Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 54
Offentligt
Fynske virksomheder har store udfordringer med SKAT– der er brug for handling NU!!!SKAT bør udfordres på sin måde at forvalte sine myndighedsopgaver på. De fremstår i dag unødigtbureaukratiske og ufleksible til stor gene for virksomhederne/speditører/transportører - og i sidste endelefor kunderne.Der efterlyses fra erhvervslivets side en større grad af fleksibilitet og serviceminded myndighedsbehandling.Der har fra flere sider igennem længere tid været forsøgt dialog om nedenstående problemer, men uden atder meldes om registrerede forbedringer . Derfor appellerer Fynsk Erhverv nu til, at der lægges politisk prespå SKAT.Fynsk Erhverv peger særligt på følgende problemstilliproblemstillinger:UFLEKSIBEL TOLDDOKUMENTBEHANDLINGSKAT har lukket en række toldsteder ned i store dele af landet, hvilket har fået betydelige, negativekonsekvenser for fynske virksomheder. I Odense er toldstedet på Lerchesgade ved Odense Havn nedlagt.Det betyder, at der i dag kun er ét toldsted på Fyn, og det er i Teglgårdsparken i Middelfart (dgl. Åbent frakl. 10.00-14.00, hvilket harmonerer dårligt med et globalt marked) Det betyder, at fynske virksomheder14.00,marked).dagligt skal køre til Middelfart for at få stempletcertifikater,i stedet for at en enkelt eller to medarbejdere,fra SKAT kører til Odense og betjener virksomhederne herfra! Og bemærk, det er kun afstempling afetjenerdokumenter, som kan foretages i Middelfart.I forhold til toldbehandling af varer, der skal ud af EU, har SKAT inddelt landet i fire regioner, som dehåndhæver stramt. Ingen varer må transporteres ud af denne region, uden for fynske virksomhedersvedkommende at have været over Padborg, som er det eneste toldsted, der kan stemple dissetolddokumenter (varer og papirerskalfølges ad)! Det har betydelige omkostninger – både i tid og penge –for de fynske virksomheder, og bør laves om straks. Køres der til andet toldsted, udstedes bøder tilvirksomheden!Eksempler til illustration af problemstillingen:En virksomhed i Nyborg får en ordre fra en kunde i Norge, til levering næste dag i Norge. Dennevirksomhed skal køre fra Nyborg via Padborg (det af SKAT definerede toldsted for virksomheder, beliggendei den af SKAT afgrænsede region) for at få stemplet sine tolddokumenter, inden de kører til Frerderikshavnfor at sejle ud derfra. En omvej på ca. 200 km. – og en unødig trafik- og miljøbelastning!!!
Tilsvarende f.s.v. angår en fynsk transportvirksomhed, som har gods stående for en kunde på deresgodstoldoplag i Langeskov, og som skal flyves ud fra Kastrup Lufthavn. Disse varer skal også medbringes tilPadborg med henblik på stempling af tolddokumetolddokumenter og evt. kontrol af varer, før de transporteres tilKøbenhavn.VI ØNSKERADGANG TIL AFSTEMPLING AF TOLDDOKUMENTER M.FL. I ODENSESTEMPLINGOPHÆVELSE AF REGIONSOPDELINGEN, SÅ VIRKSOMHEDERNE KAN FREKVENTERE DET TOLDSTED,DER LIGGER NATURLIGT PÅ RUTEN TIL UDFØRSELSSTEDET
PROBLEMER MED SKATS IT-SYSTEMER TIL TOLDBEHANDLINGSYSTEMERDer er betydelige problemer med SKAT´s IT systemer til toldbehandling, hvilket betyder store forsinkelserligeIT-systemerog omkostninger for såvel transportører som kunder. Adskillige nedbrud komplicerer papirgangene til storgene for erhvervet. Dette er helt utilfredsstillende og bør løses straks!Se status her:http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=17468VI ØNSKERVELFUNGERENDE IT-SYSTEMER, DER UNDERSTØTTER VIRKSOMHEDERNESSYSTEMER,SELVBETJENINGSLØSNINGER
OVERFLØDIGE KONTROLBESØGTransportører/speditører oplever så mange unødvendige kontrolbesøg, at det tangerer klapjagt. En langrække kontrolbesøg vedrører almindeligt industrigods, som har fri bevægelighed indenfor EU, og som iøvrigt også kontrolleres ved udførselen!VI ØNSKERKONTROLBESØG, HVOR DET GIVER MENINGONTROLBESØG,KONTROLBESØG, DER I LANGT HØJERE GRAD BØR MÅLRETTES ULOVLIGE INDFØRSLER FRA F.EKS.3. VERDENS LANDENE