Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1174881_0001.png
1174881_0002.png
1174881_0003.png
1174881_0004.png
1174881_0005.png
1174881_0006.png
1174881_0007.png
1174881_0008.png
1174881_0009.png
1174881_0010.png
1174881_0011.png
1174881_0012.png
EnhedINTØKSagsbehandlerHKBKoordineret med[INI]Sagsnr.
Samlenotat vedr. Rådsmødet (ECOFIN) den 13.november 2012Herved fremsendes samlenotat indeholdende de dagsordenspunkter på ECOFIN den13. november 2012, som skønnes relevante for Skatteudvalgets ansvarsområde.Materialet er fremsendt til Folketingets Europaudvalg.1. Forslag til forordninger vedr. styrket eurosamarbejde (”two-pack”)- Status over drøftelserneKOM-dokument foreligger ikke2. Reviderede regler om kapitalkrav (CRR/CRD IV)- Orientering fra formandskabetKOM(2011) 452 og KOM(2011) 4533. Fælles tilsynsmekanisme på bankområdet- Status for drøftelserneKOM (2012) 5114. Afgift på finansielle transaktioner (FTT)- Status for drøftelserneKOM(2012) 6315. Forhandlingsmandat til Kommissionen til revision afrentebeskatningsaftaler med tredjelande- Orienterende debatKOM-dokument foreligger ikke6. Opfølgning på Det Europæiske Råd- Udveksle synspunkterKOM-dokument foreligger ikke7. Opfølgning på det årlige møde mellem IMF ogVerdensbankgruppen i Tokyo den 12.-14. oktober 2012- Udveksle synspunkterKOM-dokument foreligger ikke8. Klimafinansiering- Udkast til RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke9. Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken- Udkast til RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeSide 3
Doknr.
Dato6. nov. 2012
Side 8
10. Modernisering af EU’s statsstøttepolitik- Udkast til formandskabskonklusionerKOM (2012) 209
2
Dagordenspunkt 4: Afgift på finansielle transaktioner (FTT)ResuméPå ECOFIN d. 9. oktober 2012 var der en statusdrøftelse om det forstærkedesamarbejde i sagen om en finansiel transaktionsafgift. Drøftelsen viste, at ettilstrækkeligt antal lande støtter et forstærket samarbejde. Kommissionen har den 23.oktober 2012 fremsat forslag til Rådet om bemyndigelse til, at gruppen afinteresserede lande går videre med forstærket samarbejde, idet Kommissionenvurderer, at kriterierne herfor er opfyldte. Sagen ventes drøftet igen på ECOFIN d. 13.november, hvor Kommissionen ventes at præsentere forslaget til bemyndigelse af detforstærkede samarbejde. Forslaget ventes efterfølgende behandlet på teknisk niveaumed henblik på at Rådet kan vedtage forslaget på ECOFIN i december.Kommissionen har tilkendegivet, at man hurtigst muligt vil fremsætte forslag tilindholdet af det forstærkede samarbejde.Der henvises i øvrigt til samlenotat forelagt Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN d. 8. november 2011, d. 13. marts, d. 22. juni og d. 9. oktober 2012.BaggrundDrøftelserne på EU-niveau, herunder på økonomi- og finansministrenes rådsmøde(ECOFIN) d. 22. juni og på Det Europæiske Råds (DER’s) møde d. 28.-29. juni 2012,har vist, at der ikke kan opnås den nødvendige (enstemmige) støtte til Kommissionensforslag til en afgift på finansielle transaktioner (FTT) eller indførelse af en anden formfor finansiel transaktionsafgift i alle EU-lande. Forhandlingssituationen indebærersåledes, at de EU-lande, som ønsker at indføre en koordineret finansieltransaktionsafgift, må afsøge andre muligheder for etablering af et sådantsamarbejde. Lissabon-traktaten åbner i den forbindelse mulighed for, at der kanetableres et såkaldt forstærket samarbejde på områder, som ikke er EUenekompetence (f.eks. på skatteområdet).På ECOFIN d. 9. oktober 2012 var der en statusdrøftelse om det forstærkedesamarbejde med baggrund i en fælles tysk-fransk anmodning til Kommissionen ogopfordring til landene om at deltage i forstærket samarbejde. Drøftelsen på ECOFIN d.9. oktober viste, at et tilstrækkeligt antal lande støtter et forstærket samarbejde om enfinansiel transaktionsafgift på basis af Kommissionen forslag, og enten havde ellerville sende en anmodning om forstærket samarbejde til Kommissionen. Et kriterium forforstærket samarbejde er, at mindst ni lande deltager.Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Grækenland og Slovenien samt Italien,Spanien, Estland og Slovakiet - i alt elleve lande – har nu anmodet Kommissionen omforstærket samarbejde. Det er muligt at også andre lande vil ønske at deltage i detforstærkede samarbejde. Kommissionen har på den baggrund den 23. oktober 2012fremsat forslag til Rådet om bemyndigelse til, at gruppen af interesserede lande gårvidere med det forstærkede samarbejde (se nedenfor).Konklusionerne fra DER d. 18.-19. oktober 2012 noterer sig anmodningerne fra enrække medlemslande om at igangsætte et forstærket samarbejde om en finansieltransaktionsafgift. Det bemærkes videre, at Kommissionen har til hensigt at behandleanmodningerne hurtigt mhp. at fremsætte et forslag, når betingelserne herfor eropfyldt.
3
IndholdProces for forstærket samarbejdeEU har kun gjort anvendelse af traktatens bestemmelser om at etablere et forstærketsamarbejde i få tilfælde, senest i sagen om EU-patentet. Man har i regi af ECOFINendnu ikke erfaringer med det forstærkede samarbejde.Forstærket samarbejde har hjemmel i artikel 20 i Traktaten om Den Europæiske Union(TEU) og i sjette del, afsnit III (artikel 326-334), i Traktaten om den EuropæiskeUnions Funktionsmåde (TEUF). Indledning af et forstærket samarbejde forudsætter atfølgende betingelser er opfyldt:Et forstærket samarbejde skal indføres inden for rammerne af Unionens ikke-eksklusive kompetencer (TEU artikel 20, stk. 1).Et forstærket samarbejde skal være en sidste udvej, når de tilstræbte mål ikkekan nås inden for en rimelig frist af Unionen som helhed (TEU artikel 20, stk.2).Mindst ni medlemsstater skal deltage i et forstærket samarbejde (TEU artikel20, stk. 2).Et forstærket samarbejde skal tage sigte på at fremme Unionens mål,beskytte dens interesser og styrke integrationsprocessen (TEU artikel 20, stk.1).Et forstærket samarbejde skal overholde traktaterne og gældende EU-ret(TEUF artikel 326).Et forstærket samarbejde må ikke skade det indre marked eller denøkonomiske, sociale og territoriale samhørighed og må ikke medførebegrænsning af eller forskelsbehandling i samhandelen mellemmedlemsstaterne eller fordrejning af konkurrencevilkårene (TEUF artikel 326).Et forstærket samarbejde skal respektere ikke-deltagende medlemsstatersrettigheder, beføjelser og forpligtelser (TEUF artikel 327).Et forstærket samarbejde skal ske på et af de områder, der er nævnt itraktaterne (TEUF artikel 329 stk. 1).
Retsakter, der vedtages inden for rammerne af et forstærket samarbejde, er ifølgeTEU artikel 20 kun bindende for de deltagende medlemsstater. Det er til enhver tidåbent for alle øvrige medlemsstater at tilslutte sig et forstærket samarbejde.Forstærket samarbejde kan indledes, når Rådet fastslår, at der ikke vil kunne opnåsden nødvendige grad af enighed om det forslag, der ønskes et forstærket samarbejdeom. De medlemsstater, som ønsker at indføre et forstærket samarbejde, retter enanmodning til Kommissionen, hvori de nærmere angiver anvendelsesområdet for detpåtænkte forstærkede samarbejde og de mål, der tilstræbes opfyldt hermed.Kommissionen tager efterfølgende stilling til, om de formelle krav herfor er opfyldt, jf.ovenfor.Hvis det vurderes, at forudsætningerne herfor er opfyldt, fremlægger Kommissionen etforslag til bemyndigelse til at indlede forstærket samarbejde samt forslag til detkonkrete samarbejde. Bemyndigelsen til at indlede et forstærket samarbejde gives afRådet (med kvalificeret flertal) efter forslag fra Kommissionen og efter Europa-Parlamentets godkendelse. Kommissionen skal over for de berørte lande begrunde,hvis der ikke fremsættes et forslag. Såfremt bemyndigelsen gives, behandles detefterfølgende forslag fremsat af Kommissionen af alle lande i Rådet, der træfferbeslutning, idet kun de lande, som deltager i det forstærkede samarbejde, harstemmeret.
4
Forslag til bemyndigelse af forstærket samarbejdeKommissionen har den 23. oktober 2012 fremsat forslag til Rådet om bemyndigelse til,at gruppen af interesserede lande går videre med det forstærkede samarbejde, jf.processen beskrevet ovenfor. Kommissionen vurderer, at kriterierne herfor er opfyldt. Iden konkrete sag vil Rådets bemyndigelse skulle vedtages med kvalificeret flertal afalle lande i Rådet. Forslaget vil skulle godkendes af Europa-Parlamentet.Kommissionen vurderer, at det er passende og rettidigt at iværksætte et forstærketsamarbejde på området. Nogle medlemslande har ifølge Kommissionen i lyset afkrisen har vedtaget yderligere tiltag vedr. beskatningen af den finansielle sektor.Kommissionens vurderer, at et forstærket samarbejde om en finansieltransaktionsafgift vil bidrage til at reducere en heraf afledt skattemæssigfragmentering af det indre marked for finansielle tjenester, og sikre, at de finansielleinstitutioner yder et rimeligt bidrag til dækning af omkostningerne forårsaget af krisen,samt at sektoren beskattes på lige fod med andre sektorer. Kommissionen vurdererdesuden, at forslaget vil bidrage til at reducere omfanget af de finansielletransaktioner, der ikke vurderes at øge effektiviteten på finansmarkederne.Kommissionen har tilkendegivet, at forslaget til indholdet af det konkrete samarbejdevil blive fremlagt hurtigst muligt.Kommissionens oprindelige FTT-forslag omfatter som udgangspunkt alle finansielletransaktioner, herunder transaktioner med aktier, obligationer, derivater m.v. Det erendnu uklart, konkret hvilken form for finansiel transaktionsafgift, som i givet fald skaldanne grundlag for det forstærkede samarbejde. Kommissionen har i sit forslag tilbemyndigelse af det forstærkede samarbejde tilkendegivet, at et forslag til indholdet afdet forstærkede samarbejde i det store hele vil blive baseret på Kommissionensoprindelige FTT-forslag fsva. anvendelsesområde og formål. Det er muligt, at detkommende forslag på visse punkter vil afvige fra Kommissionens oprindelige FTT-forslag. Således har Kommissionen tilkendegivet, at man vil undersøge, hvorvidt vissetilpasninger er nødvendige i lyset af, at et mindre antal af lande deltager i detforstærkede samarbejde sammenlignet med det oprindelige FTT-forslag, somomfattede alle EU-lande.De interesserede lande har på linje hermed i deres anmodninger til Kommissionenbemærket, at et forslag til indholdet af det forstærkede samarbejde bør baseres påKommissionens oprindelige FTT-forslag.ECOFIN d. 13. november og videre procesSagen ventes drøftet igen på ECOFIN d. 13. november. Kommissionen ventes påmødet at præsentere forslaget til bemyndigelse af det forstærkede samarbejdeefterfulgt af en første drøftelse af forslaget blandt landene. Det ventes ikke, at der vilvære en egentlig afstemning på dette møde. Forslaget ventes efterfølgende behandletpå teknisk niveau med henblik på om muligt at kunne vedtage forslaget på ECOFIN idecember. Efterfølgende vil forslaget til indholdet af det forstærkede samarbejdeskulle forhandles i Rådet. Tidspunktet for hvornår et forstærket samarbejde vil kunneindledes, vil afhænge af disse forhandlinger.HjemmelsgrundlagForstærket samarbejde har hjemmel i artikel 20 i TEU og i sjette del, afsnit III (artikel326-334), i TEUF. Bemyndigelsen til at indlede et forstærket samarbejde gives afRådet efter forslag fra Kommissionen og efter Europa-Parlamentets godkendelse.NærhedsprincippetKommissionen vurderer i forslaget til bemyndigelse af det forstærkede samarbejde, atet sådant samarbejde indføres inden for rammerne af Unionens ikke-eksklusive
5
kompetencer. Kommissionen vurderer desuden, at et forstærket samarbejderespekterer ikke-deltagende medlemsstaters rettigheder, beføjelser og forpligtelser.Regeringens vurdering er, at forslaget til bemyndigelse af det forstærkede samarbejdeer i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Der foreligger endnu ikke et konkret forslag, som skal danne grundlag for detforstærkede samarbejde om en finansiel transaktionsafgift.Europa-Parlamentets udtalelserKommissionens FTT-forslag blev forelagt Europa-Parlamentet i overensstemmelsemed proceduren i TEUF artikel 113, hvorefter Rådet i givet fald træffer beslutning medenstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet. Ifølge Europa-Parlamentetsbetænkning støtter Kommissionens FTT-forslag. Europa-Parlamentet lægger bl.a.vægt på, at en gruppe medlemsstater kan indføre en FTT gennem et forstærketsamarbejde, jf. Traktatens bestemmelser, hvis det ikke er muligt at opnå enighedblandt alle EU’s medlemsstater om en FTT. Der er ikke kendskab til Europa-Parlamentets planer for godkendelse af bemyndigelsesforslaget.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget til bemyndigelse af det forstærkede samarbejde har ikke konsekvenser forgældende dansk ret. Der foreligger endnu ikke et konkret forslag, som skal dannegrundlag for det forstærkede samarbejde.Statsfinansielle konsekvenserEn beslutning om at bemyndige interesserede lande til at indlede forstærketsamarbejde har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.For Danmark skønnes en afgift på finansielle transaktioner, såfremt den indføres iDanmark, at ville medføre et umiddelbart merprovenu. Størrelsen af provenuet erusikkert, og vil afhænge af afgiftens konkrete form samt en række faktorer ogantagelser om bl.a. den forventede udflytning af finansiel aktivitet, overvæltning afafgiften og de finansielle markeders reaktion m.v. En afgift på finansielle transaktionervil givetvist medføre øgede handelsomkostninger for forbrugerne af finansielle ydelser.De øgede omkostninger for forbrugerne af de finansielle ydelser vil reduceregrundlaget for en række andre skatter og afgifter, herunder aktieavancebeskatningen,pensionsafkastbeskatningen og pensionsbeskatningen mv. Afgiften vil derfor givetvistmedføre et mindre provenu fra de berørte skatter og afgifter, hvilket vil reducere detsamlede forventede provenu fra afgiften. For handel med statspapirer er der isoleret seten sandsynlighed for, at et merprovenu til en vis grad opvejes af øgede omkostninger, i detomfang statens finansieringsomkostninger vil stige som følge af potentielt mindre likviditetpå statspapirmarkederne som en konsekvens af afgiften.Samfundsøkonomiske konsekvenserEn beslutning om at bemyndige interesserede lande til at indlede et forstærketsamarbejde har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.Samlet er den umiddelbare vurdering, at en afgift på finansielle transaktioner, såfremtden indføres i Danmark, på længere sigt vil indebære et fald i økonomisk aktivitet. Enafgift på finansielle transaktioner vil derfor på længere sigt kunne have negativesamfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Størrelsen heraf afhænger afafgiftens konkrete form samt en række usikre faktorer, herunder risikoen for udflytning
6
af finansiel aktivitet og dermed faldende omsætning på de finansielle markeder,reduktion af andre skatte- og afgiftsgrundlag m.v. Omfanget af disse risici er usikkert.HøringDer henvises til resumé af høringssvarene om Kommissionens FTT-forslag oversendttil Folketingets Europaudvalg sammen med grundnotat om forslaget d. 11. november2011.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSamlenotater om Kommissionens FTT-forslag er blevet forelagt FolketingetsEuropaudvalg d. 4. november forud for ECOFIN d. 8. november 2011, d. 12. martsforud for ECOFIN d. 13. marts 2012, d. 14. juni vedr. ECOFIN d. 22. juni 2012 og d. 5.oktober vedr. ECOFIN d. 9. oktober 2012. Der henvises i øvrigt til grund- ognærhedsnotat om Kommissionens FTT-forslag. Særskilt grund- og nærhedsnotat omKommissionens forslag til bemyndigelse af det forstærkede samarbejde er underudarbejdelse.HoldningRegeringens holdningRegeringen har ingen ideologiske vanskeligheder med en afgift på finansielletransaktioner. Regeringens bekymringer herom er af økonomisk og praktisk karakter.Regeringens generelle holdning til en afgift på finansielle transaktioner ogKommissionens forslag er velkendt og uændret. De aktuelle drøftelser om et muligtforstærket samarbejde om en sådan finansiel transaktionsafgift ændrer ikke herpå.Regeringens holdning er derfor, at Danmark ikke på nuværende tidspunkt vil deltage iet forstærket samarbejde om en finansiel transaktionsafgift.Hvis der kan findes robuste løsninger på de væsentlige udfordringer, der er forbundetmed at indføre en finansiel transaktionsskat, så er regeringen åben for at overveje sinposition på ny.Regeringen vil under alle omstændigheder følge og vurdere sagen, herunder i lyset afde konkrete erfaringer med det forstærkede samarbejde.Andre landes holdningEt tilstrækkeligt antal EU-lande støtter et forstærket samarbejde om en afgift påfinansielle transaktioner og har sendt anmodning til Kommissionen om etablering af etsådant samarbejde. De interesserede lande vurderes i et vist omfang at haveforskellige ønsker til, hvilken form for finansiel transaktionsafgift der skal lavesforstærket samarbejde om.
7
Dagordenspunkt 5: Forhandlingsmandat til Kommissionen til revision afrentebeskatningsaftaler med tredjelandeResuméECOFIN ventes den 13. november 2012 at drøfte muligheden for forhandlinger medeuropæiske tredjelande om opdatering af EU’s rentebeskatningsaftaler med disselande.Direktivet skal sikre beskatningen af opsparingsindkomst, som betales fra fx en bank iét EU-land til en person i et andet EU-land, mens tredjelandsaftalerne tilsvarende skalsikre beskatningen af opsparingsindkomst, som betales fra fx en bank i et af dissetredjelande til en person i et EU-land.Forslaget om ændring af direktivet indebærer en række tekniske ændringer afdirektivets regler for bedre at sikre korrekt beskatning af opsparingsindkomst.Forslaget om at opdatere rentebeskatningsaftalerne med tredjelandene skal sikre, atdisse aftaler omfattes af samme ændringer som direktivet.Der lægges op til en drøftelse af muligheden for forhandlingsmandater tilKommissionen, således at Kommissionen kan indlede forhandlinger medtredjelandene om tekniske ændringer af EU’s rentebeskatnings-aftaler med disselande.BaggrundRentebeskatningsdirektivet(2003/48/EF)skalsikrebeskatningenafopsparingsindkomst, som betales fra banker og andre finansielle institutter i ét EU-land til en person i et andet EU-land. Det sker ved, at oplysning om betalingenautomatisk indberettes til betalerens skattemyndigheder, som videresenderoplysningerne til modtagers skattemyndigheder. Luxembourg og Østrig har enovergangsordning, som indebærer opkrævning af kildeskat af rentebetalinger tilmodtagere i andre EU-lande samt provenudeling med modtagers bopælsland i stedetfor automatisk videregivelse af oplysninger om betalingen. Direktivet indebærer, atovergangsordningen ophører, således at Luxembourg og Østrig skal gå over tilautomatisk udveksling af information, ligesom de andre EU-lande, når EU har indgåetaftaler med Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino ominformationsudveksling på anmodning.Efter vedtagelsen af EU’s rentebeskatningsdirektiv indgik EU rentebeskatningsaftalermed Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino om, at disse landeskulle sikre beskatningen af rentebetalinger fra banker og andre finansielle institutter idisse lande til en person i et EU-land. Det sker ved opkrævning af kildeskat af dissebetalinger og provenudeling med modtagers bopælsland.Direktivet har en revisionsbestemmelse, hvorefter Kommissionen hvert tredje år skalaflægge rapport til Rådet om, hvordan direktivet virker. Kommissionen kan i denforbindelse foreslå ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige for bedre atsikrebeskatningafindtægterfraopsparingogfjerneuønskedekonkurrenceforvridninger. Kommissionens første rapport (KOM(2008)552) blev drøftetpå ECOFIN den 2. december 2008. Kommissionen vurderede i rapporten, at direktivetgenerelt har fungeret efter sin hensigt, men at der er behov for visse justeringer.Kommissionen fremsatte derfor forslag om ændring af direktivet (KOM(2008) 727). Iden forbindelse ønsker Kommissionen forhandlingsmandat til at forhandle medtredjelandene om tilsvarende tekniske ændringer i EU’s tredjelandsaftaler.
8
IndholdKommissionens forslag til tekniske ændringer af direktivet indeholder en rækkeændringer bl.a. vedr. de anvendte begreber i direktivet, præciseringer af definitionersamt en udvidelse af direktivets anvendelsesområde. Der blev senest fremsatkompromisforslag i sagen under det svenske formandskab i 2. halvår 2009, samt enjustering under det ungarske formandskab i 1. halvår 2011. De væsentlige ændringer,som følger af dette seneste kompromisforslag er beskrevet i bilag 1.ECOFIN skal drøfte muligheden for forhandlingsmandater til Kommissionen, så denkan forhandle med de relevante fem tredjelande om tilsvarende tekniske ændringer afEU’s rentebeskatningsaftaler med disse lande.HjemmelsgrundlagForslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 115, som kræver enstemmigvedtagelse af medlemslandene.NærhedsprincippetBeskatning af indkomst, som en person i én medlemsstat har indtjent ved opsparing ien anden medlemsstat, kan bedst opnås ved en fælles retsakt. Regeringen vurdererderfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg har afgivet udtaler iforbindelse med forslaget om ændringer af EU’s rentebeskatningsdirektiv. Parlamentetog udvalget skal ikke høres i forbindelse med forhandlingsmandatet vedr. tredjelandene.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDe gældende regler om indberetningspligt for danske pengeinstitutter mv. vedrørenderentebetalinger findes i skattekontrolloven. Loven indeholder en bestemmelse om deoplysninger, som danske pengeinstitutter mv. skal indsende automatisk til SKAT ihenhold til rentebeskatningsdirektivet.Når der foreligger en endelig aftale om ændring af rentebeskatningsdirektivet, vil derpågå nærmere overvejelser, i hvilket omfang der er behov for at justereskattekontrolloven.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserEn effektivisering af direktivet og tredjelandeaftalerne ventes at have positivestatsfinansielle konsekvenser gennem et øget provenu fra skat af renter mv. iudlandet. Eventuelle statsfinansielle konsekvenser, f.eks. systemændringer hosSKAT, som følge af ændringsdirektivet afholdes inden for de nuværende rammer.HøringForslaget om ændring af rentebeskatningsdirektivet har været til høring hosAdvokatsamfundet, Børsmæglerforeningen, CEPOS – Center for Politiske Studier,Center for Kvalitet i Reguleringen, Danish Venture Capital and Private EquityAssociation, Dansk Aktionærforening, Den Danske Fondsmæglerforening, DenNordiske Børs, København, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen afFirmapensionskasser, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen DanskeRevisorer,ForeningenRegistreredeRevisorer,ForsikringogPension,Forvaltningshøjskolen,InvesteringsForeningsRådet,KøbenhavnsFondsbørs,
9
Nationalbanken, Realkreditrådet og SKAT. Der henvises til samlenotat for ECOFIN21. februar 2012 for en redegørelse af høringssvarene.Forhandlingsmandatet skal ikke i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgKommissionens fremskridtsrapport har tidligere været forelagt FolketingetsEuropaudvalg forud for ECOFIN den 14. maj 2008. Kommissionens rapport om deførste tre års erfaringer og Kommissionens ændringsforslag til direktivet har endvidereværet forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 2. december 2008.Ændringsforslaget til direktivet har været forelagt Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 2. december 2009, den 15. februar 2011, den 17. maj 2011, den 12. juli2011, den 10. februar 2012 samt senest forud for ECOFIN den 15. maj 2012.HoldningDansk holdningDanmark kan støtte vedtagelsen af en rådsbeslutning, der bemyndiger Kommissionentil at indlede forhandlinger med de fem tredjelande om ændringer af de nuværenderentebeskatningsaftaler med disse lande, svarende til de foreslåede ændringer afselve EU-rentebeskatningsdirektivet, som Danmark også støtter.Andre landes holdningEt stort flertal af medlemslande forventes at kunne støtte forslaget om indledning afforhandlinger med relevante tredjelande om ændringer af de eksisterenderentebeskatningsaftaler, der svarer til de foreslåede ændringer af EU-rentebeskatningsdirektivet, idet enkelte EU-lande dog har reservationer.
10
Bilag 1Information om rentemodtagers identitetDirektivets regler om, hvilken information de betalende agenter (banker og andrefinansielle institutioner) skal oplyse om rentemodtagers identitet og bopæl, foreslåsændret med henblik på at forbedre kvaliteten af informationen. Banker mv. skalsåledes både oplyse rentemodtagers fødselsdato, fødested og dennes skattemæssigeidentifikationsnummer, dersom sådanne anvendes i rentemodtagerens bopælsland.Desuden søges en forbedring af kvaliteten i de betalende agenters indlevering afoplysninger i forbindelse med fælles konti og andre situationer med flererentemodtagere.Udvidelse til betalinger via enheder i lande, hvor direktivet ikke finder anvendelseDirektivets anvendelsesområde foreslås udvidet ved, at banker og øvrige finansielleinstitutter skal anvende direktivet på betalinger til enheder, som ikke er underlagteffektiv beskatning – som f.eks. trusts, fonde og foreninger – og som er etableret ijurisdiktioner uden for EU men er til fordel for en person med bopæl i et EU-land.Direktivet skal således anvendes, når f.eks. en bank er bekendt med, atrentebetalingen kanaliseres via en trust i et tredjeland, men at rentemodtagerenegentlig er en fysiskperson med bopæl i et EU-land. Den pågældende person ansesfor retmæssig ejer af betalingen, selv om den umiddelbare modtager er en enheduden for EU og områder.Formålet hermed er at undgå, at personer omgår direktivet ved at indskyde en enhed ien jurisdiktion uden for direktivets geografiske virkefelt mellem sig selv og banken. Forat reducere usikkerheden og den administrative byrde for bankerne vil Kommissionenføre en eksemplificerende liste over de berørte enheder i jurisdiktioner uden for EU.Det foreslås endvidere præciseret, at banker og andre finansielle institutter i EU skalanvende direktivet, når en betaling foregår via en anden bank eller finansielt institutuden for EU, hvis banken i EU har kendskab til, at betalingen faktisk er til fordel for enperson med bopæl i en anden medlemsstat. Dette vil især bidrage til at forhindremisbrug af det internationale netværk af finansieringsinstitutter (filialer,datterselskaber, associerede selskaber og holdingselskaber) til at omgå direktivet.Formålet hermed et at undgå, at banker og andre finansielle institutter omgårdirektivet ved at rentebetalinger udbetales til en enhed i jurisdiktion uden for direktivetgeografiske virkefelt, for at rentemodtageren kan undgå beskatning.Udvidelse af definitionen af ”betalende agent”Det foreslås præciseret, at direktivets begreb ”betalende agent” udvides til også atomfatte institutioner, som efter medlemslandets egne regler ikke er underlagt effektivbeskatning. En eksemplificerende liste over sådanne institutioner i de enkeltemedlemsstater vil lette implementeringen af de nye bestemmelser. Listen omfatter forDanmarks vedkommende interessentskaber, kommanditselskaber, kommandit-aktieselskaber, partrederier, trusts og lignende oprettet i henhold til udenlandsklovgivning, som ikke beskattes som selvstændige institutioner, men i stedet debagvedlæggende interessenter.Udvidelse af definitionen af rentebetalingerDet foreslås, at rentebeskatningsdirektivets definition af rentebetalinger udvides tilogså at omfatte følgende elementer:Anden indkomst svarende til renteindtægter, f.eks. kursgevinster af særligefinansielle instrumenter, som har lighed med gældsfordringer.Visse livsforsikringsaftaler, der kan sidestilles med investeringsprodukter, fordikunden er sikret udbetalinger svarende til indbetalingerne, eller fordiforsikringskontrakten i væsentligt omfang er knyttet til afkast af gældsfordringer
11
eller andre instrumenter, som er omfattet af direktivet. Det er hensigten, ategentlige pensionsordninger ikke skal omfattes af direktivet.Indkomstfraindirekteinvesteringer,f.eks.indkomstgenneminvesteringsforeninger.
Udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte investeringsforeninger mv.Rentebeskatningsdirektivet omfatter på nuværende tidspunkt kun udbetalinger fra deinvesteringsfonde, investeringsforeninger og lignende, som er godkendt efter direktivetom investeringsforeninger (såkaldte UCITS). Direktivet gælder også for ikke-godkendte investeringsforeninger mv., men kun hvis disseikkehar status somselvstændig juridisk enhed. Denne forskelsbehandling af investeringsfonde,investeringsforeninger mv. anses ikke for velbegrundet, og det foreslås derfor, atdirektivet fremover skal omfatte alle investeringsforeninger, investeringsfonde mv.uanset deres retlige form, og uanset om de er godkendt efter det ovennævnte direktiveller ej.Det foreslås desuden præciseret, at direktivet også omfatter rentebetalinger oglignende til borgere i EU-lande fra alle investeringsfonde etableret uden for EU og DetEuropæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS).
12