Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1173701_0001.png
1173701_0002.png
1173701_0003.png
1173701_0004.png
1173701_0005.png
NotatTil Folketingets EuropaudvalgKopi til Folketingets Skatteudvalg29. oktober 2012J.nr. 12-0197051
Grund- og nærhedsnotat om Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af ethandlingsprogram for beskatning i Den Europæiske Unionfor perioden 2014-2020 (Fiscalis 2020) og om ophævelse afbeslutning nr. 1482/2007/EF (KOM(2012)465).
ResuméKommissionen har fremlagt forslag om en forlængelse af det hidtidige handlings-program for beskatning i EU; Fiscalis 2013. Programmet har til formål at udbyggede nationale skattemyndigheders embedsmænds netværk og kompetencer i form afseminarer, arbejdsbesøg m.v. samt at udvikle og udbygge kompetencer på IT områ-det. Forslaget skal ses i lyset af de samlede forhandlinger om EU's flerårige finan-sielle ramme for 2014-2020, og det er også der, at forhandlingerne om program-mets økonomiske ramme skal forhandles.
1. BaggrundEU-Kommissionen har ved KOM (2012) 465 af 29. august 2012 fremsat forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af et handlingsprogramfor beskatning i Den Europæiske Union for perioden 2014-2020 (Fiscalis 2020) ogom ophævelse af beslutning nr. 1482/2007/EF (det gamle program Fiscalis 2013).Kommissionen havde oprindeligt fremsat et forslag om at forlænge og fusionere deto programmer - Fiscalis og Customs - til et samlet program FISCUS. I Rådet blevman imidlertid enige om, at de to programmer skulle splittes igen, da der er stor for-skel på told og skat. På toldområdet er der tale om fællesskabskompetence, mensskatteområdet hører ind under medlemsstaternes suverænitet til selv at fastlægge de-res skatter. Dette var ikke tilstrækkelig tydeligt afspejlet i FISCUS, som i sær gavproblemer ift. skatteområdet.FISCUS er nu delt op i to programmer igen, men der er stort set ikke sket materielleændringer i teksten, hvilket giver anledning til en del spørgsmål fra medlemsstaternejf. punkt 9 nedenfor.
Side 1 af 5
2. HjemmelsgrundlagFiscalis 2020 fremsættes med hjemmel i artikel 197 i TEUF om administrativt sam-arbejde, artikel 114 om ensretning af lovgivningen ift. IT-kapacitetsopbygning samtartikel 212 om teknisk samarbejde med 3. lande.
3. NærhedsprincippetSkatteområdet hører ind under medlemsstaternes suverænitet, men der er behov forsamarbejde og samordning på europæisk plan for effektivt at gennemføre EU- ognational skattelovgivning, herunder til bekæmpelse af skattesvig og – unddragelse.Fiscalis 2020 understøtter også et fælles IT-netværk, som sikrer, at medlemsstaternesadministrationer kan udveksle oplysninger via et fælles IT-netværk fremfor at skullekoble sig til nationale systemer i de 26 øvrige medlemsstater.Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,da en EU-indsats er hensigtsmæssig, hvilket også er konklusionen på en midtvejs-evaluering af det nuværende program.Regeringen vurderer ligeledes, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet, idet der er behov for det omtalte samarbejde og samordning.
4. Formål og indholdDet eksisterende program (Fiscalis 2013) udløber ved udgangen af 2013. Program-met har til formål at styrke det indre marked gennem effektive og virkningsfulde be-skatningssystemer. Med afsæt i den gennemførte midtvejsevaluering skønner EU-Kommissionen, at der fortsat er behov for programmet, da det skaber en betydeligmerværdi på EU-plan.De fremadrettede specifikke mål er at forbedre beskatningssystemernes virkemåde,navnlig gennem samarbejde mellem de deltagende landes skattemyndigheder, em-bedsmænd og eksterne eksperter.Dette skal ske ved at støtte tiltag, der ligesom de nuværende programmer, koncentre-rer sig om:fælles tiltag (benchmarking, seminarer, workshops, projektgrupper m.v.)uddannelsesaktiviteter, der støtter kompetenceudviklingen hos medarbejder-ne i told-og skatteadministrationernede europæiske informationssystemer (informations- og data udveksling).
Side 2 af 5
Ad fælles tiltag og uddannelsesaktiviteterFælles tiltag omfatter en række ”samarbejds- og erfaringsudvekslings-redskaber”,der allerede er kendt og anvendt i det nuværende Fiscalis 2013. Redskaberne skalbl.a. anvendes til at hjælpe det stadigt større antal medlemslande til at agere, som varde én administration, og elementer som ”best practice” og ”measurement of results”vil ligesom seminarer, konkrete projekter og udvekslinger m.v. blive anvendt iFiscalis.Ad de europæiske informationssystemerDe europæiske informationssystemer omfatter kommunikations og informationsud-vekslingssystemer – både funktionen og videreudvikling af de eksisterende, så somVIES/ VIES-on-the-web (hjemmeside hvor virksomheder og myndigheder kan slåvirksomheder i EU op for at se om de har et gyldigt momsregistreringsnummer, så-ledes at de kan sælge uden moms over landegrænserne). VIES drives af den enkeltemedlemsstat.De europæiske informationssystemer skal også omfatte fælles ‘EU komponenter’,som IT-udstyr og serviceydelser, som skal drives af EU-kommissionen.Formålet med at introducere fælles ‘EU komponenter’ skal ses i lyset af den ændre-de fremgangsmåde i udviklingen af IT-systemer. I dag er hvert af de 27 medlems-lande selv ansvarlig for implementering og ajourføring af deres IT-systemer, når nyefælles procedurer iværksættes. Det er både dyrt og ikke særlig effektivt.Kommissionen foreslår derfor udvikling af nye ‘EU komponenter’ i forbindelse medvedtagelse af EU-lovgivning. Dermed sikres mere ensartede systemer, der kaniværksættes i EU på én gang, og således ikke skal afvente, at alle medlemslande fåretableret sit nationale system, samtidig med at IT-udviklingen bliver enklere og bil-ligere.Fiscalis 2020 indeholder desuden bestemmelser om midtvejs- og slutevaluering samtløbende overvågning af programmet (ligesom Fiscalis 2013 gør).Hvorvidt programmet har opfyldt sine mål vil blive vurderet på baggrund af to indi-katorer:tilgængeligheden af det fælles kommunikationsnet for de europæiske infor-mationssystemerfeedback fra deltagere i programtiltag og brugere af programmet.
5. Europa-Parlamentets udtalelseEuropa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt. Forslaget forventes behandlet iParlamentet i løbet af 2. halvår 2012.
Side 3 af 5
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIngen.
7. Forslagets konsekvenserStatsfinansielle konsekvenserKommissionen foreslår, at der skal bruges et beløb på 234 mio. euro over program-mets samlede løbetid på 7 år. Dertil kommer udgifter til menneskelige ressourcer ogandre administrationsudgifter på 36 mio. euro. Samlet set foreslåes der anvendt 270mio. euro over programmets samlede løbetid.Den væsentligste udgiftspost på skatte- og afgiftsområdet (svarende til ca. 164 mio.euro) dækker forventede udgifter til fælles EU IT-systemer. Der ud over er der afsatca. 60 mio. euro til fælles tiltag og ca. 10 mio. til uddannelsesaktiviteter.I det tidligere program var der i alt afsat 157 mio. euro. Det betyder at den økonomi-ske ramme for Fiscalis 2020 er øget med 77 mio. euro i forhold til Fiscalis 2013. Derer to grunde til at den økonomiske ramme er øget. For det første har Kommissionentaget udgangspunkt i det seneste års forbrug under det nuværende Fiscalis program,som er det højeste i programmets løbetid, og for det andet løber Fiscalis 2020 et årlængere end det gamle program.Til orientering kan oplyses, at Danmark traditionelt finansierer ca. 2 % af EU's bud-get.Samfundsøkonomiske konsekvenserDer skønnes ikke umiddelbart at være afledte udgifter for Danmark som følge afprogrammet i sig selv.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. HøringForslaget har – på grund af sin interne myndigheds karakter – ikke været sendt i eks-tern høring. Forslaget har dog været i høring i Specialudvalget for Skatter og afgifter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 4 af 5
Der er en generel positiv holdning hos medlemsstaterne, som er glade for program-met.Medlemsstaterne er dog ikke tilfredse med, at EU-kommissionen blot har splittetFISCUS forslaget og ikke er gået tilbage til teksten i det nuværende program Fiscalis2013.Dette er der to grunde til. For det første blev der i FISCUS foreslået flere nye ele-menter, som nu optræder i Fiscalis 2020, og som medlemsstaterne har stilletspørgsmålstegn ved. Et eksempel er finansiering af markedsføring af EU’s politik påskatteområdet, som foreslås finansieret af programmet. Dette er tidligere blevet fi-nansieret af EU’s eget budget, men opgaven er nu blevet decentraliseret til de enkel-te generaldirektorater.For det andet er der fortsat formuleringer i teksten, som ikke er relevante ift. skatte-området, men som gav mening ift. toldområdet.Det må derfor forventes, at teksten under forhandlingerne i vidt omfang bringes til-bage til teksten i det nuværende program.Grundet det generelle behov for budget konsolidering i medlemsstaterne forventesendvidere, at der vil blive stillet spørgsmålstegn ved størrelsen af forøgelsen af bevil-lingerne til programmet, men dette skal som nævnt forhandles i forbindelse med denflerårige finansielle ramme for EU.
10. Regeringens foreløbige holdningRegeringen er som udgangspunkt positiv overfor en fortsættelse af det nuværendeFiscalis 2013 program, da programmet har vist sig at være værdifuld.Regeringen lægger vægt på, at der udøves budgetdisciplin i EU, og finder derfor, atEU-Kommissionens foreslåede udgiftsniveau til Fiscalis bør reduceres væsentligt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5