspertgruppe med repræsentanter formedlemsstaterne, som skal udveksle erfaringer og eksempler på god praksissamt rådgive og bidrage med ekspertise i forbindelse med udarbejdelse af EU-initiativer.Kommissionen vil evaluere gennemførelsen af meddelelsen, herundermedlemslandenes og de berørte parters anvendelse af foranstaltningerne, i enstatusrapport, som offentliggøres senest to år efter vedtagelsen af meddelelsen. Irapporten vil Kommissionen foretage en vurdering af, om foranstaltningernetilvejebringer et passende EU-regelsæt for onlinespil, eller om der skal træffesyderligere, og om nødvendigt lovgivningsmæssige, foranstaltninger på EU-niveau.Ad 1. Overensstemmelse mellem nationale reguleringsrammer og EU-lovgivningen.Der er stor forskel på, hvordan onlinespil er reguleret i de forskelligemedlemsstater. Nogle medlemsstater forbyder onlinespil, andre harmonopolordninger, og endelig har et stigende antal medlemslande indførtlicensordninger.Alle nationale ordninger skal være i overensstemmelse med EU-lovgivningen.EU-Domstolen har gennem en række domme opstillet generelle retningslinjerfor fortolkningen af det indre markeds grundlæggende frihedsrettigheder påspilleområdet.Kommissionen vil:fremskynde afslutningen af sin vurdering af nationale bestemmelser iforbindelse med verserende traktatbrudssager og klager og omnødvendigt træffe foranstaltninger til håndhævelse.
Side 2 af 10
Ad 2. Forbedring i forbindelse med tilsyn, administrativt samarbejde og effektivhåndhævelse.Det understreges i meddelelsen, at for at kunne tackle udfordringerne påonlinespilleområdet er det nødvendigt, at medlemslandene har kompetentereguleringsmyndigheder, som kan samarbejde med myndighederne i andrelande, og som tager effektive håndhævelsesmetoder i brug.Kommissionen opfordrer derfor medlemslandene til:at oprette reguleringsmyndigheder på spilleområdet og give dementydige kompetencer samt sikre samarbejde med andre relevantenationale myndigheder.I rapporten anføres, at øget administrativt samarbejde er en forudsætning for atkunne tackle de nuværende og grænseoverskridende udfordringer for onlinespil.Det vil kunne hjælpe medlemslandene i forbindelse med håndhævelse af reglerog lette administrative byrder for myndighederne fx i forbindelse medgodkendelsesprocesser og tilsyn med operatører.Forudsætningen for et vellykket samarbejde er en fælles forståelse af deområder, inden for hvilke der kan udveksles oplysninger. Der skal endviderefindes en passende struktur, som kan dække myndighedernes operationellebehov. Det første skridt imod samarbejde er udveksling af generelleinformationer og eksempler på bedste praksis. Det næste skridt bliver, atKommissionen gennem dialog med medlemslandene undersøger mulighedernefor et mere struktureret samarbejde gennem fx informationssystemet for detindre marked (IMI).Flere grænseoverskridende problemer på onlinespillemarkedet har oprindelseuden for EU.Mange initiativer omkring samarbejde indebærer udveksling og behandling afpersondata. Det anføres i meddelelsen, at deter vigtigt, at de gældende EU-bestemmelser om databeskyttelse overholdes.Det er endvidere vigtigt, at medlemslandene kan håndhæve den nationalelovgivning. I meddelelsen anføres, at der er forbyggendehåndhævelsesforanstaltninger, som har til formål at begrænse spillernesindledende kontakt med ikke nationalt godkendte tilbud på tværs af grænserne –sådanne foranstaltninger kan være undervisning og information rettet modspillerne og tilskyndelse til ansvarlig adfærd hos operatørerne. Herudover er dermere afhjælpende foranstaltninger, herunder begrænsning af adgang til websidereller blokering af betalinger fra spillerne. Det anføres, at sidstnævnteforanstaltninger kan have både fordele og ulemper og bør undersøges nærmere.Kommissionen vil som det vigtigste:lette det administrative samarbejde mellem myndighederne påspilleområdet og undersøge de muligheder, som forordningen om IMI
Side 3 af 10
giver for udveksling af informationer/samarbejde mellemmedlemslandene inden udgangen af 2013indlede en dialog med tredjelande om reguleringfremme udveksling af informationer og eksempler på bedste praksisvedrørende håndhævelsesforanstaltninger og undersøge fordele ogeventuelle begrænsninger med sådanne foranstaltningerafklare procedurerne for anmeldelse og tiltag i forbindelse med indhold,som ikke er godkendt, og som onlinemellemled i EU er vært for.
Medlemslandene opfordres til at:undersøge mulighederne for at informere forbrugerne om godkendtetilbud for at styre efterspørgslen i retning af det legale marked.Ad 3, Beskyttelse af forbrugere og borgere, mindreårige og sårbare grupper.Det skønnes, at ca. 6,84 millioner forbrugere i Europa deltager i onlinespil, 75pct. af alle 6-17 årige i Europa bruger internettet, og 0,5-3 pct. af befolkningen iEEU lider af en eller anden form for ludomani.I meddelelsen anføres, at det er vigtigt at have foranstaltninger, der1) får forbrugerne væk fra ikke regulerede tilbud, som potentielt erskadelige2) beskytter mindreårige mod adgang til spillefaciliteter3) forhindrer spilrelaterede sygdomme i at opstå.Den findes en del eksisterende programmer m.v., som fokuserer påforbrugerbeskyttelsesaspekter. ALICE RAP, der fokuserer på forskning iafhængighed, Safe Internet Programme, som er et fællesskabsprogram tilbeskyttelse af børn, der bruger internet og andre kommunikationsteknologier,EU NET ADB, der forsker i vanedannende internetbrug og internetmisbrugblandt unge. Kommissionen vil støtte disse programmer og vurdere deresresultater.Det anføres endvidere, at det er vigtigt for godkendte operatører, at de kantilbyde tilstrækkeligt attraktive produkter, for uden troværdige og bæredygtigetilbud vil forbrugerne benytte sig af spillewebsteder, der ikke er omfattet afreguleringen, med eventuelle skadelige virkninger som følge.Kommissionen vil som det vigtigste:vedtage henstillinger om fælles forbrugerbeskyttelse og ansvarligereklamer på spilleområdet i 2013støtte benchmarking og afprøvning af forældrekontrolredskaber via eteksisterende program for sikkert internet og et program for forbedring afsystemer til aldersmærkning og indholdsklassificeringvurdere henstillinger om spillerelateret internetmisbrug blandt unge viaEU NET ADB i 2012aflægge rapport om de relevante arbejdsgrupper under ALICE RAP i2014 og foretage en vurdering af disse forskningsresultater
Side 4 af 10
vurdere markedsresultaterne for onlinespilletjenester, som er omfattet afundersøgelsen af forbrugermarkeder (Consumer MarketMonitoringSurvey) fra 2013.
Medlemslandene opfordres til at:styrke information ogforestå oplysningskampagner om de risici, der erforbundet med spilleaktiviteter, og tilbud, der ikke er omfattet afreguleringforbedre samarbejdet mellem reguleringsmyndigheder på spilleområdetog forbrugerorganisationerøge tilgængeligheden og brugen af onlinesikkerhedsforanstaltninger forbørn og unge, som skal forhindre dem i at få adgang til spillewebstederfortage undersøgelser og indsamle data om spilleproblemer.Ad 4. Forebyggelse af svig og hvidvaskning af penge.I meddelelsen anføres, atmed hensyn til den offentlige orden er detmedlemslandenes vigtigste målsætning at forebygge svig på spilleområdet oghvidvaskning af penge.Den mest almindelige svig er i forbindelse med kreditkort og tyveri afpersonlige bankoplysninger, og onlinespil kan også bruges til hvidvaskning afpenge.Kommissionen vil som det vigtigste:overveje at udvide anvendelsesområdet for direktivet om bekæmpelse afhvidvaskning til at omfatte alle former for spil i 2012 (i dag er kunkasinoer omfattet)i forbindelse med Kommissionens politik vedrørende internetkriminalitetopfordre til udveksling af erfaringer og god praksis inden for dentidligere nævnte ekspertgruppe på spilleområdet, samt til udvekslingmed det europæiske center til bekæmpelse af internetkriminalitet, hvisdet er passendeundersøge mulighederne for at indføre en EU-standard for spilleudstyr,herunder spillesoftware, i 2013.Medlemslandene opfordres til at:fremme efteruddannelse af dommere og anklagere i spørgsmålvedrørende svig og hvidvaskning af penge på spilleområdet.Ad 5. Sikring af sportens integritet og forebyggelse af aftalt spil.Hverken sportsorganisationer, sportsfolk, spillere eller spilleoperatører harinteresse i aftalt spil i forbindelse med væddemål. At løse problemer med aftaltspil kræver en fælles indsats fra alle disse parter og et øget samarbejde mellemdem. Samarbejdet skal være nationalt, på EU-plan og i internationalt regi.Kommissionen vil som det vigtigste:vedtage en henstilling om bedste praksis i forbindelse med forebyggelseog bekæmpelse af aftalt spil i forbindelse med væddemål i 2014
Side 5 af 10
deltage i Europarådets arbejde med en eventuel konvention vedrørendemanipulation af sportsresultaterfremme internationalt samarbejde og dialoger om forebyggelse af aftaltspil.
Medlemslandene opfordres til at:oprette nationale kontaktpunkter, hvor alle de relevante aktører, som erinvolveret i bekæmpelse af aftalt spil, kan mødesudstyre nationale rets- og administrationssystemer med redskaber,ekspertise og ressourcer til at bekæmpe aftalt spiloverveje bæredygtig finansiering af foranstaltninger til sikring afsportens integritet.
4. Europa-Parlamentets udtalelserMeddelelsen er sendt til Europa-Parlamentet, som endnu ikke har afgivetudtalelse.
5. NærhedsprincippetSpørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk retMeddelelsen indeholder ikke tiltag, som umiddelbart ændrer dansk lovgivningog praksis.
7. KonsekvenserMeddelelsen har ingen umiddelbare konsekvenser for dansk lovgivning ellerpraksis.
8. HøringMeddelelsen har med høringsfrist den 12. december 2012 været sendt til høringi Specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og ForbrugerspørgsmålsamtDansk Onlinespil (DOGA), HORESTA ,Danske Spil A/S, Det DanskeKlasselotteri A/S, Danmarks Idræts-Forbund (DIF), Dansk Boldspil-Union(DBU), Dansk Håndbold-Forbund (DHF), Spillerforeningen, Aktivkomiteen,Divisionsforeningen ogIdrættens Analyseinstitut (Idan).Følgende har anført, at de ikke har bemærkninger til meddelelsen:Datatilsynet, Danske Revisorer (FSR)og Dansk Aktionærforening.Nedenfor er kort refereret de indkomne bemærkninger fra høringen:Dansk Idrætsforbund (DIF) anfører, at bekæmpelse af aftalt spil er vigtigt,ognævner i den forbindelse, at de offentlige myndigheder må gå forrest i forholdtil at løfte bevisbyrden i sager om match-fixing.
Side 6 af 10
DIFmener, at det er vigtigt, at den enkelte idræt får rettigheder til deres”produkt” i forhold til spil på dette. I Frankrig er spilselskaberne forpligtet til atindgå aftale med idrætten angående brug af kampe. DIF mener, atKommissionen bør lade sig inspirere af denfranske model og initiere, at idrættenogså får del af den gevinst, der genereres af spil på de respektive kampe.Danske Handicaporganisationer (DH) anfører, at der skal stilles krav om, atbåde programmer og udstyr lever op til internationale og anerkendte standartervedrørende tilgængelighed for personer med handicap.Divisionsforeningen og DBUfinder en ambitiøs og fælles indsats mod match-fixing vigtig. Det anføres, at det er centralt, at den enkelte sportsgren fårrettigheder til anvendelse af resultaterne i forhold til væddemål, idet dette bådevil gavne bekæmpelse af match-fixing og give en del af provenuet fravæddemålene til den sportsgren, som spiludbyderne bruger. Divisionsforeningenog DBU mener ligesom DIF, at der kan tages udgangspunkt i den franskemodel.Dansk Onlinespil (DOGA) roser Kommissionen for at tage skridt mod enharmonisering af reglerne for onlinespil i EU, men beklager dog, at der i førsteomgang ikke lægges op til en egentlig harmonisering af lovgivning, men aleneen blødere tilgang. DOGA ser frem til, at Kommissionen tager retslige skridtmod lande, hvis lovgivning ikke er i overensstemmelse med EU-retten.DOGA opfordrer til, at eksperter fra spilindustrien inddrages i arbejdet medopfølgningen på meddelelsen. DOGA finder det særligt vigtigt, at der arbejdespå at reducere spiludbydernes administrative byrder i forbindelse med opnåelseaf licenser i flere lande ved, at medlemslande udveksler oplysninger om alleredeforetagne undersøgelser af udbyderne, så dobbelt-kontrol undgås. DOGAopfordrer desuden til, at der arbejdes med at sikre fælles tekniske standarder forspiludstyr.DOGA nævner endelig, at nogle sportsforbund har forsøgt at kæde match-fixingproblemet sammen med et ønske fra forbundene om, at sporten skal haverettigheder til egne sportskampe og del af overskuddet på spil på dissekampe.DOGA tager afstand fra denne tanke og advarer imod, atsportsforbundene forsøger at kapitalisere på den alvorlige problemstillingomkring match-fixing, som kræver samarbejde mellem myndighederne, sportenog spilindustrien.Dansk Standard (DS) støtter, at der i meddelelsen lægges op til,atstandardisering af spiludstyr og spillesoftware kan bidrage til at reducere deadministrative byrder og forbedre sikkerheden indenfor onlinespil. DSopfordrertil, at arbejdet med standardiseringer fremskyndes.Det Danske Klasselotteri A/Sønsker afklaring af, om meddelelsen alene – somoverskriften antyder – berører onlinespil, og om der kun er tale omliberaliserede onlinespil eller også monopolspil.
Side 7 af 10
DI ITEK mener, at den danske oversættelse af det engelske ”online gambling”til ”onlinespil” er uheldig, idet onlinespil ordlydsmæssigt også omfatter spil,hvor der ikke spilles om penge. Meddelelsen omfatter kun onlinespil om penge.DI ITEK finder det glædeligt, at Kommissionen tager udgangspunkt i Traktatensartikel 56 om frihedsrettigheder for udbud af spiltjenester. DI ITEK håber, atdette giver anledning til afskaffelse af den danske censur af spillesteder på netteti form af internetblokering vis DNS-filter.DI ITEK anser forbrugerbeskyttelse for vigtigt i forbindelse med alle tjenesterpå nettet – også udbud af onlinespil. DI ITEK anser det for fornuftigt at lave enmærkningsordning eventuelt suppleret med informationsaktiviteter omnetsikkerhed.DI ITEK mener, at markedskræfterne skal have friere spil end i dag, og mener iden forbindelse, at licensordninger er skadelige formarkedet og fordyrerproduktet for forbrugerne. DI ITEK mener desuden, at certificering af softwareer ubegrundet.DI ITEK anfører endeligt, at da området ikke adskiller sig væsentligt fra andreserviceprodukter i den elektroniske verden, er der ikke grund til at etablere ensærlig reguleringsmyndighed på området.HORESTA, der bl.a. repræsenterer Dansk Kasinoforening ogDansk AutomatBrancheforening,finder det positivt, at der sættes fokus på det stærkt stigendeonlinespil, som nødvendiggør en fornuftig regulering på området, samt at heleerhvervet reguleringsmæssigt sidestilles med onlinespil for at undgåkonkurrenceforvridning.HORESTA ser dog gerne en højere grad af fælles regulering af onlinespil endder lægges op til i meddelelsen, da det vil kunne betyde en større sidestillingmellem onlinespil og de i dag meget regulerede landbaserede spil. Fx børonlinespil udbydere bidrage mere til arbejdet med forebyggelse og bekæmpelseaf ludomani, sådan som de landbaserede spil i dag gør, og endvidere er detvigtigt af undgå, at unge under 18 år anvender onlinespil.HORESTA finder det positivt, at der sættes fokus på administrativt samarbejdeog udveksling af bedst praksis mellem landene. HORESTA støtter desudennedsættelse af en ekspertgruppe og påpeger, at dennes succes afhænger afsammensætningen, og om Kommissionen efterfølgende tager gruppensanbefalinger til efterretning i kommende regulering.HORESTA ser desuden frem til øget opmærksomhed omkring ansvarligreklame, da den nuværende situation med onlinekasinoers reklamer forbonus(spil), må anses for uansvarlig i forhold til risikoen for ludomani og socialansvarlighed.Danske Spil A/S finder, at Kommissionens meddelelse indeholder mangepositive initiativer. Danske Spil A/S anbefaler, at spilorganisationer ogSide 8 af 10
spiludbydere inddrages i den videre proces, herunder mulighed for atkommentere på udkast til henstillinger.Danske Spil A/S anfører blandt andet, at håndhævelse af nationale regler ervigtig. Overtræder en spiludbyder, der opererer i flere lande, lovgivningen i étmedlemsland, bør dette få konsekvenser for udbyderen i samtlige EU-lande.Endvidere opfordres Skatteministeriet til at støtte initiativer mod ulovligespiludbydere, herundermed regler om reklameforbud, internetblokering ogbetalingsblokering.I forbindelse med ludomani anfører Danske Spil A/S, at man fra dansk side ikkebør afvente resultater fra forskningsprojektet ALICE RAP og de efterfølgendevurderinger af tiltag på den baggrund, men opfordrer Skatteministeriet tilallerede i løbet af 2013 at gennemføre en ny ludomaniundersøgelse i Danmark.Danske Spil A/S støtter tiltag imod mach-fixing, herunder at der indføres kravtil, at alle udbydere af sportspil forpligtes til at levere data til sportsforbundene,hvis de konstaterer unormal spilleadfærd. Danske Spil A/S foreslår, at såfremten kamp har været berørt af match-fixing, bør sporten annullere kampen, somder dermed så ikke kan opnås gevinst på.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerPå nuværende tidspunkt foreligger der ikke holdninger fra andre lande.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning.Reguleringen af spil, herunder onlinespil, er reguleret meget forskelligt iEU-landene. Imidlertid er online spil grænseoverskridende i natur, hvilketgiver særlige udfordringer blandt andet i form af begrænsning af ulovligtudbud.Regeringen finder det positivt, at Kommissionen har påtaget sig et aktivtansvar irelation til problemstillinger på online spillemarkedet.Fra dansk side er vipositive overfor øget juridisk klarhed for behandlingen af onlinespilletjenester iEU og et udbygget samarbejde mellem medlemsstaterne. Forbrugerbeskyttelse,bekæmpelse af svig, hvidvask af penge samt aftalt spil er ligeledes vigtigedanske prioriteter.Fra dansk side hilses meddelelsen derfor velkommen, og vivil arbejde konstruktivt i forbindelse med de tiltag, som Kommissionen nævner imeddelelsen.Det er regeringens vurdering, at den nuværende danske spillelovgivning, somtrådte i kraft den 1. januar 2012, er i overensstemmelse med EU-retten.Det vurderes, at lovgivningen, kravene til spiludbyderne oghåndhævelsesmulighederne allerede efterlever hovedparten af opfordringerne tilmedlemslandene.
Side 9 af 10
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgFolketingets Europaudvalg og Skatteudvalg er tidligere orienteret om sagen medoversendelse af grund- og nærhedsnotat den 23. november 2012.
Side 10 af 10